Ze laten wel weten dat je retourkosten moet betalen, alleen doen ze dat door minder geld terug te betalen. De Consumentenbond zegt op https://www.consumentenbo(...)aankopen-terugsturen dit:quote:Wie betaalt de kosten voor het terugsturen?
Heeft de verkoper u vooraf laten weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. De verkoper hoeft u deze kosten niet terug te geven.
Heeft de verkoper u vooraf niet laten weten dat de kosten voor het terugsturen voor u zijn? Dan moet de verkoper deze kosten betalen. U kunt u deze kosten dan achteraf terugvragen .
Daar staat dat verrekenen dus mag...quote:We zien steeds vaker dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Als de webwinkel dit soort rekentrucs gebruikt, is het lastig na te gaan of je wel alles terugkrijgt.
De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat je die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat je gratis kunt terugsturen, terwijl je daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.
Alleen volgens TS geven ze aan dat ze die retourkosten óók rekenen als je zelf de verzendkosten betaalt door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun label, of als je het zelf fysiek terug komt brengen.quote:Op maandag 6 juli 2020 12:30 schreef jroz het volgende:
Interessant onderwerp. Als ze zouden zeggen: Saleproducten stuur je naar adres x en mag je zelf betalen, en niet saleproducten naar een bepaald antwoordnummer, dan was er niets aan de hand.
Quote van Consuwijzer:
[..]
Ze laten wel weten dat je retourkosten moet betalen, alleen doen ze dat door minder geld terug te betalen. De Consumentenbond zegt op https://www.consumentenbo(...)aankopen-terugsturen dit:
[..]
Daar staat dat verrekenen dus mag...
Ik denk dat dit de juiste conclusie is.quote:Op maandag 6 juli 2020 12:35 schreef Alan_Bastard het volgende:
Als je hun retourlabel gebruikt, dan mogen ze 4,95 inhouden
Zorg je zelf voor het retourneren (port betalen of brengen), dan mogen ze dit niet.
Nee, in principe mogen ze dit niet eisen. Je mag ook op eigen initiatief de artikelen retour sturen. Waarom je dat zou willen is mij een raadsel, daar 4,95 euro goedkoper is dan via PostNL, tenzij het door de brievenbus past.quote:Op maandag 6 juli 2020 12:39 schreef jroz het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de juiste conclusie is.
Maar:
Mag een webwinkel van de consument eisen dat ze het retour sturen via hun eigen procedure? (dus ze je retour die je op andere manier in behandeling nemen een stukje coulance is?)
TS is vaag in zijn openingspost die sowieso niet klopt aangezien er duidelijk op de site van de webwinkel retourkosten vermeld worden.quote:Op maandag 6 juli 2020 12:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen volgens TS geven ze aan dat ze die retourkosten óók rekenen als je zelf de verzendkosten betaalt door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun label, of als je het zelf fysiek terug komt brengen.
Dat lijkt me niet echt te stroken met de claim dat de retourkosten gerekend worden vanwege de verzendkosten.
Hoe ze het intern geregeld hebben is het pakkie an van de consument niet. Je hebt een retouradres en daar kan je het ook zelf naartoe frankeren.quote:Op maandag 6 juli 2020 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
TS is vaag in zijn openingspost die sowieso niet klopt aangezien er duidelijk op de site van de webwinkel retourkosten vermeld worden.
Fysiek terugbrengen naar een ophaalpunt dat dit toevallig een reseller kan zijn betekent volgens mij nog niet dat er dan geen retourkosten gerekend mogen worden lijkt me. Want die sales spullen komen waarschijnlijk vanuit een centraal magazijn en worden op aanvraag van de klant verstuurd.
Mensen die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en boos worden als winkels met service (wat geld kost) uit het sstraatbeeld verdwijnen.
Uit hun av, dus of ze hebben het snel aangepast of jij zit de boel bij elkaar te verzinnen waar we bijzitten.quote:Op maandag 6 juli 2020 12:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoe ze het intern geregeld hebben is het pakkie an van de consument niet. Je hebt een retouradres en daar kan je het ook zelf naartoe frankeren.
Maar die hele bepaling is sowieso strijdig met hun eigen AV dus ze mogen die kosten niet in rekening brengen.
quote:Algemene retourvoorwaarden
Binnen 60 dagen na ontvangst retourneren.
Retoursturen is gratis, behalve voor het retourneren van last season sale items (outlet). Hiervoor geldt ¤4,95 retourkosten.
https://www.jachensen.nl/algemene-voorwaarden.htmlquote:Op maandag 6 juli 2020 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Uit hun av, dus of ze hebben het snel aangepast of jij zit de boel bij elkaar te verzinnen waar we bijzitten.
[..]
quote:Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen geen kosten van terugzending voor zijn rekening.
https://www.jachensen.nl/retourvoorwaarden.htmlquote:Op maandag 6 juli 2020 12:51 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
https://www.jachensen.nl/algemene-voorwaarden.html
Artikel 7.1
[..]
Retourneren is in principe iets anders dan het wettelijke herroepingsrecht (de WKoA).quote:Op maandag 6 juli 2020 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
https://www.jachensen.nl/retourvoorwaarden.html
Daar komt mijn geqoute regel vandaan. Dat er dubbele voorwaarden staan die niet consistent zijn is vervelend. De vraag is dan welke voorwaarde geldig is.
Ik heb geen idee, ik was maar een medewerker in de marge destijds.quote:
Natuurlijk is dat anders. Da's geen comsumentenrecht.quote:Op maandag 6 juli 2020 13:46 schreef herverwijderd het volgende:
Werkte een paar jaar terug bij een webwinkel en daar deden we dat ook, alleen noemden we het dan een restocking fee.
Was wel geen verkoop aan particulieren, alleen aan andere bedrijven. Misschien dat het dan anders zit.
Dan excuses voor de niets toevoegende postquote:Op maandag 6 juli 2020 14:37 schreef baskick het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat anders. Da's geen comsumentenrecht.
je ceeert echt je eigen probleem hoor.quote:Op maandag 6 juli 2020 13:45 schreef KimJong-un het volgende:
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.
Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.
Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
Dus stel, je koopt bij die winkel een paar sokken in de aanbieding en je wilt ze retourneren. Dat kan dan prima in een enveloppe en met postzegels gefrankeerd worden. Het is dan m.i. op z'n zachtst gezegd vreemd dat de winkel meent ¤4,95 "retourkosten" te mogen rekenen.quote:Op maandag 6 juli 2020 14:48 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
je ceeert echt je eigen probleem hoor.
retourkosten zijn echt niet gelijk aan verzendkosten
als je een order inzet, zie je dat er geen verzendkosten worden gerekend.
mocht je het terug willen sturen worden er 4,95 gerekend.
Als jij iets per gewone post terug stuurt en het komt bij de ontvanger nooit aan wie is dan verantwoordelijk?quote:Op maandag 6 juli 2020 16:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Dus stel, je koopt bij die winkel een paar sokken in de aanbieding en je wilt ze retourneren. Dat kan dan prima in een enveloppe en met postzegels gefrankeerd worden.
De afzender, hè. Maar dat staat er los van. Dat kan een keuze zijn die iemand maakt.quote:Op maandag 6 juli 2020 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als jij iets per gewone post terug stuurt en het komt bij de ontvanger nooit aan wie is dan verantwoordelijk?
Retourkosten kunnen verzendkosten zijn voor het retourneren.quote:Op maandag 6 juli 2020 13:45 schreef KimJong-un het volgende:
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.
Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.
Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
Zeker, dat kan. Maar ze mogen alleen rechtstreekse kosten rekenen. Dus aan hen de in rekening gebrachte kosten even te specificeren.quote:Op maandag 6 juli 2020 23:46 schreef Fer het volgende:
[..]
Retourkosten kunnen verzendkosten zijn voor het retourneren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |