abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juli 2020 @ 11:33:05 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193956307
Wij hebben onze oude woning (nog) te koop staan en ik vind de (koop)interesse nog wat matig. Ik ben me nu dus alvast aan het voorbereiden om het (tijdelijk) te verhuren. In eerste instantie het liefst via de leegstandwet. Ik heb onderstaande checklist in mijn hoofd waar ik rekening mee moet houden. Vergeet ik nu dingen?

• Leegstandwet duurt max 5 jaar
• Aanvragen moet bij de gemeente
• Hypotheekverstrekker moet akkoord gaan (iemand ervaring hoe moeilijk ze doen? heb ongeveer 40% afgelost)
• Huurders vinden wil ik uitbesteden bij 123wonen.nl
• Geen sjappies / aso's, maar de keuze welke mensen er komen lijkt goed te beínvloeden via 123wonen.nl
• Geld opzij leggen voor onderhoud aan oude woning (cv ketel, schilderwerk, etc)
• Goed vast laten leggen waar huurders verantwoordelijk voor zijn
• Rekening houden met hypotheekrente-aftrek
• Dubbele woonlasten goed in de gaten houden

Iemand nog extra aandachtspunten? Als ik het zo doorreken is het in elk geval wel een stuk lucratiever dan verkopen. Maar goed, ik reken me misschien (te) rijk. :7
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 6 juli 2020 @ 11:38:13 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193956406
Leegstandswet _O- _O- _O- _O-

Ja hoor, dat gaat vast lukken :W
  maandag 6 juli 2020 @ 11:38:34 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193956412
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:38 schreef RedFever007 het volgende:

Bedankt voor de tips en onderbouwing.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 6 juli 2020 @ 11:50:54 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193956623
quote:

Waarom denk je dat TS die toestemming niet zou kunnen krijgen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_193956880
Nog een punt: de hypotheek verhuist naar box 3 (gedurende de verhuur) en daarmee vervalt de HRA.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:32:36 #6
5428 crew  miss_sly
pi_193957133
Deze lijst kun je aanhouden wat betreft waar huurder en verhuurder verantwoordelijk voor zijn:
https://www.rijksoverheid(...)onderhoud-huurwoning

Weten ze bij 123wonen.nl ook als het goed is.

Let goed op de inhoud van de huurovereenkomst, met name betreffende de huurperiode. Als je verhuurt voor bepaalde tijd, let er zelf mede op dat je op tijd bevestigt aan huurder dat de huur eindigt. Mocht 123wonen dat namelijk niet op tijd doen, wordt het lastig om ze er nog uit te krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 6 juli 2020 @ 12:44:21 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193957268
Mijn hypotheekverstrekker deed het gewoon verbieden. Obvion was dat.

Zonder enkele voorwaarden.
Zonder gesprek.
Gewoon NEE.
Ze wilden ook helemaal niets horen van mijn voorstel en mijn toelichting waarom er geen sprake was van een risico voor hun of voor mij.
Complete desinteresse. Ze volgen hun protocol.

Letterlijk dezelfde dag zag ik nog een reclame van ze op tv: "Obvion denkt met u mee". Met zo'n typisch filmpje erbij van een knus huis met openhaard. En dan de schijn opwekken dat ze geen bank zijn maar een empathisch bedrijf dat waarde hecht aan klanten.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:46:04 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193957292
Hoe wil jij trouwens die sjappies/aso's gaan filteren zonder te discrimineren?
  maandag 6 juli 2020 @ 12:50:28 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193957343
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:46 schreef Ixnay het volgende:
Dat is een lastige. Maar ik heb begrepen van mensen die al hun huis verhuren dat je echt wel kunt aangeven wat voor soort huurder je wil. Ook bijvoorbeeld: geen huisdieren. Die komen niet in mijn huis. En prima dat mensen wél huisdieren willen, dan regel je maar een ander huis. Dat is ook een vorm van discriminatie.

Vaag verhaal trouwens van Obvion. Daar ben ik ook wel een klein beetje bang voor. En dan heb je natuurlijk nog de optie om gewoon zonder toestemming te verhuren, maar dat is wel een beetje tricky.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:50:48 #10
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193957347
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:32 schreef miss_sly het volgende:
Deze lijst kun je aanhouden wat betreft waar huurder en verhuurder verantwoordelijk voor zijn:
https://www.rijksoverheid(...)onderhoud-huurwoning

Weten ze bij 123wonen.nl ook als het goed is.

Let goed op de inhoud van de huurovereenkomst, met name betreffende de huurperiode. Als je verhuurt voor bepaalde tijd, let er zelf mede op dat je op tijd bevestigt aan huurder dat de huur eindigt. Mocht 123wonen dat namelijk niet op tijd doen, wordt het lastig om ze er nog uit te krijgen.
Fijne tips, dank je!
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:53:16 #11
5428 crew  miss_sly
pi_193957374
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:50 schreef JeOma het volgende:

[..]

Dat is een lastige. Maar ik heb begrepen van mensen die al hun huis verhuren dat je echt wel kunt aangeven wat voor soort huurder je wil. Ook bijvoorbeeld: geen huisdieren. Die komen niet in mijn huis. En prima dat mensen wél huisdieren willen, dan regel je maar een ander huis. Dat is ook een vorm van discriminatie.

Vaag verhaal trouwens van Obvion. Daar ben ik ook wel een klein beetje bang voor. En dan heb je natuurlijk nog de optie om gewoon zonder toestemming te verhuren, maar dat is wel een beetje tricky.
Natuurlijk kun je wel een beetje sturen op aan wie je verhuurt. Je mag financiele voorwaarden stellen (bijvoorbeeld dat ze 3-4 keer de maandhuur als brutoinkomsten moeten hebben), in je huurovereenkomst kun je gewoon opnemen dat huisdieren niet zijn toegestaan, en je kunt er ook wat in opnemen over goed huurderschap en het bespelen van instrumenten bijvoorbeeld.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:56:04 #12
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193957402
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:50 schreef JeOma het volgende:

[..]

Zij willen natuurlijk niet dat er dalijk een of andere huurder in mijn huis zit die niet betaalt.

Ik had ze kunnen aantonen dat ik die dubbele woonlasten makkelijk kon dragen indien dat echt zou gebeuren. Daarnaast had ik de woning al bijna voor de helft afgelost en het resterende deel kon ik voor een groot deel met spaargeld aflossen als ik dat echt gewild had. En zo waren er nog veel meer omstandigheden waardoor er totaal geen risico's waren.

Maar dit hebben ze allemaal nooit gehoord. Ze kapten me al af bij het woord verhuren. Prima dat je zo bent, maar ga dan niet van die reclames maken.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:58:30 #13
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193957417
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je wel een beetje sturen op aan wie je verhuurt. Je mag financiele voorwaarden stellen (bijvoorbeeld dat ze 3-4 keer de maandhuur als brutoinkomsten moeten hebben), in je huurovereenkomst kun je gewoon opnemen dat huisdieren niet zijn toegestaan, en je kunt er ook wat in opnemen over goed huurderschap en het bespelen van instrumenten bijvoorbeeld.
Wat zegt dat over sjappies/aso's?

Hoe houd je die buiten met deze regels?
  maandag 6 juli 2020 @ 13:09:15 #14
51385 baskick
Juist ja!
pi_193957512
quote:

Waarom zou dat niet lukken?

quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:58 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Niet per definitie. Maar onder mensen met een lage SES is de kans op aso's een stuk groter dan onder mensen met een hoge SES. Gezond verstand.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193957632
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:33 schreef JeOma het volgende:
In eerste instantie het liefst via de leegstandwet.
Ik ben in de vorige crisis precies zo begonnen, toen was de vergunning een formaliteit.. mits je aan de regels voldoet.
Een regel die je nog niet noemt is het feit dat je woning al minimaal 6 maanden te koop staat en te koop moet blijven staan.
Goede verhuur staat wel haaks op de verkoop... t.b.v. de verkoop wil de makelaar ter alletijden in de woning kunnen. Huurders hebben hier geen baat bij, sterker nog hun woning wordt onder hun kont verkocht en mogen dus (weer) verhuizen.
Als jij eenmaal een goede huurder hebt ben je ook niet meer (enorm) geprikkeld om snel te verkopen, mits natuurlijk de huur meer opbrengt dan de hypotheek.

Dit is zeker een spanningsveld waar je ook met de huurders, maar ook met de verkopende makelaar afspraken over zal moeten maken.

Goed vast leggen wat voor wie "onderhoud" is, valt gewoon onder de wet dus is niet anders dan anders. vastleggen heeft dus geen zin.... wel misschien de algemene staat van de woning.... Huurders zijn gemiddeld genomen toch iets minder zuinig op de woning... laat staan dat ze je helpen bij verkoop. (zie ook eerdere punt).

Vanaf de dag dat je je woning verhuurt mag je geen HRA meer doen, maar daar staan dan huur inkomsten tegenover. Ook verhuisd je hypotheek (en de waarde van de woning) naar box 3, dus krijg je bij 40% afgelosde woning wel een flink stukje vermogen in box 3.
Ik ken je hypotheek natuurlijk niet maar als je een ouderwetse spaar of beleggings hypotheek hebt in de vorm van een KEW moet je daar ook goed op letten, zeker als je die hebt doorgezet op je nieuwe woning.

Verhuren zonder toestemming kan, maar is zonder voorbereiding zeker niet aan te raden. Als ... en ik zeg bewust als, niet wanneer de hypotheek nemer er achter komt dan heb jij het contract geschonden, hier staat 99% expliciet in dat verhuur verboden is en de woning voor eigen gebruik is. Hier kan je nog mee sjaggeren als je aan familie verhuurt, maar contract schending betekend dat als ze er achter komen ze per direct de hypotheek kunnen opeisen en dus de woning op een veiling te gaan verkopen (betekend zomaar 20% "verlies" op de woning waarde) mogelijk meer omdat er voorlopig huurders in zitten die je er ook onder de leegstandswet er niet zomaar uit krijgt. Een verhuurhypotheek regel je ook niet zomaar even op stel en sprong, daarnaast is men daar een stuk selectiever en duurder dan een "woon hypotheek".

Huurders zoeken, zeker onder de leegstandswet kan je beter zelf doen dan via via... en zeker ook 2 of 3 maanden borg vragen... dat helpt om de "sjappies" buitenshuis te houden. In de leegstandswet is bovendien vereist dat er een tweede borg is voor de verhuur.... bijvoorbeeld ouders van de huurder... dat maakt dat je al een stuk "veiliger" zit aangezien de huur dubbel verhaalbaar is.
pi_193957703
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:56 schreef Ixnay het volgende:
Ze kapten me al af bij het woord verhuren. Prima dat je zo bent, maar ga dan niet van die reclames maken.
Welkom in de financiële wereld. Beleggingsadviseurs beloven al decennia gouden bergen. Heb ik nooit wat van gezien, verder dan een diep dal en een paar molshopen ben ik nooit gekomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 13:32:18 #17
5428 crew  miss_sly
pi_193957714
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:58 schreef Ixnay het volgende:

[..]

En wat zijn sjappies/aso's in jouw definitie?
pi_193957727
Aegon zei tegen mij begin 2019 "nee", ook al had ik 80% van de woning afgelost (hypotheek in 2009 afgesloten, dus in goed tempo).

Nu ging dat niet om leegstandswet maar normale verhuur.
Was geen discussie over mogelijk, het was "nee".

De grap is: je moet dus toestemming vragen maar krijgen is een ander verhaal.

Toen de woning maar in 1x afgelost, was ik van ze af (en alsnog verhuurd).
Had wel de mazzel dat in 2017 de tijdklem voor spaarhypotheken is afgeschaft, anders was het belastingtechnisch vervelend geweest.
  maandag 6 juli 2020 @ 13:53:19 #19
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193957899
Indertijd was Florius niet afwijzend. Ik kreeg in 2014 gewoon toestemming. Het duurde wel een paar maanden om een voorlopige toestemming te krijgen, en de werkelijke toestemming volgde grappig genoeg in de maand voor de overdracht (na een jaar het huis aan de huurder verkocht).

