abonnement Unibet Coolblue
pi_193683950
Is Johan Derksen écht het grootste racismeprobleem van Nederland?

Door: AngelaGodin

Waarschijnlijk ben ik niet de aangewezen persoon om dit te zeggen. Ik ben toch al afgeschreven door het twitterende witte deugleger uit de grachtengordel en iedereen die daar graag tegen aanschurkt. Als je niet meedoet aan het NK ‘woke’ zijn en meehuilt over hoe racistisch en fascistisch Nederland is, hoor je automatisch tot de bruinhemden.

Maar ik ga het toch doen. Zeggen wat ik op mijn hart heb tegen Anouk, Arie Boomsma, Glennis Grace en al die andere bekende en onbekende mensen die te hoop lopen tegen VI vanwege een opmerking van Johan Derksen. Voor wie het gemist heeft: de mannen hadden het over het racismedebat en over een Zwarte Piet die provocerend opdook bij de Black Lives Matters-demonstratie in Friesland. Johan zei daarover: ‘Dat is wel een held, als je dat durft. Weten we zeker dat het niet Akwasi is?’

Voor de tijdlijn is het belangrijk dat u even onthoudt dat de bewuste uitzending maandagavond was. Woensdag sprak Anouk er haar afschuw over uit (‘om te kotsen’), donderdag begonnen Arie en Glennis een campagne om adverteerders weg te trekken bij VI. Het is het vaste patroon van een rel rond VI. Omdat de mensen die er schande van spreken zelf de uitzending niet zien, moet er eerst één iemand zijn verontwaardiging uitspreken op social media en dan ontstaat langzaam maar zeker een sneeuwbaleffect.

Natuurlijk mag iedereen zijn afschuw uitspreken over het programma en Derksen. Vrijheid van meningsuiting moeten we koesteren. Maar ik wil graag twee dingen meegeven. Ten eerste: ga nooit klakkeloos af op wat je leest. Want als je het originele fragment kijkt hoor je een spottende ondertoon bij Derksen, ik tenminste wel. En als je de hele uitzending bekijkt - en niet een of ander gemonteerd clipje op social media - dan zie je dat Gijp de rellende Zwarte Piet uit Leeuwarden vervolgens fijntjes voor lul zet.

Daarmee zeg ik dus niet – NIET – dat het allemaal heel smaakvol was aan de VI-borreltafel. Maar rabiaat racistisch was het evenmin. Dat brengt me bij mijn tweede punt: als het grootste racismeprobleem in dit land wordt gevormd door de foute grapjes van een 70-plusser, dan valt het enorm mee lijkt me. Maar als het probleem dieper gaat dan Derksen, laat een ieder zich dáár dan op concentreren. Want op deze manier help je de discussie enkel om zeep. Ik betrap mezelf namelijk op de neiging de hakken in het zand te willen zetten, als ik de hele tijd word beschuldigd. En zo komen we geen steek verder.

Doe met het advies wat je (m/v, zwart/wit) wilt. Dan hoor en lees ik straks vanzelf wel wat er allemaal weer niet aan deugt.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193683960
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:30 schreef RipCity het volgende:
nealpetersen twitterde op donderdag 18-06-2020 om 10:47:35 Merken gaan nu toch ook twee keer langer nadenken voordat ze hierin stappen? De voetbalwereld spreekt zich steeds harder uit tegen racisme, dat zouden merken ook moeten doen. https://t.co/dtCvveos8h reageer retweet
Neal Petersen probeert ook even te scoren namens fcafkicken
getweet vanaf zijn iphone die is gemaakt door verminkte kinderhanden die in een land wonen waar ze moslims in strafkampen stoppen :)

hij werkt toch met geenstijl?
pi_193684014
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:33 schreef aTypisch het volgende:

[..]


hij werkt toch met geenstijl?
Idd - hypocriet
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193684032
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:30 schreef RipCity het volgende:
nealpetersen twitterde op donderdag 18-06-2020 om 10:47:35 Merken gaan nu toch ook twee keer langer nadenken voordat ze hierin stappen? De voetbalwereld spreekt zich steeds harder uit tegen racisme, dat zouden merken ook moeten doen. https://t.co/dtCvveos8h reageer retweet
Neal Petersen probeert ook even te scoren namens fcafkicken
Treinkaper Neal. :')

@Wereldgozer
pi_193684147
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:33 schreef RipCity het volgende:
AngelaGodin
_O_
pi_193684165
Kwalbert Verlinde wil dat zijn Talpa-collega Johan Derksen excuses maakt over de Zwarte Pieten-opmerking richting rapper Akwasi. De musicalproducent en showbizzexpert vindt niet dat Derksen dit soort opmerkingen moet maken, zeker niet in het licht van de Black Lives Matter-protesten.

In Veronica Inside hield Derksen maandag een monoloog over Akwasi, die tijdens de Black Lives Matter-demonstratie op de Dam een toespraak hield over racisme en zich fel uitsprak tegen Zwarte Piet. De voetbalanalist zei over de demonstraties dat hij op tv ’alleen maar schreeuwende gekkies ziet die de ruimte krijgen’ en stelde dat het in Nederland heel erg mee valt met het racisme.

Daarna werd een tegendemonstrant besproken die bij een Black Lives Matter-protest in Leeuwarden verkleed als Zwarte Piet verscheen. „Weten we zeker dat dat niet Akwasi was?” grapte Derksen. Fragmenten uit de uitzending gingen vervolgens viral op social media. Veel mensen uitten kritiek op de uitspraken en noemden Derksen racistisch. Overigens sprak Derksen zich eerder in het programma uit tegen racisme.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193684180
Natuurlijk is de ophef overdreven maar de opmerking van Johan was niet goed.

Hij is geen racist maar hij moet dat gewoon niet zeggen.
pi_193684207
Marieke Derksen, de dochter van Johan Derksen, vindt dat actrice Jasmine Sendar een beetje aan het overdrijven was toen ze het woensdagavond in Op1 had over racisme. Dat geeft ze aan op Twitter. Jasmine vertelde dat ze vaak wordt aangesproken op haar kapsel. “Ik krijg nog steeds dat mensen ineens een hand in mijn haar stoppen. Dat ik echt denk: seriously, ik ga toch ook niet aan jouw haar zitten? Dat is weird, dat doe je niet“, zei de Onderweg Naar Morgen-bekendheid.

Zij is niet de enige die er last van heeft, aldus Jasmine. “Ik merk het ook bij mijn nichtje. Zij is ook opgegroeid in een witte omgeving en als zij met haar haar los naar school kwam, dan werd er aan getrokken of aan geroken.”

Zeuren om het zeuren, vindt Marieke Derksen het. “Kijk Op1. Aan haar voelen? Op de foto? In Kenia wilden alle meisjes mijn haar vlechten, want ander haar. In China wilden mensen me even aanraken, jij ziet er raar uit. Heb het altijd als lief ervaren. Kunnen we het over écht racisme hebben? Want dat is wel degelijk een probleem.”

Marieke krijgt bijval van haar volgers. “Dat dus. Amen“, zegt Raas. En Patty: “Je hoort niet anders dan verhalen over kapsels. Het wordt bijna lachwekkend, want verder dan dat komen meiden voor de camera’s niet als mensen om voorbeelden vragen.”

Volger Rob noemt racisme zelfs een ‘modewoord’. En Ina: “In Italië wilden ze aan het haar van onze kinderen zitten, want blond. Nou en? Doe ff normaal. Ik ergerde me er ook ongelooflijk aan.”

Terug naar Marieke: ze verbaast zich ook over de ophef die er momenteel is over haar vader. Hij heeft een zwartepietgrap gemaakt over Akwasi. “Was even offline, wat is er gebeurd? Heb een stukje Veronica Inside gezien maandag, met een betoog tegen racisme, toen weer gaan werken. Maar Anouk boos, Talpa grijpt niet in? Wat is er gebeurd?”

Marieke heeft haar twitterberichten inmiddels weer verwijderd, al is niet duidelijk waarom.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193684342
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:20 schreef BobW het volgende:

[..]

Google is daar wel een handige site voor.

[ afbeelding ]
https://www.dumpert.nl/item/986611_78e9c00e
Niet geklikt.
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:27:51 #160
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193684603
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:54 schreef RipCity het volgende:
Marieke Derksen, de dochter van Johan Derksen, vindt dat actrice Jasmine Sendar een beetje aan het overdrijven was toen ze het woensdagavond in Op1 had over racisme. Dat geeft ze aan op Twitter. Jasmine vertelde dat ze vaak wordt aangesproken op haar kapsel. “Ik krijg nog steeds dat mensen ineens een hand in mijn haar stoppen. Dat ik echt denk: seriously, ik ga toch ook niet aan jouw haar zitten? Dat is weird, dat doe je niet“, zei de Onderweg Naar Morgen-bekendheid.

Zij is niet de enige die er last van heeft, aldus Jasmine. “Ik merk het ook bij mijn nichtje. Zij is ook opgegroeid in een witte omgeving en als zij met haar haar los naar school kwam, dan werd er aan getrokken of aan geroken.”

