abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193298208
Ik zit al een tijd met een onzekerheid. Ik woon momenteel bij mijn ouders thuis samen met twee broertjes. Het plan is echter om in de stad te gaan wonen met een goede vriend van me. Ik huur dan een kamer bij hem.

Nu zit ik ermee dat ik 'bang' ben of het wel een verstandige beslissing is. Ik weet namelijk niet of het de vriendschap ook negatief kan beïnvloeden omdat je in het huis wel op elkaars lip kan zitten. Verder is hij nogal extrovert en energiek terwijl ik na een werkdag vaak moe ben en de rust opzoekt.

Mijn vriendin wil graag samenwonen maar nu nog niet (nog aan het afstuderen). Het leek mij daarom leuk een jaartje op mezelf te gaan zonder direct vanuit huis naar samenwonen te gaan. Ouders hebben liever dat ik ga sparen, maar snappen wel de keuze.

Kortom, ik heb wat twijfels over het onbekende en alle tips zijn welkom.
pi_193298213
Doen ^O^

Ben zelf vanuit huis samen gaan wonen en het voelt toch wel of ik iets gemist heb.
  maandag 25 mei 2020 @ 00:41:49 #3
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_193298227
Probeer het gewoon, je hebt altijd je ouders achter de hand.
pi_193298295
Juridisch wel goed vast laten leggen.
pi_193298328
Ik zou van te voren duidelijke afspraken met die vriend maken. Ben je bang dat het gaat botsen als jullie samenwonen? En waarover dan.
pi_193298345
Heb je al met die vriend gesproken over waar je bedenkingen liggen? Altijd fijn als hij al weet wat een mogelijke hick-up gaat worden en dat maakt het voor jou ook makkelijker om dan je rust te pakken, want dan weet hij er al vanaf.
Somebody that I used to know
pi_193298593
Allereerst, duidelijke afspraken maken. Het mag dan wel een vriend van je zijn, maar als je niets op papier hebt staan kun je zomaar op straat staan als je maat een kwaaie bui heeft. Er hoeft niet veel in te staan:
- Het adres, jullie namen en het huurtermijn.
- De huurprijs, eventueel aangevuld met aanvullende kosten
- Beschrijf de kamer met aantal vierkante meters die voor jezelf zijn en de gezamelijke ruimtes waar je gebruik van mag maken.
- Verwijs naar een extra contract waar je de minder formele zaken beschrijft, zoals het meenemen van vriendinnetjes/vriendjes, maten, familie, drugs en/of drank, het gebruik van tv/thermostaat/douche en wie het vuilnis buiten zet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_193298848
Kun je altijd proberen en anders kun je daarna weer terug.
ADHD-C
pi_193300210
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 01:48 schreef Ridocar het volgende:
- Verwijs naar een extra contract waar je de minder formele zaken beschrijft, zoals het meenemen van vriendinnetjes/vriendjes, maten, familie, drugs en/of drank, het gebruik van tv/thermostaat/douche en wie het vuilnis buiten zet.
:') .

On-topic: gewoon doen TS. Zelfs als het helemaal misgaat kan je terug naar huis, en als het niet mis gaat is het gewoon een mooie tijd.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_193300347
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:12 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

:') .

On-topic: gewoon doen TS. Zelfs als het helemaal misgaat kan je terug naar huis, en als het niet mis gaat is het gewoon een mooie tijd.
Dit ja. Niet te veel over nadenken. Of verwacht je dat je niet meer welkom bent bij je ouders als het misgaat?
pi_193300378
Ik zou het wel van tevoren hebben over verwachtingen. En als je denkt : we gaan er wel uitkomen, dan gewoon doen.
Somebody that I used to know
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 25 mei 2020 @ 09:26:37 #12
74056 crew  ToT
pi_193300390
Het kan idd echt wel invloed hebben op de vriendschap, zeker als je volledig anders in elkaar steekt qua huishouden, geluid, bezoek, drukte enz.
Aan de andere kant kun je er altijd wel samen uit komen als je allebei wat open staat voor goede communicatie en wat water bij de wijn kan doen.
pi_193300397
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 00:39 schreef genster het volgende:
Ouders hebben liever dat ik ga sparen, maar snappen wel de keuze.

Gaat die vriend een woekerhuur voor een klein kamertje vragen dat je ouders vinden dat je moet gaan sparen?
pi_193300399
Verhuurt die vriend die kamer ook als jij niet bij hem intrekt?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 25 mei 2020 @ 09:28:25 #15
74056 crew  ToT
pi_193300414
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gaat die vriend een woekerhuur voor een klein kamertje vragen dat je ouders vinden dat je moet gaan sparen?
Och er zijn echt wel meer ouders die willen dat je eerst een paar mille op je rekening hebt staan voor je het huis uit gaat, om te voorkomen dat je financieel in de problemen komt en bij hen gaat aankloppen voor hulp.
  maandag 25 mei 2020 @ 10:15:34 #16
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_193300897
Sparen kan ook als je op jezelf (samen) woont. Ouders van je moeten gewoon die navelstreng doorknippen, want dit lijkt me eerder een gevalletje van het empty-nest syndroom. Hoe eerder je het huis uit bent, hoe sneller je volwassen wordt.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  maandag 25 mei 2020 @ 10:24:14 #17
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_193300976
Het kan best een negatieve invloed hebben, maar ook een heel positieve. Je hebtin principe je ouders om eventueel op terug te vallen en wil sowieso al over een jaartje een plekje met je vriendin zoeken, dat maakt het het risico wel waard denk ik.

Maar inderdaad maak afspreken, bespreek knelpunten en vraag ook naar wat belangrijk voor hem is.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 10:15 schreef Cinemaniak het volgende:
Sparen kan ook als je op jezelf (samen) woont. Ouders van je moeten gewoon die navelstreng doorknippen, want dit lijkt me eerder een gevalletje van het empty-nest syndroom. Hoe eerder je het huis uit bent, hoe sneller je volwassen wordt.
Wat een overdreven reactie op basis van heel weinig informatie. :o
pi_193308836
Bedankt voor alle reacties!

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 00:54 schreef Womanly het volgende:
Ik zou van te voren duidelijke afspraken met die vriend maken. Ben je bang dat het gaat botsen als jullie samenwonen? En waarover dan.
Ja, als ik iets moet noemen dan voornamelijk omdat ik een full time baan heb en hij nog werken/leren doet. Hij heeft dus een stuk meer vrije tijd en ik een stuk minder. Daarbij zit ik ook nog wel eens bij m'n vriendin in de weekenden. Daarom zullen goede afspraken wel nodig zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 00:56 schreef Postbus100 het volgende:
Heb je al met die vriend gesproken over waar je bedenkingen liggen? Altijd fijn als hij al weet wat een mogelijke hick-up gaat worden en dat maakt het voor jou ook makkelijker om dan je rust te pakken, want dan weet hij er al vanaf.
Ja, al meerdere keren. Het mist wellicht ook wat context. Vriend van me was al een tijd naar huizen aan het zoeken. Ik had nog geen concrete plannen met m'n vriendin toen der tijd om samen te wonen. Ik was aan het afstuderen vorig jaar en dacht daarom dat het mij leuk leek om met een goede vriend even die ervaring mee te pikken van op jezelf zijn. Nu zijn er een hoop dingen gebeurd wat het beetje heeft veranderd. Namelijk dat de stiefmoeder van m'n vriendin in Augustus in gaat trekken bij m'n schoonvader en zij willen nu het hele huis verbouwen en de bedoeling is dan dat m'n vriendin naar zolder gaat als nieuwe kamer. Dit vindt zij echter onnodig veel moeite, omdat ze uit huis wilde zodra ze afgestudeerd is en een baan heeft. Dus nu wilde ze eigenlijk eerder weg en omdat de huizen zoektocht heel stroef liep (lastig een huis te krijgen tegenwoordig) met die vriend van me had ik tegen m'n vriendin toegezegd om wellicht eerder samen te wonen. Echter hadden we toen miraculeus ineens wel beet met een mooi huis waardoor het huidige plan dus doorging. Daardoor stond ik ook beetje qua mindset op twee plekken als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarbij wil een andere vriend van mij ook graag die kamer nu, omdat hij naar Australië zou gaan eind dit jaar en dit nu vanwege corona niet doorgaat. Hij wil het dus een jaar uitstellen en zou nu dus wel kunnen wonen daar. Die heeft overigens wel veel vrije tijd terwijl ik dan toch weer vaak opgesloten zit met werk (thuiswerken) nu met corona. Het deed mij beetje twijfelen hoeveel zin het had om voor een jaar dan het huis uit te gaan als ik dan relatief weinig tijd heb en minder kan sparen, maar anderzijds denk ik dat het wel goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling is wat onbetaalbaar is denk ik zo.

quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 01:48 schreef Ridocar het volgende:
Allereerst, duidelijke afspraken maken. Het mag dan wel een vriend van je zijn, maar als je niets op papier hebt staan kun je zomaar op straat staan als je maat een kwaaie bui heeft. Er hoeft niet veel in te staan:
- Het adres, jullie namen en het huurtermijn.
- De huurprijs, eventueel aangevuld met aanvullende kosten
- Beschrijf de kamer met aantal vierkante meters die voor jezelf zijn en de gezamelijke ruimtes waar je gebruik van mag maken.
- Verwijs naar een extra contract waar je de minder formele zaken beschrijft, zoals het meenemen van vriendinnetjes/vriendjes, maten, familie, drugs en/of drank, het gebruik van tv/thermostaat/douche en wie het vuilnis buiten zet.
Ja, ik heb een contract gemaakt waarin ik alles heb afgesproken over opzegtermijn, huurtermijn, overige regels zoals gebruik van douche, woonkamer, keuken etc. Dat zit gelukkig wel goed. Hoop alleen dat hij zich eraan gaat houden.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:22 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dit ja. Niet te veel over nadenken. Of verwacht je dat je niet meer welkom bent bij je ouders als het misgaat?
Nee, ik ben nog altijd welkom wel.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gaat die vriend een woekerhuur voor een klein kamertje vragen dat je ouders vinden dat je moet gaan sparen?
Mwah valt wel mee denk ik. 400 euro incl gas, water en licht voor hartje Rotterdam voor een kamer en een huis delen met iemand die je al goed kent natuurlijk.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:27 schreef Chia het volgende:
Verhuurt die vriend die kamer ook als jij niet bij hem intrekt?
Ja, er is al iemand die direct in zou willen trekken zelfs als ik af zou haken na een half jaar. Wat mij wel weer meer zekerheid geeft natuurlijk.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 10:15 schreef Cinemaniak het volgende:
Sparen kan ook als je op jezelf (samen) woont. Ouders van je moeten gewoon die navelstreng doorknippen, want dit lijkt me eerder een gevalletje van het empty-nest syndroom. Hoe eerder je het huis uit bent, hoe sneller je volwassen wordt.
Dit blijft wel lastig inderdaad. Ik ben de oudste thuis en heb er tijdens het studeren niet voor gekozen om op kamers te gaan. Voornamelijk omdat ik in Rotterdam alles had vond ik het de moeite niet waard. Ik denk daarom juist dat het wel goed is om op mezelf te gaan nu. Onzekerheden blijf je altijd wel houden denk ik.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 10:24 schreef PiyeReloaded het volgende:
Het kan best een negatieve invloed hebben, maar ook een heel positieve. Je hebtin principe je ouders om eventueel op terug te vallen en wil sowieso al over een jaartje een plekje met je vriendin zoeken, dat maakt het het risico wel waard denk ik.

Maar inderdaad maak afspreken, bespreek knelpunten en vraag ook naar wat belangrijk voor hem is.
[..]

Wat een overdreven reactie op basis van heel weinig informatie. :o
Thanks voor het advies! Ik denk dat het inderdaad het risico gewoon waard is. En inderdaad veel communiceren is vaak wel het beste. Het gaat vast heel leuk worden en ik heb genoeg uitwegen nu ik het zelf zo allemaal lees.

[ Bericht 0% gewijzigd door genster op 25-05-2020 19:48:20 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')