abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:34:38 #1
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193563957

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:35:10 #2
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193563969
pi_193564411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:08 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Jij blijft hardnekkig onschuldig zeggen. Daar corrigeer ik je op.

De mensen die ik de vergelijking heb zien maken, gebruiken niet het woord onschuldig.
Dat komt doordat jij je focust op mensen die volgens jou angsthazen zijn.
En vervolgens ga jij voor mij bepalen wat ik signaleer en wil je dat corrigeren...

Ik begin het idee te krijgen dat jij de angsthaas bent die koste wat het kost wil voorkomen dat iemand zou suggereren dat Covid19 te vergelijken is met een onschuldige griepvariant...
Oftewel een ongevaarlijke ziekte is, mocht je dat nog niet hebben begrepen...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_193564464
Corona was er al eind december/januari.
Als ze heel Nederland verplichten een bloedtest afnemen bij de ggd. Zullen de meeste Nederlanders al Corona gehad hebben zonder het ooit geweten te hebben. Want verkouden zijn is in de winter heel normaal.
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:22:54 #5
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193564534
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:16 schreef quirina het volgende:
Zullen de meeste Nederlanders al Corona gehad hebben zonder het ooit geweten te hebben
was dat maar waar, steekproef laat helaas andere resultaten zien
pi_193564558
quote:
Als ze heel Nederland verplichten een bloedtest afnemen bij de ggd. Zullen de meeste Nederlanders al Corona gehad hebben zonder het ooit geweten te hebben. Want verkouden zijn is in de winter heel normaal.
Dat komt dus niet uit de afgenomen testen.
pi_193564572
quote:
Met kerst doodziek geweest, voor het eerst griep in mijn leven. Voornamelijk last van de longen, kortademigheid, enorme hoestbuien en druk op de borst daarnaast koorts dat maar niet over ging paar dagen lang. Uiteindelijk 3 weken geduurd voordat ik weer een beetje de oude was. Opvallend veel vrienden in mijn omgeving die normaal nooit ziek zijn die precies dezelfde klachten hadden. Of het corona (of voorloper) is geweest geen idee, opvallend is het wel.
pi_193564633
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:22 schreef Tarado het volgende:

[..]

was dat maar waar, steekproef laat helaas andere resultaten zien
Tja hoe representatief is die sanquin steekproef?

Aan de andere kant heeft in bergamo het sterftepercentage op 1% ong als je de antistoffen van 57% van de gehele populatie en oversterfte meeneemt.

Sterftepercentage toegepast op oversterfte hier zou betekenen dat ong 1 mil mensen in Ned corona gehad zouden hebben en dat is wel in lijn met sanquins resultaten van 5/6%
pi_193564668
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:26 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Met kerst doodziek geweest, voor het eerst griep in mijn leven. Voornamelijk last van de longen, kortademigheid, enorme hoestbuien en druk op de borst daarnaast koorts dat maar niet over ging paar dagen lang. Uiteindelijk 3 weken geduurd voordat ik weer een beetje de oude was. Opvallend veel vrienden in mijn omgeving die normaal nooit ziek zijn die precies dezelfde klachten hadden. Of het corona (of voorloper) is geweest geen idee, opvallend is het wel.
hoor ik van veel mensen die in jaren niet zo ziek zijn geweest. Collegas van me ook.

Iedereen hoopt natuurlijk dat ze het al gehad hebben of antistoffen zonder ziek te zijn geweest.
De realiteit is echter dat voor de meerderheid het waarschijnlijk toch echt de griep is geweest.
pi_193564684
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:26 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Dit had ik ook.
pi_193564711
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Aan de andere kant heeft in bergamo het sterftepercentage op 1% ong als je de antistoffen van 57% van de gehele populatie en oversterfte meeneemt.

Sterftepercentage toegepast op oversterfte hier zou betekenen dat ong 1 mil mensen in Ned corona gehad zouden hebben en dat is wel in lijn met sanquins resultaten van 5/6%
Ze testen toch alleen bloeddonoren?
Mij maakt het niet uit of ze wat bloed willen tappen voor een bevolkingsonderzoek.
pi_193564735
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:34 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

hoor ik van veel mensen die in jaren niet zo ziek zijn geweest. Collegas van me ook.

Iedereen hoopt natuurlijk dat ze het al gehad hebben of antistoffen zonder ziek te zijn geweest.
De realiteit is echter dat voor de meerderheid het waarschijnlijk toch echt de griep is geweest.
Zou kunnen hoor, misschien dat ik erachter kwam dat een griep toch wat heftiger is dan "je even niet lekker voelen".
pi_193564741
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:37 schreef quirina het volgende:

[..]

Ze testen toch alleen bloeddonoren?
Mij maakt het niet uit of ze wat bloed willen tappen voor een bevolkingsonderzoek.
Ja klopt, mij ook niet maar zo lijkt herd immunity in ieder geval ver weg.
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:42:12 #14
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193564762
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

blijft een steekproef maar 5-6% is een enorm verschil met "de meeste Nederlanders hebben het wel gehad" :)
pi_193564785
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:40 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Zou kunnen hoor, misschien dat ik erachter kwam dat een griep toch wat heftiger is dan "je even niet lekker voelen".
De man van een collega van me heeft begin januari in het ziekenhuis gelegen met de griep. Mijn collega was ook doodziek terwijl ze al 20 jaar nooit ziek meld. Ze gaan die man nu testen of hij het alsnog gehad heeft. Eigenlijk moet iedereen zo'n antistoffentest kunnen doen. Het zou voor veel mensen een verschil maken hoe zij door het leven gaan nu als ze het blijkbaar al gehad hebben en dan safe zijn.
pi_193564800
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:42 schreef Tarado het volgende:

[..]

blijft een steekproef maar 5-6% is een enorm verschil met "de meeste Nederlanders hebben het wel gehad" :)
Ja helaas wel. 1 op 17 is niet veel maar dan kennen we allemaal wel mensen die het wellicht gehad hebben.
pi_193564830
8-11 miljoen mensen op wachtlijst voor dokter/ziekenhuisbehandeling rond kerstmis in Engeland:

https://news.sky.com/stor(...)alth-chiefs-12003860

Daar gaan dus nog veel doden vallen (indirect door corona).
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:53:06 #18
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193564886
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:44 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Eigenlijk moet iedereen zo'n antistoffentest kunnen doen. Het zou voor veel mensen een verschil maken hoe zij door het leven gaan nu als ze het blijkbaar al gehad hebben en dan safe zijn.
wel met je eens als blijkt dat je daardoor voor langere tijd immuun zou zijn maar dat schijnt wat moeilijk te liggen qua bepaling
pi_193564942
quote:
Het zou voor veel mensen een verschil maken hoe zij door het leven gaan nu als ze het blijkbaar al gehad hebben en dan safe zijn.
Is maar de vraag of en voor hoe lang je safe bent.

Als blijkt dat je niet immuun bent of maar voor kortere tijd kan het ook juist een gevaar zijn, omdat mensen denken dat ze veilig zijn terwijl dat ze dat niet (meer) zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193565051
Ze weten toch dat het coronavirus langzaam muteert?
pi_193565082
Mijn oom stierf eind januari aan een longontsteking. Maar misschien was dat ook wel Corona.
pi_193565112
quote:
4s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:24 schreef Leonos het volgende:

[..]

Dat komt dus niet uit de afgenomen testen.
Is dat wel een echte doorsnede van de samenleving?
pi_193565200
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:13 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Is dat wel een echte doorsnede van de samenleving?
Wat Sanquin doet is volgens mij gewoon een representatieve sampling.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 10 juni 2020 @ 11:21:45 #24
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193565224
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:11 schreef quirina het volgende:
Mijn oom stierf eind januari aan een longontsteking. Maar misschien was dat ook wel Corona.
je komt wel met heel veel aannames
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 11:24:36 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193565274
quote:

[..]

De man van een collega van me heeft begin januari in het ziekenhuis gelegen met de griep. Mijn collega was ook doodziek terwijl ze al 20 jaar nooit ziek meld. Ze gaan die man nu testen of hij het alsnog gehad heeft. Eigenlijk moet iedereen zo'n antistoffentest kunnen doen. Het zou voor veel mensen een verschil maken hoe zij door het leven gaan nu als ze het blijkbaar al gehad hebben en dan safe zijn.
Waarom meldt iedereen er altijd bij dat men anders nooit ziek is, dat geeft punt 1 geen extra informatie en is een hele rare manier van tegen weerstand en gezondheid aan kijken. Ik verbaas me daar al een tijdje over. Je hoort heel vaan persoon x had griep en hij had anders nooit griep.

Ik moet dan altijd denken aan de herman finkers grap waarin hij uitlegt dat hij de diagnose kanker krijgt en dan de dokter verteld "dat is vreemd ik heb anders nooit kanker", dat is toch een beetje bij dit ook zo. Van mij mag iedereen zijn ziekteverzuim geschiedenis achterwege laten bij het melden dat men ziek was op een bepaald moment.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')