Zeuren om het zeuren, vindt Marieke Derksen het. “Kijk Op1. Aan haar voelen? Op de foto? In Kenia wilden alle meisjes mijn haar vlechten, want ander haar. In China wilden mensen me even aanraken, jij ziet er raar uit. Heb het altijd als lief ervaren. Kunnen we het over écht racisme hebben? Want dat is wel degelijk een probleem.”

Marieke krijgt bijval van haar volgers. “Dat dus. Amen“, zegt Raas. En Patty: “Je hoort niet anders dan verhalen over kapsels. Het wordt bijna lachwekkend, want verder dan dat komen meiden voor de camera’s niet als mensen om voorbeelden vragen.”

Volger Rob noemt racisme zelfs een ‘modewoord’. En Ina: “In Italië wilden ze aan het haar van onze kinderen zitten, want blond. Nou en? Doe ff normaal. Ik ergerde me er ook ongelooflijk aan.”

Terug naar Marieke: ze verbaast zich ook over de ophef die er momenteel is over haar vader. Hij heeft een zwartepietgrap gemaakt over Akwasi. “Was even offline, wat is er gebeurd? Heb een stukje Veronica Inside gezien maandag, met een betoog tegen racisme, toen weer gaan werken. Maar Anouk boos, Talpa grijpt niet in? Wat is er gebeurd?”

Marieke heeft haar twitterberichten inmiddels weer verwijderd, al is niet duidelijk waarom.
Lijkt mij voor zo'n Marieke ook wel vermoeiend om telkens haar vader te moeten verdedigen. Overigens verwijdert ze best vaak haar eigen tweets bij een beetje ophef dus dat is niks nieuws.

[ Bericht 0% gewijzigd door maxi-mus op 18-06-2020 14:37:15 ]
pi_193684687
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:27 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Lijkt mij voor zo'n Marieke ook wel vermoeiend om telkens haar vader te moeten verdedigen. Overigens verwijderd ze best vaak haar eigen tweets bij een beetje ophef dus dat is niks nieuws.
verwijderd ze _O-

@onlogisch @GGMM
pi_193684700
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:27 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Lijkt mij voor zo'n Marieke ook wel vermoeiend om telkens haar vader te moeten verdedigen. Overigens verwijderd ze best vaak haar eigen tweets bij een beetje ophef dus dat is niks nieuws.
Dat hoeft ze helemaal niet te doen
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:36:50 #163
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193684707
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:36 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Dat hoeft ze helemaal niet te doen
Ik wist dat iemand hier mee ging komen (en dacht al jij lol) maar ze wordt er wel vaak mee geconfronteerd. Maar dat kan ze inderdaad ook allemaal negeren.
pi_193684722
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:36 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Ik wist dat iemand hier mee ging komen (en dacht al jij lol) maar ze wordt er wel vaak mee geconfronteerd. Maar dat kan ze inderdaad ook allemaal negeren.
Waarom zeg je het dan toch?
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:38:27 #165
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193684730
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:37 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Waarom zeg je het dan toch?
Omdat vrijwel iedereen wel snapt wat ik bedoel, dat jij dan weer even de vermoeiende user uit moet maken neem ik voor lief.
pi_193684738
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:38 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Omdat vrijwel iedereen wel snapt wat ik bedoel, dat jij dan weer even de vermoeiende user uit moet maken neem ik voor lief.
Wat bedoel je dan precies?
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:39:47 #167
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193684750
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan precies?
Dat heb ik net al uitgelegd.
pi_193684768
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:39 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Dat heb ik net al uitgelegd.
Niet echt
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:41:41 #169
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193684774
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:41 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Niet echt
Ok.
pi_193684785
maar het is wel heel zielig ja dat mensen over haar papa praten
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:43:55 #171
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193684810
Niemand heeft dat verder zielig genoemd maar veel succes verder met je gebrabbel.
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 juni 2020 @ 14:51:51 #172
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_193684939
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:53:45 #173
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193684974
Daar zullen ze bij VI van ondersteboven zijn :+ _O- _O- _O-
pi_193684978
Johan Derksen roept regelmatig dat hij geen racist is, dus hij is geen racist hoor!!!!

Echt goede redenatie wel
  donderdag 18 juni 2020 @ 14:54:53 #175
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193684995
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:53 schreef Mansjester het volgende:
Johan Derksen roept regelmatig dat hij geen racist is, dus hij is geen racist hoor!!!!

Echt goede redenatie wel
:) inderdaad die opmerking was wel racistisch en ook een beetje dom want koren op de molen van kozp
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')