abonnement Unibet Coolblue
pi_193444849
Al heel wat tijd lees ik mee in diverse topics en heel soms post ik dan wat. Erg mooi om te zien hoe veel er geklust wordt met mooie resultaten. Soms zou ik willen dat ik net zo handig was. Ook het elkaar op weg helpen met tips is leuk om te lezen.

Wat me opvalt in de grotere klustopics is dat er voor vervanging van muren vaak voor metal stud wordt gekozen. De klussers weten beter dan ik dat dat voor hun een goede keuze is. Maar wat ik me afvraag is waarom er praktisch nooit wordt gekozen voor het bouwen van nieuwe tussenmuren van bijvoorbeeld gasbetonblokken? Is het gemakkelijker, voordeliger of iets anders om voor metal stud te kiezen? Zelf heb ik het idee dat “stenen” muren wat degelijker aanvoelen en je gemakkelijker waar je maar wil iets aan de muur kunt hangen, ook wat zwaardere dingen zoals TV-beugels. En hoe zit het bijvoorbeeld met (geluids)isolatie?

Ik heb dus geen kritiek op de keuze die mensen maken, maar vroeg het me gewoon af. Welke superklusser kan en wil mijn vraag over de keuze beantwoorden?
  dinsdag 2 juni 2020 @ 22:37:46 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193445028
Mijn man heeft op de begane grond voor houtskelet gekozen en op zolder doorgeborduurd op de metal studs die er al stonden. Hij is om, metal studs is schijnbaar een supermakkelijk systeem.
Resistance is futile.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 22:47:22 #3
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193445261
Als het alleen maar een scheidende functie heeft en het is een binnenmuur tussen 2 binnenruimtes. Dan kun je metalstud toepassen.
Metalstud is net als houtskeletbouw niet geschikt voor een dragende/constructieve functie.

Gasbeton is dat eigenlijk ook niet. Misschien als je ze steens legt, 20 cm dik, dan kun je er nog wat van stabiliteit mee opvangen maar ik zou ze geen verdieping laten dragen. Ook zou ik ze niet toepassen op een verdiepingsvloer als die recht daaronder niet door een doorgaande muur ondersteund is. Ik zou sowieso geen betonblokken wand op een houten vloer zetten.

Voordeel van metalstud is dat het minder gewicht heeft en goedkoper is (denk ik).

Voordeel van gasbetonblokken is dat je wat meer krachten kunt laten opnemen. Maar de vraag is of je dat nodig hebt in een binnensituatie. Laat altijd narekenen of de onderliggende vloer het kan hebben als je zo'n zware muur bouwt.
pi_193445453
Bovenstaande klopt aardig, behalve: houtskelet is wél geschikt voor constructieve toepassing. Mits je het goed aanpakt kun je er hele huizen van bouwen ;)
pi_193447366
Een tussenwand met metalen profielen is goedkoper. Ook met plaatsen doordat je veel sneller en schoner en strakker kunt werken.

In principe hoeft het ook niet minder sterk te zijn wanneer je zaken wil ophangen. Maar dan zul je vooraf even moeten plannen waar dingen komen te hangen en dan plaats je daar extra profielen in de wand. Dan hangt het gewicht aan de profielconstructie en niet aan de gipsplaat. Het nadeel is dat het een permanente plek gaat krijgen.

Een wand plaatsen bv. gasbeton blokken is dan wel wat stabieler maar ook veel arbeidsintensiever, niet alleen de ruwe wand plaatsen maar ook de afwerking. Wil je daar een strak wandje van maken moet je stuc erop smeren. Voor de gemiddelde doe het zelf klusser, is strak metselen of lijmen en afwerken met stuc niet echt een optie en zul je de vakman moeten laten aanrukken.

Enzo kom je voor keuzes te staan... Wat is constructief en binnen je budget de beste optie?
pi_193448447
Ik ging het Google-en, en toen kwam ik als een van de eerste resultaten een FOK!-topic tegen: K&W / Muurtje maken: gipsblokken of gipsplaten? :D
Waar ik zelf dus ook nog gereageerd heb _O-
pi_193455838
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 05:32 schreef Watuntrik het volgende:
Maar dan zul je vooraf even moeten plannen waar dingen komen te hangen en dan plaats je daar extra profielen in de wand. Dan hangt het gewicht aan de profielconstructie en niet aan de gipsplaat. Het nadeel is dat het een permanente plek gaat krijgen.
Je kan dat ondervangen door een plaat underlayment als afwerking te gebruiken.

Ander voordeel: buizen, leidingen en kabels gaan perfect door metals studs. Wils je dat door gasbeton /GIBO's over een paar meter aanbrengen, geeft een hoop troep, plus noodzaak afsmeren.

Demping van metal stud wand gevuld met steenwol, schijnt niet onder te doen voor gasbetonblok.

Ik ben al jaren fan van metal studs i.c.m. 12,5 mm gipsplaat. Aan die laatste schijn je zelfs e een radiator te kunnen afhangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 03-06-2020 22:14:14 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193460664
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 22:47 schreef Ixnay het volgende:
Als het alleen maar een scheidende functie heeft en het is een binnenmuur tussen 2 binnenruimtes. Dan kun je metalstud toepassen.
Metalstud is net als houtskeletbouw niet geschikt voor een dragende/constructieve functie.

Gasbeton is dat eigenlijk ook niet. Misschien als je ze steens legt, 20 cm dik, dan kun je er nog wat van stabiliteit mee opvangen maar ik zou ze geen verdieping laten dragen. Ook zou ik ze niet toepassen op een verdiepingsvloer als die recht daaronder niet door een doorgaande muur ondersteund is. Ik zou sowieso geen betonblokken wand op een houten vloer zetten.

Voordeel van metalstud is dat het minder gewicht heeft en goedkoper is (denk ik).

Voordeel van gasbetonblokken is dat je wat meer krachten kunt laten opnemen. Maar de vraag is of je dat nodig hebt in een binnensituatie. Laat altijd narekenen of de onderliggende vloer het kan hebben als je zo'n zware muur bouwt.
Hoe kom je daar nu weer bij? Heel Amerika staat er al vol met houtskeletbouw.
pi_193460893
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 21:41 schreef GX3 het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nu weer bij? Heel Amerika staat er al vol met houtskeletbouw.
en gasbeton is wel geschikt als dragend materiaal. een berg onzin
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_193460922
Hm voor muurtje beneden hadden we hout skelet met gipsplaten en boven gasbeton blokken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_193465808
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik heb meer inzicht gekregen in de redenen om voor bijvoorbeeld metal stud te kiezen.
pi_193472057
Gasbeton isoleert goed , is vergelijkbaar met glaswol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')