abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:28:12 #101
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_194213638
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 16:35 schreef automatic_ het volgende:
Gefeliciteerd en welkom!

Vraagje;
Erwt (bijna.9mnd) wil dus geen water drinken. Zodra hij door heeft dat het gewoon water is, dan hoeft hij het niet meer. Zijn er meer mensen die hier tegen aan lopen en wat geven jullie dan?
Ik heb de 'baby' thee ook geprobeerd maar dat was ook geen succes (ik vond het zelf ook smerig :+
Water, gewone thee, melk, soyamelk. Dat zijn de dingen die ze hier drinken.
Ze drinken zelden een beker in 1x leeg. Water krijgen ze onbeperkt, en pakken ze steeds een slokje van. Melk of soya krijgen ze 1x per dag bij een maaltijd.

Water gewoon aan blijven bieden.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_194218368
Ik zette voor de nachtvoedingen ook een tijdje een thermoskan klaar en de poedertoren, dan was het binnen seconden gepiept. Of idd water al afgemeten in de magnetron dat die alleen aan hoeft, poeder erdoor, klaar. Nachtvoedingen duurden hier gelukkig ook niet zo lang!

Vorige week zijn we begonnen met wortel, maar ze vindt het nog niet echt wat. Omdat we bijna twee weken op vakantie gaan hebben we besloten even te stoppen. Starten we daarna wel weer, dan is ze 5 maanden. Kan goed dat het dan beter gaat, 4 maanden is natuurlijk best vroeg. Ben van plan dan zoete aardappel te proberen!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_194218902
Gefeliciteerd ynske!

Water drinkt hij wel maar we bieden liever melk (bv of kv) aan in een beker bij het eten.

Eten gaat op zich goed. Elke nieuwe smaak wordt onthaald door een vies gezicht en twee dagen later is het weer prima. Heel af en toe spuugt hij na het eten bijna alles er weer uit. Beetje lastig want we willen zijn hapje opbouwen. Daar lijkt hij ook aan toe te zijn maar het is ook zonde als het er niet in blijft. We zien het niet altijd aankomen. Het is nooit een spuger geweest.

Het was trouwens een gouden tip van de baby pasta. Schuift ie zo naar binnen ^O^
  FOK!fotograaf donderdag 23 juli 2020 @ 19:56:30 #104
148247 taxibabe
pi_194227933
Nog gefeliciteerd Ynske!! En welkom Nolita!

Hier hebben we een tandje erbij! Er is 1 boventand door, we zitten nu op 3 tandjes! Ondertandjes kwamen 2 tegelijk door. Oh water wordt hier ook gewoon gedronken. Als afwisseling doe ik er soms een beetje vruchtensap door (alsof het diksap/roosvicee is, dus echt heel weinig) of ik maak slappe thee.
pi_194264079
Wat ik opvallend vond is dat mijn baby (in een ziekenhuisloze gemeente) pas de 12de baby was die aangegeven werd. Dat betekent van de best heel wat baby’s die hier in de gemeente toch geboren zijn er maar 12 thuis bevallingen zijn geweest.
Ik snap nu ook wel waarom de ziekenhuizen zo vol zijn dan steeds..
Ik wist dat veel mensen in het ziekenhuis bevallen, maar wow, baby 12 pas.
  zondag 26 juli 2020 @ 09:43:23 #106
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194264213
Maar onze gemeente bestaat nog niet zo lang toch?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_194264235
Toch alweer 13 jaar, maar vergeten erbij te zetten.

De 12de baby in 2020. ;)
pi_194265091
Inderdaad weinig Nolita!

