abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  maandag 6 juli 2020 @ 11:12:03 #1
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193955929
Volgens mij schrijft de wet voor dat een webwinkel je het volledige bedrag + verzendkosten moet terugbetalen als je iets retour stuurt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.consuwijzer.n(...)er-heb-ik-bedenktijd

Nu zie ik dat Jac Hensen bij hun sale-artikelen 'retourkosten' rekent van 4,95.
https://www.jachensen.nl/herenkleding/herenkleding/sale/

Ik heb ze even gebeld en ze geven aan dat het terugsturen normaal gratis is (verzendkosten) omdat zij een verzendlabel aanmaken. Bij sale artikelen is dit niet gratis en moet je eigenlijk een bijdrage in de verzendkosten betalen, zolang ze dit communiceren mag dat mijn inziens.

Maar dat communiceren ze niet en de verkoper geeft telefonisch aan dat ze het ook rekenen als je het zelf terugstuurt (en dus verzendkosten betaald) of het in de winkel terugbrengt.

Klopt het dat Jac Hensen hiermee de wet overtreed?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:15:47 #2
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193955990
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:12 schreef KimJong-un het volgende:


Klopt het dat Jac Hensen hiermee de wet overtreed?
Ja.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:18:11 #3
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956032
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zou zomaar kunnen. Wat wil je ertegen doen dan?
Melding maken bij ACM nadat ik ze erop aangesproken heb bijvoorbeeld?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_193956055
Dat comuniceren ze niet terwijl het in koeienletters op de site staat die je linkt?
  maandag 6 juli 2020 @ 11:20:06 #5
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956070
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:19 schreef Basp1 het volgende:
Dat comuniceren ze niet terwijl het in koeienletters op de site staat die je linkt?
Dat ze retourkosten rekenen ja. Niet dat die retourkosten een bijdrage in de bezorgkosten zijn. Of ik heb er overheen gelezen?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_193956091
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:18 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Melding maken bij ACM nadat ik ze erop aangesproken heb bijvoorbeeld?
Ok dan doe je dat. Meer valt er ook niet aan te doen als consument.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:22:52 #7
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193956123
Overigens zijn die retourkosten niet enkel strijdig met de wet, maar ook met hun eigen algemene voorwaarden:

https://www.jachensen.nl/algemene-voorwaarden.html (Art 6/7/8).

Mochten ze kosten rekenen kan je melding maken bij het ACM, gebruik maken van je rechtsbijstandverzekering, of ze zelf in gebreke stellen en de retourkosten vorderen.
pi_193956128


[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 06-07-2020 11:48:10 (on topic blijven) ]
  maandag 6 juli 2020 @ 11:23:09 #9
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193956131
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ok dan doe je dat. Meer valt er ook niet aan te doen als consument.
Natuurlijk wel.
pi_193956156
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:20 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Dat ze retourkosten rekenen ja. Niet dat die retourkosten een bijdrage in de bezorgkosten zijn. Of ik heb er overheen gelezen?
Retourkosten is wat anders als bezorgkosten. Retourkosten betaal jij als consument bij retour sturen van afgeprijsde artikelen zoals duidelijk aangegeven staat.
pi_193956215
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:23 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Natuurlijk wel.
Echt niet
  maandag 6 juli 2020 @ 11:29:32 #12
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193956248
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Echt niet
Als een bedrijf ten onrechte kosten in rekening brengt kan je meer dan enkel naar het ACM stappen.
pi_193956410
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Retourkosten is wat anders als bezorgkosten. Retourkosten betaal jij als consument bij retour sturen van afgeprijsde artikelen zoals duidelijk aangegeven staat.
Dit, hoe moeilijk kan het zijn.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:38:34 #14
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956413
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als een bedrijf ten onrechte kosten in rekening brengt kan je meer dan enkel naar het ACM stappen.
Nee hoor, als eerste kun je met het bedrijf in gesprek gaan. Daarna kun je er eventueel een rechtzaak van maken om je 5 ook terug te krijgen. Verder kun je bij je credticardmaatschappij je geld terugvorderen als je met creditcard betaald hebt.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:39:55 #15
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956441
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Retourkosten is wat anders als bezorgkosten. Retourkosten betaal jij als consument bij retour sturen van afgeprijsde artikelen zoals duidelijk aangegeven staat.
Je hebt de OP schijnbaar niet gelezen. Wanneer je ze belt geven ze aan wat de retourkosten inhouden.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:40:41 #16
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956453
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:38 schreef Rectum het volgende:

[..]

Dit, hoe moeilijk kan het zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:39 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Je hebt de OP schijnbaar niet gelezen. Wanneer je ze belt geven ze aan wat de retourkosten inhouden.
Hoe moeilijk kan het zijn, een OP goed lezen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:42:14 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193956477
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:38 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Nee hoor, als eerste kun je met het bedrijf in gesprek gaan. Daarna kun je er eventueel een rechtzaak van maken om je 5 ook terug te krijgen. Verder kun je bij je credticardmaatschappij je geld terugvorderen als je met creditcard betaald hebt.
Dat zeg ik toch ;)
  maandag 6 juli 2020 @ 11:43:30 #18
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956499
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ;)
Sorry, verkeerde quote |:(
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_193956534
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:39 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Je hebt de OP schijnbaar niet gelezen. Wanneer je ze belt geven ze aan wat de retourkosten inhouden.
En op de site die je linkt staat met koeienletters dat er retourkosten bij afgeprijsde artikelen gerekend wordt wat ook mag volgens je eigen link naar consuwijzer. Maar jij wilt je telefoongesprek als uitgangspunt hebben?
  maandag 6 juli 2020 @ 11:46:34 #20
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193956545
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:45 schreef Basp1 het volgende:
wat ook mag volgens je eigen link naar consuwijzer.
Kun je dat stukje even citeren?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_193956603
misschien dat ze het ondertussen aangepast hebben maar dit staat nu op hun site:

Let op! Bij het retoursturen van Last season items worden er retourkosten in rekening gebracht 4,95 per bestelling.

lijkt me erg duidelijk.
pi_193956621
Consuwijzer. :

Wie betaalt de kosten voor het terugsturen?
Heeft de verkoper u vooraf laten weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. De verkoper hoeft u deze kosten niet terug te geven.

^O^
pi_193956810
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Retourkosten is wat anders als bezorgkosten. Retourkosten betaal jij als consument bij retour sturen van afgeprijsde artikelen zoals duidelijk aangegeven staat.
En wat ik uit de OP haal is dat als je spullen retour wil sturen je van de verkoper een retourlabel krijgt zodat je het 'gratis' retour kan sturen.
Dit kost de verkoper natuurlijk geld en bij sale artikelen willen zij die kosten niet dragen.

Als je dan de spullen retour stuurt op eigen kosten zonder het verzendlabel te gebruiken dan zou je de retourkosten kunnen afwijzen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193956961
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:04 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

En wat ik uit de OP haal is dat als je spullen retour wil sturen je van de verkoper een retourlabel krijgt zodat je het 'gratis' retour kan sturen.
Dit kost de verkoper natuurlijk geld en bij sale artikelen willen zij die kosten niet dragen.

Als je dan de spullen retour stuurt op eigen kosten zonder het verzendlabel te gebruiken dan zou je de retourkosten kunnen afwijzen.
En als je op de link van hensen klikt verschijnt dit pontificaal in beeld. :D .
quote:
Let op! Bij het retoursturen van Last season items worden er retourkosten in rekening gebracht 4,95 per bestelling.
Vanochtend ook al bij de eerste posting die ik gemaakt heb hier.

Maar goed blijkbaar zijn mensen die kunnen lezen gek in dit topic en wilt men horen dat er maar een webwinkel kapot gemaakt moet worden en zich niet aan de wet houdt. :X
pi_193956962
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:40 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

[..]

Hoe moeilijk kan het zijn, een OP goed lezen.
Ja allemaal leuk en aardig maar op hun site staat duidelijk dat je retourkosten moet betalen. Of bestel je de kleding ook telefonisch?
pi_193957109
Interessant onderwerp. Als ze zouden zeggen: Saleproducten stuur je naar adres x en mag je zelf betalen, en niet saleproducten naar een bepaald antwoordnummer, dan was er niets aan de hand.

Quote van Consuwijzer:
quote:
Wie betaalt de kosten voor het terugsturen?

Heeft de verkoper u vooraf laten weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. De verkoper hoeft u deze kosten niet terug te geven.

Heeft de verkoper u vooraf niet laten weten dat de kosten voor het terugsturen voor u zijn? Dan moet de verkoper deze kosten betalen. U kunt u deze kosten dan achteraf terugvragen .
Ze laten wel weten dat je retourkosten moet betalen, alleen doen ze dat door minder geld terug te betalen. De Consumentenbond zegt op https://www.consumentenbo(...)aankopen-terugsturen dit:
quote:
We zien steeds vaker dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Als de webwinkel dit soort rekentrucs gebruikt, is het lastig na te gaan of je wel alles terugkrijgt.

De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat je die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat je gratis kunt terugsturen, terwijl je daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.
Daar staat dat verrekenen dus mag...
  maandag 6 juli 2020 @ 12:33:29 #27
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957140
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:30 schreef jroz het volgende:
Interessant onderwerp. Als ze zouden zeggen: Saleproducten stuur je naar adres x en mag je zelf betalen, en niet saleproducten naar een bepaald antwoordnummer, dan was er niets aan de hand.

Quote van Consuwijzer:
[..]

Ze laten wel weten dat je retourkosten moet betalen, alleen doen ze dat door minder geld terug te betalen. De Consumentenbond zegt op https://www.consumentenbo(...)aankopen-terugsturen dit:
[..]

Daar staat dat verrekenen dus mag...
Alleen volgens TS geven ze aan dat ze die retourkosten k rekenen als je zelf de verzendkosten betaalt door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun label, of als je het zelf fysiek terug komt brengen.

Dat lijkt me niet echt te stroken met de claim dat de retourkosten gerekend worden vanwege de verzendkosten.
pi_193957159
Als je hun retourlabel gebruikt, dan mogen ze 4,95 inhouden
Zorg je zelf voor het retourneren (port betalen of brengen), dan mogen ze dit niet.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:37:48 #29
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957195
En uit hun Algemene Voorwaarden:

“Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen geen kosten van terugzending voor zijn rekening.“
pi_193957214
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:35 schreef Alan_Bastard het volgende:
Als je hun retourlabel gebruikt, dan mogen ze 4,95 inhouden
Zorg je zelf voor het retourneren (port betalen of brengen), dan mogen ze dit niet.
Ik denk dat dit de juiste conclusie is.

Maar:
Mag een webwinkel van de consument eisen dat ze het retour sturen via hun eigen procedure? (dus ze je retour die je op andere manier in behandeling nemen een stukje coulance is?)
pi_193957237
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:39 schreef jroz het volgende:

[..]

Ik denk dat dit de juiste conclusie is.

Maar:
Mag een webwinkel van de consument eisen dat ze het retour sturen via hun eigen procedure? (dus ze je retour die je op andere manier in behandeling nemen een stukje coulance is?)
Nee, in principe mogen ze dit niet eisen. Je mag ook op eigen initiatief de artikelen retour sturen. Waarom je dat zou willen is mij een raadsel, daar 4,95 euro goedkoper is dan via PostNL, tenzij het door de brievenbus past.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_193957244
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Alleen volgens TS geven ze aan dat ze die retourkosten k rekenen als je zelf de verzendkosten betaalt door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun label, of als je het zelf fysiek terug komt brengen.

Dat lijkt me niet echt te stroken met de claim dat de retourkosten gerekend worden vanwege de verzendkosten.
TS is vaag in zijn openingspost die sowieso niet klopt aangezien er duidelijk op de site van de webwinkel retourkosten vermeld worden.

Fysiek terugbrengen naar een ophaalpunt dat dit toevallig een reseller kan zijn betekent volgens mij nog niet dat er dan geen retourkosten gerekend mogen worden lijkt me. Want die sales spullen komen waarschijnlijk vanuit een centraal magazijn en worden op aanvraag van de klant verstuurd.

Mensen die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en boos worden als winkels met service (wat geld kost) uit het sstraatbeeld verdwijnen.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:44:57 #33
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957274
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

TS is vaag in zijn openingspost die sowieso niet klopt aangezien er duidelijk op de site van de webwinkel retourkosten vermeld worden.

Fysiek terugbrengen naar een ophaalpunt dat dit toevallig een reseller kan zijn betekent volgens mij nog niet dat er dan geen retourkosten gerekend mogen worden lijkt me. Want die sales spullen komen waarschijnlijk vanuit een centraal magazijn en worden op aanvraag van de klant verstuurd.

Mensen die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en boos worden als winkels met service (wat geld kost) uit het sstraatbeeld verdwijnen.
Hoe ze het intern geregeld hebben is het pakkie an van de consument niet. Je hebt een retouradres en daar kan je het ook zelf naartoe frankeren.

Maar die hele bepaling is sowieso strijdig met hun eigen AV dus ze mogen die kosten niet in rekening brengen.
pi_193957316
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoe ze het intern geregeld hebben is het pakkie an van de consument niet. Je hebt een retouradres en daar kan je het ook zelf naartoe frankeren.

Maar die hele bepaling is sowieso strijdig met hun eigen AV dus ze mogen die kosten niet in rekening brengen.
Uit hun av, dus of ze hebben het snel aangepast of jij zit de boel bij elkaar te verzinnen waar we bijzitten. ^O^

quote:
Algemene retourvoorwaarden

Binnen 60 dagen na ontvangst retourneren.
Retoursturen is gratis, behalve voor het retourneren van last season sale items (outlet). Hiervoor geldt 4,95 retourkosten.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:51:28 #35
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957354
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Uit hun av, dus of ze hebben het snel aangepast of jij zit de boel bij elkaar te verzinnen waar we bijzitten. ^O^
[..]

https://www.jachensen.nl/algemene-voorwaarden.html

Artikel 7.1

quote:
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen geen kosten van terugzending voor zijn rekening.
pi_193957430
quote:
https://www.jachensen.nl/retourvoorwaarden.html

Daar komt mijn geqoute regel vandaan. Dat er dubbele voorwaarden staan die niet consistent zijn is vervelend. De vraag is dan welke voorwaarde geldig is. :D
  maandag 6 juli 2020 @ 13:04:35 #37
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193957472
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://www.jachensen.nl/retourvoorwaarden.html

Daar komt mijn geqoute regel vandaan. Dat er dubbele voorwaarden staan die niet consistent zijn is vervelend. De vraag is dan welke voorwaarde geldig is. :D
Retourneren is in principe iets anders dan het wettelijke herroepingsrecht (de WKoA).

Retourneren is een coulanceregeling vanuit de winkelier. Lijkt me dus dat als je gebruik maakt van het herroepingsrecht dat je sowieso die regels in hun AV aan moet houden.

Mochten er toch verschillende bepalingen zijn over dezelfde handeling dan lijkt me dat de meest gunstige voor de consument geldt. Anders kan je op 1 plek hele gunstige regels weergeven en ergens anders hele ongunstige.

Maar het heeft er verder alle schijn van dat ze gewoon een beetje een rommeltje van hun site hebben gemaakt met bepalingen op meerdere plaatsen en daar eentje zijn vergeten aan te passen idd :P
  maandag 6 juli 2020 @ 13:45:46 #38
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_193957823
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.

Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.

Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_193957833
Werkte een paar jaar terug bij een webwinkel en daar deden we dat ook, alleen noemden we het dan een restocking fee.
Was wel geen verkoop aan particulieren, alleen aan andere bedrijven. Misschien dat het dan anders zit.
pi_193957841
quote:
9s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:46 schreef herverwijderd het volgende:
Misschien dat het dan anders zit.
Misschien? :D
pi_193957851
quote:
10s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:47 schreef Gunner het volgende:

[..]

Misschien? :D
Ik heb geen idee, ik was maar een medewerker in de marge destijds.
  maandag 6 juli 2020 @ 14:37:35 #42
51385 baskick
Juist ja!
pi_193958407
quote:
9s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:46 schreef herverwijderd het volgende:
Werkte een paar jaar terug bij een webwinkel en daar deden we dat ook, alleen noemden we het dan een restocking fee.
Was wel geen verkoop aan particulieren, alleen aan andere bedrijven. Misschien dat het dan anders zit.
Natuurlijk is dat anders. Da's geen comsumentenrecht.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193958504
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat anders. Da's geen comsumentenrecht.
Dan excuses voor de niets toevoegende post (y)
pi_193958541
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:45 schreef KimJong-un het volgende:
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.

Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.

Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
je ceeert echt je eigen probleem hoor.

retourkosten zijn echt niet gelijk aan verzendkosten

als je een order inzet, zie je dat er geen verzendkosten worden gerekend.
mocht je het terug willen sturen worden er 4,95 gerekend.
  maandag 6 juli 2020 @ 16:23:43 #45
51385 baskick
Juist ja!
pi_193959916
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:48 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

je ceeert echt je eigen probleem hoor.

retourkosten zijn echt niet gelijk aan verzendkosten

als je een order inzet, zie je dat er geen verzendkosten worden gerekend.
mocht je het terug willen sturen worden er 4,95 gerekend.
Dus stel, je koopt bij die winkel een paar sokken in de aanbieding en je wilt ze retourneren. Dat kan dan prima in een enveloppe en met postzegels gefrankeerd worden. Het is dan m.i. op z'n zachtst gezegd vreemd dat de winkel meent 4,95 "retourkosten" te mogen rekenen.

a) de rechtstreekse kosten voor terugzending zijn voldaan middels porto door de consument
b) artikel 6:230r lid 1 BW schrijft voor dat alle van de consument ontvangen betalingen terug moeten

De verzendkosten voor de terugzending moeten door de consument betaald worden tenzij de handelaar dit niet heeft gemeld (artikel 6:230s lid 2 BW). Als de winkelier geen andere optie biedt dan een antwoordnummer, moet mag dat dan voor rekening van de consument komen? Kosten anders dan de rechtstreekse kosten mogen niet ingehouden worden. Dus geen kosten voor het retourproces :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193960095
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:23 schreef baskick het volgende:

[..]

Dus stel, je koopt bij die winkel een paar sokken in de aanbieding en je wilt ze retourneren. Dat kan dan prima in een enveloppe en met postzegels gefrankeerd worden.

Als jij iets per gewone post terug stuurt en het komt bij de ontvanger nooit aan wie is dan verantwoordelijk?
  maandag 6 juli 2020 @ 16:45:47 #47
51385 baskick
Juist ja!
pi_193960259
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als jij iets per gewone post terug stuurt en het komt bij de ontvanger nooit aan wie is dan verantwoordelijk?
De afzender, h. Maar dat staat er los van. Dat kan een keuze zijn die iemand maakt.
(overigens houden veel winkels de consument ook verantwoordelijk voor retourzending middels een antwoordnummer)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193967200
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:45 schreef KimJong-un het volgende:
Het hele punt is dat het 'retourkosten' zijn en dat het wat anders is dan 'verzendkosten'. Dus verzendkosten voor het retourneren mogen voor de consument zijn, maar dit moet gespecificeerd zijn. JH spreekt alleen van 'retourkosten' waarbij het onduidelijk is of dit specifiek de verzendkosten zijn, waardoor JH ze dus niet mag verrekenen.

Daarbij mag ik zelf bepalen of ik het in de winkel terugbreng of naar hun retouradres stuur. Als ik dat doe zonder hun verzendlabel te gebruiken mogen ze sowieso geen 'retourkosten' rekenen.

Als JH retourkosten in rekening brengt lijkt het mij dat ze op dit moment nog fout zitten, dat kunnen ze gedeeltelijk oplossen door de kosten te specificeren op website en hun algemene voorwaarden aan te passen.
Retourkosten kunnen verzendkosten zijn voor het retourneren.
.
pi_193967410
Zoveel gedoe om 5 euro. :')
  dinsdag 7 juli 2020 @ 00:32:47 #50
51385 baskick
Juist ja!
pi_193967813
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 23:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Retourkosten kunnen verzendkosten zijn voor het retourneren.
Zeker, dat kan. Maar ze mogen alleen rechtstreekse kosten rekenen. Dus aan hen de in rekening gebrachte kosten even te specificeren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')