abonnement Unibet Coolblue
pi_193383099
Ik en mijn man zijn sinds 7 jaar getrouwd en wonen in een huurhuis waarvan ik de hoofdhuurder ben. Ik ben zelf afgekeurd en ontvang dus een uitkering via het UWV. Mijn man verkoopt 2 á 3 auto's op jaarbasis , hij koopt en verzekerd ze soms en soms schorst hij ze direct omdat wij een eigen terreintje hebben waar je een auto kunt stallen.

Nu vroeg ik me af of hij of ik in de problemen kan komen hierdoor? Hij zet de auto's die hij af en toe koopt en verkoopt op zijn eigen naam en niet die van mij. Ik heb hem aangegeven dat ik soms een beetje bezorgd wordt omdat ik mijn uitkering niet kwijt wil raken door hem. Misschien is dit een onnodige gedachte vandaar dat ik voor opheldering vraag via jullie.

Ik vraag dit omdat ik zelf een uitkering ontvang. Zelf ga ik er niet van uit dat iemand als handelaar wordt gekenmerkt als die 2-3 auto's per jaar verkoopt.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden alvast.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 13:52:18 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193383110
Zolang hij de winst op de verkoop netjes opgeeft als inkomen en daar de bijbehorende inkomstenbelasting over betaalt is er toch geen enkel probleem?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193383140
Waar staat je man ingeschreven...
pi_193383182
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:56 schreef Poepoog het volgende:
Waar staat je man ingeschreven...
We wonen samen dus ingeschreven als medebewoner bij mij.
pi_193383187
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:52 schreef Tyr80 het volgende:
Zolang hij de winst op de verkoop netjes opgeeft als inkomen en daar de bijbehorende inkomstenbelasting over betaalt is er toch geen enkel probleem?
Hij maakt er geen winst over. Het is een hobby van hem. Hij koopt van die rare auto's die je niet vaak ziet op de weg. Hij koopt ook soms campers waar die dan een maand of 2 aan klust en te koop zet. We hebben een stuk eigen grond en hij vind het leuk om hobbymatig beetje aan te klussen en tijd te verdoen daarmee.

Maar of het als normaal wordt gezien als die 2 á 3 van zulke auto's per jaar verkoopt weet ik niet.
pi_193383349
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:02 schreef Lieshoutjeyr het volgende:
Hij maakt er geen winst over. Het is een hobby van hem. Hij koopt van die rare auto's die je niet vaak ziet op de weg. Hij koopt ook soms campers waar die dan een maand of 2 aan klust en te koop zet. We hebben een stuk eigen grond en hij vind het leuk om hobbymatig beetje aan te klussen en tijd te verdoen daarmee.
https://www.geldkip.nl/belastingvrij-bijverdienen-met-hobby
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193383378
Je bent afgekeurd schrijf je, krijg je WAO of WIA?
Als je WAO krijgt maakt het niks uit hoeveel en hoe je partner inkomsten genereert.
Of er voor de WIA andere regels gelden weet ik niet maar in geval van WAO kan ik je gerust stellen. ;)
pi_193383397
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:26 schreef vannelle het volgende:
Je bent afgekeurd schrijf je, krijg je WAO of WIA?
Als je WAO krijgt maakt het niks uit hoeveel en hoe je partner inkomsten genereert.
Of er voor de WIA andere regels gelden weet ik niet maar in geval van WAO kan ik je gerust stellen. ;)
Ik krijg vanuit de WIA en bij mijn uitkering maakt het ook niet uit hoeveel inkomsten mijn partner genereert.

reactie op blomke:

Belastingvrij bijverdienen (de grens)

Je brengt de algemene heffingskorting in mindering op de te betalen loonbelasting. Verdien je vrij weinig, dan kom je mogelijk in aanmerking voor belastingvrij bijverdienen. De grens voor belastingvrij bijverdienen ligt in 2020 op ongeveer ¤6500.

Verdien je in een heel jaar niet meer dan ¤6500 bruto? Dan is dit gelijk je netto inkomen: je betaalt dus geen inkomstenbelasting.

vraag: Ik ben getrouwd met mijn partner , dan wordt ons inkomen toch als gezamenlijk gezien of toch niet?

Mijn partner is zelf werkloos waarbij die hobbymatig soms een auto verkoopt verdient niks. Hij vind het meer leuk om zijn tijd te verdoen. Dus een beetje klussen dingen veranderen en te koop zetten.
pi_193383434
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:28 schreef Lieshoutjeyr het volgende:

[..]

Ik krijg vanuit de WIA en bij mijn uitkering maakt het ook niet uit hoeveel inkomsten mijn partner genereert.
Dan is je vraag toch beantwoord? :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:49 schreef Lieshoutjeyr het volgende:
Ik heb hem aangegeven dat ik soms een beetje bezorgd wordt omdat ik mijn uitkering niet kwijt wil raken door hem. Misschien is dit een onnodige gedachte vandaar dat ik voor opheldering vraag via jullie.

  zaterdag 30 mei 2020 @ 21:18:11 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193389762
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:28 schreef Lieshoutjeyr het volgende:
Mijn partner is zelf werkloos waarbij die hobbymatig soms een auto verkoopt verdient niks. Hij vind het meer leuk om zijn tijd te verdoen. Dus een beetje klussen dingen veranderen en te koop zetten.
Zou een baan in een garage niets voor hem zijn?

Maar als hij niks verdient dan gebruikt hij dus het geld van jouw uitkering om die auto's te kopen :?
So we just called him Fred
pi_193391115
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:18 schreef Fred het volgende:

[..]

Zou een baan in een garage niets voor hem zijn?

Maar als hij niks verdient dan gebruikt hij dus het geld van jouw uitkering om die auto's te kopen :?
Hij was zelf ruim 10 jaar werkzaam als medewerker bij ABN AMRO , sinds 8 maanden is die werkloos. Hij gebruikt zijn eigen geld. Hij koopt van die old timers of campers die hij dan schorst en een beetje opknapt. Om de 4 maanden koopt die zo een bak om op te knappen en te koop te zetten. Hij verdient er niks op, zolang die maar wat tijd verdoet ermee zegt die.
pi_193391187
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:04 schreef Lieshoutjeyr het volgende:

[..]

Hij was zelf ruim 10 jaar werkzaam als medewerker bij ABN AMRO , sinds 8 maanden is die werkloos. Hij gebruikt zijn eigen geld. Hij koopt van die old timers of campers die hij dan schorst en een beetje opknapt. Om de 4 maanden koopt die zo een bak om op te knappen en te koop te zetten. Hij verdient er niks op, zolang die maar wat tijd verdoet ermee zegt die.
Wanneer je op zeker wilt spelen moet je boekhouding bijhouden.
pi_193391216
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:07 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Wanneer je op zeker wilt spelen moet je boekhouding bijhouden.
Hoe bedoel je? Hij koopt en verkoopt alles met cash geld. Auto's die rond de 3 tot 6 duizend euro waard zijn.
pi_193391256
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:09 schreef Lieshoutjeyr het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Hij koopt en verkoopt alles met cash geld. Auto's die rond de 3 tot 6 duizend euro waard zijn.
Bij cash betalingen kun je ook bonnetje maken met bedrag en handtekening van koper en verkoper.
pi_193391314
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:10 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Bij cash betalingen kun je ook bonnetje maken met bedrag en handtekening van koper en verkoper.
Ja dat is wel slim. Hij koopt altijd van particulieren. Dan is dan nog maar de vraag of ze wel een handtekening willen zetten maar goed.
pi_193391364
Hoe moet dat bonnentje ongeveer eruit komen te zien wat moeten we dan precies allemaal erop zetten?
pi_193391411
Datum, bedrag en gegevens van koper en verkoper + handtekeningen.
pi_193391454
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:17 schreef PP_Sound het volgende:
Datum, bedrag en gegevens van koper en verkoper + handtekeningen.
Moet hij dat ook doen als die bijvoorbeeld inplaats van 3 auto's per jaar , maar 1 auto verkoopt?
pi_193391511
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef Lieshoutjeyr het volgende:

[..]

Moet hij dat ook doen als die bijvoorbeeld inplaats van 3 auto's per jaar , maar 1 auto verkoopt?
Heb geen idee wat de grens voor de belastingdienst is maar jezelf indekken is wel raadzaam om eventuele problemen voor te zijn, zonder administratie gaan die je man niet geloven.
pi_193391983
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:21 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Heb geen idee wat de grens voor de belastingdienst is maar jezelf indekken is wel raadzaam om eventuele problemen voor te zijn, zonder administratie gaan die je man niet geloven.
Zeer belangrijke info die je mij hier hebt gegeven. thx
pi_193392267
Als er echt geen winst is dan lijkt het me dat er geen probleem is. Een minimale administratie is natuurlijk wel handig.

Het is erg uitzonderlijk als iemand 3 voertuigen per jaar koopt en verkoopt als tijdverdrijf en hobby.

Meestal is het jarenlang opknappen van een oldtimer voor eigen gebruik. Of een camper bouwen om jaren van te genieten. Sowieso lijkt het mij erg raar als je een auto opknapt er geen waardevermeerdering bij komt.
Dat is dus kopen, ontzettend veel tijd in steken en dan verkopen met alleen de materiaalkosten als prijsverhoging rekenen?

De RDW houdt wel bij hoevaak je een auto op naam hebt maar bij 3 is er denk ik nog geen seintje naar de belastingdienst. Maar de belastingdienst houdt marktplaats wel in de gaten. Sterker nog ze krijgen gewoon alle info waar ze om vragen op een presenteerblaadje aangeboden.

https://www.higherlevel.n(...)utos-kopen-per-jaar/
advies is te bellen met de belastingdienst. Dus dat zou ik dan gewoon doen. Informeer bij instanties. Doe dit het liefst schriftelijk dan kan je ook aantonen dat je al moeite hebt gedaan om antwoorden te krijgen.

De kans dat je hierop controle krijgt is ontzettend klein. Ook al zou hij eraan verdienen dan vinden ze hem een kleine vis waar niks te halen valt. Kleine vissen vangen ze tegenwoordig volgens mij alleen maar met tegenzin dmv steekproeven. Die voeren ze dan weer zo min mogelijk uit.

De mensen die bij de belastingdienst werken denken/weten dat 99% van het volk toch wel hier en daar wat aan het rommelen is/niet 100% eerlijk.

Erg jammer vind ik zelf want het stoort me nogal om overal te zien hoe mensen niet hun deel betalen en eerlijke mensen dus onnodig veel betalen. Maarja. Dat is ff offtopic:)
pi_193392522
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:47 schreef tstile het volgende:

De RDW houdt wel bij hoevaak je een auto op naam hebt maar bij 3 is er denk ik nog geen seintje naar de belastingdienst.
3 Campers per jaar zal wel wat meer opvallen.
pi_193393301
Je zult niets horen denk ik. Ik ken iemand die 100 auto's in één jaar tijd kocht en door verkocht. Hij kreeg uiteindelijk een boete van 100.000 euro.

Daarbuiten ken ik iemand die 10 jaar lang iedere jaar 250 advertenties op marktplaats plaatste met een gemiddelde advertentie verkoop prijs van 50 euro , en die werd dus na 10 jaar tijd bestraft door de belastingdienst omdat hij een bijstandsuitkering had.

Hierbuiten ken ik nóg iemand die 4 auto's wisselde in 1 jaar tijd en die kreeg ook een telefoontje van de belastingdienst. Hij moest toen bewijzen dat het niet om handel ging.

Als je per jaar maar 3 auto's/campers verkoopt zul je er hoogstwaarschijnlijk niets van merken. Pas vanaf 4 of meer kan er een belletje rinkelen. Behalve als je een uitkering krijgt zoals bijstandsuitkering dan zullen ze je wel snel bellen. Ik ga ervanuit dat je vriend een WW uitkering heeft of geen inkomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Herosuperman op 31-05-2020 00:14:03 ]
pi_193393396
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:47 schreef tstile het volgende:
Als er echt geen winst is dan lijkt het me dat er geen probleem is. Een minimale administratie is natuurlijk wel handig.

Het is erg uitzonderlijk als iemand 3 voertuigen per jaar koopt en verkoopt als tijdverdrijf en hobby.

Meestal is het jarenlang opknappen van een oldtimer voor eigen gebruik. Of een camper bouwen om jaren van te genieten. Sowieso lijkt het mij erg raar als je een auto opknapt er geen waardevermeerdering bij komt.
Dat is dus kopen, ontzettend veel tijd in steken en dan verkopen met alleen de materiaalkosten als prijsverhoging rekenen?

De RDW houdt wel bij hoevaak je een auto op naam hebt maar bij 3 is er denk ik nog geen seintje naar de belastingdienst. Maar de belastingdienst houdt marktplaats wel in de gaten. Sterker nog ze krijgen gewoon alle info waar ze om vragen op een presenteerblaadje aangeboden.

https://www.higherlevel.n(...)utos-kopen-per-jaar/
advies is te bellen met de belastingdienst. Dus dat zou ik dan gewoon doen. Informeer bij instanties. Doe dit het liefst schriftelijk dan kan je ook aantonen dat je al moeite hebt gedaan om antwoorden te krijgen.

De kans dat je hierop controle krijgt is ontzettend klein. Ook al zou hij eraan verdienen dan vinden ze hem een kleine vis waar niks te halen valt. Kleine vissen vangen ze tegenwoordig volgens mij alleen maar met tegenzin dmv steekproeven. Die voeren ze dan weer zo min mogelijk uit.

De mensen die bij de belastingdienst werken denken/weten dat 99% van het volk toch wel hier en daar wat aan het rommelen is/niet 100% eerlijk.

Erg jammer vind ik zelf want het stoort me nogal om overal te zien hoe mensen niet hun deel betalen en eerlijke mensen dus onnodig veel betalen. Maarja. Dat is ff offtopic:)
Mwah dat valt reuze mee. Ik verander zelf iedere jaar 3 tot 4 keer van auto. Na 3-4 maanden heb ik er vaak toch echt genoeg van. Nog nooit iets gehoord van de belastingdienst.

En over die bellen/brief naar de belastingdienst vind ik toch echt een belachelijke opmerking. Waarom zou je slapende honden wakker maken? De kans is al extreem klein dat ze haar man gaan opbellen voor die 3 autos. Als je ze belt maak je ze wakker waardoor de kans voor een telefoontje veel groter wordt.
pi_193393818
Nog een voordeel is dat de TS aangeeft van dat die zijn auto's/campers schorst. Dat is alleen maar beter want het zijn vaak ook de verzekeraars die de belastingdienst opbellen met klachten over een klant die vaak/snel van auto/camper wisselt. Als je direct na het kopen je auto schorst dan heb je ook niks te maken met verzekeraars.
pi_193398013
Zelfs met één auto verkoop zou je aangemerkt kunnen worden als handelaar als je hem verzekerd en binnen 1 maand door verkoopt. Dat heb ik een keer meegemaakt. Ik had een auto gekocht en die hadden ze toen helemaal bekrast waarna ik besloot om een ander auto aan te schaffen. Na verkoop die dus plaats vond binnen 1 maand na het kopen , had ik een mailtje verstuurd naar de verzekeringsmaatschappij met de vrijwaring. En ik kreeg direct de vraag van waarom ik mijn auto zo snel had verkocht , ik moest verantwoording afleggen.

Ik had dus het geluk dat ik foto's had gemaakt van alle schade die plaats had gevonden. Rondom grote krassen waarvan ik foto's had. Pas toen ik dat kon aantonen waren ze bereid om de verzekering te stoppen.

Als ik dit niet kon aantonen zou er zelfs een kans bestaan dat ik als handelaar aangemerkt zou worden bij de belastingdienst en zouden ze mijn verzekering niet stoppen.
pi_193398057
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 00:06 schreef Herosuperman het volgende:
Nog een voordeel is dat de TS aangeeft van dat die zijn auto's/campers schorst. Dat is alleen maar beter want het zijn vaak ook de verzekeraars die de belastingdienst opbellen met klachten over een klant die vaak/snel van auto/camper wisselt. Als je direct na het kopen je auto schorst dan heb je ook niks te maken met verzekeraars.
Boosdoener is de verzekeringsmaatschappij. Als je die ertussenuit kunt halen dan zal er geen haan zijn die ernaar kraait zolang je het netjes houd en niet meer als 3 per jaar verkoopt.

Dit geldt ook voor bijvoorbeeld geld die op je bank wordt gestort of waarmee je geld stort op een ander rekening. Het is de bank die alles doorgeeft aan de belastingdienst net zoals de verzekeraar dat doet. Als je die ertussenuit kunt halen sta je ook behoorlijk veilig. Bij het kopen en verkopen van auto's is er vaak sprake van contant geld. Het is dus een soort van grijze gebied die je niet helemaal kunt controleren.
  zondag 31 mei 2020 @ 10:59:09 #28
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193398071
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:04 schreef Lieshoutjeyr het volgende:

[..]

Hij was zelf ruim 10 jaar werkzaam als medewerker bij ABN AMRO , sinds 8 maanden is die werkloos. Hij gebruikt zijn eigen geld. Hij koopt van die old timers of campers die hij dan schorst en een beetje opknapt. Om de 4 maanden koopt die zo een bak om op te knappen en te koop te zetten. Hij verdient er niks op, zolang die maar wat tijd verdoet ermee zegt die.
Hij heeft-ie toen ook een smak geld meegekregen als gouden handdruk?

Zo ja, dan kan dát nog wel eens nadeliger zijn voor je uitkering dan de in- en verkoop van de auto's.
So we just called him Fred
pi_193398082
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:59 schreef Fred het volgende:

[..]

Hij heeft-ie toen ook een smak geld meegekregen als gouden handdruk?

Zo ja, dan kan dát nog wel eens nadeliger zijn voor je uitkering dan de in- en verkoop van de auto's.
TS spreekt over een WIA uitkering. Dan maakt het niet uit wat haar partner verdient. Al spreken we over miljoenen , WIA uitkering loopt door.
pi_193399308
Een WIA is onafhankelijk van wat je partner verdient.
Enige waarbij het inkomen van je partner belangrijk is, is als je onder het sociaal minimum zit en toeslag aanvraagt. Maar daar zal je niet zitten met zijn tweetjes waarschijnlijk.
Mijn man heeft een WIA en als alleenstaande zou hij onder het sociaal minimum zitten, maar omdat we samen wonen en ik een goed inkomen heb, gaat dat uiteraard niet op.

https://www.uwv.nl/partic(...)vraag-ik-toeslag-aan

Verder zou ik wel even goed kijken naar regels belastingdienst over bijverdienen en bij UWV over bijverdienen naar WW uitkering. Maar dat gaat dus over zijn uitkering. Deed hij dit ook voordat hij WW had?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')