Let op idd dat de juiste extra zinnen in het huurcontract staan (anders kan de huurder een zaak beginnen voor huurbescherming) over tijdelijke verhuur. Die zijn wel op het internet te vinden. Er moest indertijd ook (vraag vanuit de hypotheek-verstekker indertijd) een ontruimingsverklaring worden ondertekend door de huurder (een formulier van de HV waarin zij tekenen voor het verlaten van de woning bij verkoop). Vergeet de OZB niet.

Vraag geen exorbitante huur. Je kan zelf op het internet nakijken wat een redelijke huur is, via https://www.huurcommissie(...)eck-en-puntentelling
Voorkomt een rechtzaak, maar is wel afhankelijk van de markt e.d.

Punt is wel, in 2014 was de markt nog slecht en werkte HV's mee. Kan nu anders zijn en je HV kan misschien redeneren - ik werk niet mee, ze verkopen maar, ze vragen teveel.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_193957919
Komt wel goed hoor vooral met wat jij al afgelost hebt en vooral onder de leegstandswet. Zelfs als je het pand blijvend gaat verhuren moet dit geen punt zijn daar eisen banken vaak een minimale ltv van 70% uiteraard wel met een hogere rente.
Ik was hier...
pi_193958204
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:33 schreef JeOma het volgende:
Wij hebben onze oude woning (nog) te koop staan en ik vind de (koop)interesse nog wat matig. Ik ben me nu dus alvast aan het voorbereiden om het (tijdelijk) te verhuren. In eerste instantie het liefst via de leegstandwet. Ik heb onderstaande checklist in mijn hoofd waar ik rekening mee moet houden. Vergeet ik nu dingen?

• Leegstandwet duurt max 5 jaar
• Aanvragen moet bij de gemeente
• Hypotheekverstrekker moet akkoord gaan (iemand ervaring hoe moeilijk ze doen? heb ongeveer 40% afgelost)
• Huurders vinden wil ik uitbesteden bij 123wonen.nl
• Geen sjappies / aso's, maar de keuze welke mensen er komen lijkt goed te beínvloeden via 123wonen.nl
• Geld opzij leggen voor onderhoud aan oude woning (cv ketel, schilderwerk, etc)
• Goed vast laten leggen waar huurders verantwoordelijk voor zijn
• Rekening houden met hypotheekrente-aftrek
• Dubbele woonlasten goed in de gaten houden

Iemand nog extra aandachtspunten? Als ik het zo doorreken is het in elk geval wel een stuk lucratiever dan verkopen. Maar goed, ik reken me misschien (te) rijk. :7
123wonen wil wel graag een HEEL groot stuk van de cake hebben ;)

Even verder zoeken naar een tussenpersoon die wat schappelijkere prijzen rekend. ;)
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193958275
quote:
Toen ik ging huren (particulier) moest ik mijn cv mee sturen.
pi_193958422
quote:
Op dezelfde manier hoe banken mensen weigeren als ze een hypotheekaanvraag weigeren. Je voldoet niet aan de eisen.

On topic:
Bij een aanvraag een werkverklaring vragen en het bedrijf bellen met een telefoonnummer die niet op de verklaring staat.
Een verklaring vragen dat de vorige verhuurder geen klachten heeft gekregen. Deze ook bellen met een nummer die niet op de verklaring staat
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193958439
quote:
19s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:19 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

123wonen wil wel graag een HEEL groot stuk van de cake hebben ;)

Even verder zoeken naar een tussenpersoon die wat schappelijkere prijzen rekend. ;)
Vooral geen partij als bemiddelaar ertussen zetten maar lekker zelf huurders gaan zoeken.
Dan weet je ook exact wat je in huis haalt (letterlijk ;) )

Zo'n bemiddelaar is vooral gebrand om met zo min mogelijk werk, zoveel mogelijk woningen te verhuren. Je kunt wel raden wat dat met de kwaliteit van het proces van het zoeken van huurders doet.

Bovendien zijn ze als bemiddelaar niet verantwoordelijk als het mis gaat. Je draagt dus altijd nog zelf het risico van tokkie huurders, daarom ook gewoon lekker zelf selecteren.
  maandag 6 juli 2020 @ 14:48:52 #25
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193958551
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:40 schreef QuietEyes het volgende:

[..]

Vooral geen partij als bemiddelaar ertussen zetten maar lekker zelf huurders gaan zoeken.
Dan weet je ook exact wat je in huis haalt (letterlijk ;) )

Zo'n bemiddelaar is vooral gebrand om met zo min mogelijk werk, zoveel mogelijk woningen te verhuren. Je kunt wel raden wat dat met de kwaliteit van het proces van het zoeken van huurders doet.

Bovendien zijn ze als bemiddelaar niet verantwoordelijk als het mis gaat. Je draagt dus altijd nog zelf het risico van tokkie huurders, daarom ook gewoon lekker zelf selecteren.
Hoe vind je zelf huurders? Probleem is trouwens dat mijn hypotheekverstrekker als eis heeft dat je bij 1 van de aangesloten tussenpartijtjes zaken doet. Hmmm....
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 14:50:55 #26
5428 crew  miss_sly
pi_193958571
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:48 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hoe vind je zelf huurders? Probleem is trouwens dat mijn hypotheekverstrekker als eis heeft dat je bij 1 van de aangesloten tussenpartijtjes zaken doet. Hmmm....
Wat vragen ze voor hun bemiddeling en wat krijg je ervoor?
  maandag 6 juli 2020 @ 15:00:19 #27
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193958721
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat vragen ze voor hun bemiddeling en wat krijg je ervoor?
Ja, daar wordt het helemaal schimmig.

Deze 4 opties zijn gegeven:
Overbruggingsverhuur.nl
Stichting Tijdelijk Twee Woningen
Huisover
Prevenda

Die eerste is een ontzettend crappy website waaruit blijkt dat ze 45 euro per maand incasseren van de huurprijs en verder eenmalig 195 euro. Daar doen ze de incasso voor en leveren een huurder. Maar op de website staan landelijk maar liefst (!) 9 woningen te huur. De website ziet er ook uit of hij al 4 jaar niet onderhouden is.

Die derde (Huisover.nl) geeft gelijk een 404-error.

De tweede en vierde zijn al net zo onduidelijk. Plus dat in de verste verten geen enkel (!) huis in mijn woonplaats te huur staat via deze mensen.

Echt uitermate betrouwbaar. Misschien moet ik toch maar overwegen om géén goedkeuring te vragen van mijn hypotheekverstrekker?
pi_193959036
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:00 schreef JeOma het volgende:

[..]
Misschien moet ik toch maar overwegen om géén goedkeuring te vragen van mijn hypotheekverstrekker?
Je contract wordt direct opeisbaar, je neemt een bijzonder risico... ik zou het niet doen.
Ga dan i.i.g. kijken of je in aanmerking kan komen voor een verhuurhypotheek... zodat je i.i.g. je weg weet te vinden als men aan komt kloppen.

Is je plan de 5 jaar vol te maken of toch wel "binnenkort" te verkopen?
pi_193959069
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:00 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja, daar wordt het helemaal schimmig.

Deze 4 opties zijn gegeven:
Overbruggingsverhuur.nl
Stichting Tijdelijk Twee Woningen
Huisover
Prevenda

Die eerste is een ontzettend crappy website waaruit blijkt dat ze 45 euro per maand incasseren van de huurprijs en verder eenmalig 195 euro. Daar doen ze de incasso voor en leveren een huurder. Maar op de website staan landelijk maar liefst (!) 9 woningen te huur. De website ziet er ook uit of hij al 4 jaar niet onderhouden is.

Die derde (Huisover.nl) geeft gelijk een 404-error.

De tweede en vierde zijn al net zo onduidelijk. Plus dat in de verste verten geen enkel (!) huis in mijn woonplaats te huur staat via deze mensen.

Echt uitermate betrouwbaar. Misschien moet ik toch maar overwegen om géén goedkeuring te vragen van mijn hypotheekverstrekker?
Sterkte daarmee als je daarvoor kiest. Ik ben benieuwd naar je volgende topic.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 juli 2020 @ 15:32:11 #30
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193959118
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:27 schreef namliam het volgende:

[..]

Je contract wordt direct opeisbaar, je neemt een bijzonder risico... ik zou het niet doen.
Ga dan i.i.g. kijken of je in aanmerking kan komen voor een verhuurhypotheek... zodat je i.i.g. je weg weet te vinden als men aan komt kloppen.

Is je plan de 5 jaar vol te maken of toch wel "binnenkort" te verkopen?
Ik wil binnenkort zeker verkopen. Liefst vandaag nog.
pi_193959174
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:32 schreef JeOma het volgende:

[..]

Dan zak je iets met je prijs en heb je het misschien morgen verkocht. ^O^
pi_193959428
quote:

[..]

Ik wil het wel van je kopen hoor
pi_193959897
quote:

[..]

Bedenk je dan wel dat het verhuren wellicht wel geld op levert, maar zeker niet zal helpen bij het spoedig verkopen van je (voormalige) woning.

Ook onder de bijstandswet hebben de huurders volgens mij 3 maanden opzegtermijn.
Zonder huurders kan je morgen leveren, met huurders moet je dus minimaal 3 maanden wachten.
  maandag 6 juli 2020 @ 19:39:10 #34
189961 ex
aperture science
pi_193962776
Je mag als verhuurder in NL helemaal niet verbieden dat er geen huisdieren in je huis komen (zie bv https://www.bouwenwonen.n(...)eren-verbieden/40926 en https://www.mkbrecht.nl/b(...)n-verbieden-kan-dat/) je kan het uiteraard in je contract zetten om mensen af te schrikken maar het gaat wettelijk niet helpen.

Als iemand een klein hondje zonder overlast in huis neemt is dat gewoon prima, heb je als verhuurder niks over te zeggen).
The cake is a lie!
pi_193965173
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:48 schreef JeOma het volgende:

[..]

Advertentie via marktplaats werkt altijd prima. Meestal zijn er wel 30+ reacties, waarvan je er dan zo'n 5 a 10 over houdt die je langs laat komen voor een bezichtiging en kennismaking. Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Al kan je ook best een hoop gelijk afschrijven op hun reactie op marktplaats. Van die gasten waarvan je gelijk al aanvoelt dat zelf de huur overmaken via internetbankieren te lastig voor hun is.
  maandag 6 juli 2020 @ 22:04:52 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193965533
Bovenaan je checklist, deze topicreeks: Topicreeks: Huurder betaalt niet en zit in de bak. (2)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193965675
Huisdier verbieden wordt toch lastig.

Goudvis? Hamster? Wandelende takken? Tamme rat? Vogelspin? Slang? Kanarie? Papegaai? Fret? Kat? Klein hondje? Huisspin? En wat als de bewoner op een huisdier past van een familielid dat plots ziek wordt? Wat als er een familielid of partner langskomt met een huisdier?

Hoe kom je er überhaupt achter of je huurder een huisdier heeft? Ga je wekelijks inspecteren? Ook op de slaapkamer?

Nee... dat zal je moeten accepteren, zolang er geen sprake is van overlast.
pi_193973591
quote:

[..]

Ik vraag me af hoe lucratief verhuren is als je binnen korte tijd wil verkopen. Afgezien van het feit dat je huurders er niet zomaar uit kan zetten zal het (zeker in het begin) ook vooral een investering (zowel van tijd als van geld) zijn. Daarnaast geloof ik in een vorig topic gelezen te hebben dat je in het oosten woont? (lig niet in de randstad). Ik weet niet hoe de huurmarkt daar is, maar volgens mij juist in de provincie hebben meer mensen een koophuis en zijn het de tokkies die huren.
pi_193975248
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door blomke op 07-07-2020 15:39:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')