abonnement Unibet Coolblue
  Miss 200.000.000! dinsdag 2 juni 2020 @ 09:12:05 #1
367000 roos94
pi_193431565
quote:
Bomvolle Dam in Amsterdam voor protest tegen Amerikaans geweld


Amsterdam - Op de Dam in Amsterdam hebben zo'n 5000 betogers zich verzameld die protesteren tegen wat zij noemen het politiegeweld tegen zwarten in de VS en de EU. Volgens onze verslaggever is de anderhalve metermaatregel 'ondoenlijk' en wordt deze massaal geschonden.



Onze verslaggever Mike Muller is erbij. Zijn tweets vindt u in dit bericht.

De betogers dragen wel bijna allemaal mondkapjes, zoals vooraf werd gevraagd. Een woordvoerder van de politie laat weten dat de betoging vreedzaam verloopt. De politie is aanwezig en spreekt mensen aan op de corona-regels.

Een woordvoerder liet maandagmiddag voor de demonstratie nog aan De Telegraaf weten dat de gemeente zo'n 250 tot 300 demonstranten verwachtte.

Aanleiding tot het protest is de dood van George Floyd in de Amerikaanse stad Minneapolis, die vorige week na een hardhandige arrestatie door de politie overleed en wat leidde tot een golf van onrust in Amerikaanse steden.

De betogers hebben borden mee met daarop teksten als ,,Black lives matter,, en ,,The future is coloured." De demonstratie is een initiatief van het collectief Kick Out Zwarte Piet in samenwerking met Black Queer & Trans Resistance NL.



Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam bevestigde zondag aan De Telegraaf dat er geen maximumaantal demonstranten is vastgelegd. Burgemeester Femke Halsema kan op grond van de Wet openbare manifestaties vooraf voorschriften of beperkingen opleggen aan de demonstratie, bijvoorbeeld om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer en om wanordelijkheden te bestrijden of te voorkomen.

Halsema heeft aan AT5 laten weten dat ze niet van plan is om de demonstratie te stoppen. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk."



Geweld in het buitenland
Ook in het buitenland wordt geprotesteerd. In Berlijn kwamen volgens de politie zondag circa 1500 mensen bijeen om tegen Amerikaans politiegeweld te demonstreren. In de Duitse hoofdstad was er zaterdag al een demonstratie voor de Amerikaanse ambassade, in München een kleine betoging zondag voor het consulaat.

In Londen hebben betogers volgens de BBC de grootste betoging sinds de invoering van de lockdown vanwege het coronavirus gehouden op Trafalgar Square. Ze blokkeerden de weg naar de Amerikaanse ambassade. Er zijn enkele aanhoudingen verricht. In Toronto hebben volgens de deelnemers zeker 4000 mensen in optocht tegen het politieoptreden in het buurland betoogd. In Amsterdam wordt maandag een demonstratie gehouden.

De dood van Floyd, na een chaotische en uiterst hardhandige arrestatie door vier agenten in Minneapolis, heeft in de VS tot enorme protesten, plunderingen en brandstichtingen geleid. Er zijn sinds woensdag naar schatting wel 4000 relschoppers of betogers gearresteerd. In meer dan twintig staten is de Nationale Garde te hulp geroepen om het geweld de kop in te drukken. Vlakbij het Witte Huis in Washington is op meerdere plaatsen brand gesticht.

De broer van George Floyd is bang dat het geweld van de laatste dagen de boodschap van de protesten en de herinnering aan zijn overleden broer overschaduwt. Dat zegt Terrence Floyd in een interview met ABC News.

,,Het is goed om boos te zijn, maar gebruik die woede voor positieve dingen", aldus Floyd. ,,Want we hebben deze weg al eens bewandeld. Uit woede je eigen stad kapotmaken is niet wat mijn broer zou willen. Het is goed om gerechtigheid te eisen, maar kanaliseer je woede op een andere manier."

https://www.telegraaf.nl/(...)en-amerikaans-geweld
quote:
Politici verbijsterd over situatie Dam: 'Hoe leg je dit uit aan ondernemers'

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam hebben duizenden mensen zich verzameld om te protesteren tegen het politiegeweld in de Verenigde Staten. Het plein is overvol en de anderhalve metermaatregel lijkt door bijna iedereen genegeerd te worden. Maar ingegrepen wordt er niet, zo laat burgemeester Femke Halsema weten.



Halsema laat aan AT5 weten dat ze begrijpt dat de anderhalve meter afstand niet altijd gehandhaafd wordt bij de protesten. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk." Volgens haar is de sfeer op de Dam heel goed.

,,Demonstreren is een grondrecht", zo vindt ook de fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD Marianne Poot. ,,Dus het is goed dat deze demonstratie door kan gaan. We zitten echter in een volksgezondheidscrisis met als regel dat je 1,5m afstand houdt. Als dat niet kan dan verwacht ik van de organisatie en van de burgemeester dat opgeroepen wordt om de demonstratie af te breken. Met als uiterste consequentie dat de politie ingrijpt. We vragen van horecaondernemers dat ze alles doen om de 1,5 meter te handhaven, dan mag je van organisatoren van een demonstratie hetzelfde verwachten."



'Hoe leg je dit uit?'
Ook fractievoorzitter van Forum voor Democratie Amsterdam Annabel Nanninga benadrukt dat demonstreren een grondrecht is. ,,Maar het kan niet zo zijn dat de burgemeester het Vondelpark afsluit bij drukte, boetes laat uitdelen en horeca zich in bochten moet wringen en dat een evenement als dit alle coronaregels met voeten treedt." Nanninga benadrukt net als Poot dat ze het vreemd vindt dat de regels in de horeca zo streng zijn ,,en men hier opeengepakt staat en er geen handhaving te bekennen is." De politica laat weten dat ze een spoeddebat wil.

VVD-Kamerlid Dilan Yesilgöz zegt: ,,Ik steun de strijd voor vrijheid en gelijkwaardigheid, maar deze beelden in coronatijd vind ik echt heel ingewikkeld. Hoe leg je dit uit aan ondernemers en aan al die mensen in de zorg die zo hard hebben gewerkt voor onze gezondheid? Ik zie foto's waarop de burgemeester nota bene doodleuk tussen de mensenmassa staat. Wat is dit in hemelsnaam?"

'Corrupt'
Net als Poot en Nanninga benadrukt ook PVV-leider Geert Wilders de verschillen tussen de grote groep mensen bij de demonstratie en het beleid in de horeca. Hij noemt de gang van zaken ,,corrupt." ,,Ben je horecaondernemer dan moet je met een meetlat 1.5 meter afstand tussen de tafeltjes op de terrassen realiseren op straffe van ¤4000 boete, maar ben een je linkse demonstrant dan geldt de anderhalve meter ineens niet meer. Halsema zet links boven de wet en dat is corrupt."

Halsema laat aan AT5 weten dat ze begrijpt dat de anderhalve meter afstand niet altijd gehandhaafd wordt bij de protesten. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk." Volgens haar is de sfeer op de Dam heel goed.

CDA-Kamerlid Chris van Dam laat weten dat hij hoopt dat iedereen 'zijn verstand erbij houdt'. ,,Zo veel mensen zo dicht bij elkaar: dat is op dit moment absoluut niet wat we willen. Burgemeester Halsema moet hier veiligheid vooropstellen. Zo nodig moeten de regels er op aangepast worden om het aantal demonstranten weer te maximeren."

Fractiegenoot Julius Terpstra spreekt van een ,,klap in het gezicht van de zorgverleners" die juist op adem hoopten te komen nu het coronavirus voorlopig beteugeld lijkt. En CDA'er Madeleine van Toorenburg noemt de drukte ,,compleet gestoord."

ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers noemt het ,,nooit gerechtvaardigd" om ,,met jouw gedrag tijdens die demonstratie het leven van anderen in gevaar te brengen." Hij wijst op ,,de hartekreet" van ic-artsen die vrezen dat de demonstranten de corona-epidemie weer doen opleven.

,,De een ziet het voortbestaan van zijn bedrijf bedreigd. Een ander kan haar demente moeder niet bezoeken. Onze kinderen kunnen opa en oma niet knuffelen. En soms moet je een demonstratie stoppen omdat het te druk wordt. We zouden dit allemaal samen doen", aldus VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff.

D66-europarlementariër Samira Rafaela was zelf bij de demonstratie, maar hield het voor gezien. ,,Het werd echt te druk, waardoor 1,5 meter afstand houden lastig werd. Daarom ben ik weggegaan. En ik roep iedereen om 1,5 meter afstand te houden."

https://www.telegraaf.nl/(...)-uit-aan-ondernemers
op1npo twitterde op maandag 01-06-2020 om 21:30:46 En ook onderweg naar de studio: de burgemeester van #Amsterdam Femke Halsema. Vandaag kwamen duizenden mensen samen op De Dam om te demonstreren tegen #racisme. Dat leverde kritiek op, omdat het ook Corona-tijd is. Femke Halsema reageert in
#Op1 https://t.co/5KwUsBcTxR reageer retweet
pi_193431586
Is ze al weg?
Land of the free. Home of the brave.
pi_193431591
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 07:02 schreef Nober het volgende:
Burgemeester Halsema had 'duivels dilemma' door hoge opkomst Dam-demonstratie

https://www.nu.nl/coronav(...)am-demonstratie.html

Wat zielig.
Dat had ze helemaal niet, zoiets hoort bij haar baan en ze staat er ongetwijfeld niet alleen voor. Ze wilde gewoon de beslissing niet nemen. net Trump wel de lusten maar als de lasten komen lekker niets doen en andere opzadelen met de gevolgen van je werk niet doen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193431596
Deze vreselijke mensenmassa kon alleen gestopt worden met geweld, zulke beesten waren het. Gr Femke.
pi_193431609
Nou nog een bordje er bij "ALL LIVES MATTER", nee het draait om de "zwarten".. die verreweg onderaan staan qua gedood worden door zowel politie als blanken in zijn algemeen.

Blijf mij verbazen hoe niemand die waarheid openbaar durft te verkondingen, geen enkel redelijk tegengeluid.
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:07 #6
236264 crew  capricia
pi_193431611
Hopelijk gaan al die mensen nu vrijwillig in quarantaine.
Definitely not CIA
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:08 #7
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193431612
Als Pegida wilt demonstreren is het demonstratierecht voor linksige burgemeesters ineens geen groot goed meer.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:29 #8
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193431618
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:14 schreef vipergts het volgende:

[..]

Dat had ze helemaal niet, zoiets hoort bij haar baan en ze staat er ongetwijfeld niet alleen voor. Ze wilde gewoon de beslissing niet nemen. net Trump wel de lusten maar als de lasten komen lekker niets doen en andere opzadelen met de gevolgen van je werk niet doen.
En al zou het zo zijn, dan heeft ze dus al veel eerder in het proces gefaald door de toegangswegen bij een dergelijk protest niet te doseren door politie, die het bij te grote drukte af kunnen sluiten.

Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze het expres op zijn beloop heeft gelaten omdat het haar agenda dient. Een rechts protest tegen asielzoekers was verboden of schoongeveegd. En daar was ze al helemaal niet tussen gaan lopen, zoals ze hier wel deed.

Echt een enorm hypocriet mens. Hoop dat dit de druppel is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:17:53 #9
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193431633
In welke flut talkshow krijgt ze vanavond nou weer de kans om haar straatje schoon te vegen. Hoop dat ze eindelijk eens goed aangepakt wordt.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:19:54 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193431658
Is ze al opgestapt? Ik zou de eer aan mezelf houden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193431661
Maandenlang in sociale isolatie gezeten, niet mijn familie, vrienden en vooral grootouders kunnen bezoeken, niet op vakantie kunnen (al helemaal niet omdat ik alleen woon). Zorgmedewerkers, andere hulpverleners waar iedereen zo trots op was, politici en virologen die dag en nacht bezig zijn geweest.

Halsema heeft ons allemaal in de kou gezet om een nietszeggende demonstratie voor een gebeurtenis over de oceaan.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:20:47 #12
471637 TomStall
I buried Joey
pi_193431669
Ik vind het eigenlijk eerlijk gezegd heel mooi. Dit geeft weer prima aan dat er met dit soort lui (demonstranten KOZP etc) gewoon absoluut wat mis is in de bovenkamer. Compleet los van de rest van "ons". Zelfde geldt voor mevrouw Halsema. Absoluut kansloos gewoon.

Gooi heerlijk je eigen glazen in, en verlies al je "respect" wat je nog over hebt en waar je zo hard voor aan het strijden beweert te zijn. Uiteindelijk wil er echt niemand meer met dit soort idioten in discussie of zelfs maar ge-associeert worden.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:23:22 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193431696
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:20 schreef Takadanobaba het volgende:
Maandenlang in sociale isolatie gezeten, niet mijn familie, vrienden en vooral grootouders kunnen bezoeken, niet op vakantie kunnen (al helemaal niet omdat ik alleen woon). Zorgmedewerkers, andere hulpverleners waar iedereen zo trots op was, politici en virologen die dag en nacht bezig zijn geweest.

Halsema heeft ons allemaal in de kou gezet om een nietszeggende demonstratie voor een gebeurtenis over de oceaan.
Kan je je voorstellen hoe absurd het gaat worden als mevrouw weer een of andere speech moet houden?
Je wéét dan gewoon dat het allemaal volstrekte en ongemeende lulkoek is.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:24:52 #14
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_193431713
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou nog een bordje er bij "ALL LIVES MATTER", nee het draait om de "zwarten".. die verreweg onderaan staan qua gedood worden door zowel politie als blanken in zijn algemeen.

Blijf mij verbazen hoe niemand die waarheid openbaar durft te verkondingen, geen enkel redelijk tegengeluid.
Dan krijg je ook de strontemmer over je heen.

https://www.businessinsid(...)george-floyd-2020-6/
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_193431722
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:20 schreef Takadanobaba het volgende:
Maandenlang in sociale isolatie gezeten, niet mijn familie, vrienden en vooral grootouders kunnen bezoeken, niet op vakantie kunnen (al helemaal niet omdat ik alleen woon). Zorgmedewerkers, andere hulpverleners waar iedereen zo trots op was, politici en virologen die dag en nacht bezig zijn geweest.

Halsema heeft ons allemaal in de kou gezet om een nietszeggende demonstratie voor een gebeurtenis over de oceaan.
Dat kon gewoon allemaal, en ook nog eens legaal. Je stelt je dus aan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193431730
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat kon gewoon allemaal, en ook nog eens legaal. Je stelt je dus aan.
Niet waar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193431739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:19 schreef thedeedster het volgende:
Is ze al opgestapt? Ik zou de eer aan mezelf houden.
Waarom zou ze opstappen vanwege een stel racisten die niet zien hoe belangrijk deze demonstratie was?

Dat is de mindset van dit soort mensen. Zie ook die reactie van Airfryer.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 09:28:46 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193431760
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:26 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Waarom zou ze opstappen vanwege een stel racisten die niet zien hoe belangrijk deze demonstratie was?

Dat is de mindset van dit soort mensen. Zie ook die reactie van Airfryer.
Gelukkig denken heel veel mensen daar anders over.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193431780
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat kon gewoon allemaal, en ook nog eens legaal. Je stelt je dus aan.
Ah ja, jij ging gewoon de trein in en met z'n allen op 2 meter afstand in een rijtjeshuis zitten? Dat was namelijk voor veel mensen de realiteit. Vakantie kan niet en alle zorgmedewerkers en dergelijke negeer je ook.
pi_193431784
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan kun je vast wel man en paard noemen
Ja hoor. Rob Jetten bijvoorbeeld. Waar was die om te zeggen dat het recht op demonstratie belangrijk was bij recente demonstraties tegen de lockdown, 5G en afgelopen jaar in Eindhoven?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:46 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193431791
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:26 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Waarom zou ze opstappen vanwege een stel racisten die niet zien hoe belangrijk deze demonstratie was?

Dat is de mindset van dit soort mensen. Zie ook die reactie van Airfryer.
Meneer Airfryer ziet overal racisme in. Die kan al janken over een zebrapad, of het feit dat wit begint bij het schaken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193431802
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:28 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Gelukkig denken heel veel mensen daar anders over.
Halsema moeten ze echt van het pluche aftrekken, want die gaat anders nooit weg. Ze wordt sowieso gedekt door de rest van die wereldvreemde gemeenteraad.

Amsterdam. :')
  FOK!fotograaf dinsdag 2 juni 2020 @ 09:36:22 #23
842 Zorro
Z
pi_193431864
Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar Albert Verlinde _O_

quote:
Het gevaarlijkste wapen in Amsterdam ligt niet op zolder in de ambtswoning, het ligt naast meneer Halsema in bed!
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  PR/Manusje van alles dinsdag 2 juni 2020 @ 09:36:25 #24
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_193431865
Je zou verwachten dat Rutte ook nog gaat reageren.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 09:36:47 #25
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193431870
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:36 schreef Zorro het volgende:
Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar Albert Verlinde _O_
[..]

_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')