abonnement Unibet Coolblue
pi_193627558
Hoi.

Mobo: Sabertoothx58
Alle SATA poorten op mijn mobo zijn in gebruik.
Ik gebruik 2 TB HD's en een SSD en begin gebrek aan ruimte te krijgen.

Upgraden naar bijv. 5 TB opslag HD's kan niet want mijn mobo moet in IDE Raid modus staan, ander kan de Marvell raid chip niet aangestuurd worden, met als gevolg dat het mobo geen HD's groter dan 2 TB. slikt.

Nu is mijn idee om een 2 of 4 poorts PCI-e SATA kaart toe te voegen.

De vraag is of zo'n SATA kaart wel 5+ TB. HD's ondersteunt terwijl het mobo in IDE modus blijft staan.
Iemand een idee?

N.B.
Op de een of andere manier staat het aanschaffen van een NAS mij tegen.
Upgraden naar een nieuw mobo hoeft niet, want het doet nog alles wat ik wil, behalve bovenstaande en ik kan inmiddels de instellingen en mogelijkheden wel dromen :)

https://www.asus.com/nl/Motherboards/SABERTOOTH_X58/

[ Bericht 1% gewijzigd door gepromoveerT op 14-06-2020 21:17:29 ]
  zondag 14 juni 2020 @ 16:19:25 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193628200
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 15:30 schreef gepromoveerT het volgende:
Upgraden naar bijv. 5 TB opslag HD's kan niet want mijn mobo moet in IDE modus staan, ander kan de Marvell raid chip niet aangestuurd worden,
Klinkt me eerlijk gezegd een beetje vreemd in de oren, het zijn immers twee aparte controllers. Ik zie er ook niks over in de handleiding staan.
quote:
Nu is mijn idee om een 2 of 4 poorts PCI-e SATA kaart toe te voegen.

De vraag is of zo'n SATA kaart wel 5+ TB. HD's ondersteunt terwijl het mobo in IDE modus blijft staan.
Iemand een idee?
Ja, dat kan prima. (want ook dat is weer een aparte controller met eigen instellingen)
quote:
N.B.
Op de een of andere manier staat het aanschaffen van een NAS mij tegen.
Upgraden naar een nieuw mobo hoeft niet, want het doet nog alles wat ik wil, behalve bovenstaande en ik kan inmiddels de instellingen en mogelijkheden wel dromen :)

https://www.asus.com/nl/Motherboards/SABERTOOTH_X58/
Dat zou ik ook niet doen. Het is een bord van inmiddels 10 jaar geleden. Ik denk niet dat je nu nog een nieuw moederbord gaat vinden met LGA1366, DDR3 én zulke uitgebreide opties voor een fatsoenlijke prijs.
So we just called him Fred
pi_193628546
Snap niet waarom die in IDE modes moet.. t bord slikt gewoon SATA-II..

misschien dat je niet kan booten vanaf de Marvell controller..... maar ik zou mn SSD sowieso niet in IDE legacy mode willen.. (afaik werkt TRIM etc dan ook niet goed)
pi_193629020
quote:
7s.gif Op zondag 14 juni 2020 16:19 schreef Fred het volgende:

[..]

Klinkt me eerlijk gezegd een beetje vreemd in de oren, het zijn immers twee aparte controllers. Ik zie er ook niks over in de handleiding staan.
[..]

Ja, dat kan prima. (want ook dat is weer een aparte controller met eigen instellingen)
[..]

Dat zou ik ook niet doen. Het is een bord van inmiddels 10 jaar geleden. Ik denk niet dat je nu nog een nieuw moederbord gaat vinden met LGA1366, DDR3 én zulke uitgebreide opties voor een fatsoenlijke prijs.
Ad1.
Jaren geleden, toen er net 4TB HD's uitkwamen heb ik er 4 gekocht bij Alternate, waar ik alles vandaan haal (voor 2x Raid1). Het mobo moet op Raid configuratie staan om de Marvell Raid chip te kunnen aansturen
Zij dachten dat het wel kon. Na een week aanklooien is het niet gelukt. Uiteindelijk de HD fabrikant gebeld (zat een vestiging in Adam).
Ik had het verhaal nog niet verteld of die pief aan de telefoon vertelde dat het mobo op IDE moest staan. De HD's heb ik terug kunnen geven aan Alternate.

