abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193563881
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:22 schreef theunderdog het volgende:
Racisme is in Nederland een immens groot probleem. Het is namelijk niet enkel op micro-niveau, maar ook institutioneel. Denk aan de belastingdienst, de woningmarkt, de arbeidsmarkt. Het is schandalig dat anno 2020 hier nog steeds sprake van is.
Dat is nogal een stevige uitspraak.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:27:51 #202
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193563882
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:22 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Mee eens, maar in dit geval was het triviaal.
Racisme is discriminatie, discriminatie niet per sé racsime. ^O^
[..]

Privilege is er. Dat ontkennen, of trucjes noemen, spreekt ook niet echt van inlvevingsvermogen.
Even los van of het wel of niet bestaat, het trucje is de manier waarop, het is niet falsifieerbaar, iig niet voor een blanke blijkbaar. Alsof je tegen een Chinees zegt dat zwaartekracht niet door Chinese gevoeld wordt dus dat ze er niets over mogen zeggen, ofzo..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:28:59 #203
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193563893
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Het gaat wel om wat ik vind of hoe ik het ervaar. Het is ook mijn samenleving en bovendien gaat het ook om mijn vrienden en vriendin. Ik heb het altijd als mijn recht beschouwd om met wie dan ook om te gaan, uit te gaan, een relatie aan te gaan en om dan vervolgens nergens last van te hebben. Niemand gaat mij vertellen of laten voelen dat mijn partner of mijn beste vriend blank zou moeten zijn. Ik wil uitdrukkelijk niet in een racistisch land wonen.
Top! ^O^
Helemaal mee eens.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:28:59 #204
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193563894
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:24 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Discirminatie = discriminatie, of je het nou op feiten of fabels baseert.
Zucht. Zo’n theoretisch antwoord.
Vooroordelen heeft ieder mens. Is prima, mits je ze maar aan de realiteit blijft toetsen.
Jij hebt ze ook!
pi_193563909
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Vooroordelen heeft ieder mens. Is prima, mits je ze maar aan de realiteit blijft toetsen.
Jij hebt ze ook!
Juist omdat ieder mens vooroordelen heeft, is het van belang dat je als samenleving daar bewust van bent.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:30:56 #206
116015 SicSicSics
pi_193563912
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Jij hebt ze ook!
Ik zeg toch ook nergens dat ik ze niet heb. Of dat ik niet racistisch ben. Steker nog, ik heb op een aantal momenten in dit topic aangegeven dat ik op punten enorm racistisch ben. Bewust en onbewust.
Erkennen is stap 1.
Daarna kunnen we er wat aan doen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:31:51 #207
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193563922
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Juist omdat ieder mens vooroordelen heeft, is het van belang dat je als samenleving daar bewust van bent.
Maar het is niet verkeerd. Sterker nog: je kunt niet zonder.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:32:23 #208
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193563931
quote:

[..]

Nou daar zulke donkere mensen die anders op bepaalde medicijnen reageren dan blanken blij mee zijn. Geen discriminatie op basis van de feiten, gewoon hetzelfde medicijn en dosis slikken als blanken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:34:50 #209
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193563963
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:30 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook nergens dat ik ze niet heb. Of dat ik niet racistisch ben. Steker nog, ik heb op een aantal momenten in dit topic aangegeven dat ik op punten enorm racistisch ben. Bewust en onbewust.
Erkennen is stap 1.
Daarna kunnen we er wat aan doen.
Maar hoe krijg je vooroordelen? Doorgaans door eigen waarnemingen. Die zijn legitiem. Zijn ze fout, pas je ze aan. Zijn ze goed, dan laat je het zo.
Het hebben van vooroordelen is niet per definitie racistisch!!
pi_193563967
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar het is niet verkeerd. Sterker nog: je kunt niet zonder.
Vooroordelen hebben is niet verkeerd. Erna handelen wel.

Je hebt immers vrijheid van geweten. Al ben je van mening dat 90% van de mensheid beter dood kan zijn. Als je maar niet daadwerkelijk gaat Anders Breivikken.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:42 #211
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193563988
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Vooroordelen hebben is niet verkeerd. Erna handelen wel.

Je hebt immers vrijheid van geweten. Al ben je van mening dat 90% van de mensheid beter dood kan zijn. Als je maar niet daadwerkelijk gaat Anders Breivikken.
Jij bedoelt vooroordelen tav zwarten.
pi_193564001
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Jij bedoelt vooroordelen tav zwarten.
Ook. Maar eigenlijk vooroordelen in het algemeen.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:39:16 #213
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_193564014
quote:

[..]

