abonnement Unibet Coolblue
pi_193825179
Dag vrienden

Ik overweeg om een nieuwe televisie te kopen. Mijn zetel staat op 3m. afstand ten opzichte van het beeldscherm. Ik vroeg me hierbij af wat de ideale grootte is?

Momenteel heb ik een 32" (maar die is eigenlijk te klein). Zelf dacht ik aan 43", 49" of 50". Liefst niet groter. Mijn zwager heeft 55" en die is echt veel te groot!

De televisie komt aan een muurbeugel. Zou het wel fijn vinden mocht die muurbeugel zowel 49" tot 55" kunnen ondersteunen?
Zo kan ik op termijn alsnog veranderen van televisie.

Verder uiteraard een Ultra HD, dat is de standaard.
8K is allemaal heel leuk maar er is op heden nog niet echt content beschikbaar. Dus helemaal waarheidsgetrouw kun je het eigenlijk nog niet zien, laat staan of de kwaliteit dan ook echt beter is? Alles wordt tegenwoordig nog altijd opgenomen in 4K.
Cindy De Vuyst
pi_193825198
When in doubt:

De grootste die je kan kopen met je budget.

Bedank me later maar.

:*
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193825215
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 01:22 schreef einzeinz het volgende:
Alles wordt tegenwoordig nog altijd opgenomen in 4K.
Er wordt amper op 4K uitgezonden. Een enkel Ziggo kanaal, youtube en wat Netflix. Het grote merendeel is nog altijd FullHD.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 28 juni 2020 @ 01:29:03 #4
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_193825233
Ik heb 43" op een paar meter afstand. Had nog wel iets groter gekund.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  zondag 28 juni 2020 @ 07:41:10 #5
64781 bonke
pipo koeie
pi_193826092
was er niet een formule voor ?:)
17 inch per meter of zo?
pies on joe toe
pi_193826122
Je moet kijken naar wat prettig is, groter terwijl je op relatief korte afstand zit, is dom.
Het is slecht voor je ogen, tennismatch effect waar je ogen heen en weer "ping pongen", worden ze sneller moe van.

Dus loop een tv/elektra zaak binnen, ga op ong. de afstand staan waar je bank etc zit relatief tot de tv in je kamer en dan beetje gokken gevoelsmatig wat prettig zou zijn.
  zondag 28 juni 2020 @ 12:18:19 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193828323
Hier hebben we een 65" 4K model staan en met 4K materiaal is dat echt prachtig op 3 meter. Met HD wordt het al een stukje minder en heb je aan de eetkamertafel achter de bank een rustiger beeld.
Met SD of oudere DVD's moeten we eigenlijk bij de buren gaan zitten, wil het een beetje scherp zijn.

Als ik het weer zou moeten doen zou ik voor deze afstand voor een 55" gaan.
So we just called him Fred
pi_193831301
Ik denk dat het een 50’’ wordt. Afstand van de bank tegenover de tv is 3,20m.

Denk dat ik met een diagonaal van 127cm ruim voldoende heb. Moet tenslotte ook nog aan de muur kunnen. Ruimte daar is maar 2meter.


Heb nu 32’’ (80cm diagonaal) maar dat is een FULL HD televisie. Programma’s/films die in 4K opgenomen werden kan ik zelfs niet eens bekijken in topkwaliteit op mijn 7 jaar oude Samsung tv.
Cindy De Vuyst
pi_193833818
Ik heb 43" als tweede monitor/tv op pakweg een meter afstand op m'n bureau.
Voor een woonkamer zou ik echt voor wat groters gaan.
pi_193833843
55 inch is prijs kwaliteit wel top. Ik heb een LG Oled gekocht paar maandjes terug en ben er erg blij mee. Ik zit op ruim 3 meter afstand.
pi_193838755
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 01:22 schreef einzeinz het volgende:
Dag vrienden

Ik overweeg om een nieuwe televisie te kopen. Mijn zetel staat op 3m. afstand ten opzichte van het beeldscherm. Ik vroeg me hierbij af wat de ideale grootte is?
Die vraag is niet zomaar te beantwoorden. Dit hangt af van de resolutie van het materiaal dat je gaat bekijken, maar ook van de (horizontale) kijkhoek die je wil realiseren. Lees deze post van mij eens door (en wellicht dat hele topic, hoewel dat over 8K TV gaat).
quote:
Momenteel heb ik een 32" (maar die is eigenlijk te klein). Zelf dacht ik aan 43", 49" of 50". Liefst niet groter. Mijn zwager heeft 55" en die is echt veel te groot!
Dat een TV van 55 inch te groot is kun je zo niet zeggen. Bedenk dat je bij een beeldschermdiagonaal van 55 inch op een kijkafstand van 3 meter een horizontale kijkhoek zult hebben van ca. 23° en dat is te doen, maar nog altijd aan de kleine kant, voor een goede immersie is een horizontale kijkhoek van ca. 30° wenselijk.
quote:
De televisie komt aan een muurbeugel. Zou het wel fijn vinden mocht die muurbeugel zowel 49" tot 55" kunnen ondersteunen?
Zo kan ik op termijn alsnog veranderen van televisie.

Verder uiteraard een Ultra HD, dat is de standaard.
Inderdaad zijn de meeste nu verkochte grootbeeld TV's 4K, maar dit is bepaald nog geen uitzendstandaard.
quote:
8K is allemaal heel leuk maar er is op heden nog niet echt content beschikbaar. Dus helemaal waarheidsgetrouw kun je het eigenlijk nog niet zien, laat staan of de kwaliteit dan ook echt beter is? Alles wordt tegenwoordig nog altijd opgenomen in 4K.
Nee hoor, heel veel producties worden nog altijd opgenomen in 'gewoon' HD (1080p), en dan nog krijg je die via je teledistributeur niet in 1080p te zien maar in 1080i ...

Overigens: om op 3 meter kijkafstand het verschil te gaan zien tussen 1080p en 4K zul je toch echt minimaal ca. 77 inch beelddiagonaal moet hebben, zie het grafiekje bij de post waarnaar ik hierboven verwijs.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:49:55 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193842621
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:38 schreef Riparius het volgende:
Overigens: om op 3 meter kijkafstand het verschil te gaan zien tussen 1080p en 4K zul je toch echt minimaal ca. 77 inch beelddiagonaal moet hebben, zie het grafiekje bij de post waarnaar ik hierboven verwijs.
Mijn ervaring in de praktijk is dat 65" is al genoeg is om dat verschil te zien.
So we just called him Fred
pi_193848880
Wie kan in hemelsnaam 65’’, laat staan 77’’ hangen?

Mijn muren zijn eindig. Mijn ‘televisiemuur’ is 2m. breed en 2,40m hoog
Cindy De Vuyst
pi_193848981
47” op 450cm is wel wat klein met de jaren. Maar heb hem al een tijdje.

Op 2,50m is wel ok, dus 50-55 voor 3,20cm lijkt me voldoende.
.
pi_193849014
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 19:58 schreef einzeinz het volgende:
Wie kan in hemelsnaam 65’’, laat staan 77’’ hangen?

Mijn muren zijn eindig. Mijn ‘televisiemuur’ is 2m. breed en 2,40m hoog
Ik heb een muur waar dat wel aan past, maar heb een 55" hangen daar. Soms als er iemand binnenkomt (kinderen ook) wordt er nog wel eens geopperd dat ik een kleine tv heb, omdat hij mn muur niet vult. Daar moet ik wel om lachen, dat je over een 4k tv van 55 inch kan zeggen dat hij klein is. Mensen zijn ook wel een beetje verwend, er heerst een soort consensus dat je zo groot mogelijk moet gaan, maar ik vind een enorme tv in je huiskamer iets voor tokkies, je ziet vaak ook mensen hun hele meubilair er omheen bouwen, alsof het het belangrijkste voorwerp in de kamer is. :P
-nee-
pi_193849097
65” hier op 2.50 á 3 meter.

Gaat prima.

Wacht anders op de nieuwe 48” oled tv’s.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_193850247
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 19:58 schreef einzeinz het volgende:
Wie kan in hemelsnaam 65’’, laat staan 77’’ hangen?

Mijn muren zijn eindig. Mijn ‘televisiemuur’ is 2 m breed en 2,40 m hoog.
Reken het maar eens uit, is geen probleem. Een 16:9 paneel met een diagonaal van 77 inch is ca. 170 cm breed en ca. 96 cm hoog dus dat gaat prima. Juist bij dergelijke grote schermen is wandmontage populair omdat een bijpassend meubel voor een vrije opstelling dan al gauw te massaal oogt.
pi_193892276
Heb een 55’’ op karton getekend en aan de muur gekleefd. Kan er wel aan wennen maar dat is wel het maximum.

65’’ is echt wel veel te groot. En ben er ondertussen aan uit dat 49’’ dan weer te klein is.
Een formaat van 50’’ of 55’’ is goed (liefst iets er tussen maar dat is er niet).


Ik vraag me wel af. Nu 8K zo’n beetje opkomt, worden de tv’s dan nog groter?

10 jaar geleden was HD ready of Full HD de trend. Toen zag je doorsneden van 32’’, 43’’ en dat was toen al zeer groot. Mensen die toen 49’’ kochten werden als ‘gek’ omschreven.
Als je nu een zaak binnenstapt kun je geen 32’’ meer vinden. 43’’ staat ergens in een hoekje ‘weggestopt’.
Het start in de winkels bij 50’’, daarna 55’’ maar meestal zijn ze 65’’ met een enkeling boven de 70’’
Cindy De Vuyst
  donderdag 2 juli 2020 @ 18:12:32 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193892417
Winkels? Een TV koop je toch online?

Keuze genoeg hier: https://www.coolblue.be/nl/televisies
So we just called him Fred
pi_193892470
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 19:58 schreef einzeinz het volgende:
Wie kan in hemelsnaam 65’’, laat staan 77’’ hangen?

Mijn muren zijn eindig. Mijn ‘televisiemuur’ is 2m. breed en 2,40m hoog
Volgens mij hebben wij 65 inch of iets groter, vind het ook wel erg groot zou daar zelf niet snel voor gaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193892495
Minimaal 55 inch
pi_193893392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 18:02 schreef einzeinz het volgende:
Heb een 55’’ op karton getekend en aan de muur gekleefd. Kan er wel aan wennen maar dat is wel het maximum.
Met zo'n stuk karton krijg je (letterlijk!) geen beeld van hoe het echt is. Zoals gezegd gaat het om zaken als het realiseren van een minimale horizontale kijkhoek en speelt de resolutie van het materiaal dat je op de TV gaat bekijken ook mee. Je zult inmiddels wel hebben kunnen constateren dat ook een 77 inch paneel moeiteloos op het stuk muur past dat je voor de nieuwe TV hebt gereserveerd.
quote:
65’’ is echt wel veel te groot. En ben er ondertussen aan uit dat 49’’ dan weer te klein is.
Een formaat van 50’’ of 55’’ is goed (liefst iets er tussen maar dat is er niet).
Waar baseer je dit op? Uitsluitend op dat stuk karton? Bedenk dat mensen al eeuwen zonder problemen schilderijen aan de muur hangen die groter zijn dan pakweg een 65 inch 16:9 paneel.
quote:
Ik vraag me wel af. Nu 8K zo’n beetje opkomt, worden de tv’s dan nog groter?
Ja. Kijk nog maar eens goed naar dat grafiekje in mijn oude post. Bij een kijkafstand van 3 meter en een schermdiagonaal van 65 inch is 4K al dubieus, laat staan dat je dan het verschil gaat zien tussen 4K en 8K.
quote:
10 jaar geleden was HD ready of Full HD de trend. Toen zag je doorsneden van 32’’, 43’’ en dat was toen al zeer groot. Mensen die toen 49’’ kochten werden als ‘gek’ omschreven.
Als je nu een zaak binnenstapt kun je geen 32’’ meer vinden. 43’’ staat ergens in een hoekje ‘weggestopt’.
Het start in de winkels bij 50’’, daarna 55’’ maar meestal zijn ze 65’’ met een enkeling boven de 70’’
Ja. Dat heeft alles te maken met de veranderende schermtechnologie en met nieuwere transmissietechnieken die hogere resoluties niet alleen mogelijk maar ook economisch haalbaar maken.

Voor een betere immersie heb je een grotere (horizontale en verticale) kijkhoek nodig dan vroeger met een CRT (beeldbuis) was te realiseren en dat betekent grotere schermdiagonalen en ook hogere resoluties (die pas echt haalbaar zijn geworden met de opkomst van digitale transmissie- en opslagtechnieken). Lees dit artikel maar eens goed (het is in het Frans, maar aangezien je Vlaming bent neem ik aan dat dit geen probleem is).
pi_193941181
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 01:22 schreef einzeinz het volgende:
Ik vroeg me hierbij af wat de ideale grootte is?

Die is er niet.
Ik ben van een groot (160 inch) naar een kleiner scherm (120 inch) gegaan en het maakt qua beleving niks uit.
Je went gewoon aan het formaat.
  zondag 5 juli 2020 @ 16:46:52 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_193944121
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juli 2020 18:12 schreef Fred het volgende:
Winkels? Een TV koop je toch online?

Keuze genoeg hier: https://www.coolblue.be/nl/televisies
Maar je kunt zo niet zien hoe het beeld is.

Tenzij je van tevoren nog bij de M.ediamarkt oid gaat snuffelen, en typenummers gaat noteren van wat je bevalt. :+

Ik heb zelf een (naar hedendaagse maatstaven) piepkleintje staan trouwens, formaat slaapkamer-tv. Ook in dat geval: je went eraan. Maar de voorgangers waren niet anders.
  maandag 6 juli 2020 @ 15:16:38 #25
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193958893
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 16:46 schreef Eightyone het volgende:
Maar je kunt zo niet zien hoe het beeld is.
Alsof je bij een winkel daar wel een goede, representatieve indruk van krijgt...
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')