---------------------quote:'Racistische' zwarte pop voor Arnhemse coffeeshop na 30 jaar weg na petitie
ARNHEM - De pop van een zwarte butler die dertig jaar bij de Arnhemse coffeeshop Uncle Sam voor de deur stond, is weggehaald. Zaterdagmiddag werd een petitie gestart die de pop linkt aan 'ons historisch slavernij verleden, onderdrukking en racisme'. 'Maar er is hier nog nooit iemand racistisch bejegend', vertelt een medewerker van de coffeeshop, die er al elf jaar werkt.
'Een vervelende situatie', noemt hij het. Volgens hem kwamen er zaterdagmiddag 'twee meiden' de coffeeshop binnen die een discussie begonnen met een personeelslid. 'Een van hen woont al zes jaar hier in de buurt. Maar nu vond ze het kennelijk nodig om er iets van te zeggen.'
'Niks negatiefs van gekleurde medemens'
Hij snapt dat de 'verschrikkelijke' gebeurtenissen in Amerika daar een rol in spelen. 'Maar wij krijgen hier allerlei culturen over de vloer. We hebben er van onze gekleurde medemens nog nooit iets negatiefs over gehoord.'
In overleg met de eigenaren is de pop volgens de medewerker daarna binnen vijf minuten binnen gezet. 'Afgeschermd, zodat niemand hem meer ziet.' In principe willen we hier niet voor zwichten, stelt hij. 'Maar we willen ook niet dat er mensen langskomen lopen en iets met de pop doen, of medewerkers lastigvallen.'
'Dan ga je het racistisch maken'
De petitie noemt hij dan ook 'een beetje aandacht trekken'. 'Op die manier ga je het racistisch maken. Daar willen we helemaal niks mee te maken hebben.' Door de pop weg te halen wil de coffeeshop voorkomen dat het verder escaleert, legt de medewerker uit. 'Als het kennelijk echt zo aanstootgevend is voor bepaalde mensen. Dat blijft een persoonlijk iets natuurlijk.'
'Andere pop of regenboogkleuren'
In principe komt de pop niet meer terug, stelt hij. 'We zijn aan het kijken voor een andere. Of we schilderen deze in regenboogkleuren. Juist om aan te geven dat diversiteit hier welkom is.' Maar hij vindt het wel 'jammer dat het zo moet'.
De petitie, die nog altijd online staat, is inmiddels ruim achthonderd keer getekend. Volgens de coffeeshopmedewerker zou er ook melding zijn gedaan bij het Meldpunt discriminatie en pesten.
'Misselijkmakend beeld'
De opstellers van de petitie stellen dat hun beklag over de pop in de coffeeshop werd weggewuifd als 'aanstellerij' en 'het volgen van een trend'. Zij roepen op je stem te laten horen om 'dit misselijkmakende beeld' dat 'racistisch en kwetsend' is te veranderen. Naast de coffeeshop is de petitie ook gericht aan burgemeester Ahmed Marcouch.twitter:sabineandeweg twitterde op zondag 07-06-2020 om 15:12:48Ongelofelijk! Hebben we in Arnhem echt een petitie aan @ahmedmarcouch en de coffeeshop-uitbater nodig om dit te veranderen?@Mark_Coenders
Petition · REMOVE BLACK SERVANT @COFFEESHOP UNCLE SAM ARNHEM · https://t.co/wgiWFhyFJ6
https://t.co/isRUZhWAmP reageer retweet
https://www.omroepgelderl(...)-jaar-weg-na-petitie
ik heb meegemaakt dat een portret van Poetin werd weggehaald, nadat een klant erover had geklaagd. Hij/zei het niet leuk te vinden en toen werd het direct weggehaald.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:08 schreef wpor het volgende:
Wat de fuck. Een witte pop had wel gemogen? Waarom hiervoor zwichten?
Ik heb meerdere portretten van Putin in huis staan.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:26 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
ik heb meegemaakt dat een portret van Poetin werd weggehaald, nadat een klant erover had geklaagd. Hij/zei het niet leuk te vinden en toen werd het direct weggehaald.
Ook van POL POT?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik heb meerdere portretten van Putin in huis staan.
Nee.quote:
Portretten van poepchinezen doen we hier niet aan.quote:
Zo'n portret van dat ie met ontbloot bovenlijf mannelijke dingen doet?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Onder andere ja.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zo'n portret van dat ie met ontbloot bovenlijf mannelijke dingen doet?
In 2019 nog wel?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:18 schreef bereboot3 het volgende:
Terecht. Kan echt niet meer anno 2020 🙏🏽
quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:08 schreef Nober het volgende:
Als alles van kleur weg moet begin dan met al die mensen die het niet aan kunnen.
quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:28 schreef datwouiknetzeggen het volgende:
Zucht. Lekker zwichten voor een stelletje hypersensitieve idioten aandachtshoeren.
