abonnement Unibet Coolblue
pi_193958869
quote:
De hoeveelheid regen die in de Nederlandse zomers valt, is vooralsnog niet afgenomen, maar wel een stuk grilliger geworden. Zomerse stortbuien zijn in ons land zelfs bijna verdubbeld. Zo kan het dat zowel droogte als wateroverlast vaker voorkomen.

Deze zomer begon uitzonderlijke droog. Nooit eerder was het op 1 juni, bij de start van de meteorologische zomer, zo droog als dit jaar. Maar inmiddels hebben we alweer zes weken wisselvallig weer, waarin flink wat buien overtrokken. Past dit in het plaatje van de zomers van de toekomst?

Het past in elk geval in de huidige klimaattrend van Nederland, vertelt KNMI-klimaatonderzoeker Peter Siegmund aan NU.nl. Door invloed van de mondiale opwarming hebben we in het binnenland weliswaar een grotere kans op droogten, maar dat is een direct gevolg van de hogere temperaturen, die leiden tot meer verdamping.

De gemiddelde hoeveelheid regen in de Nederlandse zomers is over de afgelopen decennia constant gebleven. Siegmund: "We berekenen het gemiddelde klimaat over een periode van dertig jaar. Nu hanteren we het gemiddelde van 1981 tot en met 2010. In die dertig zomers viel gemiddeld 224 millimeter regen - precies evenveel als in de zomers tussen 1951 en 1980."


“Die toename van stortbuien komt doordat de lucht warmer wordt en daardoor meer waterdamp kan bevatten.”
KNMI-klimaatonderzoeker Peter Siegmund
Op lange termijn vaker droogte én stortbuien
Eventuele neerslagveranderingen in de laatste tien jaar zijn daarin nog niet meegewogen. Begin volgend jaar komt het KNMI met een nieuw Nederlands klimaatgemiddelde, op basis van alle metingen tussen 1991 en 2020.

Op de lange termijn houdt het KNMI rekening met een scenario waarin wij 's zomers vaker oostenwinden krijgen en er daardoor langere periodes zonder regen zullen zijn. Samen met de extra verdamping door de hogere temperaturen en meer zon betekent dit dat het droogterisico in Nederland toeneemt.

Maar naast de eventuele verschuiving in klimaatgemiddelden is er nog een verandering gaande: de neerslag wordt grilliger, met een sterke toename van stortbuien. Zo is in de zomer het aantal dagen waarin gemiddeld over heel Nederland meer dan 20 millimeter neerslag valt, tussen 1910 en 2017 met 77 procent gestegen. Lokaal wordt nu op negen zomerdagen meer dan 50 millimeter neerslag genoteerd, terwijl dat veertig jaar geleden slechts vijf dagen per jaar voorkwam.

“Lokaal wordt nu op negen zomerdagen meer dan 50 millimeter neerslag genoteerd, terwijl dat veertig jaar geleden slechts vijf dagen per jaar voorkwam.”
Elke graad opwarming geeft 14 procent hogere neerslagintensiteit
Die toename van stortbuien komt doordat de lucht warmer wordt en daardoor meer waterdamp kan bevatten, zegt Siegmund.

"Hierdoor valt uit de buien 7 procent meer neerslag voor elke graad dat het warmer wordt. Bovendien stijgt warmere lucht sneller en regent daardoor sneller uit. Hierdoor neemt de hoeveelheid regen niet toe, maar de intensiteit ervan wel: die gaat ook met ongeveer 7 procent voor elke graad dat het warmer wordt. Totaal neemt de neerslagintensiteit dus ongeveer 14 procent toe met elke graad dat het warmer wordt."

En de droogte, is die dan voorbij? Nee, bepaald niet. Volgens de Droogtemonitor van het KNMI is het neerslagtekort in Nederland momenteel nog steeds groter dan in de 5 procent droogste zomers. Zodra we in juli of augustus een aantal weken geen regen krijgen, is de kans dus groot dat droogteperikelen voor landbouw, natuur en mogelijk binnenvaart in korte tijd weer de kop opsteken.
Vind het wel relaxt, "snellere" buien.

Zolang heel Nederland zijn tuin dicht blijft storten zal het alleen maar erger worden.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  User die overal opduikt 2022 maandag 6 juli 2020 @ 15:15:35 #2
186611 Haags
pi_193958883
Van mij mag het heel de zomer regenen. Zolang het maar droog en mooi weer is als ik vakantie heb. :)
Zonder wrijving geen glans
pi_193958935
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:15 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Van mij mag het heel de zomer regenen. Zolang het maar droog en mooi weer is als ik vakantie heb. :)
En mijn vakantie?


