Zoetermeer wel eens gereden? Het tweede gedeelte daarvan vond ik wel vrij technisch. Of is dat voor de ervaren MTBer een makkie?quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:15 schreef dop het volgende:
[..]
harry slinger is ook niet bepaald lastig. wat bochtjes maar verder voldoende flow en niets ingewikkeld wat sturen betreft.
in nederland zijn de meeste mtb routes net biljard lakens
toevallig 2 weken terug met mijn vriendin geweest.quote:
toevallig vandaag weer eens.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:20 schreef papert het volgende:
[..]
Zoetermeer wel eens gereden? Het tweede gedeelte daarvan vond ik wel vrij technisch. Of is dat voor de ervaren MTBer een makkie?
Dan is er wel een groot verschil met echt een mountainbiker en een wielrenner die een keertje de mountainbike pakt. Ik moest regelmatig een voet aan de grond zetten. Helemaal op het einde zelfs een helling met bocht die ik niet haalde.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:27 schreef dop het volgende:
[..]
toevallig vandaag weer eens.
meer hoogte meters dan je zou verwachten en best aardig voor een park parcourtje maar technisch niet shokkend
vooral lastig dat ik met gewone schoenen moest rijden omdat ik mijn mtb schoenen niet bij mijn vriendin had liggen.
Ja, er zijn hier heel veel goede routes (ook buiten de routes) voor de Mtb. Er worden nu nog 2 routes (deels) vernieuwd (Malden en Mook). Het reichswald heeft ook wel leuke stukken inderdaad, maar veel minder technisch. Ik kom daar liever met een dropbar.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:21 schreef dop het volgende:
[..]
toevallig 2 weken terug met mijn vriendin geweest.
voor beginners misschien soms wat lastig maar vond hem eigenlijk heel goed te doen.
aantal mooie routes overigens met nijmegen groesbeek mook en malden kun je een heel mooi rondje aan elkaar rijgen. eventueel zelfs nog een stukje reichswald er aan knopen
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/routekaart/
samen met limburg toch wel bij de beste plekken om te mountenbiken in nederland
ben zelf ook meer wielrenner dan mountainbiker, maar bij mijn vriendin is dat omgekeerd. die is technisch beter dan ik, maar gelukkig heb ik ook behoorlijk wat vlieguren en ben ik een redelijke mix van wielrenner en mountainbiker.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:53 schreef papert het volgende:
[..]
Dan is er wel een groot verschil met echt een mountainbiker en een wielrenner die een keertje de mountainbike pakt. Ik moest regelmatig een voet aan de grond zetten. Helemaal op het einde zelfs een helling met bocht die ik niet haalde.
Vind het netjes dat je hem met gewone schoenen kan rijden.
Geen minutenlange standstil kunnen doen.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:53 schreef papert het volgende:
[..]
Dan is er wel een groot verschil met echt een mountainbiker en een wielrenner die een keertje de mountainbike pakt. Ik moest regelmatig een voet aan de grond zetten. Helemaal op het einde zelfs een helling met bocht die ik niet haalde.
Vind het netjes dat je hem met gewone schoenen kan rijden.
Ik ben klaar met Victoria, twee klapbanden en aardig wat lek. Ik hou juist helemaal niet van Conti's want die vind ik altijd wat hard. Deze worden wel goed besproken. En ik probeer graag wat nieuws.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 15:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat is er speciaal aan? Ziet eruit of ze gewoon bij continental laten maken?
Ok, niet goedkoop ook trouwens. Hopelijk bevalt het.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:35 schreef Z het volgende:
[..]
Ik ben klaar met Victoria, twee klapbanden en aardig wat lek. Ik hou juist helemaal niet van Conti's want die vind ik altijd wat hard. Deze worden wel goed besproken. En ik probeer graag wat nieuws.
Ben wel fan van vredestijn qua looprondheid. Conti word me te snel vierkant.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:35 schreef Z het volgende:
[..]
Ik ben klaar met Victoria, twee klapbanden en aardig wat lek. Ik hou juist helemaal niet van Conti's want die vind ik altijd wat hard. Deze worden wel goed besproken. En ik probeer graag wat nieuws.
