abonnement Unibet Coolblue
pi_197470207
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 16:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je noemt haar met haar maat 40 nog steeds dik, dat is fatshamen.
Dit. Zo heb ik de ziekte Lipoedeem, waar je dik wordt buiten je eigen schuld om en waardoor je lichaam totaal uit verhouding raakt. Hele dikke armen en benen een smalle taille. Je kunt dat vet ook niet afvallen, de enige manier om daar af te komen is liposuctie. En die operaties moet je dan ook nog zelf betalen. Dat vind ik ook wel eens lastig aan alle mensen die een maagverkleining krijgen die wel vergoed wordt.

Hoe vaak ik niet veroordeeld word als ik een keer een patatje of een ijsje eet.. Terwijl mijn dik zijn niets maar dan ook niets met eten te maken heeft. Ik heb ook een serieuze eetstoornis ontwikkeld hierdoor.

Gelukkig gaat het nu wel beter met mij, maar het zal een levenslange strijd blijven.

Dus mensen, oordeel niet zo gauw als je een dik persoon ziet.
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_197470378
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:54 schreef Lief17 het volgende:

[..]

Dit. Zo heb ik de ziekte Lipoedeem, waar je dik wordt buiten je eigen schuld om en waardoor je lichaam totaal uit verhouding raakt. Hele dikke armen en benen een smalle taille. Je kunt dat vet ook niet afvallen, de enige manier om daar af te komen is liposuctie. En die operaties moet je dan ook nog zelf betalen. Dat vind ik ook wel eens lastig aan alle mensen die een maagverkleining krijgen die wel vergoed wordt.

Hoe vaak ik niet veroordeeld word als ik een keer een patatje of een ijsje eet.. Terwijl mijn dik zijn niets maar dan ook niets met eten te maken heeft. Ik heb ook een serieuze eetstoornis ontwikkeld hierdoor.

Gelukkig gaat het nu wel beter met mij, maar het zal een levenslange strijd blijven.

Dus mensen, oordeel niet zo gauw als je een dik persoon ziet.
:S___D
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_197470441
Het ligt er ook maar net aan hoe het in proportie is. Als het in proportie is, ben je met maat 40 of 42 helemaal niet dik. Hoogstens wat flink.
  PR en moderator zondag 17 januari 2021 @ 19:27:43 #154
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_197472797
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:54 schreef Lief17 het volgende:

[..]

Dit. Zo heb ik de ziekte Lipoedeem, waar je dik wordt buiten je eigen schuld om en waardoor je lichaam totaal uit verhouding raakt. Hele dikke armen en benen een smalle taille. Je kunt dat vet ook niet afvallen, de enige manier om daar af te komen is liposuctie. En die operaties moet je dan ook nog zelf betalen. Dat vind ik ook wel eens lastig aan alle mensen die een maagverkleining krijgen die wel vergoed wordt.

Hoe vaak ik niet veroordeeld word als ik een keer een patatje of een ijsje eet.. Terwijl mijn dik zijn niets maar dan ook niets met eten te maken heeft. Ik heb ook een serieuze eetstoornis ontwikkeld hierdoor.

Gelukkig gaat het nu wel beter met mij, maar het zal een levenslange strijd blijven.

Dus mensen, oordeel niet zo gauw als je een dik persoon ziet.
Dit is nogal krom van de wetgeving dan zeg :o Kan me voorstellen dat dat kut is :*
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_197473157
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:54 schreef Lief17 het volgende:

[..]

Dit. Zo heb ik de ziekte Lipoedeem, waar je dik wordt buiten je eigen schuld om en waardoor je lichaam totaal uit verhouding raakt. Hele dikke armen en benen een smalle taille. Je kunt dat vet ook niet afvallen, de enige manier om daar af te komen is liposuctie. En die operaties moet je dan ook nog zelf betalen. Dat vind ik ook wel eens lastig aan alle mensen die een maagverkleining krijgen die wel vergoed wordt.

Hoe vaak ik niet veroordeeld word als ik een keer een patatje of een ijsje eet.. Terwijl mijn dik zijn niets maar dan ook niets met eten te maken heeft. Ik heb ook een serieuze eetstoornis ontwikkeld hierdoor.

Gelukkig gaat het nu wel beter met mij, maar het zal een levenslange strijd blijven.

Dus mensen, oordeel niet zo gauw als je een dik persoon ziet.
Sterkte, das een heftige ziekte.

Maar even een opmerking en niet boos worden. Je gebruikt zelf wel het woord dik om te omschrijven wat je hebt. Maar als een ander het gebruikt, is het ineens negatief.

Das voor derden moeilijk te begrijpen of woordelijk te omzeilen. Jij gebruikt dus zelf de woorden dik, en doet een ander dat dan is het fat shaming...
pi_197473355
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:20 schreef Poison-Ivy het volgende:
Hier betaal ik als gezond levend mens aan haar operatie met torenhoge zorgkosten.

Eerst lekker volvreten en ongezond leven. En vervolgens in aanmerking komen voor een operatie.
De woorden als respect zijn naar mijn mening niet van toepassing.

Heeft zij zich met 2 kinderen minstens één jaar vol gesport en gedisciplineerd in gezet ok af te vallen? Nee.
Dit is makkelijker.

Ik vind maagverkleiningen als paddestoelen uit de grond schieten. En wij maar betalen.
De luie manier van afvallen.
En dan maar verkondigen dat je álles hebt gedaan om af te vallen :')

Mijn boven buurvrouw is ook enorm afgevallen door een maagverkleining. Zij kwam amper buiten en leefde gelijkvloers. At ze rond. Nooit maar dan ook nooit zien wandelen of joggen of whatever.
Wow. Gewoonweg wow.

Totaal geen nuance in je post te bespeuren.

Tuurlijk zullen er zijn zoals jouw bovenbuurvrouw. Rotte appels zak je altijd blijven houden. Maar meer dan genoeg denk ik ook van niet.