Ik heb ook echt geen hekel aan regen, heerlijk op zijn tijd.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  maandag 6 juli 2020 @ 15:42:08 #4
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193959258
quote:
10s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:14 schreef Filosoofert het volgende:
En de droogte, is die dan voorbij? Nee, bepaald niet. Volgens de Droogtemonitor van het KNMI is het neerslagtekort in Nederland momenteel nog steeds groter dan in de 5 procent droogste zomers. Zodra we in juli of augustus een aantal weken geen regen krijgen, is de kans dus groot dat droogteperikelen voor landbouw, natuur en mogelijk binnenvaart in korte tijd weer de kop opsteken.
Ze zorgen maar dat ze erop gaan anticiperen! :Y
Wij zijn wereldkampioen watermanagement (Koning Willem Alexander).
Het weer verandert altijd! (Eindelijk weer eens een waterig zomertje en ook weer niet goed!)
pi_193960007
Regen _O_

30 graden plus aanbidders :')
U MAD?
  maandag 6 juli 2020 @ 16:36:21 #6
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_193960126
Weer is racisme.

Bij die zwarten mensen in Afrika schijnt de zon altijd hier niet walgelijk
Ik wil 300 dagen per jaar 30 graden ik heb er recht op.
Wil mijn witte privelleges
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  maandag 6 juli 2020 @ 16:41:19 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_193960191
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:36 schreef Nicksanders het volgende:
Weer is racisme.

Bij die zwarten mensen in Afrika schijnt de zon altijd hier niet walgelijk
Ik wil 300 dagen per jaar 30 graden ik heb er recht op.
Wil mijn witte privelleges
Jij gaat zo te lezen straks met het enige roeibootje de andere kant op.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_193962345
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:42 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ze zorgen maar dat ze erop gaan anticiperen! :Y
Wij zijn wereldkampioen watermanagement (Koning Willem Alexander).
Het weer verandert altijd! (Eindelijk weer eens een waterig zomertje en ook weer niet goed!)
Nobody canna cross it. Nobody but we.
Don't follow me, I'm just a man.
pi_193968852
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 19:06 schreef SebSwe2.0 het volgende:

[..]

Nobody canna cross it. Nobody but we.
We was kangz!
pi_193968889
Het KNMI doet braaf mee om het fabeltje van het klimaat in stand te houden. Moet hij ook wel want anders is hij zijn baantje kwijt. Dat is zijn enige reden.

NB.
Inmiddels is een zekere Al Gore, ja die dus, multimiljonair geworden met zijn nieuwe en blijvend stijgend vermogen van 250 miljoen dollar. Verkregen via zijn angstverhalen: jullie gaan allemaal dood...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193969157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 06:17 schreef cempexo het volgende:
jullie gaan allemaal dood...
Dat gaan wij toch allemaal?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_193969194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 07:50 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat gaan wij toch allemaal?
Klopt...maar volgens Al Gore binnen 2 maanden. Behalve als je geld aan hem overmaakt, dan niet meer.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 08:24:03 #13
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193969363
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 07:57 schreef cempexo het volgende:

[..]

Klopt...maar volgens Al Gore binnen 2 maanden. Behalve als je geld aan hem overmaakt, dan niet meer.
De Klimaat-dominee...
Jesus he knows me, as long you pay... (Ook een mooi liedje!)
  woensdag 8 juli 2020 @ 09:12:09 #14
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_193985468
Ik hoor de zogenaamde experts nog schreeuwen dat het deze zomer weer belachelijk warm zou worden. Nog geen hele hoge temperaturen gezien..
With love :*
pi_193986264
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:12 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik hoor de zogenaamde experts nog schreeuwen dat het deze zomer weer belachelijk warm zou worden. Nog geen hele hoge temperaturen gezien..
Heb je hier een bron van? Het lijkt mij namelijk zeer onwaarschijnlijk dat een expert een dergelijke voorspelling zou doen.
pi_193986334
Hè godverdomme, weer geen reden om met mijn vriendjes in het kabinet het drinkwater op rantsoen te zetten. Was nou juist zo leuk geweest om na de toiletpapier-apocalyps straks ook een run op flessen water te orkestreren. Hou jij ze arm dan houd ik ze dom, ehh, dorstig.
  woensdag 8 juli 2020 @ 10:32:50 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193986349
Ik heb al vier weken tomaten aan de planten hangen die niet rood worden omdat de zon te weinig schijnt. En het KNMI maar roepen dat we een mediteraan klimaat krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193987169
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 10:32 schreef LXIV het volgende:
Ik heb al vier weken tomaten aan de planten hangen die niet rood worden omdat de zon te weinig schijnt. En het KNMI maar roepen dat we een mediteraan klimaat krijgen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_193987224
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 10:32 schreef LXIV het volgende:
Ik heb al vier weken tomaten aan de planten hangen die niet rood worden omdat de zon te weinig schijnt. En het KNMI maar roepen dat we een mediteraan klimaat krijgen.
Juli is tich nog te vroeg? Augustus en september zijn de oogstmaanden can de meeste tomatensoorten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')