abonnement Unibet Coolblue
pi_193987008
Ik werk nu zo'n 4 jaar bij mijn huidige werkgever, een zeer klein vastgoedbedrijfje. Ik heb 1 andere collega, naast mijn werkgever.

Onze verstandhouding is goed en ik heb een belangrijke positie binnen het bedrijf. Als ik zomaar ontslag zou nemen zou dit problematisch zijn voor mijn werkgever, hoewel ik mij ook realiseer dat iedereen vervangbaar is.

Ik wil om verschillende redenen wat anders. Ik wil in een andere stad wonen, meer collega's en een nieuwe uitdaging. Echter is het in deze corona tijd niet makkelijk om iets nieuws te vinden.

Nu heb ik toch een sollicitatiegesprek bemachtigd. Hiervoor heb ik al vrij gevraagd, met een smoesje. Dit voelde niet goed, het voelt een beetje achterbaks om niet eerlijk te zijn naar mijn werkgever.

Mijn dilemma is of ik mijn werkgever wil inlichten over mijn gedachten om iets anders te zoeken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hieromtrent.

Het lastige is dat het zomaar een tijd kan duren voordat ik werkelijk een nieuwe baan vind, voornamelijk door corona.

Voordelen van vertellen:
- voelt goed om eerlijk te zijn
- minder stress om met een smoesje een vrije dag op te nemen om te solliciteren
- werkgever kan zich beter voorbereiden op mijn vertrek
- de relatie tussen mij en mijn werkgever wordt niet verpest als ik uiteindelijk ontslag neem, aangezien hij dit kan verwachten

Nadelen:
- wellicht geen salarisverhoging als ik binnenkort geen andere baan vind en toch bij mijn huidige werkgever moet blijven. Aanstaande contractbespreking is eind van het jaar.
- wellicht geen bonus. Bonus wordt toegekend aan het begin van het jaar.
- wellicht een ongemakkelijke situatie tussen mij en werkgever, hoewel ik hoop dat hij het professioneel oppakt.

Bedankt voor het lezen, ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en vooral ook naar ervaringen van anderen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
pi_193987031
Pas bij zekerheid van een andere baan gaan vertellen wat je überhaupt van plan bent.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 8 juli 2020 @ 11:26:22 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193987035
Ik zou het nooit aan mijn huidige werkgever vertellen, er ontstaat dan een heel ongemakkelijke situatie.
  woensdag 8 juli 2020 @ 11:26:30 #4
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_193987036
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:23 schreef lolnoob123 het volgende:

Nu heb ik toch een sollicitatiegesprek bemachtigd. Hiervoor heb ik al vrij gevraagd, met een smoesje. Dit voelde niet goed, het voelt een beetje achterbaks om niet eerlijk te zijn naar mijn werkgever.

"Hoi baas, ik wil vrijdag 17 juli een middag vrij."

Geen smoesjes, gewoon niet zeggen waarom je vrij wil.
pi_193987085
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:26 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

"Hoi baas, ik wil vrijdag 17 juli een middag vrij."

Geen smoesjes, gewoon niet zeggen waarom je vrij wil.
Zo had ik het ook gedaan, maar dan vroeg mijn werkgever meteen "oh, ga je wat leuks doen?". Dus dan moest ik wel een klein leugentje gebruiken.
pi_193987107
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:30 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Zo had ik het ook gedaan, maar dan vroeg mijn werkgever meteen "oh, ga je wat leuks doen?". Dus dan moest ik wel een klein leugentje gebruiken.
"dat is prive"

Als je dat op een normale toon zegt is dat toch geen probleem.
pi_193987124
Als je een vast contract heb en je werk nog steeds goed doet kun je het toch vertellen? Misschien helpt hij je zelfs.
pi_193987182
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:35 schreef hoechst het volgende:
Als je een vast contract heb en je werk nog steeds goed doet kun je het toch vertellen? Misschien helpt hij je zelfs.
Het is inderdaad een vast contract. Het is interessant om te lezen dat de meningen uiteen lopen. Ook op internet lees ik dat het ene artikel aanraadt om het wel te zeggen en een ander artikel dit echt een heel dom idee vindt en zegt dat je dat vooral nooit moet doen.
  woensdag 8 juli 2020 @ 11:46:23 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_193987269
Dat hangt helemaal af van de relatie met je werkgever. Als je al 4 jaar intensief samenwerkt, lijkt het me dat jij beter in kan schatten of je dit wel of niet moet doen dan de FOK!kers hier
Laffe huichelaar
pi_193987271
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:40 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Het is inderdaad een vast contract. Het is interessant om te lezen dat de meningen uiteen lopen. Ook op internet lees ik dat het ene artikel aanraadt om het wel te zeggen en een ander artikel dit echt een heel dom idee vindt en zegt dat je dat vooral nooit moet doen.
Dan zou ik het niet doen.
Bij twijfel niet doen.
  woensdag 8 juli 2020 @ 11:50:13 #11
491417 Yasmyn
I have an empty cup of care...
pi_193987332
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:40 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Het is inderdaad een vast contract. Het is interessant om te lezen dat de meningen uiteen lopen. Ook op internet lees ik dat het ene artikel aanraadt om het wel te zeggen en een ander artikel dit echt een heel dom idee vindt en zegt dat je dat vooral nooit moet doen.
Nooit vertellen, maar je kunt wel aangeven dat je toe bent aan meer uitdaging. Als dat niet mogelijk is, dan weet je werkgever in elk geval vooraf waarom je kiest voor verandering.
pi_193987419
Ik zat ongeveer in dezelfde situatie en heb het ook pas verteld toen ik eenmaal een andere baan had. Ik heb het toen wel zo snel mogelijk verteld nadat alles echt rond was met mijn nieuwe werkgever.

Veel mensen zeggen inderdaad dat je gewoon vrij kunt vragen met de reden "dat is prive" maar in een klein bedrijf heb je inderdaad direct een vervolgvraag, en als je dan alsnog zegt dat het prive is, dan snapt je werkgever ook wel dat je een sollicitatiegesprek hebt.

Ik heb best veel sollicitatiegesprekken gehad maar altijd een andere reden genoemd, bv. "ik ga morgen thuiswerken want ik verwacht een pakketje" of iets dergelijks. En uiteraard de gemiste werktijd gewoon zoveel mogelijk ingehaald door eerder te beginnen of langer door te werken die dag.
pi_193987578
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:55 schreef Daantke het volgende:
Ik zat ongeveer in dezelfde situatie en heb het ook pas verteld toen ik eenmaal een andere baan had. Ik heb het toen wel zo snel mogelijk verteld nadat alles echt rond was met mijn nieuwe werkgever.

Veel mensen zeggen inderdaad dat je gewoon vrij kunt vragen met de reden "dat is prive" maar in een klein bedrijf heb je inderdaad direct een vervolgvraag, en als je dan alsnog zegt dat het prive is, dan snapt je werkgever ook wel dat je een sollicitatiegesprek hebt.

Ik heb best veel sollicitatiegesprekken gehad maar altijd een andere reden genoemd, bv. "ik ga morgen thuiswerken want ik verwacht een pakketje" of iets dergelijks. En uiteraard de gemiste werktijd gewoon zoveel mogelijk ingehaald door eerder te beginnen of langer door te werken die dag.
Bedankt voor de reactie (en ook bedankt voor de reacties van alle anderen!). Was je uiteindelijk blij dat je het zo had aangepakt?
pi_193987602
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:46 schreef timmmmm het volgende:
Dat hangt helemaal af van de relatie met je werkgever. Als je al 4 jaar intensief samenwerkt, lijkt het me dat jij beter in kan schatten of je dit wel of niet moet doen dan de FOK!kers hier
Klopt natuurlijk, maar soms is een perspectief van onbekenden ook behulpzaam.
pi_193987862
In principe gaat dit je werkgever niks aan. Bedenk goed dat jij net zo goed eruit wordt gegooid als het minder gaat. Verwacht niet dat je "vriendjes" bent, met je baas.
pi_193988244
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:05 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie (en ook bedankt voor de reacties van alle anderen!). Was je uiteindelijk blij dat je het zo had aangepakt?
Ja. Ik hoefde niet per se weg dus de eerste keer dat ik ergens anders een gesprek had, was 2 jaar voordat ik uiteindelijk wegging. Dus als ik toen direct had gezegd dat ik een sollicitatiegesprek had, had dat nog 2 jaar in de lucht gehangen :+ Als je echt op korte termijn weg wilt maakt het misschien minder uit.

Je bent gewoon vervangbaar en ook al ben je niet vervangbaar, het is niet jouw probleem.
pi_193988402
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:25 schreef Metalfrost het volgende:
Pas bij zekerheid van een andere baan gaan vertellen wat je überhaupt van plan bent.
Dit ja. Of in ieder geval afwachten tot je voor een tweede/derde gesprek wordt uitgenodigd bij het andere bedrijf
Moeten zij weten
  woensdag 8 juli 2020 @ 14:56:54 #18
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193990465
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:26 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

"Hoi baas, ik wil vrijdag 17 juli een middag vrij."

Geen smoesjes, gewoon niet zeggen waarom je vrij wil.
Ja klinkt heel makkelijk. Totdat die baas of collega door de jaren een soort vriend is geworden en vraagt: ow ga je wat leuks doen? Normaal vertel je dat altijd, door nu te zeggen "gaat je niets aan" of een koelere aardigere afvlakking daarvan, komt raar over. Normaal zeg je het altijd.
Dus ja, feitelijk hebben ze er niets mee te maken, in de praktijk ligt dit anders.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 8 juli 2020 @ 14:58:33 #19
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193990508
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 14:56 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Ja klinkt heel makkelijk. Totdat die baas of collega door de jaren een soort vriend is geworden en vraagt: ow ga je wat leuks doen? Normaal vertel je dat altijd, door nu te zeggen "gaat je niets aan" of een koelere aardigere afvlakking daarvan, komt raar over. Normaal zeg je het altijd.
Dus ja, feitelijk hebben ze er niets mee te maken, in de praktijk ligt dit anders.
Haha, ik las later pas dat hij dit ook letterlijk zo zei. Gebeurt veel bij kleine bedrjiven.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 8 juli 2020 @ 15:03:03 #20
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193990621
Ik zou het vertellen als je werkgever het voor je op kon lossen. Als je dus vond dat je te weinig verdiende, te weinig uitdaging had, te weinig verantwoordelijkheid, geen leuk werk, teveel nevenactiviteiten etc.
Het zou voor je werkgever naar voelen als jij weggaat voor een hoger salaris of meer verantwoordelijkheid terwijl hij jou dat ook had kunnen geven maar je signalen gemist heeft.

De dingen die je echter noemt zijn dingen die je werkgever niet kan veranderen. Hij zal niet meer collega's aannemen omdat jij bij een groter bedrijf wil werken of van standplaats veranderen. Het je baas zeggen levert dus alleen maar risico's op die je zelf al beschrijft. Er is 0 voordeel voor jou om het eerder te vertellen.

Uiteraard is het logisch dat je de goede relatie met je baas niet wil verstoren. Dat kun je doen door netjes weg te gaan. Zo snel mogelijk inlichten als het zeker is, wanneer mogelijk zo lang mogelijk houden tussen opzeggen en daadwerkelijk weggaan. Bereikbaar blijven voor vragen in de eerste periode en toelichten waarom je weggaat. Helpen zoeken naar een vervanger en die inwerken. Dat ben je allemaal niet verplicht maar zijn allemaal mogelijkheden om het voor je baas minder vervelend te maken.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_193990807
Ik zou het niet vertellen. Zoals je het nu aangepakt hebt is prima. En dat kleine leugentje is ook prima op de vraag of je wat leuks gaat doen.

Bedenk ook dat een werkgever (hoe goed en gezellig het ook altijd is) je niet vooraf informeert als hij/zij van je af wil. Werkgevers bespreken ook eerst alle ins en outs voordat ze werknemers informeren.
Bij kleine bedrijfjes is het misschien anders maar dan nog als het nodig is zullen ze toch ook eerst aan hun bedrijf denken en dan pas aan de medewerkers.

En misschien duurt het nog wel even voordat je wat passends vindt. Dat maakt de situatie alleen maar ongemakkelijk omdat ze ook niet weten waar ze aan toe zijn.
pi_194066918
Bedankt iedereen voor de tips, fijn om wat verschillende perspectieven te horen!
pi_194067066
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 12:02 schreef lolnoob123 het volgende:
Bedankt iedereen voor de tips, fijn om wat verschillende perspectieven te horen!
Een dag vrij nemen is toch de normaalste zaak van de wereld??

Bij m'n vorige werkgever was de communicatie met de coördinator zo verkloot, dat ik communiceerde met de CEO. Ik vertelde hem ook dat ik vanwege de coordinator aan het solliciteren was geslagen. Vond ie jammer, wilde ie eigenlijk niet. Vanaf dat moment is het alleen maar minder gegaan/geworden qua sfeer, respect en machtsspelletjes. Nou liep de halve afdeling weg, dus ik ging in de stroom mee.

Als het puur om eigenbelang gaat: niet vertellen. Als het gaat om het bedrijfsbelang, kan je beter blijven en helemaal niet solliciteren. Ik zie geen tussenweg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194067105
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door blomke op 13-07-2020 12:53:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 13 juli 2020 @ 12:32:47 #25
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_194067303
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:23 schreef lolnoob123 het volgende:
Mijn dilemma is of ik mijn werkgever wil inlichten over mijn gedachten om iets anders te zoeken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hieromtrent.
Nee, niet doen. Je hebt namelijk geen idee of het echt wat wordt. Sterker nog, straks heb je een gesprek en blijkt het een heel suffe club te zijn. Dan heb je bij je werkgever al een zaadje van twijfel gezaaid.

Extra tijd om voor te bereiden op een mogelijk ontslag, dat heeft je werkgever niet nodig. Ze hebben al een maand de tijd. Als ze meer tijd willen, mogen ze een sjiek aanbod doen.

De band wordt pas verpest als jij de contractuele verplichtingen niet nakomt. Een werkgever die boos wordt over dingen die niet zijn afgesproken, dat zou ik heel gek vinden.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')