Frum is erg verkouden, al een weekje maar sinds vannacht echt erg. Snottebellen, je hoort haar lastiger ademen, etc. Ik geef haar af en toe baby-neusspray. Ze lijkt soms ook te hoesten maar ik weet niet helemaal zeker of het echt hoesten is of nephoesten, het klinkt apart. :’) Waarschijnlijk een gewone verkoudheid van de opvang maar in deze tijden toch lastiger. Al hebben wij beiden totaal geen klachten.
  zondag 26 juli 2020 @ 11:56:47 #109
149959 SQ
snelle trees
pi_194265455
Ongeveer 10% van de bevallingen in Nederland zijn thuis, inderdaad ;)
Dat is volgens mij alsnog het hoogste cijfer in de westerse wereld :P
disclaimer
pi_194266317
Ik had t cijfer veel hoger verwacht. Toch omdat mijn vk praktijk deed alsof thuis bevallen de standaard is. Dat ging m hier niet worden.
Achteraf ook heel blij mee, het idee dat ik mijn kapotte doos nog naar het ziekenhuis zou moeten... Laat maar :')
  zondag 26 juli 2020 @ 18:03:07 #111
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194268955
Ik vond het ziekenhuis de fijnste plek. Uiteindelijk ook geen keuze, want inleiding, maar ik voelde me daar veiliger. Thuis vond ik niks, oude huis was piepklein en ik zag het niet zitten om nog naar het ziekenhuis te moeten bij complicaties.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 26 juli 2020 @ 19:22:33 #112
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_194270112
Ik heb een super goede ervaring thuis gehad O+ Zo ontzettend blij mee dat dat kon *O*

Een groot goed dat in Nederland iedereen kan bevallen waar ze wil O+

Vandaag is een mijlpaal dag! Ze is alweer 5 ( :o :o :o ) maanden! En het eerste hapje is een feit. Een stuk gestoomde courgette van oma geplet en gelikt en daarna een paar hapjes geplette courgette weg gewerkt. Ze moest even uitvinden welke kant dat dan op moest maar we hebben een fan hoor! Ze vond het helemaal leuk O+ En ik ook :D

Nog een mijlpaal, vanaf nu is ze niet meer helemaal “van mij” met al haar spekjes en rollen ;( gelukkig beloofd dat leren eten weer ontzettend leuk te zijn!
pi_194270804
Welkom Nolita en doeg Yslke, tot in het volgend topic w/

Wij hebben een drukke week gehad, maandag inentingen en check bij het CJG ze zit tussen de 0 en +1 lijn in, dus alles gaat voorspoedig. Was een beetje van de leg van de inentingen, maar dat was na 2 dagen ook over.

Ze kan sinds deze week goed van haar rug naar haar buik draaien, was een week of 2 bezig met oefenen maar 1 armpje kreeg ze maar niet onder haar lijfje vandaan en nu wel :D (ze is nu constant ah rollen als je haar neerlegt, wat fijn is maar ze kan nog niet terug....dus dan gaat ze na een tijdje huilen :') )

En zaterdag heeft ze haar eerste hapje gehad, dat ging er goed in :9 Morgen gaan we geprakte aardbei proberen *O*

En wat vind ik de tijd snel gaan....en wat is ze leuk! Zo veel leuker dan ik verwacht had (dacht dat het pas leuk werd als ze konden praten/lopen etc. )
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_194271290
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:10 schreef _aurum_ het volgende:

Ze kan sinds deze week goed van haar rug naar haar buik draaien, was een week of 2 bezig met oefenen maar 1 armpje kreeg ze maar niet onder haar lijfje vandaan en nu wel :D (ze is nu constant ah rollen als je haar neerlegt, wat fijn is maar ze kan nog niet terug....dus dan gaat ze na een tijdje huilen :') )

Heel herkenbaar. Rollen is nog altijd haar favoriete bezigheid. Echt op in onmogelijke momenten. Luier los? Rollen. In bad? Rollen en vervolgens water happen. :')
pi_194271376
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Rollen is nog altijd haar favoriete bezigheid. Echt op in onmogelijke momenten. Luier los? Rollen. In bad? Rollen en vervolgens water happen. :')
:D
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_194272842
Hahaha
Leuk hè Aurum, gewoon genieten van je baby O+
pi_194276414
Heeft er iemand tips tegen verkoudheid? Frum is echt ontzettend verkouden. Overal snot, ademhalen gaat moeizaam, etc. Af en toe ook hoesten. Ik geef haar babyneusspray maar dat doet eigenlijk niks. Zo zielig. :(
pi_194276516
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:00 schreef QuattroF het volgende:
Heeft er iemand tips tegen verkoudheid? Frum is echt ontzettend verkouden. Overal snot, ademhalen gaat moeizaam, etc. Af en toe ook hoesten. Ik geef haar babyneusspray maar dat doet eigenlijk niks. Zo zielig. :(
Heb het ook wel ooit gehad. Ik had van die Otrivin druppels. Die in de neusgaten spuiten en dan met zo'n slangetje het uitzuigen. Dat ging eigenlijk best wel goed. Dan kon ze weer langere tijd vrij ademen. :)
pi_194276529
quote:
Net voor het slapen gaan douche aanzetten met heet water en ernaast gaan staan met baby werkte hier altijd goed. En zo’n neus pompje van de Hema, om het snot eruit te zuigen.
pi_194276720
Bed schuinzetten, ui ernaast. Bij ons helpt de baby neusspray wel goed. Dat neuszuigertje waar je in moet knijpen werkt totaal niet en C vindt het ook vreselijk.
pi_194278351
Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker proberen. Zo zielig dit.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 juli 2020 @ 13:39:23 #122
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_194279267
quote:
Geef je borstvoeding? Dat in de neus druppelen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_194279623
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:24 schreef B.ertha het volgende:
Bed schuinzetten, ui ernaast. Bij ons helpt de baby neusspray wel goed. Dat neuszuigertje waar je in moet knijpen werkt totaal niet en C vindt het ook vreselijk.
Knijpding ook gehad. Werkt inderdaad niet. Beter een gewone zuiger.

Dit dus:

https://www.bol.com/nl/p/(...)er/9200000005137683/
  Moderator maandag 27 juli 2020 @ 15:36:35 #124
447051 crew  Peejtur
MierAlsHuisdier
pi_194280512
quote:
Weet niet precies vanaf wanneer mag maar luuf op borst, hals en rug? Hoofdeinde iets omhoog.
Gek op mieren? Kijk eens op MierAlsHuisdier
pi_194281351
Ik zag gisteren bij de AH een dampo achtig product speciaal voor baby's. Misschien is dat ook nog wat.

Hebben jullie een boxmatras of alleen een kleed? Ik vind dat kleed zo dun..
pi_194281646
Bedankt allemaal! Ik ben toch even naar de huisarts geweest. Ze bleef maar huilen, echt krijsen en gillen. Ze wilde niet slapen, dronk minder en sloeg naar haar oren. De dokter heeft gekeken. Ze heeft vocht achter haar trommelvliezen, een dikker keeltje en amandelen en opgezette klieren in haar hals. Waarschijnlijk een virusje. Nu drie keer per dag een paracetamol, en veel neusspray. Rechtop voeden. En haar bedje omhoog zetten. En inderdaad een ui naast haar bed. Dus dat gaan we nu maar proberen.

@B.ertha: Wij hebben alleen een boxkleed.
  maandag 27 juli 2020 @ 17:42:45 #127
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_194281819
Ahh QF, Goed dat de huisarts gekeken heeft. Arm ding.
Let wel even op met de ui. Hier werkte dat namelijk averechts. Prikkelde de slijmvliezen te erg.

Hier ook alleen een kleed.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  FOK!fossiel maandag 27 juli 2020 @ 17:57:40 #128
1455 Keroppi
kool kikker
pi_194282008
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 17:02 schreef B.ertha het volgende:
Ik zag gisteren bij de AH een dampo achtig product speciaal voor baby's. Misschien is dat ook nog wat.
Luuf is dat denk ik. De baby-variant mag vanaf 6 maanden.

quote:
Alleen een kleed (en geen box) maar wel een van de dikste die ik kon vinden. Van baby's only (in de sale. Mooi maar duur spul)
Chick on a mission
pi_194282012
Veel sterkte quattro. Ze zijn zo zielig als ze ziek zijn. Beterschap voor jouw kleine meid.

We hebben een vrij dik boxkleed dat bij de tweedehands box zat. Daarop ligt nu onze hangloose. Meer dan dik genoeg.
  maandag 27 juli 2020 @ 19:04:43 #130
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_194282861
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 17:02 schreef B.ertha het volgende:

Wij hebben een matras op maat laten maken. Alleen een kleed vind ik sneu als ze er ook af en toe een tukkie doen.
  maandag 27 juli 2020 @ 19:05:39 #131
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_194282874
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 17:57 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Luuf is dat denk ik. De baby-variant mag vanaf 6 maanden.
[..]

Alleen een kleed (en geen box) maar wel een van de dikste die ik kon vinden. Van baby's only (in de sale. Mooi maar duur spul)
Luuf smeren wij standaard bij snotverkouden. Ook al eerder dan 6 maanden.
  FOK!fossiel maandag 27 juli 2020 @ 19:46:27 #132
1455 Keroppi
kool kikker
pi_194283425
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 19:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Luuf smeren wij standaard bij snotverkouden. Ook al eerder dan 6 maanden.
Daarin zijn jullie niet de enige ;). De ‘bijsluiter’ geeft in ieder geval 6 mnd aan omdat daaronder de kans is dat ze een asthma-achtige reactie op de oliën/vluchtige stoffen kunnen krijgen. Schijnt vrij zeldzaam te zijn overigens.

