abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193920242
In navolging van het topic van een paar weken terug zit ik met een volgende issue:

De keukendeur is voorzien van een rolluik. Het probleem is echter dat het rolluik niet naar beneden kan als de deur open staat. Met de automatiseringsplannen die ik wil doorvoeren is het een kwestie van tijd totdat er schade ontstaat door een zakkend rolluik op de openstaande keukendeur. Er bestaan deursensoren van Somfy die ik kan koppelen, maar ik weet niet of ik die zodanig in kan stellen dat het rolluik niet gaat zakken als de deur open staat.

Iemand die het wel weet?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193920403
Een onderbreker die de stroom van de motor afschakelt als de deur open staat
.
pi_193920570
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 10:51 schreef Fer het volgende:
Een onderbreker die de stroom van de motor afschakelt als de deur open staat
Zat ik ook aan te denken. Er bestaat echter een methode om de motor te resetten (de eindpunten), en dat gaat door de spanning voor een bepaalde tijd te onderbreken. Zul je net zien dat je hetzelfde bewerkstelligt door de deur open en dicht te doen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193920815
Is er iets van een besturingskastje met aansluitingen voor externe componenten ?
pi_193920926
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:18 schreef Treinhomo het volgende:
Is er iets van een besturingskastje met aansluitingen voor externe componenten ?
Je bedoelt hardwarematig? Ik dacht van niet. Voor zover ik weet is het enige snoer aan de motor voor de voeding, de besturing is draadloos.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193920939
quote:
Op zaterdag 4 juli 2020 11:27 schreef Ridocar het volgende:

Je bedoelt hardwarematig? Ik dacht van niet. Voor zover ik weet is het enige snoer aan de motor voor de voeding, de besturing is draadloos.
Stadse fratsen. :r
pi_193921091
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:27 schreef Ridocar het volgende:
Je bedoelt hardwarematig? Ik dacht van niet. Voor zover ik weet is het enige snoer aan de motor voor de voeding, de besturing is draadloos.
Stuur je die voeding m.b.v. een reedrelais op de deur. Klaar. Slotje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193921340
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Stuur je die voeding m.b.v. een reedrelais op de deur. Klaar. Slotje.
Uit post #3:

--------------8<-----------------8<------------

Zat ik ook aan te denken. Er bestaat echter een methode om de motor te resetten (de eindpunten), en dat gaat door de spanning voor een bepaalde tijd te onderbreken. Zul je net zien dat je hetzelfde bewerkstelligt door de deur open en dicht te doen.

--------------8<-----------------8<------------


Een tijdrelais zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193926096
Je hebt ook een somfy motor met kracht begrenzer. Die stopt vanzelf
.
pi_193929524
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 10:38 schreef Ridocar het volgende:
In navolging van het topic van een paar weken terug zit ik met een volgende issue:

De keukendeur is voorzien van een rolluik. Het probleem is echter dat het rolluik niet naar beneden kan als de deur open staat. Met de automatiseringsplannen die ik wil doorvoeren is het een kwestie van tijd totdat er schade ontstaat door een zakkend rolluik op de openstaande keukendeur. Er bestaan deursensoren van Somfy die ik kan koppelen, maar ik weet niet of ik die zodanig in kan stellen dat het rolluik niet gaat zakken als de deur open staat.

Iemand die het wel weet?
Als je automatiseringsplannen hebt, ga je dan ook een controller gebruiken? daar wordt het dan wat eenvoudiger van.
pi_193930584
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 17:18 schreef Fer het volgende:
Je hebt ook een somfy motor met kracht begrenzer. Die stopt vanzelf
Ik heb vanmorgen een test gedaan. De motor blijft gewoon doordraaien. Deze buismotoren hebben dus geen begrenzer
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193930683
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:59 schreef akatar het volgende:

[..]

Als je automatiseringsplannen hebt, ga je dan ook een controller gebruiken? daar wordt het dan wat eenvoudiger van.
Dat wel, maar ik weet niet of je die zodanig kunt programmeren dat een rolluik te blokkeren is met een deur/raamsensor.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193945521
Somfy heeft toch ook allemaal soorten sensoren, lijkt mij wel dat je via de Tahoma box het zo in kunt stellen dat een rolluik dan niet dicht mag.
pi_193946629
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik heb vanmorgen een test gedaan. De motor blijft gewoon doordraaien. Deze buismotoren hebben dus geen begrenzer
Mijn rolluikmonteur zei dat Somfy wel zo'n begrenzer had, maar ik kan er weinig over vinden. Mijn buismotoren hebben het niet. Heb er ook nog een Fibaro Roller Shutter tussen hangen die wel heel veel kan besturen en uitlezen. Bijvoorbeeld het vermogen en energiegebruik van de motor. Je zou misschien iets kunnen implementeren dat als het vermogen te hoog is, hij stopt. Hij moet immers meer kracht leveren als de rolluik klem zit aan een deur of kind. Geen idee of Somfy misschien ook dit soort opties heeft.
Facts don't care about your feelings
pi_193953609
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 17:52 schreef Glider76 het volgende:
Somfy heeft toch ook allemaal soorten sensoren, lijkt mij wel dat je via de Tahoma box het zo in kunt stellen dat een rolluik dan niet dicht mag.
Dat is juist de vraag. Kan ik met een Connexoon of Tahoma een deursensor instellen dat het rolluik alleen werkt met de deur dicht? En ik heb liever zekerheid dan dat ik straks een zak geld er tegenaan gooi en dat het niet mogelijk is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  maandag 6 juli 2020 @ 07:50:28 #16
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193953955
Ga je de somfy afstandbediening gebruiken voor het rolluik? Dan is het antwoord, nee dit kan niet.

Als je een app ga gebruiken zoals domoticz dan is dit zeker mogelijk als het somfy RTS motoren zijn. In domoticz maak je dan knoppen (scripts) voor het rolluik die eerst checken of de deur wel dicht is voordat hij hem naar beneden doet.
pi_193956549
Op welk protocol werkt het rolluik: als je de afstandsbediening hebt, staat daar Somfy op? Welke kleur hebben de lampjes, rood of groen?
  Moderator dinsdag 7 juli 2020 @ 10:17:08 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193970799
Is dat Somfy RTS of Somfy IO?

Ik vraag het, omdat RTS geen status terugkoppeling geeft. Ik heb zelf RTS rolluiken die ik aanstuur met Homey, maar je kunt de status van de rolluiken niet uitlezen.

Daarnaast zou ik niet weten hoe je moet regelen dat ie iets NIET mag doen. Ik weet ook niet hoe ik moet uitleggen wat ik bedoel. Waarom zou het rolluik naar beneden gaan als de deur open staat? Waarom? Drukt er iemand op een knop? Gaat het obv een bewegingssensor (waarom zou je dit willen?) etc?

Ik heb veel geautomatiseerd hier in huis, maar ik heb geen rolluiken bij een deur, dus dit issue heb ik niet, maar ik snap al niet waarom een rolluik *ineens* naar beneden zou gaan? Daar moet een actie aan vooraf gegaan zijn.

Kun je je case verduidelijken TS?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193974063
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:17 schreef CoolGuy het volgende:
Is dat Somfy RTS of Somfy IO?

Ik vraag het, omdat RTS geen status terugkoppeling geeft. Ik heb zelf RTS rolluiken die ik aanstuur met Homey, maar je kunt de status van de rolluiken niet uitlezen.

Daarnaast zou ik niet weten hoe je moet regelen dat ie iets NIET mag doen. Ik weet ook niet hoe ik moet uitleggen wat ik bedoel. Waarom zou het rolluik naar beneden gaan als de deur open staat? Waarom? Drukt er iemand op een knop? Gaat het obv een bewegingssensor (waarom zou je dit willen?) etc?

Ik heb veel geautomatiseerd hier in huis, maar ik heb geen rolluiken bij een deur, dus dit issue heb ik niet, maar ik snap al niet waarom een rolluik *ineens* naar beneden zou gaan? Daar moet een actie aan vooraf gegaan zijn.

Kun je je case verduidelijken TS?
Het is Somfy IO. Het gaat ook niet alleen om het automatiseren, maar ik heb ook een zoon van vier. En als hij straks de rolluiken laat zakken zonder te kijken of het wel kan.... Ik weet wel dat ik het moet checken, maar een kind die verantwoordelijkheid geven kan domweg niet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator dinsdag 7 juli 2020 @ 14:03:31 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193974237
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Het is Somfy IO. Het gaat ook niet alleen om het automatiseren, maar ik heb ook een zoon van vier. En als hij straks de rolluiken laat zakken zonder te kijken of het wel kan.... Ik weet wel dat ik het moet checken, maar een kind die verantwoordelijkheid geven kan domweg niet.
Hmja, maar hoe gaat hij de rolluiken laten zakken? Telefoon? App? of echt een fysieke afstandsbediening?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193976219
Kijk eens naar de Velux KLF 200. Die werkt ook op het IO protocol en is uitgebreider dan de Somfy Connexoon en TaHoma boxen. Hier kun je o.a. KNX koppelen en heeft een aantal potentiaalvrije contacten. Dat moet je een aantal mogelijkheden geven om een werkbare combinatie te maken.

Ik zou het op de een of andere manier aan de glazenwassersfunctie of de windfunctie proberen te koppelen. Dan wordt de neergaande beweging geblokkeerd.
pi_194063076
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hmja, maar hoe gaat hij de rolluiken laten zakken? Telefoon? App? of echt een fysieke afstandsbediening?
De afstandbedieing is het meest waarschijnlijke.

Overigens heb ik het voor elkaar. Een Somfy deursensor en een Tahoma waren voldoende. Ik heb een extra reedcontact parallel op de bestaande van de deursensor gesoldeerd, de sensor aan de buitendeur gehangen en de extra reedsensor aan het rolluik bevestigd.
In de Tahoma heb ik de sensor aan het rolluik gekoppeld. Is de sensor open (in mijn geval: staat het rolluik niet op het hoogste punt en is de deur open) dan gaat het rolluik omhoog.

In het geval dat het rolluik de opdracht krijgt om te sluiten met een openstaande deur, zakt het rolluik een stukje, de sensor gaat naar status open, en het rolluik gaat weer omhoog.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')