Nu kent Asus ook een zogenaamde disk unlocker om de 2,2 TB. grens over te gaan. Helaas hebben zij die niet voor Win 10
https://event.asus.com/mb/2010/Disk_Unlocker/

Ad2.
Ja, dat dacht ik ook met een aparte controller. Ga het weer eens bij Alternate vragen. Bij ja en het gaat niet dan moeten ze hem terugnemen i.c.m de dan te kopen 5+ TB schijf/schijven. :)

Ad3.
Ik bedoel dat ik dan voor een geheel nieuw, up to date systeem zou gaan. Er zijn ook tegenwoordig weinig mobo's met pakweg 10 SATA poorten; mja je hebt met 5+ TB geen 10 poorten nodig. Dacht ik overigens ook 10 jaar geleden met m'n 8 poorten) :)
Zal met pijn eens afscheid moeten nemen van mijn overklokte Core i7 950. Wat is dat een geweldige cpu.
pi_193629110
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 16:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
Snap niet waarom die in IDE modes moet.. t bord slikt gewoon SATA-II..

misschien dat je niet kan booten vanaf de Marvell controller..... maar ik zou mn SSD sowieso niet in IDE legacy mode willen.. (afaik werkt TRIM etc dan ook niet goed)
Lees het antwoord hierboven maar. Nee, ik boot niet van de Marvell controller. Daar staat data Raid1 op.
Gelukkig werkt Trim prima, mobo staat nu in Raid modus, deed het ook al goed in Win 7.
pi_193631144
maar de ICH10R zou gewoon 48-bit LBA kunnen aansturen zonder enige moeite.. :z
pi_193632032
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar de ICH10R zou gewoon 48-bit LBA kunnen aansturen zonder enige moeite.. :z
Ho, foutje gemaakt. Mobo moet in Raid staan om de Marvell chip aan te sturen en op IDE om 2,2+ HD's aan te sturen.

Denk dat het een ontwerpfoutje van Asus is. Toen had je nog geen grote HD's.
pi_193670325
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 15:30 schreef gepromoveerT het volgende:

Op de een of andere manier staat het aanschaffen van een NAS mij tegen.
Want?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_193671724
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:14 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Want?
Goede vraag. Heb er jaren geleden een aantal aangeschaft en zéér content mee.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193672928
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:03 schreef baskick het volgende:

[..]

Goede vraag. Heb er jaren geleden een aantal aangeschaft en zéér content mee.
ik ook! al heb ik hem zelf gebouwd ( en heb ik er mooi 12!! sata op zitten.. niet dat ik die nodig heb maar toch ;-) )
pi_193673825
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:14 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Want?
Vroeger, toen ik ging voor het Cisco netwerkbeheer setje diploma's en MCSE en A+ hing m'n hele huis vol met routers, switches, pc's, domeinen+controllers enz.

Heb ik nu niet meer nodig én m.b.t. I.T. is mij adagium: Hou het zo simpel mogelijk :)

Geen zin om weer met switches, Nic's, eventueel Wifi aan de gang te gaan.

Eén pc doet het allemaal. En ik vind het leuk om alles eruit te halen wat erin zit.
Net als in de Dos tijd met die 64 Kb. grens. Kreeg je mooi met mem=high 1000Kb. geheugen 8)7
Gaat m'n pc kaduuk, dan koop ik een nieuwe up to date.

Als laatste zegt mijn gevoel; niet doen, dus doe ik het niet.
pi_193673922
met als gevolg dat je data mogelijk niet meer leesbaar is omdat je controller het toch stiekum net iets anders deed?
pi_193680981
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 18:50 schreef gepromoveerT het volgende:

Vroeger, toen ik ging voor het Cisco netwerkbeheer setje diploma's en MCSE en A+ hing m'n hele huis vol met routers, switches, pc's, domeinen+controllers enz.