Niks mis meequote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:40 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
het was deze
diegenen die klaagden waren toeristen uit Oekraïne
Zondequote:
Lol!!quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:40 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
het was deze
diegenen die klaagden waren toeristen uit Oekraïne
Putin lacht zich rot om wat er momenteel in het westen gebeurtquote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:43 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Onder andere ja.
Boven de eettafel:
[ afbeelding ]
Woonkamer 1:
[ afbeelding ]
Woonkamer 2:
[ afbeelding ]
Woonkamer 3:
[ afbeelding ]
Studeerkamer:
[ afbeelding ]
Helemaal lekker gaat het nu ook niet in zijn eigen land.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 23:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Putin lacht zich rot om wat er momenteel in het westen gebeurt
Kom op zeg. Die 1e twee zijn duidelijk veel beter geschikt voor in de slaapkamer. De 1e voor de muur aan jouw kant van het bed. (nohomo natuurlijk, maar kijk eens naar de viriliteit die hij daar uitstraalt. Dat moet elke man toch motiveren. De 2e voor je vriendins kant, for obvious reasons. Kijk hem eens verleidelijk kijken daar. Foto 3 voor in de man-cave / garage. Stoer. Mannelijk. Foto 4 in de toekomstige kinderkamer, duh. En die laatste is inderdaad wel geschikt voor de studeerkamer.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:43 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Onder andere ja.
Boven de eettafel:
[ afbeelding ]
Woonkamer 1:
[ afbeelding ]
Woonkamer 2:
[ afbeelding ]
Woonkamer 3:
[ afbeelding ]
Studeerkamer:
[ afbeelding ]
Omdat een afbeelding of weergave van een neger per definitie racistisch is?quote:Op woensdag 10 juni 2020 00:29 schreef probeer het volgende:
En prima dat die pop weg is. Ik hoop omdat de eigenaren van de coffeeshop inzien dat andere mensen die pop als racistisch en persoonlijk beledigend ervaren. Jammer dat dat kwartje bij de medewerker nog niet gevallen lijkt te zijn.
Zeg ik dat?quote:Op woensdag 10 juni 2020 02:37 schreef the-eye het volgende:
[..]
Omdat een afbeelding of weergave van een neger per definitie racistisch is?
Ok. Anderen niet.quote:Ik zie hier namelijk een vent met een geel vestje en een hoed op Ik mis de fantasie om er een slaaf in zien
En de slaapkamer?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:43 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Onder andere ja.
Boven de eettafel:
[ afbeelding ]
Woonkamer 1:
[ afbeelding ]
Woonkamer 2:
[ afbeelding ]
Woonkamer 3:
[ afbeelding ]
Studeerkamer:
[ afbeelding ]
Xi Jinping lacht het hardst. Terwijl het westen zich druk maakt om dit soort onzin koopt China alles op en versterkt zijn positie als machtigste land ter wereld.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 23:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Putin lacht zich rot om wat er momenteel in het westen gebeurt
Dit dus, mooie act voor de bühne. Wat zij goed doorhebben is dat het schaalspel ondertussen gewoon doorgaat.quote:Op woensdag 10 juni 2020 04:12 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Xi Jinping lacht het hardst. Terwijl het westen zich druk maakt om dit soort onzin koopt China alles op en versterkt zijn positie als machtigste land ter wereld.
Ook verschrikkelijk. Laten we een maatschappij creëeren waarin iedereen op z'n tenen moeten lopen en op z'n tellen moet passen. En waarom we naar elke scheet moeten handelen.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:26 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
ik heb meegemaakt dat een portret van Poetin werd weggehaald, nadat een klant erover had geklaagd. Hij/zei het niet leuk te vinden en toen werd het direct weggehaald.
De bovenste twee zijn natuurlijk veel mooier en hebben een sympathiekere uitstraling.quote:Op woensdag 10 juni 2020 03:02 schreef the-eye het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
RACISME!!!!!!!!!!!
[ afbeelding ]
Zie hier waarom dit verhaal een onterecht gebruik van de rasicme kaart is. Kunnen we geen crowdfunding maken om de beste coffeeshop houder deze witte pop geven?quote:Op woensdag 10 juni 2020 03:02 schreef the-eye het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
RACISME!!!!!!!!!!!
[ afbeelding ]
Of een pop van airfryer met een echte airfryer in zijn handen. Kun je als je stoned bent een bami hapje maken.quote:Op woensdag 10 juni 2020 07:08 schreef thedeedster het volgende:
Ze gaan nu een pop van Akwasi neerzetten. Als je er een 50 eurocent muntje in gooit, gaat ‘ ie schoppen.
Je zult maar zwart zijn. Krijg er bijna medelijden mee.quote:Op woensdag 10 juni 2020 07:58 schreef ToT het volgende:
Okee, afbeelding met gekleurde mensen mogen dus niet meer.
Vanaf nu dus alleen maar blanken afbeelden?
Ik denk dat we daar ook gezeik mee gaan krijgen.quote:Op woensdag 10 juni 2020 07:58 schreef ToT het volgende:
De bovenste twee zijn aan het werk, de onderste houdt z'n hand opquote:Op woensdag 10 juni 2020 07:15 schreef thedeedster het volgende:
[..]
De bovenste twee zijn natuurlijk veel mooier en hebben een sympathiekere uitstraling.
Nou een aanklacht niet maar wordt het niet eens tijd om je woonkamer te restylen?quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:25 schreef Hathor het volgende:
Ik heb 4 beeldjes op mijn dressoir staan die samen een negroide jazzband moeten voorstellen, een bassist, pianist, saxofoonspeler en een zanger, riskeer ik nu een aanklacht?
Waarom? Ik ben tevreden met hoe mijn huiskamer eruit ziet, bovendien ben ik een liefhebber van jazz, dus het is niet voor niets dat die beeldjes daar staan.quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:38 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nou een aanklacht niet maar wordt het niet eens tijd om je woonkamer te restylen?
Komop zeg, een dressoir? Straks ga je vertellen dat je ook nog een sprei op je bed hebtquote:Op woensdag 10 juni 2020 16:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Waarom? Ik ben tevreden met hoe mijn huiskamer eruit ziet, bovendien ben ik een liefhebber van jazz, dus het is niet voor niets dat die beeldjes daar staan.
Neuh gewoon een dekbed.quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Komop zeg, een dressoir? Straks ga je vertellen dat je ook nog een sprei op je bed hebt
De woonmodepolitie...quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:40 schreef Hathor het volgende:
En wat is er nou mis met een dressoir? Ben jij een minimalist of zo?
Hij heeft zijn bord en twee bierglazen gewoon op de tv staan.quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:40 schreef Hathor het volgende:
En wat is er nou mis met een dressoir? Ben jij een minimalist of zo?
Ik zou er iets enorm provocerends voor in de plaats zetten. Uiteraard wel een 'witte' pop. Als mensen dan gaan zeiken zeg je dat je de oude dan wel terugzet.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:08 schreef wpor het volgende:
Wat de fuck. Een witte pop had wel gemogen? Waarom hiervoor zwichten?
Waar precies?quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:19 schreef boskameel het volgende:
In Nijmegen staat er bij eentje een indiaan binnen. Wachten tot die ook weg is.
Ik zou die oude gewoon van een anonymus masker voorzien, kijken of dat nog wel mag van de lange tenen mensen.quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:49 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ik zou er iets enorm provocerends voor in de plaats zetten. Uiteraard wel een 'witte' pop. Als mensen dan gaan zeiken zeg je dat je de oude dan wel terugzet.
Goed idee.quote:Op woensdag 10 juni 2020 17:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zou die oude gewoon van een anonymus masker voorzien, kijken of dat nog wel mag van de lange tenen mensen.
Niet van Elon?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo plezant dat je negroïde zegt.quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:25 schreef Hathor het volgende:
Ik heb 4 beeldjes op mijn dressoir staan die samen een negroide jazzband moeten voorstellen, een bassist, pianist, saxofoonspeler en een zanger, riskeer ik nu een aanklacht?
Moet het "Niet blanke jazzband" zijn?quote:Op woensdag 10 juni 2020 17:34 schreef Kamover het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo plezant dat je negroïde zegt.
Nee juist niet, wanneer ze blank waren had je het allang gehoord want Jazz is gemaakt van en door de zwartenquote:Op woensdag 10 juni 2020 16:25 schreef Hathor het volgende:
Mondkapjequote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:34 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon weer buiten zetten met zo'n anonymous masker op.
Snow White dus.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:36 schreef maily het volgende:
Welke naam kunnen ze die ""coffee""shop nog wel geven?
Uncle Sam
Dit is geen geldige reden.quote:Op woensdag 10 juni 2020 18:02 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook wel ironisch dat geen enkele gekleurde gast/bezoeker in die 30 jaar zich beledigt heeft gevoeld maar een of ander hyper progressief trutje #fophef creert
En als shophouder? Je zult wel moeten. Je mag de gemeente geen enkele reden geven je toko te sluiten. En geloof me, die worden gezocht.
Blanken zijn ook gekleurd.quote:Op woensdag 10 juni 2020 07:58 schreef ToT het volgende:
idd, "wit" is echt een scheldwoord.quote:Op donderdag 11 juni 2020 17:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Blanken zijn ook gekleurd.
Heb nog nooit een witte blanke gezien.
Ik ben blank, maar als je alleen mijn armen ziet, zou je denken dat ik van gemengde ouders ben.
Serieus?quote:
bleekscheetquote:Op donderdag 11 juni 2020 17:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Blanken zijn ook gekleurd.
Heb nog nooit een witte blanke gezien.
Ik ben blank, maar als je alleen mijn armen ziet, zou je denken dat ik van gemengde ouders ben.
quote:
Het stoort me niet, maar het klopt niet. Net zomin als zwart.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |