abonnement Unibet Coolblue
pi_193469180
Hoi kenners,

Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:

- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen

En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?

Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
pi_193469301
Heb een keer een fiat 500L gehuurd, wat een kut auto was dat zeg.

800km mee gereden in duitsland, moest 3x tanken :')
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 13:10:51 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193469347
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:58 schreef WeCanDoIt het volgende:
Hoi kenners,

Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:

- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen

En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?

Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
Is dat een gerobotiseerde handbak? want dat zijn ondingen als je het vergelijkt met een 'normale' automaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193469393
Die 2 cilinder is een kutmotor.
pi_193469455
Ik heb een fiat 500s met semi automaat (de 2 cilinder 80pk versie uit 2018) en ben er erg blij mee. Hij trekt goed op en tot nog toe geen problemen gehad met de automaat. Je hoort m wel klikken als hij schakelt en als je plankgas optrekt voel je dat hij even de tijd nodig heeft om door te schakelen maar bij normaal gebruik is dit nihil. Ik rij er zo’n 20.000 km per jaar mee.
Omdat ik de s-versie heb was een glazen dak niet mogelijk dus ik weet het niet zeker maar volgens mij kan je ze wel een stuk openschuiven..
pi_193469570
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:06 schreef Banaanvragen het volgende:
Heb een keer een fiat 500L gehuurd, wat een kut auto was dat zeg.

800km mee gereden in duitsland, moest 3x tanken :')
Ligt er zo'n dik blok in dan, 6 pitter zeker die lusten wel een slokje :9
pindazakje
pi_193469612
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:19 schreef CosPhi het volgende:
Ik heb een fiat 500s met semi automaat (de 2 cilinder 80pk versie uit 2018) en ben er erg blij mee. Hij trekt goed op
0-100 in 11s noem ik niet 'goed optrekken'
pindazakje
pi_193469888
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:29 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ligt er zo'n dik blok in dan, 6 pitter zeker die lusten wel een slokje :9
1.4liter benzine motortje

Uit pure noodzaak maar 150 gaan rijden omdat dat hok zoveel zoop bij 170 (iets van 15liter per 100km ofzo) :')

Standaard zit ie al 7liter/100km ofzo las ik
pi_193470014
Ja het is inderdaad een gerobotiseerde handbak. Dus een net niet automaat, maar was benieuwd hoe die schakelde.

@CosPhi; bedankt! We twijfelen of we de automaat een (kleine) meerprijs waard vinden.
pi_193470093
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

0-100 in 11s noem ik niet 'goed optrekken'
Stel je aan zeg, hij komt goed mee met het verkeer. Ik gok dat je er nooit in gereden hebt.
pi_193470262
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 14:06 schreef CosPhi het volgende:

[..]

Stel je aan zeg, hij komt goed mee met het verkeer. Ik gok dat je er nooit in gereden hebt.
Klopt, maar op basis van de cijfers kan ik al inschatten dat het geen auto is die lekker vlot aanvoelt.
pindazakje
pi_193474990
Fiat is al best lang leverbaar met dualogic, vroeger bij Alfa Romeo als Selespeed. Dus ze zullen het wel enigszins geoptimaliseerd hebben.

Bij rustig rijden merk je weinig aan, alleen als je haast hebt, zal je merken dat hij relatief traag schakelt. Het bekende testje is rustig met 10-20km op een rotonde af rijden en dan plotseling gas geven om de rotonde op te gaan als er plek is. Dat gaat vaak schokkerig.

Voor de rest is er weinig bekent kwa zwakke punten of motorproblemen. Het is geen Toyota, maar lang niet meer zo rampzalig als vroeger.
.
pi_193475309
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 14:01 schreef WeCanDoIt het volgende:
Ja het is inderdaad een gerobotiseerde handbak. Dus een net niet automaat, maar was benieuwd hoe die schakelde.

@:cosPhi; bedankt! We twijfelen of we de automaat een (kleine) meerprijs waard vinden.
Ik heb er meerdere keer in gereden en heb me de hele tijd dood zitten ergeren. Hij is al behoorlijk traag, maar door het schakelen lijkt het allemaal nog langer te duren.

Koop een handbak of een echte automaat.
pi_193477238
Ik heb er meermaals in gereden voor werk. Rijd wel oke die automaat hoor, niet dramatisch, ook niet perfect, gewoon goed te doen.

Je moet echter nooit die 2 cilinder kopen.

Er zat ook een standje supersoft-stuurbekrachtiging knopje op, als je die in drukt heb je een soort botsauto, lijkt dan net of je stuur los zit, dat voegt echt niets toe, behalve dan wat gooien en smijten met dat wagentje.
pi_193481501
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:38 schreef HPoi het volgende:
Ik heb er meermaals in gereden voor werk. Rijd wel oke die automaat hoor, niet dramatisch, ook niet perfect, gewoon goed te doen.

Je moet echter nooit die 2 cilinder kopen.

Er zat ook een standje supersoft-stuurbekrachtiging knopje op, als je die in drukt heb je een soort botsauto, lijkt dan net of je stuur los zit, dat voegt echt niets toe, behalve dan wat gooien en smijten met dat wagentje.
Hoezo niet die 2 cilinder? Ik vind dat een fijner motortje dan die futloze 4-pitters.

Als je gaat gooien en smijten wil je juist zware stuurbekrachtiging (of helemaal geen). Dat extra lichte sturen is puur voor inparkeren. Niet dat 'ie normaal al zwaar stuurt, maar ja, de voornaamste doelgroep is vrouwen.
pi_193484028
Haal dan de Fiat 500e, elektrisch is beter dan welke automaat dan ook :)
Facts don't care about your feelings
pi_193488534
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:07 schreef Fer het volgende:
Fiat is al best lang leverbaar met dualogic, vroeger bij Alfa Romeo als Selespeed. Dus ze zullen het wel enigszins geoptimaliseerd hebben.

Bij rustig rijden merk je weinig aan, alleen als je haast hebt, zal je merken dat hij relatief traag schakelt. Het bekende testje is rustig met 10-20km op een rotonde af rijden en dan plotseling gas geven om de rotonde op te gaan als er plek is. Dat gaat vaak schokkerig.

Voor de rest is er weinig bekent kwa zwakke punten of motorproblemen. Het is geen Toyota, maar lang niet meer zo rampzalig als vroeger.
Dit idd, mijn vriendin heeft een normale handbak en ik heb zelf een tijdje een automaat gehad toen de auto in de garage stond.
Voor dagelijks normaal gebruik rijdt het prima, met veel stadverkeer denk ik zelfs lekkerder dan zelf schakelen.
Ga er alleen niet mee dik het gas intrappen.
pi_193489244
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Hoezo niet die 2 cilinder? Ik vind dat een fijner motortje dan die futloze 4-pitters.

Als je gaat gooien en smijten wil je juist zware stuurbekrachtiging (of helemaal geen). Dat extra lichte sturen is puur voor inparkeren. Niet dat 'ie normaal al zwaar stuurt, maar ja, de voornaamste doelgroep is vrouwen.
Nou zeg maar, hoeveel km gaat een 2 cilinder mee?
pi_193489370
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 14:20 schreef HPoi het volgende:

[..]

Nou zeg maar, hoeveel km gaat een 2 cilinder mee?
Tja, maar hoeveel rijdt een gemiddeld mens per jaar? De meeste Fiat500 rijders zijn geen vertegenwoordigers ofzo, dus ik ga er hierbij ook vanuit dat ze misschien 15.000 per jaar met dit gebakje rijdt. Als je dan een twinair vindt met 75.000 op de teller lijkt me dat geen probleem. En je hoeft maar twee bougies te vervangen :P wat denk ik wel belangrijk is, want op 1 cilinder zal ie niet lopen.
Facts don't care about your feelings
pi_193489847
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 14:20 schreef HPoi het volgende:

[..]

Nou zeg maar, hoeveel km gaat een 2 cilinder mee?
Jij zegt toch dat TS geen 2-cilinder moet nemen? Dus neem aan dat jij daar gegronde redenen voor hebt? Als je zoiets roept vind ik wel dat je het moet onderbouwen. Ik ga er vanuit dat je veel ervaring met die auto's hebt.

In dat korte zinnetje wat je er over zegt lijkt het alsof je levensduur aan het aantal cilinders linkt. Dus een V8 zou langer moeten meegaan dan een 4-cilinder?

Nou onze Fiat 500 uit 1971 deed het prima tot we besloten om 'm volledig te restaureren. Dus zeg in ieder geval aardig wat decennia ;)

En deze heeft in ieder geval ook een nette kilometerstand bereikt: https://www.autoscout24.n(...)x=1&cldtsrc=listPage
pi_193491192
Er is geen reden om aan te nemen, dat een kleine turbomotor minder lang meegaat dan een grote 4 cilinder.

Een direct ingespoten 2.0 ligt na 200000km ook weleens uitgeteld met ingeslagen kleppen, verstopte oliekanalen en lekke zuigerringen.

Olievervuiling is tegenwoordig een veel groter probleem.

De zuigers, krukas(lagers) en drijfstangen van zo’n 0.9 zijn gewoon berekend op het vermogen wat de turbo toevoegd.
.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 18:02:11 #22
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_193491731
Hoe dan ook staat vast dat de 1.2 4-cylinder een betrouwbaar blok is, dat zichzelf al heeft bewezen sinds de jaren '90. Degelijk en mechanisch eenvoudig.

Van de TwinAir weten we dat nog iets minder zeker.

De 69 pk-versie van die 1.2 is niet eens zo heel sloom trouwens. Je trekt er niet de straatstenen mee kapot, maar dat hoeft ook niet. Het is een Fiat 500.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:27:44 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193492955
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:58 schreef WeCanDoIt het volgende:
Hoi kenners,

Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:

- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen

En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?

Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
In tegenstelling tot al de reageerders die er 'wel eens' in gereden hebben, heb ik in de afgelopen 4 jaar een ton met de 2-cylinder met semi-automaat gereden.

Gekocht met 66dkm en hij staat nu op 165dkm.

Heb het eerste jaar de robot alles laten doen, maar ben daarna zelf gaan flipperen. De robot en ik zijn het niet eens over de juiste schakelmomenten. Als je de flippers gebruikt, is het een fijne bak.

Ik zou zeker niet de 1.2 nemen. Weinig vermogen en relatief hoog verbruik. De 2-cylinder (wij hebben de 85pk uitvoering) doet het prima. Vanaf 2015 heeft de twinair 80 pk en vanaf 2019 weer 85. Met die 80/85pk kun je prima met het verkeer meekomen.

Opmerkingen dat 'we' over de twinair niet zoveel weten, zijn natuurlijk niet waar. Dat ding bestaat ondertussen al 10 jaar. Hij is in ieder geval een stuk betrouwbaarder dan bv de tfsi-blokken van een ander merk.

Ps. Natuurlijk is een echte automaat fijner, maar die wordt niet geleverd in de 500. Ik prefereer de robotbak met flippers boven een normale handbak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-06-2020 19:33:15 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:39:12 #24
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193493157


[ Bericht 100% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-06-2020 19:39:25 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_193500086
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

We gaan vandaag bij wat dealers kijken en hopelijk een proefrit maken in zowel de automaat als de normale. Ik hoor vaak voorstanders en tegenstanders over de 2-cilinder fiat 500.

@Captain_Jack_Sparrow, bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat een fiat 500 toch behoorlijk wat km kan maken. Daar zat bij mij een beetje een twijfel punt als je een 2dehands fiat500 koopt met al 70-75.000 op de teller.
Hij zal bij ons ook maar rond de 10.000 km per jaar gaan rijden, puur voor woon-werk.

En ja de elektrische fiat 500 is leuk, maar valt helaas buiten budget.
pi_193500792
Bij een semi automaat is het vooral wennen. Wanneer je gas geeft verwacht je namelijk niet dat de auto in houd, een tegenovergesteld gevoel wat in het begin vervelend is, maar op zich wel iets waar je aan kunt wennen. Waar je op moet letten is de koppeling, deze kan overmatig slijten. Zo’n schakel robot schakelt nou eenmaal niet vlekkeloos, komt ook nog eens bij dat de communicatie slechter wordt naarmate er meer slijtage is, wat tot gevolg nog meer slijtage oplevert. Is dan ook niet raar dat je zo’n schakel robot geregeld moet inleren.
pi_193500889
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Is dat een gerobotiseerde handbak? want dat zijn ondingen als je het vergelijkt met een 'normale' automaat.
Geen idee hoe dat bij de Fiat zit, maar bij mijn Opel werkt het prima.
pi_193500926
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 14:01 schreef WeCanDoIt het volgende:
Ja het is inderdaad een gerobotiseerde handbak. Dus een net niet automaat, maar was benieuwd hoe die schakelde.

@:cosPhi; bedankt! We twijfelen of we de automaat een (kleine) meerprijs waard vinden.
Zoals ik zei, niets mis met een gerobotiseerde handbak. Maar je rijstijl moet er wel bij passen, snel optrekken is er niet bij. Ook is het even leren hoe hij schakelt, maar als je dat door hebt kan je hem goed beïnvloeden met het gaspedaal. En je hebt altijd de mogelijkheid om handmatig een versnelling omhoog en naar beneden te doen. Al is het frappante dat ik dat nooit gebruik, maar bij mijn andere auto met een echte automaat wel (bergaf vooral).
pi_193502502
Een luie motor gaat langer mee.
  woensdag 10 juni 2020 @ 15:32:21 #30
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193568885
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:48 schreef HPoi het volgende:
Een luie motor gaat langer mee.
Op welk natuurkundig principe is die 'wijsheid' gebaseerd? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_193568912
Zou geen automaat nemen, je dinnetje leert dan niet om aan die heerlijke knop te schakelen :9 :9
  woensdag 10 juni 2020 @ 15:36:30 #32
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193568948
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:34 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Waar je op moet letten is de koppeling, deze kan overmatig slijten. Zo’n schakel robot schakelt nou eenmaal niet vlekkeloos
Als ik de bak handmatig bedien (met de flippers aan het stuur) schakelen 'wij' beter dan menig bestuurder. Ik zie dus geen enkele reden waarom de koppeling meer zou moeten slijten.

quote:
Is dan ook niet raar dat je zo’n schakel robot geregeld moet inleren.
Wat is volgens jou 'geregeld'? Mijn robot schakelt na 100dkm nog steeds hetzelfde.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_193569133
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Op welk natuurkundig principe is die 'wijsheid' gebaseerd? :')
Slijtage
pi_193569143
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als ik de bak handmatig bedien (met de flippers aan het stuur) schakelen 'wij' beter dan menig bestuurder. Ik zie dus geen enkele reden waarom de koppeling meer zou moeten slijten.
[..]

Wat is volgens jou 'geregeld'? Mijn robot schakelt na 100dkm nog steeds hetzelfde.
Wellicht als mensen beroerd rijden/parkeren en totaal geen gevoel met de onderliggende techniek hebben. Dan kan het opeens snel gaan op een schuine parkeerplaats.
.
  woensdag 10 juni 2020 @ 15:50:58 #35
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193569156
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:49 schreef HPoi het volgende:

Slijtage
Als bij de luie motor minder goede componenten worden gebruikt (wat zeer aannemelijk is), gaat hij echt niet langer mee.

Je stelling kan dus de prullenbak in.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_193600506
De 2 cilinder heeft wel op tijd zijn olie beurt nodig. Dat blok is nogal gevoelig voor achterstallig onderhoud.
Heb zelf nu de 1.2 4 cilinder en die rijdt uitstekend. Inderdaad niet super snel maar komt wel goed met het overige verkeer mee. Verbruik over de laatste 1000Km is 1 op 20. (helft stad / helft snelweg)
De twinair vond ik erg onrusrig en rumoerig; na een proefrit van 50 Km was ik het wel een beetje zat.
Moet er niet aan denken om daarmee lange afstanden te rijden. (al zal dat niet vaak voorkomen met een 500)

Automaat vond ik prima rijden maar is duidelijk afgestemd op rustig door de stad rijden.
Stoplicht sprintjes vind hij niet fijn.
pi_193631097
Ik zou gewoon zelf proefrijden en kijken of het bevalt.

Er zijn zoveel auto'kenners' die het noodzakelijk vinden om prima auto's af te kraken om daarmee hun deskundigheid te denken bewijzen.

Die hebben criteria die helemaal niets van doen hebben met wat de normale mens van een auto vraagt.

Ik heb jarenlang in een halfautomaat van Peugeot (2tronic ofzo) gereden en dat gaat gewoon prima en is lekker comfortabel rijden. De meeste mensen schakelen echt niet beter met de hand dan zo'n ding doet hoor.

Wel heb je wat meer kans op duur onderhoud omdat het natuurlijk een extra systeem is wat in de handgeschakelde versie niet aanwezig is.

Of het snel genoeg is.. ALLES is snel genoeg tegenwoordig. Tenzij je natuurlijk bang bent als een dikke leasebak achter je zit te duwen. Maar dan moet je zelf ook een hele snelle bak kopen.

Dit ff er vanuitgaande dat je zelf geen haast hebt. Als dat wel zo is dan een zo dik mogelijke uitvoering kopen die je je kan veroorloven.
  woensdag 17 juni 2020 @ 16:34:26 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193672083
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:58 schreef WeCanDoIt het volgende:
Hoi kenners,

Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:

- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen

En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?

Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
Nog even Jeremy Clarkson's mening over de 2-cylinder. 8-)

(Is één van de redenen waarom ik de 2-cylinder heb gekozen ipv de turboloze 1.2)

quote:
Of course, you are familiar with the 500. Your estate agent’s daughter probably has one. And unless you are James May, the chances are you like it very much. You like the cheekiness and the way it’s both retro and very modern at the same time.

It gets better, because while the Fiat is very similar in concept to the Mini — they’re both fashion statements first and cars second — it is much cheaper. And as a little bit of icing on the cake, here is a car that doesn’t have to be grey or silver like 75% of all other cars on the road. It can be powder blue or egg-yolk yellow or child’s lipstick red. You can even cover it in stickers. And you should.

In short, the little Fiat is a joyous machine that makes you smile, but the car I’m talking about today is different. And better. It’s the new TwinAir, so called because it has an engine quite unlike anything else we’ve ever seen before.

There are only two cylinders, which is not a revolutionary idea. The original Fiat 500 was similarly equipped. However, in the new version, there is no camshaft. Instead, the exhaust valves drive the inlet valves using hydraulics and electronics, and that sounds like the greatest ever solution to a problem that doesn’t exist. But the end result is spectacular.

First of all, there’s the noise. Remember that sound you got when you put a lollipop stick in the spokes of your bicycle wheel? It’s that. Only amplified. It is one of the best engine noises I’ve ever heard. It’s nearly as good as a Merlin.

And then there’s the grunt. Yes, it may be tiny — just 875cc — but it is turbocharged so you get 85 horsepower. That means you can cruise down the motorway with ease. And it takes off from the lights like it’s being kicked into action by Toby Flood.

There’s more. Because there is much less friction in a two-cylinder engine than there is in a four, it is incredibly efficient, which means it produces less carbon dioxide than a fat man on one of Boris Johnson’s rent-a-bikes. As a result, you don’t have to pay the London congestion charge.

Certainly, this little car is 10 times more environmentally friendly than the Toyota Prius because it’s smaller and it’s made from fewer parts and Fiat doesn’t have to plunder the Canadian countryside and cause acid rain to make its batteries. With this little car, everybody wins.

Especially the oil companies, because unfortunately, the TwinAir is not what you’d call economical. It could be, if you drove it sensibly, and if you press the Eco button on the dash, it probably is. But you won’t deploy the Eco button. And you won’t drive it sensibly because it’s impossible. It’s as impossible as expecting a puppy to sit still.

I’ve had the car for a week and because I’ve enjoyed the noise it makes so much, I’ve averaged just 38mpg. I got more from the hot Fiat 500 Abarth.

And to make the economy argument even less palatable, the TwinAir costs around £1,000 more than a similarly specced model that has twice as many cylinders. So it’s not cheap to buy and, unless you have the willpower of a donkey, it’s not cheap to run, either.

And it doesn’t matter because, as you sail through central London, flicking V-signs at the congestion camera and beating bikes off the lights and revelling in that fantastic noise, you really won’t care. The 500 is a great little car. And now you can have it with what is almost certainly the best engine … in the world.
https://www.driving.co.uk(...)at-500-twinair-2011/

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 17-06-2020 22:05:58 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')