Overal wordt vooral gepraat over het verhaal en de personages. Wat vinden we van de gameplay en de uitdaging?
Wat ik een dikke misser vind. Wat in de eerste game niet zat, was de combinatie tegelijkertijd van:
1. Enemies die sterk zijn bij close combat (in dit geval clickers/infected)
2. Slecht overzicht (in dit geval onverlichte ruimtes)
3. Geen bewegingsvrijheid (in dit geval nauwe gangetjes)
Bij combinatie 1+3 kun je verdedigen door weg te rennen naar een plek waar je veilig bent.
Bij combinatie 1+2 kun je parryen/ontwijken of hem aanvallen van achteren.
Bij combinatie 2+3 kun je close combat vechten.
Bij deze combinatie 1+2+3 kun je helemaal niks en heb je pech. Je kunt ook geen strategie kiezen. Als hij op je af komt gelopen moet je hopen dat je weg kunt op het moment dat hij te dicht bij is. Als je nog de optie stealth had gehad was het helemaal OK geweest.
Combinatie 1+2+3, komt vaak voor in slechte games en komt eigenlijk nooit/zelden voor in goede games. In TLOU2 komt het meerdere keren voor.
Als je een game moeilijk maakt, zoals TLOU1 en TLOU2 vanaf een bepaalde moeilijkheid, is het bijna een verplichting dat wanneer je dood gaat, dat de speler realiseert dat het zijn eigen fout is en dat het geen pech/geluk kwestie is, waarbij je iets vele keren trial+error probeert tot het lukt.
Een goed voorbeeld zijn de Dark Souls/Bloodborne games. Deze zijn echt moeilijk en zo zijn ze ook bedoeld. Maar als je dood gaat is het altijd 100% JOUW fout en dat realiseer je ook meteen op het moment dat je dood gaat. Dat maakt het niet frustrerend, maar maakt het juist uitdagend om het nog eens te proberen.
Bij slechte moeilijke games heb je deze controle niet. Een voorbeeld is een baas die je in een hoek drijft wat je bijna niet kunt voorkomen. Je kunt je niet verdedigen. Wegrennen kan niet. Blocken niet. Healen niet. Het enige dat kan is hopen dat ie je niet naait en de volgende keer niet weer in die hoek drijft. Dit is een slechte game. Prima, maar maak je game niet moeilijk dan, want daar is het niet geschikt voor, daar is het te slecht voor, accepteer dat. Haal die baas er uit of geef de speler redelijke opties.
Bij TLOU2 kun je het niveau verlagen van hard naar normal bijvoorbeeld, maar dan worden de goed uitgewerkte gevechten (deze zitten er wel degelijk in) ineens veel te makkelijk. Een shootout met:
1. Overzicht.
2. Je kunt coveren.
3. Je hebt alle tijd om te richten. (Oftewel: Er zit niks achter je)
Misschien zijn ze wel moeilijk te raken en schieten ze heel goed. Maar jij hebt tijd+overzicht en dan is iedere game goed te doen als je je een beetje concentreert. Deze shootouts komen ook veel voor in TLOU2 en die worden erg makkelijk als je het niveau verlaagd hebt vanwege de slechte stukken.
Voor een goede ervaren gamer is het prettig dat je een game op hard mode kunt spelen. Voor een minder ervaren gamer is het cool dat zij dezelfde ervaring kunnen hebben op easy mode. Echter een game kan hard zijn omdat het gewoon veel vaardigheid vraagt van de gamer of omdat de gameplay crap is of de ontwerpkeuzes slecht zijn. In dat laatste geval heeft een ervaren gamer niets aan zijn skills en baalt hij dat hij ondanks zijn skills+effort dood gaat. Dat is niet hoe je een game moeilijk maakt.
Tot zo ver mijn veel te serieuze post.