Heb ik nu niet meer nodig én m.b.t. I.T. is mij adagium: Hou het zo simpel mogelijk :)
Aha. Dit verklaart een hele hoop van je topics.

quote:
Geen zin om weer met switches, Nic's, eventueel Wifi aan de gang te gaan.
Snap ik, op een gegeven leeftijd ben je er wel klaar mee.

quote:
Eén pc doet het allemaal. En ik vind het leuk om alles eruit te halen wat erin zit.
Net als in de Dos tijd met die 640 Kb. grens. Kreeg je mooi met mem=high 1000Kb. geheugen 8)7
Gaat m'n pc kaduuk, dan koop ik een nieuwe up to date.
En je data dan? Hoe waarborg je die nu? Die tien jaar oude technologie gaat niet nog eens tien jaar stand houden als je er steeds meer mee wilt.

quote:
Als laatste zegt mijn gevoel; niet doen, dus doe ik het niet.
Ok. Daar kan ik weinig tegenin brengen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_193683452
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:35 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Aha. Dit verklaart een hele hoop van je topics.
[..]

Snap ik, op een gegeven leeftijd ben je er wel klaar mee.
[..]

En je data dan? Hoe waarborg je die nu? Die tien jaar oude technologie gaat niet nog eens tien jaar stand houden als je er steeds meer mee wilt.
[..]

Ok. Daar kan ik weinig tegenin brengen.
Data wordt beschermd door o.a. Raid1, Backup en Anti Virus/webschilden.
Progjes verouderen en daar heb ik tot nog toe een goed alternatief voor. Even afkloppen :P
Een voorbeeldje:
Intel Raid Software werkte niet meer na 'upgrade' (nou ja, zeg maar install van Win10 spyware).
Na veel gedoe uiteindelijk een Intelprogje gevonden dat gelukkig wel werkt.

Besef mij terdege dat ik eens afscheid moet nemen van die fantastische Core i7 950. Ga ik weer een geheel nieuw systeem bouwen. Bij dit systeem heb ik er drie maanden over gedaan om het samen te stellen; dat zal het dan ook wel zo zijn.

En dan wordt het een simpele kwestie om de HD's over te zetten in het nieuwe systeem, behalve het besturingssysteem.
Raid1 wordt niet versleuteld. Als je die loskoppelt, dan heb je twee HD's met dezelfde info erop.

En zo klooi ik tot volle tevredenheid verder, behalve als iets niet wil lukken. Dan heb ik de neiging om de pc het raam uit te flikkeren. :)
  donderdag 18 juni 2020 @ 13:01:24 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193683567
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:48 schreef gepromoveerT het volgende:
En dan wordt het een simpele kwestie om de HD's over te zetten in het nieuwe systeem, behalve het besturingssysteem.
Raid1 wordt niet versleuteld. Als je die loskoppelt, dan heb je twee HD's met dezelfde info erop.
Ik zou daar toch een slag bij om de arm houden als ik jou was.
So we just called him Fred
pi_193684396
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:01 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik zou daar toch een slag bij om de arm houden als ik jou was.
Dacht ik ook. Nadat een paar keer oude HD's het begeven hadden of er ging iets fout met de Raid; je kent dat waarschijnlijk wel; HD's met 50 Gig, 500 Gig en zo, had ik een paar keer twee HD's met dezelfde info erop.

Gecontroleerd door ze extern via USB aan te sluiten.
Master en slave waren krek hetzelfde (dus welke was wat); gewoon één uit gekozen als master om de raid weer te herstellen en dat werkt prima.

Ook als er één kapot ging. Een lege erin en de Raid 1 werd weer prima opgebouwd. Duurt wel lang; je bent zo 8 uur verder, maar tijdens de opbouw kon ik hem gewoon benaderen en executables uitvoeren.