Wij hebben hier een hardnekkig verkoudheidsvirusje, dus wij smeren er ook weer mee, net als de baby-neusspray. Never forget de avond dat ik dacht “och, denk dat ze vannacht wel zonder kan”. Om vervolgens midden in de nacht ruim anderhalf uur met een huilende baby te zitten die overstuur was omdat ze zo verstopt zat dat ze haar speen niet kon inhouden, waarbij het huilen weer meer snot creërde...
Chick on a mission
pi_194284382
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 19:04 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wij hebben een matras op maat laten maken. Alleen een kleed vind ik sneu als ze er ook af en toe een tukkie doen.
Ik denk dat ik een stuk koudschuim ga snijden want in onze box passen de gangbare maten ook niet. En een een boxmatrashoeslaken (scrabble, iemand? :+) erover. Zou er per se een tijk omheen moeten? Geen zin om achter de naaimachine te kruipen :')
pi_194284680
Sterkte met de verkouden baby’s, zo sneu!

Hier 2 boxkleden op elkaar, vond 1 ook te dun.
pi_194289985
Hier alleen een boxkleed maar de bodem van de box heeft wel een dun laagje koudschuim (denk ik, zoiets). Baby vindt het wel best volgens mij!

Waarop laten jullie ze oefenen met omrollen? Daar zit ik mee te hannesen. Soms leg ik het boxkleed neer maar dat lijkt dan weer net te zacht daarvoor. De houten vloer is ideaal qua kunnen afzetten e.d. maar dat is weer wat hard :P
pi_194290060
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 08:44 schreef LastRequest het volgende:
Hier alleen een boxkleed maar de bodem van de box heeft wel een dun laagje koudschuim (denk ik, zoiets). Baby vindt het wel best volgens mij!

Waarop laten jullie ze oefenen met omrollen? Daar zit ik mee te hannesen. Soms leg ik het boxkleed neer maar dat lijkt dan weer net te zacht daarvoor. De houten vloer is ideaal qua kunnen afzetten e.d. maar dat is weer wat hard :P
We hebben een foam mat van 120x180, 2 cm dik. Bestaat uit 6 grote puzzelstukken dus we leggen soms ook kleiner neer.
Topinvestering, dat zie je meteen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:')

Na een paar keer bonk hoofd tegen de grond is hij nu veel voorzichtiger geworden in elk geval.
pi_194291027
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 08:57 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

We hebben een foam mat van 120x180, 2 cm dik. Bestaat uit 6 grote puzzelstukken dus we leggen soms ook kleiner neer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Na een paar keer bonk hoofd tegen de grond is hij nu veel voorzichtiger geworden in elk geval.
Hahaha, ik moest hardop lachen, sorry :D
  FOK!fossiel dinsdag 28 juli 2020 @ 10:27:28 #138
1455 Keroppi
kool kikker
pi_194291085
Hier ook een baby die destijds altijd naast haar kleed/mat rolde.

Wijhebben toe ze begon met tijgeren zo'n lelijke puzzelmat met cijfers bij de Intertoys gehaald. Geloof dat het tussen de 12 en 15 euro heeft gekost.

Overigens heeft ze 'm destijds vooral gebruikt om uit elkaar te trekken en vervolgens op te kauwen :D

Vanaf dat ze goed begon te kruipen hebben we 'm eigenlijk nauwelijks meer gebruikt. Dus ben blij dat we niet geinvesteerd hebben in een mooier exemplaar :D
Chick on a mission
  FOK!fotograaf dinsdag 28 juli 2020 @ 10:36:16 #139
148247 taxibabe
pi_194291189
Waarom kruipt mijn eigenwijze baby nou niet?! 8)7 Hij slaat dat denk ik allemaal over en gaat direct lopen zonder te kruipen of te kontschuiven, gisteravond is hij gaan staan in zijn ledikantje, vandaag moet de matras dus naar beneden. Af en toe is hij wel aan het kontschuiven, maar niet bewust ergens naar toe, die link heeft hij nog niet gelegd.

Wat sneu al die snotterbabies, hopen dat het snel over is O+ Hier geen ervaring mee, meneer is met zijn bijna 10 maanden nog nooit verkouden geweest. Wel komt tand nr. 4 door, dus binnenkort hebben we een konijntje, 2 ondertandjes en 2 boventandjes!
pi_194291640
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 08:57 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

SPOILER

_O- _O- _O-
Toffe mat wel, waar komt die vandaan?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 11:18:37 #141
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194291729
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 10:36 schreef taxibabe het volgende:
Waarom kruipt mijn eigenwijze baby nou niet?! 8)7 Hij slaat dat denk ik allemaal over en gaat direct lopen zonder te kruipen of te kontschuiven, gisteravond is hij gaan staan in zijn ledikantje, vandaag moet de matras dus naar beneden. Af en toe is hij wel aan het kontschuiven, maar niet bewust ergens naar toe, die link heeft hij nog niet gelegd.

Wat sneu al die snotterbabies, hopen dat het snel over is O+ Hier geen ervaring mee, meneer is met zijn bijna 10 maanden nog nooit verkouden geweest. Wel komt tand nr. 4 door, dus binnenkort hebben we een konijntje, 2 ondertandjes en 2 boventandjes!
Prul ging pas kruipen toen ze liep... kan ook nog :Y
pi_194291740
Mijn oudste heeft nooit gekropen :D
pi_194293968
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 11:12 schreef B.ertha het volgende:

[..]

_O- _O- _O-
Toffe mat wel, waar komt die vandaan?
Via bol. Daar is hij niet meer te krijgen maar bij de partner die m geleverd heeft wel https://www.niolo.nl/?s=puzzelmat&post_type=product.
pi_194293986
Thanks ^O^
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 00:30:11 #145
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_194302302
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 09:29 schreef Nolita het volgende:
Wat ik opvallend vond is dat mijn baby (in een ziekenhuisloze gemeente) pas de 12de baby was die aangegeven werd. Dat betekent van de best heel wat baby’s die hier in de gemeente toch geboren zijn er maar 12 thuis bevallingen zijn geweest.
Ik snap nu ook wel waarom de ziekenhuizen zo vol zijn dan steeds..
Ik wist dat veel mensen in het ziekenhuis bevallen, maar wow, baby 12 pas.
Ik snap dit niet. Je moet toch altijd aangifte doen bij de gemeente waar je woont, ook wanneer je in het ziekenhuis bevalt? Of doe je dan aangifte in de gemeente waar het ziekenhuis onder valt :?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Manager PR/Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 01:23:07 #146
269689 crew  Viv
pi_194302478
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 00:30 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik snap dit niet. Je moet toch altijd aangifte doen bij de gemeente waar je woont, ook wanneer je in het ziekenhuis bevalt? Of doe je dan aangifte in de gemeente waar het ziekenhuis onder valt :?
Je moet aangifte doen in de gemeente waar het kind geboren is. ;)
https://www.rijksoverheid(...)rd/aangifte-geboorte

Het kind krijgt dus ook die gemeente als geboorteplaats in zijn/haar paspoort. Door Utrechters hier in OUD weleens als reden genoemd om niet uit te willen wijken naar het ziekenhuis in Nieuwegein. :D
pi_194302527
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 00:30 schreef MaJo het volgende:

[..]

Wat vivi zegt..
Zo zijn mijn broer en ik beiden thuis geboren, maar doordat in de tussentijd gemeenten gefuseerd zijn hebben wij beiden een andere geboorteplaats in ons paspoort staan. :')
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:17:36 #148
149959 SQ
snelle trees
pi_194303391
ik heb straks 3 kinderen met 3 verschillende gemeenten van inschrijving. Zo ziet mijn man ook nog eens wat van de gemeentehuizen in de regio :Y)
disclaimer
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:21:24 #149
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_194303422
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 20:42 schreef B.ertha het volgende:

[..]

Ik denk dat ik een stuk koudschuim ga snijden want in onze box passen de gangbare maten ook niet. En een een boxmatrashoeslaken (scrabble, iemand? :+) erover. Zou er per se een tijk omheen moeten? Geen zin om achter de naaimachine te kruipen :')
Schuimrubber betaalbaar googlen. Dan zit zo’n hoes er omheen.
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:23:50 #150
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_194303440
Hier 1 baby die kruipt, de andere trekt zich vooruit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')