abonnement Unibet Coolblue
pi_193957109
Interessant onderwerp. Als ze zouden zeggen: Saleproducten stuur je naar adres x en mag je zelf betalen, en niet saleproducten naar een bepaald antwoordnummer, dan was er niets aan de hand.

Quote van Consuwijzer:
quote:
Wie betaalt de kosten voor het terugsturen?

Heeft de verkoper u vooraf laten weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. De verkoper hoeft u deze kosten niet terug te geven.

Heeft de verkoper u vooraf niet laten weten dat de kosten voor het terugsturen voor u zijn? Dan moet de verkoper deze kosten betalen. U kunt u deze kosten dan achteraf terugvragen .
Ze laten wel weten dat je retourkosten moet betalen, alleen doen ze dat door minder geld terug te betalen. De Consumentenbond zegt op https://www.consumentenbo(...)aankopen-terugsturen dit:
quote:
We zien steeds vaker dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Als de webwinkel dit soort rekentrucs gebruikt, is het lastig na te gaan of je wel alles terugkrijgt.

De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat je die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat je gratis kunt terugsturen, terwijl je daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.
Daar staat dat verrekenen dus mag...
  maandag 6 juli 2020 @ 12:33:29 #27
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957140
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:30 schreef jroz het volgende:
Interessant onderwerp. Als ze zouden zeggen: Saleproducten stuur je naar adres x en mag je zelf betalen, en niet saleproducten naar een bepaald antwoordnummer, dan was er niets aan de hand.

Quote van Consuwijzer:
[..]

Ze laten wel weten dat je retourkosten moet betalen, alleen doen ze dat door minder geld terug te betalen. De Consumentenbond zegt op https://www.consumentenbo(...)aankopen-terugsturen dit:
[..]

Daar staat dat verrekenen dus mag...
Alleen volgens TS geven ze aan dat ze die retourkosten óók rekenen als je zelf de verzendkosten betaalt door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun label, of als je het zelf fysiek terug komt brengen.

Dat lijkt me niet echt te stroken met de claim dat de retourkosten gerekend worden vanwege de verzendkosten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193957159
Als je hun retourlabel gebruikt, dan mogen ze 4,95 inhouden
Zorg je zelf voor het retourneren (port betalen of brengen), dan mogen ze dit niet.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:37:48 #29
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957195
En uit hun Algemene Voorwaarden:

“Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen geen kosten van terugzending voor zijn rekening.“
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193957214
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:35 schreef Alan_Bastard het volgende:
Als je hun retourlabel gebruikt, dan mogen ze 4,95 inhouden
Zorg je zelf voor het retourneren (port betalen of brengen), dan mogen ze dit niet.
Ik denk dat dit de juiste conclusie is.

Maar:
Mag een webwinkel van de consument eisen dat ze het retour sturen via hun eigen procedure? (dus ze je retour die je op andere manier in behandeling nemen een stukje coulance is?)
pi_193957237
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:39 schreef jroz het volgende:

[..]

Ik denk dat dit de juiste conclusie is.

Maar:
Mag een webwinkel van de consument eisen dat ze het retour sturen via hun eigen procedure? (dus ze je retour die je op andere manier in behandeling nemen een stukje coulance is?)
Nee, in principe mogen ze dit niet eisen. Je mag ook op eigen initiatief de artikelen retour sturen. Waarom je dat zou willen is mij een raadsel, daar 4,95 euro goedkoper is dan via PostNL, tenzij het door de brievenbus past.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_193957244
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Alleen volgens TS geven ze aan dat ze die retourkosten óók rekenen als je zelf de verzendkosten betaalt door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun label, of als je het zelf fysiek terug komt brengen.

Dat lijkt me niet echt te stroken met de claim dat de retourkosten gerekend worden vanwege de verzendkosten.
TS is vaag in zijn openingspost die sowieso niet klopt aangezien er duidelijk op de site van de webwinkel retourkosten vermeld worden.

Fysiek terugbrengen naar een ophaalpunt dat dit toevallig een reseller kan zijn betekent volgens mij nog niet dat er dan geen retourkosten gerekend mogen worden lijkt me. Want die sales spullen komen waarschijnlijk vanuit een centraal magazijn en worden op aanvraag van de klant verstuurd.

Mensen die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en boos worden als winkels met service (wat geld kost) uit het sstraatbeeld verdwijnen.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:44:57 #33
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957274
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

TS is vaag in zijn openingspost die sowieso niet klopt aangezien er duidelijk op de site van de webwinkel retourkosten vermeld worden.

Fysiek terugbrengen naar een ophaalpunt dat dit toevallig een reseller kan zijn betekent volgens mij nog niet dat er dan geen retourkosten gerekend mogen worden lijkt me. Want die sales spullen komen waarschijnlijk vanuit een centraal magazijn en worden op aanvraag van de klant verstuurd.

Mensen die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en boos worden als winkels met service (wat geld kost) uit het sstraatbeeld verdwijnen.
Hoe ze het intern geregeld hebben is het pakkie an van de consument niet. Je hebt een retouradres en daar kan je het ook zelf naartoe frankeren.

Maar die hele bepaling is sowieso strijdig met hun eigen AV dus ze mogen die kosten niet in rekening brengen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193957316
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoe ze het intern geregeld hebben is het pakkie an van de consument niet. Je hebt een retouradres en daar kan je het ook zelf naartoe frankeren.

Maar die hele bepaling is sowieso strijdig met hun eigen AV dus ze mogen die kosten niet in rekening brengen.
Uit hun av, dus of ze hebben het snel aangepast of jij zit de boel bij elkaar te verzinnen waar we bijzitten. ^O^

quote:
Algemene retourvoorwaarden

Binnen 60 dagen na ontvangst retourneren.
Retoursturen is gratis, behalve voor het retourneren van last season sale items (outlet). Hiervoor geldt ¤4,95 retourkosten.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:51:28 #35
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957354
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Uit hun av, dus of ze hebben het snel aangepast of jij zit de boel bij elkaar te verzinnen waar we bijzitten. ^O^
[..]

https://www.jachensen.nl/algemene-voorwaarden.html

Artikel 7.1

quote:
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen geen kosten van terugzending voor zijn rekening.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193957430
quote:
https://www.jachensen.nl/retourvoorwaarden.html

Daar komt mijn geqoute regel vandaan. Dat er dubbele voorwaarden staan die niet consistent zijn is vervelend. De vraag is dan welke voorwaarde geldig is. :D
  maandag 6 juli 2020 @ 13:04:35 #37
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957472
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://www.jachensen.nl/retourvoorwaarden.html

Daar komt mijn geqoute regel vandaan. Dat er dubbele voorwaarden staan die niet consistent zijn is vervelend. De vraag is dan welke voorwaarde geldig is. :D
Retourneren is in principe iets anders dan het wettelijke herroepingsrecht (de WKoA).

Retourneren is een coulanceregeling vanuit de winkelier. Lijkt me dus dat als je gebruik maakt van het herroepingsrecht dat je sowieso die regels in hun AV aan moet houden.

Mochten er toch verschillende bepalingen zijn over dezelfde handeling dan lijkt me dat de meest gunstige voor de consument geldt. Anders kan je op 1 plek hele gunstige regels weergeven en ergens anders hele ongunstige.

Maar het heeft er verder alle schijn van dat ze gewoon een beetje een rommeltje van hun site hebben gemaakt met bepalingen op meerdere plaatsen en daar eentje zijn vergeten aan te passen idd :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 6 juli 2020 @ 13:45:46 #38
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193957823
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.

Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.

Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 6 juli 2020 @ 13:46:59 #39
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193957833
Werkte een paar jaar terug bij een webwinkel en daar deden we dat ook, alleen noemden we het dan een restocking fee.
Was wel geen verkoop aan particulieren, alleen aan andere bedrijven. Misschien dat het dan anders zit.
  maandag 6 juli 2020 @ 13:47:52 #40
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193957841
quote:
9s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:46 schreef herverwijderd het volgende:
Misschien dat het dan anders zit.
Misschien? :D
  maandag 6 juli 2020 @ 13:48:57 #41
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193957851
quote:
10s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:47 schreef Gunner het volgende:

[..]

Misschien? :D
Ik heb geen idee, ik was maar een medewerker in de marge destijds.
  maandag 6 juli 2020 @ 14:37:35 #42
51385 baskick
Juist ja!
pi_193958407
quote:
9s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:46 schreef herverwijderd het volgende:
Werkte een paar jaar terug bij een webwinkel en daar deden we dat ook, alleen noemden we het dan een restocking fee.
Was wel geen verkoop aan particulieren, alleen aan andere bedrijven. Misschien dat het dan anders zit.
Natuurlijk is dat anders. Da's geen comsumentenrecht.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 6 juli 2020 @ 14:45:01 #43
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193958504
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat anders. Da's geen comsumentenrecht.
Dan excuses voor de niets toevoegende post (y)
pi_193958541
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:45 schreef KimJong-un het volgende:
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.

Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.

Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
je ceeert echt je eigen probleem hoor.

retourkosten zijn echt niet gelijk aan verzendkosten

als je een order inzet, zie je dat er geen verzendkosten worden gerekend.
mocht je het terug willen sturen worden er 4,95 gerekend.
  maandag 6 juli 2020 @ 16:23:43 #45
51385 baskick
Juist ja!
pi_193959916
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:48 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

je ceeert echt je eigen probleem hoor.

retourkosten zijn echt niet gelijk aan verzendkosten

als je een order inzet, zie je dat er geen verzendkosten worden gerekend.
mocht je het terug willen sturen worden er 4,95 gerekend.
Dus stel, je koopt bij die winkel een paar sokken in de aanbieding en je wilt ze retourneren. Dat kan dan prima in een enveloppe en met postzegels gefrankeerd worden. Het is dan m.i. op z'n zachtst gezegd vreemd dat de winkel meent ¤4,95 "retourkosten" te mogen rekenen.

a) de rechtstreekse kosten voor terugzending zijn voldaan middels porto door de consument
b) artikel 6:230r lid 1 BW schrijft voor dat alle van de consument ontvangen betalingen terug moeten

De verzendkosten voor de terugzending moeten door de consument betaald worden tenzij de handelaar dit niet heeft gemeld (artikel 6:230s lid 2 BW). Als de winkelier geen andere optie biedt dan een antwoordnummer, moet mag dat dan voor rekening van de consument komen? Kosten anders dan de rechtstreekse kosten mogen niet ingehouden worden. Dus geen kosten voor het retourproces :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193960095
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:23 schreef baskick het volgende:

[..]

Dus stel, je koopt bij die winkel een paar sokken in de aanbieding en je wilt ze retourneren. Dat kan dan prima in een enveloppe en met postzegels gefrankeerd worden.

Als jij iets per gewone post terug stuurt en het komt bij de ontvanger nooit aan wie is dan verantwoordelijk?
  maandag 6 juli 2020 @ 16:45:47 #47
51385 baskick
Juist ja!
pi_193960259
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als jij iets per gewone post terug stuurt en het komt bij de ontvanger nooit aan wie is dan verantwoordelijk?
De afzender, hè. Maar dat staat er los van. Dat kan een keuze zijn die iemand maakt.
(overigens houden veel winkels de consument ook verantwoordelijk voor retourzending middels een antwoordnummer)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193967200
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:45 schreef KimJong-un het volgende:
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.

Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.

Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
Retourkosten kunnen verzendkosten zijn voor het retourneren.
.
pi_193967410
Zoveel gedoe om 5 euro. :')
  dinsdag 7 juli 2020 @ 00:32:47 #50
51385 baskick
Juist ja!
pi_193967813
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 23:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Retourkosten kunnen verzendkosten zijn voor het retourneren.
Zeker, dat kan. Maar ze mogen alleen rechtstreekse kosten rekenen. Dus aan hen de in rekening gebrachte kosten even te specificeren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')