Als ik kijk naar 1 van mijn beste vrienden die een operatie heeft ondergaan was dat toch al een heel traject om er in te komen voordat er überhaupt geopereerd werd.

Terecht ook want het vergt een hele ommeslag in je levensstijl. Vind het knap ook wat hij allemaal bereikt heeft de afgelopen 3 jaar en dit nog steeds fanatiek volhoudt.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_197473472
Correct me if I'm wrong, maar ik dat (ernstig) overgewicht en psychische problemen vaak hand in hand gaan. Het is te makkelijk om alleen het eten als boosdoener te zien.
pi_197473552
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 19:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Sterkte, das een heftige ziekte.

Maar even een opmerking en niet boos worden. Je gebruikt zelf wel het woord dik om te omschrijven wat je hebt. Maar als een ander het gebruikt, is het ineens negatief.

Das voor derden moeilijk te begrijpen of woordelijk te omzeilen. Jij gebruikt dus zelf de woorden dik, en doet een ander dat dan is het fat shaming...
Nee hoor, ik word niet boos om het woord dik. Want dat ben ik, ook al kan ik niks aan de oorzaak doen.

Het gaat me om de manier waarop het net omschreven werd. Dat vind ik wel fatshaming.

Overigens heb ik keihard gewerkt en heb ik aankomende week mijn 7e liposuctie operatie. Ik ben al heel veel vet kwijt en ik heb veel minder pijn dan eerst. Want dat vet is ook nog eens bijzonder pijnlijk. Ik ga nooit slank worden, maar dat de pijn al zoveel minder is dat is alles waard.
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_197473621
quote:
10s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:14 schreef Moira het volgende:

[..]

Maat 40 is maat M dus dat is wel wat mensen over het algemeen ‘dun’ noemen :D
Als XS en kleiner (<36) ‘mager’ is, noemen we S en M (38+40) ‘dun’ en alles boven de L (>42) ‘dik’ :7
Ik vind maat 40 echt niet dun hoor. Maar dik is het absoluut niet zeker als je van maat 52 afkomt.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je ernaar kijkt.
Heb zelf maatje 34/36. Dat is voor mij normaal.
Met maat 40 zou ik mezelf echt moddervet voelen en diep ongelukkig zijn.

Een reden om mezelf niet vol te vreten met patat etc waar ik toch al niet dol op ben :P
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_197473675
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:06 schreef Lief17 het volgende:

[..]

Nee hoor, ik word niet boos om het woord dik. Want dat ben ik, ook al kan ik niks aan de oorzaak doen.

Het gaat me om de manier waarop het net omschreven werd. Dat vind ik wel fatshaming.

Overigens heb ik keihard gewerkt en heb ik aankomende week mijn 7e liposuctie operatie. Ik ben al heel veel vet kwijt en ik heb veel minder pijn dan eerst. Want dat vet is ook nog eens bijzonder pijnlijk. Ik ga nooit slank worden, maar dat de pijn al zoveel minder is dat is alles waard.
Stom dat zoiets dan niet vergoed wordt. Toch een duidelijke medische indicatie lijkt me. Maargoed ik ben geen arts natuurlijk ;)

Succes komende week! :*
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_197474053
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:06 schreef Lief17 het volgende:

[..]

Nee hoor, ik word niet boos om het woord dik. Want dat ben ik, ook al kan ik niks aan de oorzaak doen.

Het gaat me om de manier waarop het net omschreven werd. Dat vind ik wel fatshaming.

Overigens heb ik keihard gewerkt en heb ik aankomende week mijn 7e liposuctie operatie. Ik ben al heel veel vet kwijt en ik heb veel minder pijn dan eerst. Want dat vet is ook nog eens bijzonder pijnlijk. Ik ga nooit slank worden, maar dat de pijn al zoveel minder is dat is alles waard.
Klinkt behoorlijk 😥 pijnlijk, sterkte.
pi_197474367
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:13 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Stom dat zoiets dan niet vergoed wordt. Toch een duidelijke medische indicatie lijkt me. Maargoed ik ben geen arts natuurlijk ;)

Succes komende week! :*
Dankjewel! Zolang het zorginstituut het niet goed keurt wordt het niet vergoed. Maar daar wordt nu opnieuw naar gekeken.

En maat 34/36 lijkt me geweldig. Ik kom van maat 54 en ben nu maat 44 en daar ben ik al zo onwijs blij mee.

Trouwens maat 42 is de standaard maat van de Nederlandse vrouw.
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_197474392
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:35 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Klinkt behoorlijk 😥 pijnlijk, sterkte.
Dankjewel. Het is een pittig traject maar het is het waard.

En nu weer on topic. sorry Static. :*
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_197477432
Even voor de goede orde:

S = 36
M = 38 (en dus niet 40)

Ik heb maat M in broeken.
En 40 is te groot!

Normale mooie gezonde maat vind ik 38.
The secret of getting ahead is getting started
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 23:47:06 #165
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197478183
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:03 schreef Poison-Ivy het volgende:
Even voor de goede orde:

S = 36
M = 38 (en dus niet 40)

Ik heb maat M in broeken.
En 40 is te groot!

Normale mooie gezonde maat vind ik 38.
En dat kun je eigenlijk niet zo zeggen, want iemand met een hele kleine bouw kan heel gezond 34 hebben en iemand die heel erg lang en breed is kan heel gezond 40 hebben.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 18 januari 2021 @ 00:15:21 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197478547
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:54 schreef Lief17 het volgende:

[..]

Dit. Zo heb ik de ziekte Lipoedeem, waar je dik wordt buiten je eigen schuld om en waardoor je lichaam totaal uit verhouding raakt. Hele dikke armen en benen een smalle taille. Je kunt dat vet ook niet afvallen, de enige manier om daar af te komen is liposuctie. En die operaties moet je dan ook nog zelf betalen. Dat vind ik ook wel eens lastig aan alle mensen die een maagverkleining krijgen die wel vergoed wordt.

Hoe vaak ik niet veroordeeld word als ik een keer een patatje of een ijsje eet.. Terwijl mijn dik zijn niets maar dan ook niets met eten te maken heeft. Ik heb ook een serieuze eetstoornis ontwikkeld hierdoor.

Gelukkig gaat het nu wel beter met mij, maar het zal een levenslange strijd blijven.

Dus mensen, oordeel niet zo gauw als je een dik persoon ziet.
Ik lees net dat de ( tumescente) liposuctie bij Lipoedeem niet vergoed wordt omdat nog niet bewezen wordt geacht dat de behandeling effectief is.
Kamerstuk: https://www.google.com/ur(...)gyDo-YTnRrqQYm9dhoja

Darn.... ik wist niet eens dat hier een naam voor was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  PR en moderator maandag 18 januari 2021 @ 00:38:40 #167
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_197478715
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:03 schreef Poison-Ivy het volgende:
Even voor de goede orde:

S = 36
M = 38 (en dus niet 40)

Ik heb maat M in broeken.
En 40 is te groot!

Normale mooie gezonde maat vind ik 38.
Verrek, je hebt helemaal gelijk. Ik was zélf in de war :D :X :@

Denk alle posts na m'n eerste maar even weg :') :D
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  maandag 18 januari 2021 @ 01:15:54 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197478940
M = 40-42 volgens deze tabel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kledingmaat
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 januari 2021 @ 01:29:31 #169
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197479009
Goed bezig Virginia :Y _O_
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 18 januari 2021 @ 08:11:48 #170
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_197480359
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 16:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je noemt haar met haar maat 40 nog steeds dik, dat is fatshamen.
Even los van Virginia’s gewichtsverlies etc. maar simpelweg aangeven dat je iemand met maat 40 nog steeds dik vindt, is geen fatshamen. Fatshamen houdt wel wat meer in dan benoemen dat je maat 40 niet dun vindt. Als hij nou had aangegeven dat ze nog ongezond en lui was met haar maat 40 was het een ander verhaal.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_197480390
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:03 schreef Poison-Ivy het volgende:
Even voor de goede orde:

S = 36
M = 38 (en dus niet 40)

Ik heb maat M in broeken.
En 40 is te groot!

Normale mooie gezonde maat vind ik 38.
Precies hetzelfde hier. M= 38.

Maarreh, goed bezig Virginia! Blij dat je van die engnek af bent.
Alius aliud dicit
  maandag 18 januari 2021 @ 08:22:20 #172
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_197480435
Ik vind dat ze er prima uitziet in vergelijking met ervoor. Stuk jonger ook inderdaad.
  maandag 18 januari 2021 @ 10:00:50 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197481489
quote:
17s.gif Op maandag 18 januari 2021 08:11 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Even los van Virginia’s gewichtsverlies etc. maar simpelweg aangeven dat je iemand met maat 40 nog steeds dik vindt, is geen fatshamen. Fatshamen houdt wel wat meer in dan benoemen dat je maat 40 niet dun vindt. Als hij nou had aangegeven dat ze nog ongezond en lui was met haar maat 40 was het een ander verhaal.
Dat is het wel, het is niet alsof ze 1.35 lang is, doen alsof maat 40 met een normale lengte dik is is fatshamen.

Even los van het feit dat hier sowieso al geimpliceerd is dat ze ongezond en lui is, want die maagverkleining wordt een "makkelijke" oplossing genoemd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197482370
Wat geeft het trouwens als men dit als de makkelijke oplossing zien? Bedoel de ‘patiënten’ dus zelf.
Mijn man heeft jarenlang diëten geprobeerd, sporten etc. maar bleef toch regelmatig terugvallen in gewoontes die hem zwaarder maakten.
Hij bleef lichamelijk gewoon actief maar dat ‘eeuwige’ diëten was echt niet meer leuk.
Hij heeft ook zo’n operatie gedaan en is ook zo’n 50 kilo afgevallen. Hij is zo goed als niets meer terug aangekomen en is vele malen gezonder en zekerder van zichzelf.
Is dat nou zo erg? :? Wat kan het een ander schelen hóe die iets bereikt heeft?
  maandag 18 januari 2021 @ 11:23:38 #175
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_197482710
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:05 schreef vencodark het volgende:
Wat geeft het trouwens als men dit als de makkelijke oplossing zien? Bedoel de ‘patiënten’ dus zelf.
Mijn man heeft jarenlang diëten geprobeerd, sporten etc. maar bleef toch regelmatig terugvallen in gewoontes die hem zwaarder maakten.
Hij bleef lichamelijk gewoon actief maar dat ‘eeuwige’ diëten was echt niet meer leuk.
Hij heeft ook zo’n operatie gedaan en is ook zo’n 50 kilo afgevallen. Hij is zo goed als niets meer terug aangekomen en is vele malen gezonder en zekerder van zichzelf.
Is dat nou zo erg? :? Wat kan het een ander schelen hóe die iets bereikt heeft?
Helemaal niets.
Het is een naar, zuur soort superioriteitsgevoel wanneer mensen zeggen: je moet lijden voor je geluk.
Maar je hoeft helemaal niet te lijden voor je geluk. Daar is het leven veel te kort voor. Dus het is vooral een heel domme, sjachrijnige, misgunnende, bemoeizuchtige en hautaine houding van mensen die het betreffende probleem vaak zelf niet bij de kop hebben gehad, noch zich erin verdiept hebben.

Ik ga ervan uit dat deze morele helden zelf ook geen verdoving nemen als er een kies uit moet bij de tandarts. Want ze weten: ze hadden ook hun tanden beter kunnen poetsen en geen snoep moeten eten.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 18 januari 2021 @ 11:25:43 #176
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_197482752
Maar ik vermoed inderdaad dat Static grommend op een wolkje zit nu, dus misschien moeten we het weer over vursjien hebben nu. :@
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_197483271
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:23 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Helemaal niets.
Het is een naar, zuur soort superioriteitsgevoel wanneer mensen zeggen: je moet lijden voor je geluk.
Maar je hoeft helemaal niet te lijden voor je geluk. Daar is het leven veel te kort voor. Dus het is vooral een heel domme, sjachrijnige, misgunnende, bemoeizuchtige en hautaine houding van mensen die het betreffende probleem vaak zelf niet bij de kop hebben gehad, noch zich erin verdiept hebben.

Ik ga ervan uit dat deze morele helden zelf ook geen verdoving nemen als er een kies uit moet bij de tandarts. Want ze weten: ze hadden ook hun tanden beter kunnen poetsen en geen snoep moeten eten.
Maar als ik verdoving heb gehad ga ik niet trots vertellen hoe goed ik de pijn heb doorstaan.

Niks mis met het afvallen dmv maagverkleining alleen die houding erbij alsof ze een hele prestatie hebben verricht staat mij tegen.

Het lukt kennelijk niet op wilskracht kleinere porties te nemen.
pi_197483377
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:52 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Maar als ik verdoving heb gehad ga ik niet trots vertellen hoe goed ik de pijn heb doorstaan.

Niks mis met het afvallen dmv maagverkleining alleen die houding erbij alsof ze een hele prestatie hebben verricht staat mij tegen.

Het lukt kennelijk niet op wilskracht kleinere porties te nemen.
Tot slot wat mij betreft: toen mijn man in het traject zat, waren er anders een aantal mensen die al voor de 2e keer kwamen. Die hadden hun maag weer zo opgerekt dat ze weer op hun oude gewicht zaten. 1 dame vertelde het met ene gène want “ze kon al dat snoepen en lekkere dingen niet laten staan”.
Tja. Dan is er wel echt iets mis gegaan.
pi_197483479
Zijn er trouwens nog weekmarkten?
Want de meester van mijn zoon vertelde vanmorgen in de zoomclass dat hij op de markt bij de kraam met sokken en ondergoed was en de verkoper leek op PJR.
Dus de meester zei dat tegen hem en de verkoper zei: “Klopt, dat ben ik ook”.
*O* :o
  maandag 18 januari 2021 @ 12:06:56 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197483517
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:04 schreef vencodark het volgende:
Zijn er trouwens nog weekmarkten?
Want de meester van mijn zoon vertelde vanmorgen in de zoomclass dat hij op de markt bij de kraam met sokken en ondergoed was en de verkoper leek op PJR.
Dus de meester zei dat tegen hem en de verkoper zei: “Klopt, dat ben ik ook”.
*O* :o
Zou me niets verbazen.

Overigens zag ik dat hij het op insta een paar keer over zijn tuin in West Friesland had... zou hij weer bij zijn ex, die volledig voor zijn faillissement mocht opdraaien, terug zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197483806
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:58 schreef vencodark het volgende:

[..]

Tot slot wat mij betreft: toen mijn man in het traject zat, waren er anders een aantal mensen die al voor de 2e keer kwamen. Die hadden hun maag weer zo opgerekt dat ze weer op hun oude gewicht zaten. 1 dame vertelde het met ene gène want “ze kon al dat snoepen en lekkere dingen niet laten staan”.
Tja. Dan is er wel echt iets mis gegaan.
Daarom pleit ik ook voor een verplicht psychisch traject als je een maagverkleining laat doen. Of in ieder geval één bezoekje aan de psycholoog. Zoals ik al eerder zei gaan naar mijn mening ernstig overgewicht en psychische problemen vaak hand in hand. Alleen Veen maagverkleining gaat niet helpen. Sterker nog: ik denk dat dat het minste gaat helpen. Eerst alles op een rijtje zetten.
  maandag 18 januari 2021 @ 12:42:57 #182
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_197484171
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:52 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Maar als ik verdoving heb gehad ga ik niet trots vertellen hoe goed ik de pijn heb doorstaan.

Niks mis met het afvallen dmv maagverkleining alleen die houding erbij alsof ze een hele prestatie hebben verricht staat mij tegen.

Het lukt kennelijk niet op wilskracht kleinere porties te nemen.
Met deze hele post bevestig je dus precies wat ik net schreef. Zeker je laatste zin. Verdiep je eens in obesitas, zou ik zeggen. Of denk je dat mensen voor de lol dik worden? En dat afvallen inderdaad slechts een kwestie is van wilskracht? Denk je echt dat als afvallen zo ‘simpel’ is, dat niet te verkiezen is boven beschimping, uitsluiting, lichamelijk en geestelijk ongemak en schaamte?
Weet je wat wilskracht is? Opmerkingen, soms een leven lang, van dit kaliber naar je hoofd krijgen en keer op keer beginnen aan een dieet, al liep dat al honderd keer op niets uit. Wilskracht is telkenmale je schaamte aan de kant zetten en de deur uit stappen, wetende dat mensen je veroordelen. Wilskracht is ook eindelijk naar die arts durven stappen en zeggen: ik kan het niet alleen.

Er is geen enkel argument waarom je obese mensen zou willen straffen. Want dat is het als je zegt: je hebt je zelf volgevreten, haal het er zelf maar weer af. Het is op een walgelijke toon vergelding eisen. Het is in een hoek zetten en zeggen: ga je zonden maar eens overdenken. Alsof je tegen een klein kind praat.
Een vreselijk paternalistische houding jegens een medemens dat duidelijk in nood is. Want niemand is graag dik. Er zit altijd meer achter dan ‘lekker willen vreten’. Dat kun je toch zelf ook wel bedenken, dat het zo eendimensionaal niet is? Wat een stuitende domheid om andermans problematiek zo weg te zetten.

Je ontkent daarmee de complexiteit van zoiets als obesitas. Lees je eens in. Welgemeende tip hoor. Je mag overal een oordeel over hebben, maar fundeer die dan. Ik had totaal geen benul van obesitasproblematiek, maar heb nooit aangenomen dat die simpel was. Anders waren toch niet zo veel mensen te dik? Ik ben er eens wat over gaan lezen en inderdaad: mensen zijn niet voor hun lol obees (goh).

En wat is dat toch met dat idee dat als je iets maar wil, het ook lukt? 'Mensen die willen afvallen, moeten gewoon een knop omzetten.' Het impliceert dat onze ratio almachtig is. Dat als we iets maar willen, het bijbehorend handelen een logisch gevolg is. Dus als je wilt afvallen, maar het lukt je niet om een dieet vol te houden, dan wíl je niet genoeg. Alsof de wil een onfeilbaar gegeven is. Maar iedereen kent wel irrationele zaken als examenstress, angst voor spinnen, hoogtevrees of andere zaken waar het brein geen vat op heeft. Stel je dan ook nog eens voor dat je die strijd met dat brein moet aangaan terwijl je vervuld bent van schaamte, schuldgevoel en je je bekeken weet door een hele goegemeente om je heen. Ga er dan maar aanstaan om een jarenlang ratiogedreven traject van 'gewoon wat minder eten' aan te gaan. Dat 'eten' is bovendien altijd je troost geweest, je enige vriend misschien wel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je je hierin echt eventjes probeert in te leven, je dan nog denkt dat het louter een kwestie van wilskracht is.

De moderne wetenschap kan gelukkig helpen. Het is geen shortcut, het is een onderdeel van genezing. Genezing die vaak vooral tussen de oren zit. Murwgeslagen door jarenlang strijden, onzekerheid en keer op keer opkrabbelen uit de put, kunnen mensen nu in elk geval de lichamelijke kant aanpakken. Middels een zware operatie en daarna tal van ongemakken waarover jij en ik enorme klaagzangen zouden houden, geloof me. Maar zij ondergaan het. Want wat een opsteker is het als je die helpende hand kan krijgen. Er komt weer vooruitgang, in plaats van constante terugval. En dat kan juist dat achterliggende en belangrijke stuk de ruimte geven: de werkelijke reden van de obesitas.

Dus nee. Het is geen kwestie van ‘wilskracht’ en kleine porties eten, bijgoochem. Dat kun je zelf ook wel nagaan.

En dat er mensen zijn die terugvallen, die het niet goed doen en de kans niet voldoende aangrijpen om door te pakken? Ook zij horen binnen onze gezondheidszorg. Zij verhogen heus je premie niet, ze zijn er gewoon in verdisconteerd, net zoals voor patiënten geldt waarbij hulp op andere vlakken niet blijkt te werken. Part of the deal, niets om je over op te winden.

Samenvatting: hou je bek gewoon over zaken die zó simpel lijken, dat ze dat hoogstwaarschijnlijk dus wel niet zullen zijn. Waarschijnlijk heb je er dan onvoldoende verstand van om iets aan een oplossing bij te dragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Duderinnetje op 18-01-2021 13:33:59 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
  Trouwste user 2022 maandag 18 januari 2021 @ 12:52:33 #183
7889 tong80
Spleenheup
pi_197484352
Ik heb een bierbuik van de wijn.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_197484425
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:22 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Daarom pleit ik ook voor een verplicht psychisch traject als je een maagverkleining laat doen. Of in ieder geval één bezoekje aan de psycholoog. Zoals ik al eerder zei gaan naar mijn mening ernstig overgewicht en psychische problemen vaak hand in hand. Alleen Veen maagverkleining gaat niet helpen. Sterker nog: ik denk dat dat het minste gaat helpen. Eerst alles op een rijtje zetten.
Het helpt niet voor iedereen. Eens.
Maar denk niet dat je ‘even’ zo’n operatie doet en je bent overal vanaf.
Als man tóch dingen eet met een te hoog suiker gehalte, krijgt hij echt last van zijn maag. Zo ook bij grotere porties.
Ga eens uit eten met iemand die een maagomleiding heeft gehad. Een normale portie gaat niet hoor. :?
Dus ja, je valt af. Maar mijn man kan niet meer genieten van een lekkere, ruime maaltijd (of een 2e portie), of van een lekker stukje taart zónder last te krijgen.
Dus hij moet wijze besluiten maken en oppassen.
Hij is gelukkig met de operatie want is beter dan altijd op dieet, altijd die strijd en makkelijk weer aankomen.
Maar ik zou het niet de makkelijke weg noemen.
pi_197484547
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:57 schreef vencodark het volgende:

[..]

Het helpt niet voor iedereen. Eens.
Maar denk niet dat je ‘even’ zo’n operatie doet en je bent overal vanaf.
Als man tóch dingen eet met een te hoog suiker gehalte, krijgt hij echt last van zijn maag. Zo ook bij grotere porties.
Ga eens uit eten met iemand die een maagomleiding heeft gehad. Een normale portie gaat niet hoor. :?
Dus ja, je valt af. Maar mijn man kan niet meer genieten van een lekkere, ruime maaltijd (of een 2e portie), of van een lekker stukje taart zónder last te krijgen.
Dus hij moet wijze besluiten maken en oppassen.
Hij is gelukkig met de operatie want is beter dan altijd op dieet, altijd die strijd en makkelijk weer aankomen.
Maar ik zou het niet de makkelijke weg noemen.
Jamaar, ik heb toch nergens gezegd dat het een makkelijke weg is?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 18 januari 2021 @ 13:14:15 #186
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_197484730
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is het wel, het is niet alsof ze 1.35 lang is, doen alsof maat 40 met een normale lengte dik is is fatshamen.

Even los van het feit dat hier sowieso al geimpliceerd is dat ze ongezond en lui is, want die maagverkleining wordt een "makkelijke" oplossing genoemd.
Nee, dat is het niet. Misschien vind ik maat 42 dik. Of maat 38. Dat maakt niet dat dat fatshamen is. Puur de statement dat je een bepaalde maat dik vindt is simpelweg geen fatshamen. En nee, ook niet als je naar haar lengte gaat kijken (wat hier niks mee te maken heeft).

Fatshamen gaat over de (negatieve) vooroordelen die bij het dik-zijn komen kijken, opmerkingen over die vooroordelen (‘ongezond’, ‘lui’, ‘vreetzak’ en niet sportief kunnen zijn bijv.) en anders behandeld worden door die vooroordelen.
Het is op zijn slechtst misschien bodyshamen (als je dik als negatief woord ziet ipv een constatering) en op zijn best een meningsverschil (wat de een dik vindt, vindt de ander niet dik), maar fatshamen? Absoluut niet.

Wat hier verder geïmpliceerd is doet daar verder niets aan af en heb ik het dan ook niet over.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_197485232
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 13:03 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Jamaar, ik heb toch nergens gezegd dat het een makkelijke weg is?
Niet jij persoonlijk. :)
pi_197485384
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:42 schreef Duderinnetje het volgende:
Samenvatting: hou je bek gewoon over zaken die zó simpel lijken, dat ze dat hoogstwaarschijnlijk dus wel niet zullen zijn. Waarschijnlijk heb je er dan onvoldoende verstand van om iets aan een oplossing bij te dragen.
Zeg het ze!
Je hebt gelijk, natuurlijk.

Anyway: er komt langzamerhand wel iets meer aandacht voor de constatering dat veel obesitas zijn niet komt door te weinig wilskracht of verregaande luiheid, domheid en andere verwerpelijk zwakheden.
https://www.theguardian.c(...)rmones-case-for-keto
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197485611
Het staat mij vrij om meer respect te hebben voor mensen die het lukt veel af te vallen zonder medisch lichamelijk ingrijpen. Er zijn nog steeds mensen die het op die manier lukt.

Nogmaals ik heb niks tegen maagverkleining of maagballon enz enz. Doe wat je blij maakt. Mensen zullen altijd wel een mening hebben.
  maandag 18 januari 2021 @ 14:01:43 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197485638
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:42 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Met deze hele post bevestig je dus precies wat ik net schreef. Zeker je laatste zin. Verdiep je eens in obesitas, zou ik zeggen. Of denk je dat mensen voor de lol dik worden? En dat afvallen inderdaad slechts een kwestie is van wilskracht? Denk je echt dat als afvallen zo ‘simpel’ is, dat niet te verkiezen is boven beschimping, uitsluiting, lichamelijk en geestelijk ongemak en schaamte?
Weet je wat wilskracht is? Opmerkingen, soms een leven lang, van dit kaliber naar je hoofd krijgen en keer op keer beginnen aan een dieet, al liep dat al honderd keer op niets uit. Wilskracht is telkenmale je schaamte aan de kant zetten en de deur uit stappen, wetende dat mensen je veroordelen. Wilskracht is ook eindelijk naar die arts durven stappen en zeggen: ik kan het niet alleen.

Er is geen enkel argument waarom je obese mensen zou willen straffen. Want dat is het als je zegt: je hebt je zelf volgevreten, haal het er zelf maar weer af. Het is op een walgelijke toon vergelding eisen. Het is in een hoek zetten en zeggen: ga je zonden maar eens overdenken. Alsof je tegen een klein kind praat.
Een vreselijk paternalistische houding jegens een medemens dat duidelijk in nood is. Want niemand is graag dik. Er zit altijd meer achter dan ‘lekker willen vreten’. Dat kun je toch zelf ook wel bedenken, dat het zo eendimensionaal niet is? Wat een stuitende domheid om andermans problematiek zo weg te zetten.

Je ontkent daarmee de complexiteit van zoiets als obesitas. Lees je eens in. Welgemeende tip hoor. Je mag overal een oordeel over hebben, maar fundeer die dan. Ik had totaal geen benul van obesitasproblematiek, maar heb nooit aangenomen dat die simpel was. Anders waren toch niet zo veel mensen te dik? Ik ben er eens wat over gaan lezen en inderdaad: mensen zijn niet voor hun lol obees (goh).

En wat is dat toch met dat idee dat als je iets maar wil, het ook lukt? 'Mensen die willen afvallen, moeten gewoon een knop omzetten.' Het impliceert dat onze ratio almachtig is. Dat als we iets maar willen, het bijbehorend handelen een logisch gevolg is. Dus als je wilt afvallen, maar het lukt je niet om een dieet vol te houden, dan wíl je niet genoeg. Alsof de wil een onfeilbaar gegeven is. Maar iedereen kent wel irrationele zaken als examenstress, angst voor spinnen, hoogtevrees of andere zaken waar het brein geen vat op heeft. Stel je dan ook nog eens voor dat je die strijd met dat brein moet aangaan terwijl je vervuld bent van schaamte, schuldgevoel en je je bekeken weet door een hele goegemeente om je heen. Ga er dan maar aanstaan om een jarenlang ratiogedreven traject van 'gewoon wat minder eten' aan te gaan. Dat 'eten' is bovendien altijd je troost geweest, je enige vriend misschien wel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je je hierin echt eventjes probeert in te leven, je dan nog denkt dat het louter een kwestie van wilskracht is.

De moderne wetenschap kan gelukkig helpen. Het is geen shortcut, het is een onderdeel van genezing. Genezing die vaak vooral tussen de oren zit. Murwgeslagen door jarenlang strijden, onzekerheid en keer op keer opkrabbelen uit de put, kunnen mensen nu in elk geval de lichamelijke kant aanpakken. Middels een zware operatie en daarna tal van ongemakken waarover jij en ik enorme klaagzangen zouden houden, geloof me. Maar zij ondergaan het. Want wat een opsteker is het als je die helpende hand kan krijgen. Er komt weer vooruitgang, in plaats van constante terugval. En dat kan juist dat achterliggende en belangrijke stuk de ruimte geven: de werkelijke reden van de obesitas.

Dus nee. Het is geen kwestie van ‘wilskracht’ en kleine porties eten, bijgoochem. Dat kun je zelf ook wel nagaan.

En dat er mensen zijn die terugvallen, die het niet goed doen en de kans niet voldoende aangrijpen om door te pakken? Ook zij horen binnen onze gezondheidszorg. Zij verhogen heus je premie niet, ze zijn er gewoon in verdisconteerd, net zoals voor patiënten geldt waarbij hulp op andere vlakken niet blijkt te werken. Part of the deal, niets om je over op te winden.

Samenvatting: hou je bek gewoon over zaken die zó simpel lijken, dat ze dat hoogstwaarschijnlijk dus wel niet zullen zijn. Waarschijnlijk heb je er dan onvoldoende verstand van om iets aan een oplossing bij te dragen.
Dit alles, en dit niet alleen.

Eten is essentieel, je kunt niet stoppen met eten, het is geen drank of drugs waar "alleen maar" vanaf hoeft te blijven.
Je zult altijd moeten blijven eten, iemand die obese is en verslaafd is aan eten geef je met "gewoon kleine porties en zelfbeheersing" dezelfde onmogelijke taak als iemand die aan drank en drugs verslaafd is maar wel dagelijks een borreltje of shotje moet nemen, maar niet meer dan die ene.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 januari 2021 @ 14:35:01 #191
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_197486173
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 14:00 schreef potjecreme het volgende:
Het staat mij vrij om meer respect te hebben voor mensen die het lukt veel af te vallen zonder medisch lichamelijk ingrijpen. Er zijn nog steeds mensen die het op die manier lukt.

Nogmaals ik heb niks tegen maagverkleining of maagballon enz enz. Doe wat je blij maakt. Mensen zullen altijd wel een mening hebben.
Neem eens in overweging dat mensen die het lukt zonder medisch ingrijpen, het misschien wel ‘makkelijker’ hebben dan mensen die dat niet lukt. Want het lukt misschien wel niet voor niets niet. Het is wellicht de moeite waard om, als je mensen beoordeelt, van het positieve uit te gaan. Als iemand iets niet lukt, kun je zeggen dat hij faalt. Je zou ook eens, doe eens gek, kunnen denken: ‘Het is dus kennelijker moeilijker dan ik op het eerste gezicht zou denken, om redenen die ik, gelukkig maar, niet begrijp.’

Je hoeft voor de een niet meer of minder respect te hebben dan voor de ander. Dat hele ‘respect’ dat jij wel even uitdeelt is alleen al zo hautain. Het is ook niet relevant. Er is een probleem en voor de één werkt dit en voor de ander dit. Zoals met zo veel dingen in het leven. Hartstikke mooi, leve de vooruitgang! Niets om je respectranglijst voor uit de la te halen hoor, maak je niet druk.

[ Bericht 7% gewijzigd door Duderinnetje op 18-01-2021 14:52:27 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_197486234
Grappige is: mijn man heeft weinig mensen vertelt van die operatie dus als iemand zegt dat het knap is dat hij zo is afgevallen, laat hij het erbij. Hij schept niet op of verzint er geen verhalen bij maar zegt niets over een operatie. Ook als een soort schaamte.
Zou hij vertellen dat het met behulp van een operatie was, krijg je vast en zeker ook opmerkingen (achter je rug) dat het de makkelijke weg is en dus niet knap. :+ :D
  maandag 18 januari 2021 @ 14:52:26 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197486482
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 14:37 schreef vencodark het volgende:
Grappige is: mijn man heeft weinig mensen vertelt van die operatie dus als iemand zegt dat het knap is dat hij zo is afgevallen, laat hij het erbij. Hij schept niet op of verzint er geen verhalen bij maar zegt niets over een operatie. Ook als een soort schaamte.
Zou hij vertellen dat het met behulp van een operatie was, krijg je vast en zeker ook opmerkingen (achter je rug) dat het de makkelijke weg is en dus niet knap. :+ :D
Er zijn vast meer mensen die dat doen, en er zijn mensen die er simpelweg over liegen, dat zijn dan weer de mensen die enorme complimenten krijgen van mensen die zitten te sneren dat een maagverkleining de "makkelijke weg" is, en ze nemen mensen die er over liegen dan ook graag als voorbeeld van hoe het onder maagverkleining ook kan...

Overigens heeft hij wat mij betreft groot gelijk dat hij geen tekst en uitleg geeft, want er zullen idd altijd van die mensen zijn die denken dat het "de makkelijke weg" is, en dat vooral baseren op figuren die er simpelweg over liegen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Miss SHO maandag 18 januari 2021 @ 16:13:50 #194
22592 crew  Ole
pi_197488202
We zijn wel beetje klaar met deze discussie hier. Ook ik heb een GBP gehad. Zo weten jullie dat ook weer!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Trouwste user 2022 maandag 18 januari 2021 @ 16:37:10 #195
7889 tong80
Spleenheup
pi_197488677
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 16:13 schreef Ole het volgende:
We zijn wel beetje klaar met deze discussie hier. Ook ik heb een GBP gehad. Zo weten jullie dat ook weer!
Heeft het geholpen ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator / Miss SHO maandag 18 januari 2021 @ 18:04:19 #196
22592 crew  Ole
pi_197490500
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 16:37 schreef tong80 het volgende:

[..]

Heeft het geholpen ?

:T
Weet je tog..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_197490987
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 00:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik lees net dat de ( tumescente) liposuctie bij Lipoedeem niet vergoed wordt omdat nog niet bewezen wordt geacht dat de behandeling effectief is.
Kamerstuk: https://www.google.com/ur(...)gyDo-YTnRrqQYm9dhoja

Darn.... ik wist niet eens dat hier een naam voor was.
Ja dat klopt ja. Er is nu nieuw onderzoek gedaan en daar moet de uitslag ergens dit jaar van komen.

Het kan namelijk ook terugkomen, je hebt geen garantie. Maar er zijn ook mensen die de maagverkleining hebben gehad die opnieuw dik worden. Dus dat zegt ook niets.
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_197491057
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:42 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Met deze hele post bevestig je dus precies wat ik net schreef. Zeker je laatste zin. Verdiep je eens in obesitas, zou ik zeggen. Of denk je dat mensen voor de lol dik worden? En dat afvallen inderdaad slechts een kwestie is van wilskracht? Denk je echt dat als afvallen zo ‘simpel’ is, dat niet te verkiezen is boven beschimping, uitsluiting, lichamelijk en geestelijk ongemak en schaamte?
Weet je wat wilskracht is? Opmerkingen, soms een leven lang, van dit kaliber naar je hoofd krijgen en keer op keer beginnen aan een dieet, al liep dat al honderd keer op niets uit. Wilskracht is telkenmale je schaamte aan de kant zetten en de deur uit stappen, wetende dat mensen je veroordelen. Wilskracht is ook eindelijk naar die arts durven stappen en zeggen: ik kan het niet alleen.

Er is geen enkel argument waarom je obese mensen zou willen straffen. Want dat is het als je zegt: je hebt je zelf volgevreten, haal het er zelf maar weer af. Het is op een walgelijke toon vergelding eisen. Het is in een hoek zetten en zeggen: ga je zonden maar eens overdenken. Alsof je tegen een klein kind praat.
Een vreselijk paternalistische houding jegens een medemens dat duidelijk in nood is. Want niemand is graag dik. Er zit altijd meer achter dan ‘lekker willen vreten’. Dat kun je toch zelf ook wel bedenken, dat het zo eendimensionaal niet is? Wat een stuitende domheid om andermans problematiek zo weg te zetten.

Je ontkent daarmee de complexiteit van zoiets als obesitas. Lees je eens in. Welgemeende tip hoor. Je mag overal een oordeel over hebben, maar fundeer die dan. Ik had totaal geen benul van obesitasproblematiek, maar heb nooit aangenomen dat die simpel was. Anders waren toch niet zo veel mensen te dik? Ik ben er eens wat over gaan lezen en inderdaad: mensen zijn niet voor hun lol obees (goh).

En wat is dat toch met dat idee dat als je iets maar wil, het ook lukt? 'Mensen die willen afvallen, moeten gewoon een knop omzetten.' Het impliceert dat onze ratio almachtig is. Dat als we iets maar willen, het bijbehorend handelen een logisch gevolg is. Dus als je wilt afvallen, maar het lukt je niet om een dieet vol te houden, dan wíl je niet genoeg. Alsof de wil een onfeilbaar gegeven is. Maar iedereen kent wel irrationele zaken als examenstress, angst voor spinnen, hoogtevrees of andere zaken waar het brein geen vat op heeft. Stel je dan ook nog eens voor dat je die strijd met dat brein moet aangaan terwijl je vervuld bent van schaamte, schuldgevoel en je je bekeken weet door een hele goegemeente om je heen. Ga er dan maar aanstaan om een jarenlang ratiogedreven traject van 'gewoon wat minder eten' aan te gaan. Dat 'eten' is bovendien altijd je troost geweest, je enige vriend misschien wel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je je hierin echt eventjes probeert in te leven, je dan nog denkt dat het louter een kwestie van wilskracht is.

De moderne wetenschap kan gelukkig helpen. Het is geen shortcut, het is een onderdeel van genezing. Genezing die vaak vooral tussen de oren zit. Murwgeslagen door jarenlang strijden, onzekerheid en keer op keer opkrabbelen uit de put, kunnen mensen nu in elk geval de lichamelijke kant aanpakken. Middels een zware operatie en daarna tal van ongemakken waarover jij en ik enorme klaagzangen zouden houden, geloof me. Maar zij ondergaan het. Want wat een opsteker is het als je die helpende hand kan krijgen. Er komt weer vooruitgang, in plaats van constante terugval. En dat kan juist dat achterliggende en belangrijke stuk de ruimte geven: de werkelijke reden van de obesitas.

Dus nee. Het is geen kwestie van ‘wilskracht’ en kleine porties eten, bijgoochem. Dat kun je zelf ook wel nagaan.

En dat er mensen zijn die terugvallen, die het niet goed doen en de kans niet voldoende aangrijpen om door te pakken? Ook zij horen binnen onze gezondheidszorg. Zij verhogen heus je premie niet, ze zijn er gewoon in verdisconteerd, net zoals voor patiënten geldt waarbij hulp op andere vlakken niet blijkt te werken. Part of the deal, niets om je over op te winden.

Samenvatting: hou je bek gewoon over zaken die zó simpel lijken, dat ze dat hoogstwaarschijnlijk dus wel niet zullen zijn. Waarschijnlijk heb je er dan onvoldoende verstand van om iets aan een oplossing bij te dragen.
Helemaal met je eens! Ik heb hier ook een blog over geschreven voor een webpagina die zelfs door vrouw.no is overgenomen. En bovendien vind ik dat iedereen goed is zoals diegene is. Maat 34 of maat 60.
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_197562439
Afvallen na een operatie is voor veel mensen makkelijk, het moeilijkst is voor velen stabiel te blijven. Ben zelf ruim 8 jaar verder nu, van maat 52/54 naar 36/38 gegaan in anderhalf jaar tijd en nog steeds stabiel, kom geen gram aan. Denk dat mijn voordeel ook is dat ik niet van ongezond eten hou, hou niet van zoet en niet van vet. Mijn probleem was dat ik geen verzadigingsgevoel had, vaak geprobeerd voor de operatie al om 5/6 keer per dag kleine porties te eten maar dan was het meerdere keren per dag dat ik zo misselijk van de honger was dat ik ging overgeven.
  woensdag 7 april 2021 @ 08:33:38 #200
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')