abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193520093
Met Duplo torens bouwen zit er nu nog niet in hier, hoewel hij een HEEEEEEL klein beetje begint met dingetjes op elkaar te zetten.
Hij vindt het juist veel leuker om dingen te slopen! _O- Van begin af aan mepte hij alles om wat ik op elkaar zette! _O- :')
pi_193520094
Als de school hier in het dorp niet zou bevallen zou dat voor mij een reden kunnen zijn om te verhuizen. Hoe zeer ik ook houd van m'n huis, de buurt, de buren.. Ik vind het heel belangrijk dat ze later zelf naar school kunnen fietsen/lopen.
pi_193520175
Wat scholen betreft hebben ze hier een katholieke basisschool die zeer hoog aangeschreven staat, maar ik ben vroeger zelf naar een katholieke school gegaan en dat is mij allerminst bevallen. Nu is de ene school de andere natuurlijk niet, maar ik HAATTE het echt om zo veel met het geloof bezig te zijn terwijl ik als kleuter al niet eens in kon zien hoe mensen nou in de Bijbel konden geloven! _O-

Er is hier wel een nieuwe, moderne openbare school die razendsnel allemaal nieuwe inschrijvingen krijgt omdat die echt goed is.
En de andere scholen (met name eentje) hebben juist ontzettend slechte namen hier in de woonplaats. Veel pesterijen en vechtpartijen, met name.

Maar we zitten er over te denken om te verhuizen zodra mijn vrouw een fase B contract of een vast contract krijgt; we wonen hier nu maar pas 2,5 jaar, maar we merken meer en meer dat deze omgeving echt niet is wat we verwacht hadden. Zonder te veel in detail te treden; hele wijken met mensen die ietsjes anders in het leven staan dan wat wij wenselijk vinden.
We willen echt dat Mini-ToT fatsoenlijk opgroeit en niet te veel beïnvloed wordt door dat soort volk. :N (Of gepest; we hadden al 2 gastjes gezien die een Afrikaanse jongen zaten te treiteren.)
pi_193520514
Rebubbeld, wat complex dat je nu al naar scholen moet gaan kijken! Je kent je kind nu natuurlijk al wel goed, maar in 3 jaar tijd kan er nog zo veel veranderen/ontwikkelen.
En de school die je voor kind 1 kiest wordt vaak automatisch ook de school voor een theoretisch kind 2.
Voor mij persoonlijk zou ik om bovenstaande redenen voorzichtiger zijn met onderwijsvormen als Montessori, Jenaplan en de Vrije School. Dit zijn onderwijsvormen die wel bij je kind moeten passen (en ook bij een theoretische nummer 2). Maar goed, dat weet je dus nog helemaal niet :') Dat maakt het ook heel complex.

Enige tip die ik kan geven: ga kijken! Liefst onder schooltijd. Ga ervaren, ga luisteren, ga voelen, prik door de mooie verhalen heen, ga niet af op kale cito-cijfers
.. Kijk wat bij jullie als ouders past. Dat is écht voor ieder gezin weer anders. Daarom zitten er ook wel kinderen bewust op die kleine school met maar 15 kinderen in groep 6-7-8. Daar zitten namelijk ook echt wel voordelen aan.

Maar ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta Rebubbeld. Nu al zo iets belangrijks moeten kiezen lijkt me enorm moeilijk. Mag je niet bij twee scholen inschrijven zodat je nog kan switchen als jouw dochter bijv 3,5 jaar is?
  zondag 7 juni 2020 @ 12:40:55 #30
319308 Tink89
To live is to dance
pi_193520581
De school hier in het dorp is op loopafstand, maar prul gaat bewust naar het kdv in een dorp verder (13 minuten met de auto), omdat dat beter past bij wat wij belangrijk vinden. Voor de school weet ik het nog niet. Niet ideaal als we met de auto moeten, maar het moet passen bij prul. Ga me er binnenkort maar eens in verdiepen...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_193520786
En kijk vooral ook wat bij jou had gepast.

Wij hebben hier drie scholen op loopafstand naast elkaar zitten. Een openbare daltonschool, protestant en katholiek. De visie van de Daltonschool vond ik inspirerend maar zowel manlief en ik hadden daar niet in gepast.

De katholieke vond ik te groot en net een gevangenis. Dus werd het de protestante school.
Toevallig was dat ook een school van de stichting waar ik zelf werk, dus dat is wel fijn.

Verder sta ik volledig achter de visie van deze stichting en weet ik dus dat ze heel goed zijn voor ouders, leerlingen en personeel.

Trouwens tot, ik zou wel kijken op de katholieke school, want het scheelt heel veel per school wat ze doen met geloof. Hier is het 1uur godsdienst per week (15 min als dagstart) en de dag afsluiten. Verder is iedereen welkom en zitten er veel verschillende geloven hier op school.
  zondag 7 juni 2020 @ 13:23:49 #32
319308 Tink89
To live is to dance
pi_193521128
Op mijn basisschool vroeger was er vooral veel te weinig aandacht voor kinderen die sneller gaan dan gemiddeld. Ik heb me jaren de tering verveeld. Mijn man daarentegen qua leerniveau heel gemiddeld, snel afgeleid en een enorme dromer. Met z'n handen aan de slag zijn, werkt voor hem bovendien veel beter dan uit een boek leren. Voor hem was (opgelegde of afgesproken) structuur heel fijn, terwijl ik liever dingen op m'n eigen tempo en volgorde deed en doe. Prul lijkt vooralsnog meer op hem qua dromerigheid. Ik was veel mondiger en drukker als kind dan zij nu is. We zullen dus wel zien...
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 7 juni 2020 @ 13:41:55 #33
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_193521344
Hier is er niks te kiezen. Je woont in een schoolregio met één school. Of je moet kiezen voor een privéschool. Maar hier gaan kinderen pas met 6 naar school dus we hebben nog genoeg tijd om ons daar in te verdiepen.
pi_193524286
De openbare scholen gaan hier via een lotingsysteem om zo witte en zwarte scholen te voorkomen en kinderen uit minder buurten de kans te bieden om wel op een school uit een betere buurt te komen. De vrije en montessorischolen hebben hun eigen beleid, waaronder dus de KDV/voorschool regel. Ik kan haar altijd op het vrije kdv zetten en toch kiezen voor loting bedenk ik me nu. Dan heb ik beide opties. Maar opzich zit ze nu fijn bij de GO en als we voor een openbare gaan, heeft ze dadelijk voor niets 4km verderop op een kdv gezeten ipv 300m verderop. Het vriendjes dichtbij argument zei een vriendin ook. De dichtstbijzijnde school is overigens de montessori. Pff gedoe. Ik ga idd rondleidingen vragen. Wat weer lastig is in deze tijd...
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_193526216
@NicolasJoy O+

Y. gaat naar de school waar m’n vriend ook op heeft gezeten. Er zitten hier heel veel basisscholen in de buurt, maar zijn ouwe school voelt het fijnst. Hij heeft daar een leuke tijd gehad en ze kijken ook echt naar hoe het kind zelf is. Hier ook lange wachtlijsten, en hadden haar eigenlijk al met 6 maanden in moeten schrijven, nu dus ‘pas’ gedaan toen ze 1 jaar werd.

Rebubbled hier geven ze wel weer gewoon rondleidingen, wel met afstand, hygiëne e.d.

Y. Heeft trouwens sinds een week dat ze in de avond dus echt níet naar bed wil.. gillen, drammen “neeneneeneneee!!”. Normaal slaapt ze om 19:00, nu 21:00 :{ iemand tips? :O
pi_193526487
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:59 schreef Rebubbled het volgende:
De openbare scholen gaan hier via een lotingsysteem om zo witte en zwarte scholen te voorkomen en kinderen uit minder buurten de kans te bieden om wel op een school uit een betere buurt te komen. De vrije en montessorischolen hebben hun eigen beleid, waaronder dus de KDV/voorschool regel. Ik kan haar altijd op het vrije kdv zetten en toch kiezen voor loting bedenk ik me nu. Dan heb ik beide opties. Maar opzich zit ze nu fijn bij de GO en als we voor een openbare gaan, heeft ze dadelijk voor niets 4km verderop op een kdv gezeten ipv 300m verderop. Het vriendjes dichtbij argument zei een vriendin ook. De dichtstbijzijnde school is overigens de montessori. Pff gedoe. Ik ga idd rondleidingen vragen. Wat weer lastig is in deze tijd...
Ingewikkeld dat je er nu al mee bezig moet zijn.. Zeker in deze tijd inderdaad.
Dan ben ik blij dat ik niet in Amsterdam zit!
Geen vrienden of familie met jonge kinderen die nu of onlangs de keuze moe(s)ten maken toevallig?
pi_193526515
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 20:22 schreef Framblij89 het volgende:
@:nicolasjoy O+

Y. gaat naar de school waar m’n vriend ook op heeft gezeten. Er zitten hier heel veel basisscholen in de buurt, maar zijn ouwe school voelt het fijnst. Hij heeft daar een leuke tijd gehad en ze kijken ook echt naar hoe het kind zelf is. Hier ook lange wachtlijsten, en hadden haar eigenlijk al met 6 maanden in moeten schrijven, nu dus ‘pas’ gedaan toen ze 1 jaar werd.

Rebubbled hier geven ze wel weer gewoon rondleidingen, wel met afstand, hygiëne e.d.

Y. Heeft trouwens sinds een week dat ze in de avond dus echt níet naar bed wil.. gillen, drammen “neeneneeneneee!!”. Normaal slaapt ze om 19:00, nu 21:00 :{ iemand tips? :O
Wel tof dat ze dan naar dezelfde school gaat, zou mij ook wel weer iets speciaals geven. :9

Qua slapen helaas geen tip, wel een herkenning. :+

Vandaag was het meer dat ze vanmiddag níets wilde. Echt gillen, schreeuwen, dus uitstellen.. Uiteindelijk geen middagslaap. Daardoor is ze hier net rond 20u omgevallen. Het naar boven gaan gaat hier prima, totdat ze beseft dat ze écht gaat slapen. :+
pi_193528273
Aah leuke foto's Takkie! Wat is ze aan het genieten :)

Zo Rebubbled, wat gaat het hard met de ontwikkelingen! Binnen een paar weken kan er al zoveel verschil zijn.

Ik heb mij nog niet verdiept in basisscholen. Ik woon in Rotterdam, maar niet in het centrum, dus hier valt het gelukkig wel mee. Er zijn 5/6 basisscholen in de omgeving, dus het moet wel lukken om er 1 uit te kiezen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een montessorischool, maar ik laat het vooral afhangen van de sfeer op school/ welke soort mensen er komen en de afstand.

Stiefdochter ging naar een katholieke montessorischool waar mijn man zelf ook op zat. (En ze gaat nu naar de middelbare school waar mijn man ook op zat :P ). Ik had wel een goed gevoel bij die basisschool, maar het waren wel gemengde groepen en ik weet niet zo goed of ik dat fijn vind.

Wat vinden jullie van gemengde groepen? Dat 3/4/5 bij elkaar zitten en 6/7/8 bij elkaar?
  zondag 7 juni 2020 @ 22:31:23 #39
319308 Tink89
To live is to dance
pi_193528927
Wij zouden in het oude dorp voor jenaplan met combiklassen (123, 456 en 78) gegaan zijn, omdat we dat daar de fijnste school vonden. Prul ging al naar het kdv in hetzelfde kindcentrum en kom dan ook daar naar de bso.

Ik vond het geen plus, maar ook geen min. Wat mij betreft valt of staat elk systeem met hoe de school ermee omgaat. Ik denk wel dat het risico van zo'n combiklas kan zijn dat hardlopers eerder alles oppikken en zich dus sneller gaan vervelen, vooral tijdens de tijd die de leerkracht besteedt aan de andere groep. Maar dat hangt heel erg van de manier af waarop de school er invulling aan geeft.
pi_193528959
Ik ben blij dat ik nog niet hoef na te denken over welke basisschool. Zou nu ook nog niet kunnen bepalen wat passend is.
En ik ben nog hevig in ontkenning dat Draakje ooit naar school moet (en ik 5 dagen in de week op tijd op moet, aangekleed moet zijn en het huis uit moet :@ )
Lang leve de rustig-aan-ochtenden *O*
pi_193529422
Onze oudste zit op een katholieke school. Dat leek ons toen de beste keuze voor haar, blijkt nu toch anders te lopen dan voorzien dus even afhankelijk wat hier het vervolg op is zullen we pas een schoolkeuzs voor de jongens maken..
Zoals het er nu naar uitziet zal de oudste misschien de stap naar speciaal onderwijs gaan maken. En gaan de jongens dan lekker naar de openbare school hier in de buurt.

Het argument vriendjes dichtbij gaat ook niet altijd op hoor. Ons buurmeisje gaat een dorp verderop naar school, en oudste haar beste vriendinnetje woont op een half uur rijden met de auto :+
pi_193532569
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 22:32 schreef Fuchsia_roze het volgende:
Ik ben blij dat ik nog niet hoef na te denken over welke basisschool. Zou nu ook nog niet kunnen bepalen wat passend is.
En ik ben nog hevig in ontkenning dat Draakje ooit naar school moet (en ik 5 dagen in de week op tijd op moet, aangekleed moet zijn en het huis uit moet :@ )
Lang leve de rustig-aan-ochtenden *O*
Haha, ik heb ook gemengde gevoelens bij het idee. :P
Als hij eenmaal op school zit heb ik wel meer tijd voor mezelf en meer rust aan mijn hoofd, maar je zit dan wel weer vast aan een vaststaand ritme (ook als je slecht geslapen hebt), en ik ga Mini-ToT overdag dan wel missen! :'(
pi_193533094
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 22:00 schreef CaVaBien het volgende:
Wat vinden jullie van gemengde groepen? Dat 3/4/5 bij elkaar zitten en 6/7/8 bij elkaar?
Ik hoor hier al heel lang niet meer, maar ik lurk af en toe en ik kan uit ervaring wel iets zeggen over gemengde klassen: ik vind het een enorm fijn systeem. De leerkrachten zijn veel meer gewend om naar het kunnen van het kind te kijken en minder aan wat er geleerd hoort te worden in een bepaald leerjaar. Ik zie bij ons op school enorm flexibele juffen die eigenlijk voor iedereen maatwerk proberen te leveren. Juist voor kinderen die voorop lopen merk ik dat het heel goed aansluit, @Tink89 .

Ook sociaal is het heel prettig, de kinderen zitten in steeds wisselende klassen en zijn altijd een keer de jongste of de oudste (en worden ook aangesproken op de verantwoordelijkheden die bij die rol horen) en kennen dus op school ook veel meer kinderen dan bij vaste stamklassen. Ik denk echt dat het een bijdrage levert aan een fijn schoolklimaat. En daarbij hebben ze dus wel drie jaar lang dezelfde leerkracht, waardoor die de ontwikkeling goed kunnen volgen. Wel een nadeel als je een mindere klik hebt met een leerkracht.

Overigens wonen wij bij lange na niet in Amsterdam maar moesten wel met 1 jaar een school kiezen. Ik deed dat op basis van in de buurt, prettige uitstraling, goede ervaringen van buren met oudere kinderen. Toevallig was de school die aan deze criteria voldeed een montessorischool, waar ik zelf geen ervaring mee had. Het leek me wel prettig omdat ik bij mij dreumes zag dat hij fysiek heel actief was en daar op deze school veel ruimte voor was doordat ze zelf mogen plannen. Nu 7 jaar later bleek dat best een adequate inschatting ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_193533118
Wij zijn verhuisd toen de oudste 2 jaar oud was en hadden toen nog alle ruimte om rustig een school in de buurt te kiezen. Maar nu stuurt zijn school regelmatig mailtjes om broertjes/zusjes toch vooral zsm aan te melden, want het loopt nu blijkbaar wel snel vol.

Ook een school met combinatieklassen overigens. Hij zit pas in groep 0/1 dus ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar de theorie klinkt goed in elk geval. :)
pi_193533292
Luna, jij woont aan de andere kant van de A2 van mij toch?

Mijn vriendin staat voor groep 7, volgend jaar groep 8. Als leerkracht vindt zij die gemengde groepen niet fijn, maar dat is persoonlijk.

Toen we scholen gingen kijken, keek ik naar de uitstraling, het gevoel zeg maar terwijl zij allemaal lastige vragen over methodes ging stellen _O- Ze gebruiken bij B onder andere de vreedzame school methode. Oa dat ze dingen eerst zelf moeten oplossen, dus akkefietjes etc. B steekt daar veel van op iig.

En verder was het dus ook een praktische keuze, lopend naar school, vriendjes dichtbij en BSO op school. Ik heb al een paar keer beroep op de overburen gedaan en andersom. Dat is echt fijn. Dat zij B naar school brengen als Juul ziek is bijvoorbeeld.

Wij zaten wel even met het Christelijke omdat wij niet gelovig zijn en dus 2 mama's. Maar de directeur ging daar zo natuurlijk mee om, zo open en eerlijk. En ook de leerkrachten staat er zo in. Dat voelde meteen goed. Ze bidden ook niet op school, maar hebben dus wel een gelovige insteek, daar vind ik niets mis mee. Normen en waarden staan hoog aangeschreven en ze besteden veel aandacht aan verschillen tussen mensen en dat iedereen gelijk is. Zeker in deze tijd belangrijk.

B heeft een vriendje in de klas die Moslim is, daar wordt dan ook aandacht aan besteed, ook met het Suikerfeest, jochie heeft getrakteerd en mag dan samen met zijn moeder uitleg geven over het geloof.
pi_193533316
Klopt @exode, tussen de A2 en de A12 ingeklemd haha

Wij hebben ook vooral op gevoel gekozen. De sfeer op school voelde fijn en de klassen waren divers, dat vonden we ook belangrijk. Onze eigen omgeving is heel wit en voor de kinderen hebben we dat liever anders. En op loopafstand inderdaad.
pi_193533328
Luna, mijn vriendin geeft les in het oude deel. Jij woont in het nieuwe deel toch? Vrienden van ons en schoonzus en zwager wonen er, allemaal op andere scholen volgens mij.
pi_193533553
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 09:40 schreef exode het volgende:
Luna, mijn vriendin geeft les in het oude deel. Jij woont in het nieuwe deel toch? Vrienden van ons en schoonzus en zwager wonen er, allemaal op andere scholen volgens mij.
Nog net in het oude deel. Denk ik. Wat is oud? Onze wijk stamt uit eind jaren 70/begin 80. Aan de andere kant van het park staat de nieuwe Vinex-nieuwbouw.
pi_193533822
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 09:59 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Nog net in het oude deel. Denk ik. Wat is oud? Onze wijk stamt uit eind jaren 70/begin 80. Aan de andere kant van het park staat de nieuwe Vinex-nieuwbouw.
Ik bedoelde je buur gemeente zie ik :) Die grote vinex wijk dus.
pi_193536472
Is in ieder geval wel een goed onderwerp om alvast over na te denken. En fijn om te lezen dat combi-groepen niet negatief hoeven te zijn. Ik dacht dat het niet zo handig was voor kinderen die voorlopen, omdat de aandacht van de leerkracht wordt verdeeld over 3 jaarlagen. Maar goed, mijn man en stiefdochter hebben het dus positief ervaren.

Vandaag hadden we de 14 maanden prikjes bij het CB. M groeit goed door op haar eigen lijn, 75,5cm en 9,350kg.

Die prikjes wennen nooit, moest zelf weer bijna huilen. Het arme kind zat eerst lekker te kletsen en lachen en toen werd ze ineens pijn gedaan. Op de terugweg is ze in slaap gevallen en nu ligt ze nog te slapen, al bijna 2 uur.

Ons werd trouwens geadviseerd om nu in te schrijven bij een peuterspeelzaal. Dat er een aantal populaire zijn en dat inschrijven met 14 maanden wel nodig is. Zelfs daarover had ik nog niet nagedacht, voel me wel goed voorbereid, maar niet heus :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')