Je hebt ook gipsplaten met een dunnere strook aan de randen, zowel op de lange als korte zijde. Als je in die zone schroeft en gaas plakt is het affilmen extra makkelijk.quote:Op maandag 25 mei 2020 15:33 schreef Scharrelduif het volgende:
Ik wil graag een gipsplafond in de huiskamer maken (balkenplafond 60cm h.o.h.). Het idee is hiervoor stucplaten te gebruiken van 200x40. Nu heb ik wel eens kleinere plafonds gemaakt met gewone platen en zelf de naden afgewerkt. Dat is allemaal goed gegaan
Nu is een groter plafond aan de beurt welke geheel gestuct gaat worden. Ik wil graag scheurvorming voorkomen en vraag me af hoe ik deze platen het beste kan monteren. Ik zie namelijk verschillen tussen wat bouwmaten en plaatfabrikanten aangeven.
Moet ik nu een ruimte van +-5m tussen de ronde kanten van de platen laten of juist tegen elkaar en moet ik de kopse kanten ook schuin afsnijden of juist niet? En moet er ook gaasband over de naden? Ik zie zoveel verschillende instructies dat ik de weg een beetje kwijt ben.
Zijn er ook vochtbestendige gipsplaten met afgeronde kanten? Nooit gezienquote:Op maandag 25 mei 2020 17:01 schreef blomke het volgende:
Recent heb ik een nieuw plafond in de badkamer gemaakt. Ronde kant 1 cm. van elkaar en de naden dichtgesmeerd/glad geschuurd. Daarna gelatext.
De AK platen lenen zich beter voor gladde afwerking, maar zijn een stuk zwaarder (RK: 9,5 mm; AK: 12,5 mm). Die AK is eigenlijk voor wanden.
https://www.bouwmaat.nl/k(...)0LoJzwhoCtV0QAvD_BwEquote:Op maandag 25 mei 2020 17:01 schreef blomke het volgende:
Recent heb ik een nieuw plafond in de badkamer gemaakt. Ronde kant 1 cm. van elkaar en de naden dichtgesmeerd/glad geschuurd. Daarna gelatext.
De AK platen lenen zich beter voor gladde afwerking, maar zijn een stuk zwaarder (RK: 9,5 mm; AK: 12,5 mm). Die AK is eigenlijk voor wanden.
Die zijn er al heel lang. 120 cm zijn ze alleenquote:Op maandag 25 mei 2020 17:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn er ook vochtbestendige gipsplaten met afgeronde kanten? Nooit gezien. Dat had wel een hoop geklopt gescheeld met idd. Zware AK platen.
Ik heb gewone witte tegen het plafond.quote:Op maandag 25 mei 2020 17:09 schreef bleiblei het volgende:
Zijn er ook vochtbestendige gipsplaten met afgeronde kanten? Nooit gezien. Dat had wel een hoop geklopt gescheeld met idd. Zware AK platen.
quote:Op maandag 25 mei 2020 17:10 schreef tiho1 het volgende:
https://www.bouwmaat.nl/k(...)0LoJzwhoCtV0QAvD_BwE
12,5 mm is een wandplaat ja. AK niet perse
Die heb ik wel eens gezien inderdaad alleen is dat geen stucplaat en zou ik alles moeten voorstrijken. Met het gewicht van deze platen erbij wel extra werk boven het hoofd.quote:Op maandag 25 mei 2020 15:54 schreef archito het volgende:
[..]
Je hebt ook gipsplaten met een dunnere strook aan de randen, zowel op de lange als korte zijde. Als je in die zone schroeft en gaas plakt is het affilmen extra makkelijk.
Edit: Ak gipsplaten noemen ze dat, 4-zijdig.
Houten raggelwerk tegen de balken, denk idd h.o.h. 40cm.quote:Op maandag 25 mei 2020 15:56 schreef archito het volgende:
Wat ga je voor onderconstructie maken? 600mm h.o.h. is vrij veel. Kun je beter rachelwerk van h.o.h. 400mm onder maken of een metal stud systeem.
Van ruimte tussen de platen zegt men juist weer dat het sterker is. Beide zou ook nog kunnen, eerst de 5mm naden dichtsmeren en dan nog gaas er over.quote:Op maandag 25 mei 2020 17:07 schreef tiho1 het volgende:
Vraag het de stukadoor die het gaat dien. Deze moet immers ook garantie geven.
Mijn stukadoor zegt altijd te ge n elkaar en plakt zelf gaas. Op de lange en korte kanten.
5 meter ruimte lijkt mij wat te veel btw.
Oh, maar AK-platen geven genoeg hechting aan het gips. Als je toch alles laat stukken, doe zoals je het uitkomt.quote:Op maandag 25 mei 2020 17:22 schreef Scharrelduif het volgende:
Van ruimte tussen de platen zegt men juist weer dat het sterker is. Beide zou ook nog kunnen, eerst de 5mm naden dichtsmeren en dan nog gaas er over.
quote:Op maandag 25 mei 2020 17:38 schreef Gieliovd het volgende:
Alles fout, gaten voor de spots opnieuw moeten maken, nieuwe platen... Nou ja bekijk het lekker, ze hebben het zelfs kosteloos gedaan.
2 weken later gips droog, volop scheuren rondom en de naden ook.
Had nou mijn plafond maar laten zitten
Ik heb tegen een schuine wand, AK platen met vezelversterkte vuller afgewerkt. Zit ondanks oud huis en kap die werkt nog zonder scheuren.quote:Op maandag 25 mei 2020 20:25 schreef usernaamvergeten het volgende:
Als het wil scheuren scheurt het toch wel, gaasband of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |