Is dat een gerobotiseerde handbak? want dat zijn ondingen als je het vergelijkt met een 'normale' automaat.quote:Op donderdag 4 juni 2020 12:58 schreef WeCanDoIt het volgende:
Hoi kenners,
Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:
- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen
En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?
Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ligt er zo'n dik blok in dan, 6 pitter zeker die lusten wel een slokjequote:Op donderdag 4 juni 2020 13:06 schreef Banaanvragen het volgende:
Heb een keer een fiat 500L gehuurd, wat een kut auto was dat zeg.
800km mee gereden in duitsland, moest 3x tanken
0-100 in 11s noem ik niet 'goed optrekken'quote:Op donderdag 4 juni 2020 13:19 schreef CosPhi het volgende:
Ik heb een fiat 500s met semi automaat (de 2 cilinder 80pk versie uit 2018) en ben er erg blij mee. Hij trekt goed op
1.4liter benzine motortjequote:Op donderdag 4 juni 2020 13:29 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ligt er zo'n dik blok in dan, 6 pitter zeker die lusten wel een slokje
Stel je aan zeg, hij komt goed mee met het verkeer. Ik gok dat je er nooit in gereden hebt.quote:Op donderdag 4 juni 2020 13:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
0-100 in 11s noem ik niet 'goed optrekken'
Klopt, maar op basis van de cijfers kan ik al inschatten dat het geen auto is die lekker vlot aanvoelt.quote:Op donderdag 4 juni 2020 14:06 schreef CosPhi het volgende:
[..]
Stel je aan zeg, hij komt goed mee met het verkeer. Ik gok dat je er nooit in gereden hebt.
Ik heb er meerdere keer in gereden en heb me de hele tijd dood zitten ergeren. Hij is al behoorlijk traag, maar door het schakelen lijkt het allemaal nog langer te duren.quote:Op donderdag 4 juni 2020 14:01 schreef WeCanDoIt het volgende:
Ja het is inderdaad een gerobotiseerde handbak. Dus een net niet automaat, maar was benieuwd hoe die schakelde.
@:cosPhi; bedankt! We twijfelen of we de automaat een (kleine) meerprijs waard vinden.
Hoezo niet die 2 cilinder? Ik vind dat een fijner motortje dan die futloze 4-pitters.quote:Op donderdag 4 juni 2020 20:38 schreef HPoi het volgende:
Ik heb er meermaals in gereden voor werk. Rijd wel oke die automaat hoor, niet dramatisch, ook niet perfect, gewoon goed te doen.
Je moet echter nooit die 2 cilinder kopen.
Er zat ook een standje supersoft-stuurbekrachtiging knopje op, als je die in drukt heb je een soort botsauto, lijkt dan net of je stuur los zit, dat voegt echt niets toe, behalve dan wat gooien en smijten met dat wagentje.
Dit idd, mijn vriendin heeft een normale handbak en ik heb zelf een tijdje een automaat gehad toen de auto in de garage stond.quote:Op donderdag 4 juni 2020 19:07 schreef Fer het volgende:
Fiat is al best lang leverbaar met dualogic, vroeger bij Alfa Romeo als Selespeed. Dus ze zullen het wel enigszins geoptimaliseerd hebben.
Bij rustig rijden merk je weinig aan, alleen als je haast hebt, zal je merken dat hij relatief traag schakelt. Het bekende testje is rustig met 10-20km op een rotonde af rijden en dan plotseling gas geven om de rotonde op te gaan als er plek is. Dat gaat vaak schokkerig.
Voor de rest is er weinig bekent kwa zwakke punten of motorproblemen. Het is geen Toyota, maar lang niet meer zo rampzalig als vroeger.
Nou zeg maar, hoeveel km gaat een 2 cilinder mee?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 00:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Hoezo niet die 2 cilinder? Ik vind dat een fijner motortje dan die futloze 4-pitters.
Als je gaat gooien en smijten wil je juist zware stuurbekrachtiging (of helemaal geen). Dat extra lichte sturen is puur voor inparkeren. Niet dat 'ie normaal al zwaar stuurt, maar ja, de voornaamste doelgroep is vrouwen.
Tja, maar hoeveel rijdt een gemiddeld mens per jaar? De meeste Fiat500 rijders zijn geen vertegenwoordigers ofzo, dus ik ga er hierbij ook vanuit dat ze misschien 15.000 per jaar met dit gebakje rijdt. Als je dan een twinair vindt met 75.000 op de teller lijkt me dat geen probleem. En je hoeft maar twee bougies te vervangenquote:Op vrijdag 5 juni 2020 14:20 schreef HPoi het volgende:
[..]
Nou zeg maar, hoeveel km gaat een 2 cilinder mee?
Jij zegt toch dat TS geen 2-cilinder moet nemen? Dus neem aan dat jij daar gegronde redenen voor hebt? Als je zoiets roept vind ik wel dat je het moet onderbouwen. Ik ga er vanuit dat je veel ervaring met die auto's hebt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 14:20 schreef HPoi het volgende:
[..]
Nou zeg maar, hoeveel km gaat een 2 cilinder mee?
In tegenstelling tot al de reageerders die er 'wel eens' in gereden hebben, heb ik in de afgelopen 4 jaar een ton met de 2-cylinder met semi-automaat gereden.quote:Op donderdag 4 juni 2020 12:58 schreef WeCanDoIt het volgende:
Hoi kenners,
Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:
- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen
En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?
Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
Geen idee hoe dat bij de Fiat zit, maar bij mijn Opel werkt het prima.quote:Op donderdag 4 juni 2020 13:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is dat een gerobotiseerde handbak? want dat zijn ondingen als je het vergelijkt met een 'normale' automaat.
Zoals ik zei, niets mis met een gerobotiseerde handbak. Maar je rijstijl moet er wel bij passen, snel optrekken is er niet bij. Ook is het even leren hoe hij schakelt, maar als je dat door hebt kan je hem goed beïnvloeden met het gaspedaal. En je hebt altijd de mogelijkheid om handmatig een versnelling omhoog en naar beneden te doen. Al is het frappante dat ik dat nooit gebruik, maar bij mijn andere auto met een echte automaat wel (bergaf vooral).quote:Op donderdag 4 juni 2020 14:01 schreef WeCanDoIt het volgende:
Ja het is inderdaad een gerobotiseerde handbak. Dus een net niet automaat, maar was benieuwd hoe die schakelde.
@:cosPhi; bedankt! We twijfelen of we de automaat een (kleine) meerprijs waard vinden.
Op welk natuurkundig principe is die 'wijsheid' gebaseerd?quote:
Als ik de bak handmatig bedien (met de flippers aan het stuur) schakelen 'wij' beter dan menig bestuurder. Ik zie dus geen enkele reden waarom de koppeling meer zou moeten slijten.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:34 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Waar je op moet letten is de koppeling, deze kan overmatig slijten. Zo’n schakel robot schakelt nou eenmaal niet vlekkeloos
Wat is volgens jou 'geregeld'? Mijn robot schakelt na 100dkm nog steeds hetzelfde.quote:Is dan ook niet raar dat je zo’n schakel robot geregeld moet inleren.
Slijtagequote:Op woensdag 10 juni 2020 15:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Op welk natuurkundig principe is die 'wijsheid' gebaseerd?
Wellicht als mensen beroerd rijden/parkeren en totaal geen gevoel met de onderliggende techniek hebben. Dan kan het opeens snel gaan op een schuine parkeerplaats.quote:Op woensdag 10 juni 2020 15:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als ik de bak handmatig bedien (met de flippers aan het stuur) schakelen 'wij' beter dan menig bestuurder. Ik zie dus geen enkele reden waarom de koppeling meer zou moeten slijten.
[..]
Wat is volgens jou 'geregeld'? Mijn robot schakelt na 100dkm nog steeds hetzelfde.