Raid 1 heet niet voor niets 'mirror'.
Raid 0, 5 en 10 is echter een ander verhaal.
pi_193686702
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:11 schreef gepromoveerT het volgende:
Dacht ik ook.
Ik denk dat de slag om de arm vooral zit in de vraag wel of het mogelijk is om een bestaande raid-set in een nieuw systeem over te zetten. Bij software-raid zie ik daar geen problemen in, maar bij een hardware-raid-oplossing (raid oplossing in Bios geconfigureerd, of systeem-specifieke raid-oplossing) kan dit wel eens tricky worden.

Jouw vraag valt wat mij betreft in de categorie "nooit geprobeerd, zou prima moeten werken". Ik zou dan wel ver weg blijven van de ingebouwde raid-functionaliteiten van dergelijke losse controllers (hardware raid), iets waar je zelf al tegenaan liep bij je OS-upgrade en alleen gebruik maken van software-raid. Geen verrassingen meer bij upgraden/vervangen van een OS/systeem. Gevoelsmatig iets beter.

Upgrade naar een nieuw systeem is denk ik niet nodig, maar misschien wel het overwegen waard: Je springt 5 processorgeneraties vooruit, SATA is gegarandeerd 6gbps en je houdt er waarschijnlijk een stuk stiller systeem aan over (jouw CPU verbruikt 130 watt, moderne cpu's meer dan de helft minder) En ik vraag af hoe lang je huidige systeem qua drivers nog ondersteund blijft worden, je kunt er niet vanuit blijven gaan dat de boel ondersteund blijft worden.
pi_193688530
om maar te zwijgen van de silent corruption.. gezien er maar BAR weinig hard/software raid oplossingen zijn die dat ook nog proberen te voorkomen..
pi_193700690
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 17:16 schreef Shodan het volgende:

[..]

Ik denk dat de slag om de arm vooral zit in de vraag wel of het mogelijk is om een bestaande raid-set in een nieuw systeem over te zetten. Bij software-raid zie ik daar geen problemen in, maar bij een hardware-raid-oplossing (raid oplossing in Bios geconfigureerd, of systeem-specifieke raid-oplossing) kan dit wel eens tricky worden.

Jouw vraag valt wat mij betreft in de categorie "nooit geprobeerd, zou prima moeten werken". Ik zou dan wel ver weg blijven van de ingebouwde raid-functionaliteiten van dergelijke losse controllers (hardware raid), iets waar je zelf al tegenaan liep bij je OS-upgrade en alleen gebruik maken van software-raid. Geen verrassingen meer bij upgraden/vervangen van een OS/systeem. Gevoelsmatig iets beter.

Upgrade naar een nieuw systeem is denk ik niet nodig, maar misschien wel het overwegen waard: Je springt 5 processorgeneraties vooruit, SATA is gegarandeerd 6gbps en je houdt er waarschijnlijk een stuk stiller systeem aan over (jouw CPU verbruikt 130 watt, moderne cpu's meer dan de helft minder) En ik vraag af hoe lang je huidige systeem qua drivers nog ondersteund blijft worden, je kunt er niet vanuit blijven gaan dat de boel ondersteund blijft worden.
Je stelt een paar dingen die ik al getackeld heb. Ik heb een Mavellchip op m'n mobo die de Raid regelt. Vandaar dat het mobo ook op Raid moet staan en IDE niet kan, zodat ik tegen de 2,2 GB. grens oploop.

De Marvellchip wordt in de Bios aangezet en tijdens het opstarten kan je die benaderen om een RAID 0, 1, 5 of 10 aan te maken vóór het besturingssysteem (hier windows) het overneemt van de bios.. Uiteraard kies ik voor RAID1.
Vervolgens ziet het besturingssysteem die RAID niet.
Daarvoor heb ik weer software van Intel, die met het Asusmobo werd meegeleverd. Die software wordt door Asus niet meer geupdate voor Win10.
Gelukkig wel door Intel, die niet-mobo-specifieke software voor de Marvellchip wel update en die werkt geweldig.

Ik heb dus met drie dingen te maken; de bios software, de Marvellchip en de Intel software.
Werkt prima samen op die 2,2 GB. grens na.

De losse HD's, die overbleven als er weer eens een RAID1 uitviel heb ik ook wel op mijn andere pc's aangesloten. Ook bij bijvoorbeeld een upgrade van de HD's van bijv. 250 Gig naar 500 Gig en zo.
Werkt prima op m'n andere pc's waar de bestanden gewoon leesbaar zijn, zonder dat die HD's in Raid staan. Sommige mappen heb ik gewoon bewaard op die andere pc's als extra backup.

Krijg ondertussen lamme vingers van het typen en corrigeren van m'n typvouten. :P

Maar goed.
Een geheel nieuw systeem samenstellen met zoals je zegt 5 generaties vooruit klinkt inderdaad wel lekker. En dan wordt ik helemaal opgewonden (laat ik het hier netjes houden) van bijv. een 12 core CPU met een grote snelheid van het mobo. Iets van 12 Nm. i.p.v. wat ik nou heb 45 Nm.

Er zijn een paar dingen waar ik weinig zin in heb met als achtergrond dat ik, in perspectief geplaatst, nogal lui ben.

-De huidige pc met gtx 960 werkt uitstekend, zelfs met m'n tweede scherm van 43" op 4KHDuhd huppelepup. Vind ik wel opmerkelijk.

-Zal bij een nieuw systeem waarschijnlijk wel weer (zoals bij dit systeem) 3 maanden bezig zijn om het samen te stellen en na een maand weer alles bij elkaar vloeken omdat er weer iets niet klopt; van kast t/m geheugen, maar het loont wel, zoals dit systeem bewijst 10+ jaar :)

-De overklokte core i7 950 gaf wel hitteproblemen. Na echt veel geklooi met warmte (standaard was het geloof ik iets van 58 graden) en alles luchtgekoeld zag ik, vrij plotseling een soort van plop :) en waren de temperaturen alleszins draagbaar. Effe checken... hmm. nu cpu 52 graden en mobo 45 graden (valt tegen). HD's gemiddeld 32 graden.

Zoals eerder vermeld zal ik eens afscheid moeten nemen van m'n systeempje; of geen drivers meer; of gaat kaduuk. Bij drivers kan ik altijd nog over gaan naar Linux, maar ben ik te lui voor.
Heb eens Linux (mint of zo) van een CD gedraaid en dat werkte verrekte soepel :)

Kortom :P Als ik 5+ TB. HD's aanschaf met een met een pci-e Sata kaartje (voor 30 euro of zo) kan ik bij een nieuw systeem de HD's gewoon overzetten naar het nieuwe systeem. Dan moet de Raid 1 wel weer opnieuw opgebouwd worden.

En ondertussen werkt m'n systeem nog prima. Speel alle laatste games op minimaal 'high' en Farcry 5 zelfs op 'ultra''. Ben er zelf verbaast van.

En nou nog uitvogelen wat ik vanavond ga eten. Wordt het een Roti kip, een Pizza of een zelf gemaakt weekendsoepje c_/
pi_193845738
Toch even een update voor de geïnteresseerden :)
Vandaag een mailtje ontvangen van Alternate:

Geachte heer ... :P

Een losse SATA controller werkt onafhankelijk van de huidige hardware en heeft doorgaans een eigen BIOS.
Zou normaal moeten werken zonder aanpassingen in de BIOS te hoeven maken.

Met vriendelijke groet,

:P
--------
Aldus Alternate.
Ga dat dus binnenkort bestellen bij Alternate en hou jullie op de hoogte.
Ben nu wel even ergens anders mee bezig, maar het komt geheid.
So Far, So Good en ik houd Shit Happens in de gaten :)
pi_193847479
als je trouwens een leuke controller wil.. zoek een Dell PERC 5/i of 6/i

https://tweakers.net/aanb(...)terij-en-kabels.html bv
  maandag 29 juni 2020 @ 18:59:47 #22
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_193848077
Houd er wel even rekening mee dat een Perc 5/i op een niet Dell server moederbord niet werkt, tenzij je een van de pinnen disabled of afplakt. Ik heb vroeger een perc 5/i gebruikt. En zorg voor voldoende koeling, de CPU die erop zit heeft voldoende airflow nodig om koel te blijven. Ik had er een groter koellichaam op geplakt met een kleine ventilator erop.
pi_193850493
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:59 schreef versterker het volgende:
Houd er wel even rekening mee dat een Perc 5/i op een niet Dell server moederbord niet werkt, tenzij je een van de pinnen disabled of afplakt. Ik heb vroeger een perc 5/i gebruikt. En zorg voor voldoende koeling, de CPU die erop zit heeft voldoende airflow nodig om koel te blijven. Ik had er een groter koellichaam op geplakt met een kleine ventilator erop.
moest ik bij mn P35 bord wel.. maar mn latere bord niet meer... dus tja :) en k zou nu ook denk ik een 6 nemen ipv een 5 :)

als ik er 1 zou willen.... maar mn NAS bordje heeft met 12x sata III voorlopig nog ruimte zat.. en ik zou eerder grotere schijven gaan hangen...
pi_193853192
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
als je trouwens een leuke controller wil.. zoek een Dell PERC 5/i of 6/i

https://tweakers.net/aanb(...)terij-en-kabels.html bv
Thanks, maar dat is een beetje overkill :)
pi_194398207
Hoi,

Na al die tijd toch even een update :)

Ik was van plan om dan toch maar zo'n SATA kaart en twee HD's te kopen.
DeLock leek mij wel wat.
Wat blijkt, en dat staat nergens vermeld, behalve op de site van de fabrikant, is dat je mobo-bios toch op AHCI dient te staan als je die kaart gebruikt.
Ben/was het zat, dus heb ik inmiddels een andere 'oplossing'.

Een 10TB. externe HD van Seagate.

Let op!
Je wordt belazerd waar je zelf bijstaat: :(

Bij al die HD's staat: "supersnelle USB aansluiting; grote snelheden etc...etc..."
De snelheid van de HD die erin zit wordt echter niet vermeld.
Ik kreeg argwaan vanwege de prijzen, die te mooi zijn om waar te zijn.

Nou dat klopt; ik ben niet paranoia :P
Weer na lang zoeken, (zelfs Tweakers vergeet het effe te melden :( ) kwam ik erachter, jawel...
de snelheid is meestal 5400 RPM.
Dan kan je USB snel zijn, die 5400 levert veel vertraging op. (ik heb een Intenso 3TB. met die kutsnelheid en die is me langzaaaam :r )

Enfin; uiteindelijk die Seagate 10 TB, heb ik net binnengekregen van Alternate.
En se segge dat die wel 7200 RPM. heeft
Zal hem gaan testen en zal het vermelden voor de geïnteresseerden.. :P
Maar geen Raid 1 dus.

Cu around en veel plezier met de komende hete dagen :)
pi_194406445
Laatste update en dan vind ik het welletjes :)

Na aansluiten begaf m'n Renesas USB driver (=MS Driver) het meteen.
Herstelpunt repareerde het niet. Nieuw gedownloade driver ook niet.
On top of that kreeg ik een MS update naar Win 10 versie 2004; maar gedaan.

3 uur later :)
Nwe. spy versie Win 10.
Zelfde probleem; NEC driver van Win 7 verhielp het probleem.

Nu veel data naar die 10TB. aan het kopiëren. Heeft een snelheid van pakweg 32 MB/s. Houdt niet over :'(

That's all folks...
pi_194421776
Ik krijg altijd jeuk van die onboard RAID oplossingen. Je hebt alsnog een specifieke driver nodig en je moet maar zien of je het ergens anders kan opstarten als die chipset met vakantie gaat en je de boel 'transplanteert' naar een ander bord. Volledig zelfstandig hardware RAID heeft wat dat betreft nog wel een upgrade pad naar een andere kaart als het een beetje goede fabrikant is, en heel dat hardware RAID bestaat voornamelijk bij de gratie van Windows die van zichzelf nooit een goede software RAID oplossing gehad heeft.

Als je Linux of FreeBSD gebruikt: doe jezelf een plezier en gebruik ZFS, dit staat mijlenver voorop als het gaat om betrouwbaarheid, operationeel gemak en uitwisselbaarheid. Naast dat het zichzelf repareert (of bij 1 schijf in ieder geval rapporteert welke bestanden kapot zijn), is het ook wat slimmer 'gelaagd', bijvoorbeeld als je een schijf vervangt alleen de gebruikte ruimte gesynchroniseerd wordt.

KISS geldt m.i. trouwens ook voor het operationele aspect, als ik in 1 dag klaar ben door wat UniFi en NAS apparaten neer te zetten en in een controller of webinterface in te regelen, dan doe ik dat liever dan een PC waarop ik ook nog eens een besturingssysteem en allerlei applicaties moet onderhouden voor dezelfde functionaliteit. Voor basis networking is het ook qua stroomgebruik niet het meest efficiënt gok ik.

[ Bericht 9% gewijzigd door Fleischmeister op 06-08-2020 00:06:16 ]
pi_194426214
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 23:59 schreef Fleischmeister het volgende:
Ik krijg altijd jeuk van die onboard RAID oplossingen. Je hebt alsnog een specifieke driver nodig en je moet maar zien of je het ergens anders kan opstarten als die chipset met vakantie gaat en je de boel 'transplanteert' naar een ander bord. Volledig zelfstandig hardware RAID heeft wat dat betreft nog wel een upgrade pad naar een andere kaart als het een beetje goede fabrikant is, en heel dat hardware RAID bestaat voornamelijk bij de gratie van Windows die van zichzelf nooit een goede software RAID oplossing gehad heeft.

Als je Linux of FreeBSD gebruikt: doe jezelf een plezier en gebruik ZFS, dit staat mijlenver voorop als het gaat om betrouwbaarheid, operationeel gemak en uitwisselbaarheid. Naast dat het zichzelf repareert (of bij 1 schijf in ieder geval rapporteert welke bestanden kapot zijn), is het ook wat slimmer 'gelaagd', bijvoorbeeld als je een schijf vervangt alleen de gebruikte ruimte gesynchroniseerd wordt.

KISS geldt m.i. trouwens ook voor het operationele aspect, als ik in 1 dag klaar ben door wat UniFi en NAS apparaten neer te zetten en in een controller of webinterface in te regelen, dan doe ik dat liever dan een PC waarop ik ook nog eens een besturingssysteem en allerlei applicaties moet onderhouden voor dezelfde functionaliteit. Voor basis networking is het ook qua stroomgebruik niet het meest efficiënt gok ik.
Idd heerlijk ZFS...

En ik ram gewoon 110MB/s door een usb3.0 poort naar een 5400rpm hdd... Random read/write is wel iets trager dan een 7200 maar substained gaat als een brandweer
pi_194458916
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 14:28 schreef gepromoveerT het volgende:
Maar geen Raid 1 dus.
Even het gehele verhaal bijgelezen: Ik ben benieuwd naar je vervolgstappen. Wat ga je hierna doen?
pi_194474510
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 15:43 schreef Shodan het volgende:

[..]

Even het gehele verhaal bijgelezen: Ik ben benieuwd naar je vervolgstappen. Wat ga je hierna doen?
:)
Voorlopig niks.
Ik heb nu weer voldoende schijfruimte.

En wellicht Linux installeren, maar heb geen zin in die 'leercurve'.
En het wordt weer eens tijd om de pc stofvrij te maken; de cpu is nu 63 graden met dit krankzinnig warme weer.
En Deadspace 3 uitspelen; ik ben nu bezig met al m'n oude games, van Farcry t/m Dead Island en Max Payne.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')