Die heb ik ook wel eens gehad. Ook goeie banden inderdaad.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben wel fan van vredestijn qua looprondheid. Conti word me te snel vierkant.
Vredestijn FORTEZZA SENSO SUPERIORE
Ja, dat klopt. Daar waar het stuur maar net aan tussen de bomen door past. En toen ik eenmaal stil stond kwam ik niet meer in gang. Binnenkort maar weer is proberen.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 19:51 schreef dop het volgende:
[..]
ben zelf ook meer wielrenner dan mountainbiker, maar bij mijn vriendin is dat omgekeerd. die is technisch beter dan ik, maar gelukkig heb ik ook behoorlijk wat vlieguren en ben ik een redelijke mix van wielrenner en mountainbiker.
op de mtb kun je overigens ook goed merken dat het hebben van de goede tools (fiets,wielen banden, en vering) nog belangrijker is dan op de racer.
dat bochtje waar je een voetje aan de grond moest was zeker dat stukje waar de bomen kort op de route staan? daar zit een s bochtje in dat je staand moet nemen zodat je net iets makkelijker kort kunt insturen. kan de beste overkomen. soms moet ik ook gewoon een rondje inrijden om te weten hoe het allemaal loopt.
rij in een eerste rondje vaak ook bewust om sommige sprongetjes heen als ik niet kan overzien wat er achter ligt. dat is gewoon kwestie van verstand.
Bij de Schwalbes blijft de gele wang ook mooi.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 23:53 schreef Andyy het volgende:
Die zijn best porno maar slijten ook snel en de mooie gele wang wordt wit en vies.
Schwalbe ones met gele wang?
Je kan nog eerst de cassette vervangend, Hopen dat dat werkt, maar waarschijnlijk mogen de voorbladen ook. Bij mij wel in ieder geval.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 09:28 schreef very het volgende:
Goedemorgen jongens! Ik heb een vraagje:
Onlangs is mijn ketting van mijn mountainbike gebroken. Hij was al is en smerig dus heb hem gewoon weggegooid en er een nieuwe ketting op laten zetten.
Maar met deze ketting slaat ie elke keer als ik ook maar een beetje aanzet gelijk over. Waarschijnlijk is het voorblad dan ook redelijk versleten.
Wat te doen? Is er iets anders wat gedaan kan worden behalve gelijk ook een nieuw voorblad te halen? En zo niet, wat is een beetje een ok voorblad dat niet gelijk 300 euro kost? (Zit in een verhuizing, dus elke euro bespaard is bonus haha)
Het gaat om een Focus Black Forest 29R 4.0
Ik weet dat jullie meer van de racers zijn, maar probeer het gewoon
Het was maar een grapje natuurlijk. Uiteraard onvergelijkbaar. Wel het beste wat we hebben op de Heuvelrug.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 18:15 schreef dop het volgende:
[..]
harry slinger is ook niet bepaald lastig. wat bochtjes maar verder voldoende flow en niets ingewikkeld wat sturen betreft.
in nederland zijn de meeste mtb routes net biljard lakens
Ik was heel tevreden met mijn Vittoria Corsa Control. Heerlijke band, soepel, veel grip en best lekbestendig. Met het eerste setje wat ik had heb ik nul keer lek gereden. Maar daarna een setje waar ik wel veel lek had. En dus twee klapbanden. En in het laatste setje kwamen snel scheurtjes. Dus daarom maar een keer wat anders. Geen blanke wangen deze keer, die vond ik wat te duur van Wolfpack. Stomme naam trouwens. Collega rijdt met Grand Bois banden. Heel mooi maar helemaal niet te betalen. En niet snel genoeg denk ikquote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:53 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb juist weer slechte ervaringen met Vredestein en Schwalbe en goede ervaringen met Vittoria.
Je cassette eerder. Voorbladen gaan best lang mee.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 09:28 schreef very het volgende:
Goedemorgen jongens! Ik heb een vraagje:
Onlangs is mijn ketting van mijn mountainbike gebroken. Hij was al is en smerig dus heb hem gewoon weggegooid en er een nieuwe ketting op laten zetten.
Maar met deze ketting slaat ie elke keer als ik ook maar een beetje aanzet gelijk over. Waarschijnlijk is het voorblad dan ook redelijk versleten.
Wat te doen? Is er iets anders wat gedaan kan worden behalve gelijk ook een nieuw voorblad te halen? En zo niet, wat is een beetje een ok voorblad dat niet gelijk 300 euro kost? (Zit in een verhuizing, dus elke euro bespaard is bonus haha)
Het gaat om een Focus Black Forest 29R 4.0
Ik weet dat jullie meer van de racers zijn, maar probeer het gewoon
Als je 6 jaar lang met de zelfde ketting rijdt dan geef ik.je de garantie dat zowel voor als achter alles is opgevreten.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je cassette eerder. Voorbladen gaan best lang mee.
Als je 6 jaar met een 1 ketting doet, dan fiets je niet veel en is je voorblad zeker niet versleten. Ook niet op een Mtb.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:37 schreef dop het volgende:
[..]
Als je 6 jaar lang met de zelfde ketting rijdt dan geef ik.je de garantie dat zowel voor als achter alles is opgevreten.
Zeker op een MTB
gokje model 2014quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je 6 jaar met een 1 ketting doet, dan fiets je niet veel en is je voorblad zeker niet versleten. Ook niet op een Mtb.
Verder, waar komt die 6 jaar vandaan?
Zal zo eens kijken hoe de bladen er aan toe zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 09:46 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je kan nog eerst de cassette vervangend, Hopen dat dat werkt, maar waarschijnlijk mogen de voorbladen ook. Bij mij wel in ieder geval.
Ik heb Chinook bladen van TA specialties op mn SRAM gezet, misschien kan dat
Ik moet inderdaad zeggen dat het onderhoud van mijn MTB redelijk te wensen overlaat haha.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:47 schreef dop het volgende:
[..]
gokje model 2014
samen met het verhaal van de gebroken ketting, klinkt niet als iemand die regelmatig onderhoud doet aan de fiets.
misschien wat voor ingenomen van mij , maar ik heb sterk het gevoel dat de ketting brak omdat hij helemaal naar de tyfes is gereden
Weet niet, het werktquote:Op zaterdag 13 juni 2020 11:00 schreef very het volgende:
[..]
Zal zo eens kijken hoe de bladen er aan toe zijn.
Is dat chinook spul wat?
Nee.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 13:57 schreef very het volgende:
Prachtige foto's...je kunt wel zien dat ik fotograaf ben:
[ afbeelding ]
Nou heb ik er geen verstand van, maar achter ziet er volgens mij nog best redelijk uit. Of niet?
Niet? De voorkant heeft veel meer "haaientanden" toch?quote:
Bwoah ik heb met kettingen doorgereden tot letterlijk de stukken uit het voorblad kwamen. Een ketting die goed gemonteerd is breeekt echt niet zomaar vanwege slijtage.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:47 schreef dop het volgende:
[..]
gokje model 2014
samen met het verhaal van de gebroken ketting, klinkt niet als iemand die regelmatig onderhoud doet aan de fiets.
misschien wat voor ingenomen van mij , maar ik heb sterk het gevoel dat de ketting brak omdat hij helemaal naar de tyfes is gereden
Hey very hoe is het?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 11:01 schreef very het volgende:
[..]
Ik moet inderdaad zeggen dat het onderhoud van mijn MTB redelijk te wensen overlaat haha.
Je kunt het niet echt zien dat is het punt.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 16:31 schreef very het volgende:
[..]
Niet? De voorkant heeft veel meer "haaientanden" toch?
Thanks. Met mij lekker hoor....Met jou/jullie?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 16:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hey very hoe is het?
Die voorbladen zien er nog wel redelijk uit, misschien idd alleen een nieuwe cassette achter genoeg. Een ketting slaat ook niet zo snel over op de voorbladen als die versleten zijn omdat die tandwielen groter zijn. Wat je wel krijgt met versleten voorbladen en een nieuwe ketting is dat die niet echt geruisloos meer loopt.
Jazeker. Als je velg bijvoorbeeld een beetje ondermaats is en je band een beetje overmaats dan kan de band zelfs van de velg afglippen.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:07 schreef Z het volgende:
[..]
Ik was heel tevreden met mijn Vittoria Corsa Control. Heerlijke band, soepel, veel grip en best lekbestendig. Met het eerste setje wat ik had heb ik nul keer lek gereden. Maar daarna een setje waar ik wel veel lek had. En dus twee klapbanden. En in het laatste setje kwamen snel scheurtjes. Dus daarom maar een keer wat anders. Geen blanke wangen deze keer, die vond ik wat te duur van Wolfpack. Stomme naam trouwens. Collega rijdt met Grand Bois banden. Heel mooi maar helemaal niet te betalen. En niet snel genoeg denk ik
Kunnen klapbanden ook veroorzaakt worden door het wiel?
Tarmac SL4 of SL5?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 09:16 schreef Andyy het volgende:
Ik zit marktplaats in de gaten te houden voor tweedehands supersixjes. Wil m’n complete groepset over kunnen zetten incl bb30 frame.
Maar zit ook met een schuin oog naar chinese frames te kijken (geen namaak dit keer).
Iemand een aanrader voor een semi aero frame (beetje comfort en lichtgewicht ipv plankhard en aero)?
Of een tweedehands fiets die ik in de gaten kan houden met bb30
quote:Op zaterdag 13 juni 2020 16:25 schreef vivelafete het volgende:
Ik heb gezien dat er wat mooie gravelroutes bij mij in de buurt liggen, vooral door de heide en het bos.
Nu heb ik een racefiets - maar daar gaan geen bredere wielen / banden in dan degene die ik nu heb - en een mountainbike (hardtail) die ik tot nu toe gebruik voor de bestaande MTB-routes in de buurt.
In mijn MTB zitten 29" DT Swiss M1700 spline 2 velgen met als aanduiding 622-22.5 en er zitten nu 2.2 inch (55-622) continental X-king en MountainKing banden op.
Ik wil - als test - een keer andere gravelachtige banden erop zetten om wat beter te bollen op verharde wegen en onververharde heide- en bospaden en zat er aan te denken om bijv. Schwalbe g-one (40/42 - 622) te kopen en af en toe op mijn MTB te zetten. Als het bevalt kan ik altijd nog een keer een extra wielset kopen.
Maar, ik kom er niet echt goed uit wat hierin een goede keuze zal zijn. Kan de velg-band-combi zoals ik hierboven heb beschreven (22.5-622 met 40-622) bijvoorbeeld? En hoe smal kan ik in theorie gaan met mijn velgen, zou ik hier bijv. Ook 25 mm banden op kunnen leggen?
Is er überhaupt wel voordeel om smallere banden te monteren of kan ik net zo goed voor 'MTB'-banden met minder profiel kiezen? Of zijn mijn huidige banden eigenlijk al wel snel genoeg en valt er niet zo veel winst te behalen? Ik vind ze zelf wat stroperig aandoen op verhard en licht onverhard. Is er hier iemand die een soortgelijke actie heeft gedaan en wat is dan een goede setup? Zijn er nog zaken waar ik specifiek rekening moet houden, aanraders, afraders?
Het is dus de bedoeling om hier af en toe gebruik van te maken om toch wat snelheid te behouden op plaatse waar ik met de racefiets niet graag kom.
Ik hoop dat er hier iemand is die hier ervaring mee heeft en er wat meer over kan vertellen!
Ik denk dat smallere banden je fiets niet heel veel sneller gaat maken, wel lichter. Als je zand of losse gravel rijdt dan is een bredere band met een lage spanning veel beter dan een smalle. De banden die je hebt (conti Mountain king zijn met een grove nop. Je zal met een set conti speedking (of vergelijkbare semi slick) veel sneller zijn op zand, verharde wegen en paadjes. Alleen in natte moddercondities zal het profiel niet grof genoeg zijn voor genoeg grip.quote:Op zondag 14 juni 2020 10:17 schreef vivelafete het volgende:
Op aanraden van RR ook hier maar eens proberen. Het mountainbiketopic is niet echt druk, en wellicht past het hier ook wel beter.
Misschien kan hier iemand wat meer vertellen over 'gravel'band-velgcombinaties en een goede serup voor op een hardtail.
[..]
Dit is trouwens ook een goede en goedkope band voor die omstandigheden:quote:Op zondag 14 juni 2020 11:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik denk dat smallere banden je fiets niet heel veel sneller gaat maken, wel lichter. Als je zand of losse gravel rijdt dan is een bredere band met een lage spanning veel beter dan een smalle. De banden die je hebt (conti Mountain king zijn met een grove nop. Je zal met een set conti speedking (of vergelijkbare semi slick) veel sneller zijn op zand, verharde wegen en paadjes. Alleen in natte moddercondities zal het profiel niet grof genoeg zijn voor genoeg grip.
De semislick kan je goed gebruiken op de zanderige ondergrond van bijv. veluwe en Utrechtse heuvelrug en de grove noppen voor bijv. in de Belgische ardennen waar het meer klei of leemgrond is.
[ afbeelding ]
Niet helemaal eens, veel te weinig grip voor een snelle bochtenstuk.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik denk dat smallere banden je fiets niet heel veel sneller gaat maken, wel lichter. Als je zand of losse gravel rijdt dan is een bredere band met een lage spanning veel beter dan een smalle. De banden die je hebt (conti Mountain king zijn met een grove nop. Je zal met een set conti speedking (of vergelijkbare semi slick) veel sneller zijn op zand, verharde wegen en paadjes. Alleen in natte moddercondities zal het profiel niet grof genoeg zijn voor genoeg grip.
De semislick kan je goed gebruiken op de zanderige ondergrond van bijv. veluwe en Utrechtse heuvelrug en de grove noppen voor bijv. in de Belgische ardennen waar het meer klei of leemgrond is.
[ afbeelding ]
Dat van TPI is wel bekend, maar bij grotere banden zoals mtb en cyclocross wel wat overgewaardeerd.quote:Op zondag 14 juni 2020 15:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet helemaal eens, veel te weinig grip voor een snelle bochtenstuk.
Ik denk dat het voordeel zit in een uiterst soepele band, niet te grove noppen maar wel een rondom goede nop.
Let hierbij vooral op TPI van het karkas. (Soepelheid)
De Specialized Fasttrack tubeless is een ontzettend gripvolle lichte en snelle band bijvoorbeeld.
Oh ik had dat verhaal niet gelezen en dacht dat het om singletracks ging op vrij hard zand.quote:Op zondag 14 juni 2020 15:29 schreef Patroon het volgende:
[..]
Die is veel te grof voor gravel en zand. Niki reed de dirty kanzellend ook op die hutchinton en heeft die rit nou niet bepaald stil gezeten.
Ik heb het verhaal verder ook niet gelezen. Dacht dat het om een gravelfiets ging haha. Gaat lekker.quote:Op zondag 14 juni 2020 15:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh ik had dat verhaal niet gelezen en dacht dat het om singletracks ging op vrij hard zand.
Ja dan is een gladdere band nog iets sneller, maar slaat nergens op om met je mtb gravel te rijden.
Dan moet de spanning wat omlaag hé dan heb je beter grip in de bochten. Profiel keuze op een crossband of dat nu mtb of cx of gravel is, het blijft een compromis.quote:Op zondag 14 juni 2020 15:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet helemaal eens, veel te weinig grip voor een snelle bochtenstuk.
Ik denk dat het voordeel zit in een uiterst soepele band, niet te grove noppen maar wel een rondom goede nop.
Let hierbij vooral op TPI van het karkas. (Soepelheid)
De Specialized S-Works Fasttrack tubeless is een ontzettend gripvolle lichte en snelle band bijvoorbeeld.
Ik weet niet of Niki hele rit met zelfde banden heeft gefietst ?quote:Op zondag 14 juni 2020 15:29 schreef Patroon het volgende:
Die jij noemt is veel grof voor gravel en zand. Niki reed de dirty kanzellend ook op die hutchinton en heeft die rit nou niet bepaald stil gezeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |