abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 juni 2020 @ 21:14:01 #1
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_193494642
Mede door een andere topic over een hond van rond de 6 maanden leek het me leuk en zinnig eens een topic te wijden aan de puber perikelen van honden.

Ik nodig iedereen uit hun eigen ervaringen en tips te delen over de puberteit bij honden en hoe dat te overkomen.

De puberteit bij honden is vaak best een ding.
Je kreeg een pup en was zo goed bezig.
Hij was de eerste op puppycurses die netjes ging zitten, volgde je los overal waar je ging en had nog nooit wat gesloopt.
Was lief, supersociaal, alles ging zo ontzettend goed.

En toen kwam de puppy puberteit.
Alles wat je hem geleerd had lijkt hij vergeten te zijn. Hij heeft bananen in zijn oren lijkt het wel.
Daar sta je te roepen naar dat jonge wezen dat altijd zo fijn bij je bleef terwijl hij met een blij hoofd verderop gaat om uitgebreid in die egelpoep te gaan liggen rollen. Je ziet hem figuurlijk gewoon zijn middelvinger opsteken naar je.

Je zegt zit en hij kijkt je aan alsof hij nog nooit van dat woord heeft gehoord.
Je gaat even boven was vouwen en vind hem beneden op de bank, met je favoriete schoen...

Honden in de puberteit zijn niet altijd even makkelijk.
Ze worden zelfstandiger, ze gaan hun puppytanden wisselen.
Dat kan soms wat gedoe opleveren. En zorgen dat de eigenaar even met de handen in het haar zit. Wat is er gebeurd met dat brave beestje wat ik had? We hebben alles zo netjes gedaan, waarom lijkt het nu even niet goed te werken?

Maar er is hoop, deze periode duurt niet heel lang.
Volhouden en terug naar de basis is de oplossing.
Het is niet erg nu de jonge hond wel aan de lijn te houden, toch nog even in de bench te laten overnachten of daar te zetten als je het even niet in de gaten kan houden, vol te houden met de training en te accepteren dat je hier en daar terug bij af lijkt te zijn.

Het is de normale ontwikkeling van een hond.
Zo rond een jaar/anderhalf jaar gaat dit weer over en als je maar terug valt op die basis en zorgt dat heel erg misgaan niet kan.
Door bv aan te lijnen, toch nog die bench dicht te doen, actief en beloningsgericht blijft trainen komt het echt allemaal goed.

Zal je zelfs vergeten zijn dat deze periode op sommige momenten best even lastig kan zijn tot je volgende hond de puberteit bereikt.

Nogmaals
Deel hier je ervaringen, waar je moeite mee hebt, waar je nu hartelijk om kan lachen.
Hoe ging je ermee om en hoe kwam je deze periode zo pijnloos mogelijk door?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 21:17:53 #2
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_193494701
Mijn eerste hond, een golden, was zo braaf.
Lang geleden, zelfs bij de puppycursus en jonge honden training waren er prijzen te winnen.

Sam zat elke keer in de top drie, zo trots was ik!

Hij werd een puber in kerst tijd.
En daar lag hij, op de bank waar hij helemaal niet op mag en ook nog nooit was geweest.
Met de kerstboom...

Hij mocht wel op een fauteuil, die hij met respect behandelde.
Iig tot toen, de houten leuningen waren ineens erg lekker.

Toch denkt iedereen met liefde terug aan deze hond.
Gelukkig vertelde anderen me dat dit normaal was, we alleen maar even door deze periode heen moesten komen op een positieve manier.

Sam was verder een perfecte hond, hielp me moeilijke honden te trainen en kinderen die bang waren voor honden te leren dat honden ook lief kunnen zijn.
Hij ging mee naar scholen en heeft een warme plek bij iedereen die hem heeft ontmoet.
Zelfs zoveel jaar later nog.

Gelukkig hebben ze hem toen niet ontmoet🤣
Hij trok ineens aan de lijn, heeft het een en ander gesloopt. Was voor zijn doen echt best onbehoorlijk.

En ik wist niet wat me overkwam. Beginnend met honden had ik geen ervaring hiermee en dacht echt asjemenou zeg, wat is dit????

[ Bericht 56% gewijzigd door Cause_Mayhem op 05-06-2020 21:26:31 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_193495352
Lief dagboek.. er was eens...
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_193495435
Puberhond hier. Kent zijn naam niet meer maar het woord koekje gelukkig nog wel. De gekke vijf minuten duren uren en daarna is hij kapot 🤣

Heb wel het vermoeden dat hij nu aan het einde van de pubertijd komt. Is nu 1 jaar oud maar plast nog wel als een vrouwtje 😅
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_193496279
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:18 schreef bijdehand het volgende:
Is nu 1 jaar oud maar plast nog wel als een vrouwtje 😅
Die van ons is 11 en die doet dat ook nog wel.
Tenzij er andere mannetjes bij zijn, want dan moet die achterpoot zo hoog mogelijk.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_193496498
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:18 schreef bijdehand het volgende:
Puberhond hier. Kent zijn naam niet meer maar het woord koekje gelukkig nog wel. De gekke vijf minuten duren uren en daarna is hij kapot 🤣

Heb wel het vermoeden dat hij nu aan het einde van de pubertijd komt. Is nu 1 jaar oud maar plast nog wel als een vrouwtje 😅
Dat met die poot begon bij ons ook pas na ruim een jaar denk dat hij al bijna anderhalf was.

Of gecastreerd dan kan het goed zijn dat hij het nooit gaat doen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_193496988
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 23:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dat met die poot begon bij ons ook pas na ruim een jaar denk dat hij al bijna anderhalf was.

Of gecastreerd dan kan het goed zijn dat hij het nooit gaat doen.
Zijn broertjes doen dat beter, maar van mij moet hij plassen zoals hij wil. Castreren doen we niet :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_193539061
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:18 schreef bijdehand het volgende:
Puberhond hier. Kent zijn naam niet meer maar het woord koekje gelukkig nog wel. De gekke vijf minuten duren uren en daarna is hij kapot 🤣

Heb wel het vermoeden dat hij nu aan het einde van de pubertijd komt. Is nu 1 jaar oud maar plast nog wel als een vrouwtje 😅
Haha. Wij hadden een teefje, maar zij tilde altijd een achterpoot op.
Gelukkig zaten wij in een verbouwing/verhuizing tijdens de pubertijd. Dus er stond weinig waar we zuinig op waren.
Hoewel ik me die keer wel kan herinneren dat ze de dop van de colaflessen had gebeten (4-pack). Toen kwamen we thuis in een cola-zwembadje.
  maandag 8 juni 2020 @ 17:02:26 #9
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_193539183
Mijn jongste hond plast nogsteeds gehurkt(nu twee jaar).
De JR van inmiddels 15 jaar heb ik met 6 weken gekregen op aanraden van een DA, die plaste en poepte toen al met de poot omhoog🤐
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')