Dat is wel een essentieel verschil. Discriminatie op basis van fabels is altijd schadelijk, maar op basis van feiten kan het nog een bepaald nuttig doel hebben (al is het onrechtvaardig voor de uitzonderingsgevallen).
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:40:02 #214
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193564023
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ook. Maar eigenlijk vooroordelen in het algemeen.
Dat houdt geen stand.... Ik zeg ook niet ‘jij mag niet handelen op basis van je vooroordelen’. Want dat doe jij ook. Net als ik.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:40:47 #215
116015 SicSicSics
pi_193564029
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar hoe krijg je vooroordelen? Doorgaans door eigen waarnemingen. Die zijn legitiem. Zijn ze fout, pas je ze aan. Zijn ze goed, dan laat je het zo.
Het hebben van vooroordelen is niet per definitie racistisch!!
Nee, klopt.
Je krijgt vooroordelen inderdaad door wat je leert. Dit kan door eigen ervaring, maar dit kan ook door je omgeving.
Stereotypering in de kinderboeken, grapjes die je leert, opmerkingen die men maakt, etc. en die hoeven helemaal niet legitiem te zijn.

Het hebben van vooroordelen is niet racistisch, maar het indelen van groepen mensen en/ of het daarna buiten sluiten van mensen op basis van vooroordelen is wel discriminatie.
Fine, fuck you then!
pi_193564049
Afgelopen maandag heeft de politie nog een man met een donkere huidskleur opgepakt. waar blijft de ophef. hij heeft een donkere huidskleur en de agenten hadden een blanke huidskleur.

vanmiddag gelijk meenemen tijdens het protest in de Bijlmer. #FreeJayJay
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193564054
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat wel om wat ik vind of hoe ik het ervaar. Het is ook mijn samenleving en bovendien gaat het ook om mijn vrienden en vriendin. Ik heb het altijd als mijn recht beschouwd om met wie dan ook om te gaan, uit te gaan, een relatie aan te gaan en om dan vervolgens nergens last van te hebben. Niemand gaat mij vertellen of laten voelen dat mijn partner of mijn beste vriend blank zou moeten zijn. Ik wil uitdrukkelijk niet in een racistisch land wonen, en ik ben dan ook totaal niet geneigd om het hedendaags racisme te accepteren omdat het van een zwarte identitaire beweging komt. Een soort neonazi's maar dan zwart.

Je inleven in de ander mag best van twee kanten komen. Een horeca-ondernemer en de uitsmijter moeten het ook gezellig houden met wie ze binnenlaten. Als je binnen groepsvorming op kleur en seksuele moraal krijgt dan is dat een complicatie. Het is wel veel serieuzer dan al dat sociale ongemak wat (toevallig) huidskleur betreft, maar dat is het van twee kanten.

Ik denk dat de Nederlanders vrij goed om kunnen gaan met huidskleur als individuele eigenschap maar dat het de laatste 15-20 jaar een groepskenmerk is geworden. Er klopt natuurlijk ook niets niet als je zegt ik ben Marokkaan, ik heb een Marokkaans paspoort, Marokkaanse Nederlanders moeten voor Marokko voetballen en vervolgens gaat klagen dat niet als normale Nederlander behandeld wordt. Je wil een bepaalde groepsidentiteit en als je die vervolgens krijgt is het niet goed. Hetzelfde met zwart als identiteit. Je voelt je meer verwant met een Amerikaans omdat die ook zwart is dan met je Nederlandse buurman, je hoort bij een panafrikan brotherhood van de wereldwijde diaspora die streeft om met zoveel mogelijk zwarten in het Westen te zijn en daar met elkaar op te trekken, en als het je zo uitkomt moet je ineens als blanke Nederlander behandeld worden. Dat schuurt.

Als je in groepen gaat denken moet je dat ook volledig doen. Dan moet je ook bij je Marokkaanse gemeenschap gaan klagen dat je de disco niet inkomt want die disco doet gewoon aan kansberekening. Dat werkt ook, we hebben bijvoorbeeld in de VS gezien dat de zwarten in het Noorden de zwarte pummels die uit het zuiden kwamen gingen corrigeren, opvoeden en verheffen om te voorkomen dat ze de verworven privileges van de Noordelijke zwarten teniet zouden doen. Iets vergellijkbaars is gebeurd met joden uit Duitsland. Bij zo'n groepsidentiteit hoort ook verantwoordelijkheid nemen voor de groep en afgerekend worden op de groep. Ik ben daar niet voor, maar het is wel het een of het ander.
Als je niet in een racistisch land wilt wonen, waarom ben je dan zo’n hartstochtelijk verdediger van de FvD?
Die club moedigt immers alle schedelmeters en andere racisten aan om zich bij hen te verzamelen.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:44:32 #218
116015 SicSicSics
pi_193564078
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:32 schreef nixxx het volgende:
Nou daar zulke donkere mensen die anders op bepaalde medicijnen reageren dan blanken blij mee zijn. Geen discriminatie op basis van de feiten, gewoon hetzelfde medicijn en dosis slikken als blanken.
Je hebt gelijk. Discriminatie is niet altijd slecht. Neem bijvoorbeeld positieve discriminatie.

Da's een mooi trucje om ... Ja, wat wil je hiermee bereiken eigenlijk?

Iets wat in de rechtspraak overigens wordt omzeilt door een toevoeging. Zowel in maatschappelijke als juridische context wordt het woordje 'onrechtmatig' toegevoegd. :*

Dus niet 'het maken van onderscheid', maar 'het maken van onrechtmatig onderscheid'. De rest is voer voor juristen, maar ik denk dat in jouw voorbeeld niemand van onrechtmatigheid zal spreken.
Fine, fuck you then!
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:45:31 #219
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193564088
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:40 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nee, klopt.
Je krijgt vooroordelen inderdaad door wat je leert. Dit kan door eigen ervaring, maar dit kan ook door je omgeving.
Stereotypering in de kinderboeken, grapjes die je leert, opmerkingen die men maakt, etc. en die hoeven helemaal niet legitiem te zijn.

Het hebben van vooroordelen is niet racistisch, maar het indelen van groepen mensen en/ of het daarna buiten sluiten van mensen op basis van vooroordelen is wel discriminatie.
Met je eerste stuk ben ik het eens.

Het tweede: mits je ervaringen hebt is het uitsluiten van groepen geen discriminatie. Heb je geen ervaringen met mensen dan noem ik het uitsluiten op basis van vooroordelen niet de bedoeling.

Ruw gezegd.
pi_193564101
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat houdt geen stand.... Ik zeg ook niet ‘jij mag niet handelen op basis van je vooroordelen’. Want dat doe jij ook. Net als ik.
Uh?
pi_193564139
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Afgelopen maandag heeft de politie nog een man met een donkere huidskleur opgepakt. waar blijft de ophef. hij heeft een donkere huidskleur en de agenten hadden een blanke huidskleur.

vanmiddag gelijk meenemen tijdens het protest in de Bijlmer. #FreeJayJay
:Z
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:53:12 #222
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193564173
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Uh?
Vooroordelen zijn alledaagse dingen: een juwelierswinkel voorbij lopen (want: doorgaans te dure spullen), je buurvrouw van 80 ontlopen (want die blijft maar kletsen) etc etc etc
Door ervaring geleerd. Is handig.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:54:35 #223
116015 SicSicSics
pi_193564193
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Het tweede: mits je ervaringen hebt is het uitsluiten van groepen geen discriminatie. Heb je geen ervaringen met mensen dan noem ik het uitsluiten op basis van vooroordelen niet de bedoeling.

Ruw gezegd.
Het gaat om het maken van onrechtmatig onderscheid. Mensen weigeren omdat ze een bepaalt uiterlijk hebben, is onrechtmatig onderscheid.
Daarom wordt iedereen geweigerd op een bullshit reden.
Dat betekent alleen niet dat er geen discriminatie/ racisme is in de samenleving.

Soms is het onderscheid ook gewoon te vertalen naar 'gezond verstand' of in ieder geval begrijpelijk. :) Daarmee is het nog niet goed en dat onderkennen betekent ook dat je niet kunt zeggen dat racisme en discriminatie niet bestaan in Nederland.
Fine, fuck you then!
pi_193564194
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Vooroordelen zijn alledaagse dingen: een juwelierswinkel voorbij lopen (want: doorgaans te dure spullen), je buurvrouw van 80 ontlopen (want die blijft maar kletsen) etc etc etc
Door ervaring geleerd. Is handig.
Terwijl die buurvrouw dat misschien wel doet, omdat ze zo eenzaam is.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:58:33 #225
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193564244
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Terwijl die buurvrouw dat misschien wel doet, omdat ze zo eenzaam is.
Oh dat kan, maar je ervaringen maken dat je niet elke keer hoeft te kletsen met haar... anders moet je steeds opnieuw het wiel uitvinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')