Als bij de luie motor minder goede componenten worden gebruikt (wat zeer aannemelijk is), gaat hij echt niet langer mee.quote:
Nog even Jeremy Clarkson's mening over de 2-cylinder.quote:Op donderdag 4 juni 2020 12:58 schreef WeCanDoIt het volgende:
Hoi kenners,
Mijn vriendin wil graag een tweedehands fiat 500 gaan kopen. Nu heb ik even gekeken wat er allemaal belangrijk is voor deze auto maar kom niet veel tegen buiten:
- de pop is een standaard versie die wel erg kaal is
- auto’s met 60 en 65pk(volgens mij) zijn wel erg traag dus kan je beter niet nemen
En ze wil graag een panorama dak maar ik zie dat deze niet open kunnen. Opzich niet erg, maar soms zie je iemand rijden en heeft het dakraam toch een beetje open. Zou dit dan niet origineel zijn?
Verder wil ze er een van 2015 ongeveer met Max 90.000 km gereden, dus de keuze is erg groot. Hierdoor hebben we ook naar een automaat gekeken, maar ik heb gelezen dat dit geen ‘echte’ automaat is en dat deze zoals alle semi-automaten dus niet zo fijn zou zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
https://www.driving.co.uk(...)at-500-twinair-2011/quote:Of course, you are familiar with the 500. Your estate agent’s daughter probably has one. And unless you are James May, the chances are you like it very much. You like the cheekiness and the way it’s both retro and very modern at the same time.
It gets better, because while the Fiat is very similar in concept to the Mini — they’re both fashion statements first and cars second — it is much cheaper. And as a little bit of icing on the cake, here is a car that doesn’t have to be grey or silver like 75% of all other cars on the road. It can be powder blue or egg-yolk yellow or child’s lipstick red. You can even cover it in stickers. And you should.
In short, the little Fiat is a joyous machine that makes you smile, but the car I’m talking about today is different. And better. It’s the new TwinAir, so called because it has an engine quite unlike anything else we’ve ever seen before.
There are only two cylinders, which is not a revolutionary idea. The original Fiat 500 was similarly equipped. However, in the new version, there is no camshaft. Instead, the exhaust valves drive the inlet valves using hydraulics and electronics, and that sounds like the greatest ever solution to a problem that doesn’t exist. But the end result is spectacular.
First of all, there’s the noise. Remember that sound you got when you put a lollipop stick in the spokes of your bicycle wheel? It’s that. Only amplified. It is one of the best engine noises I’ve ever heard. It’s nearly as good as a Merlin.
And then there’s the grunt. Yes, it may be tiny — just 875cc — but it is turbocharged so you get 85 horsepower. That means you can cruise down the motorway with ease. And it takes off from the lights like it’s being kicked into action by Toby Flood.
There’s more. Because there is much less friction in a two-cylinder engine than there is in a four, it is incredibly efficient, which means it produces less carbon dioxide than a fat man on one of Boris Johnson’s rent-a-bikes. As a result, you don’t have to pay the London congestion charge.
Certainly, this little car is 10 times more environmentally friendly than the Toyota Prius because it’s smaller and it’s made from fewer parts and Fiat doesn’t have to plunder the Canadian countryside and cause acid rain to make its batteries. With this little car, everybody wins.
Especially the oil companies, because unfortunately, the TwinAir is not what you’d call economical. It could be, if you drove it sensibly, and if you press the Eco button on the dash, it probably is. But you won’t deploy the Eco button. And you won’t drive it sensibly because it’s impossible. It’s as impossible as expecting a puppy to sit still.
I’ve had the car for a week and because I’ve enjoyed the noise it makes so much, I’ve averaged just 38mpg. I got more from the hot Fiat 500 Abarth.
And to make the economy argument even less palatable, the TwinAir costs around £1,000 more than a similarly specced model that has twice as many cylinders. So it’s not cheap to buy and, unless you have the willpower of a donkey, it’s not cheap to run, either.
And it doesn’t matter because, as you sail through central London, flicking V-signs at the congestion camera and beating bikes off the lights and revelling in that fantastic noise, you really won’t care. The 500 is a great little car. And now you can have it with what is almost certainly the best engine … in the world.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |