abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193208520
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.
Zolang je er blijft wonen maakt dat helemaal niets uit. Maar je moet niet over een jaar of 6 willen verkopen zonder risico op een restschuld.
Gewoon even verder sparen en dan een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen lijkt me een betere optie.
Staat in je glazen bol ook welke postcode de Postcodeloterij gaat winnen?
pi_193208528
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is, dat sparen beter lukt in een koop- dan in een huurwoning. En ik denk , dat het in de toekomst niet anders wordt, sterker nog als de huren zo blijven stijgen (5%/jaarbasis schijnt niet ongewoon te zijn), dan is sparen in een huurwoning al helemaal een Tantaluskwelling.
Als sparen je in een huurwoning niet lukt, dan gaat het in een koopwoning ook niet lukken. Kunnen (be)sparen is vooral iets wat tussen de oren zit.
pi_193208545
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 16:58 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Staat in je glazen bol ook welke postcode de Postcodeloterij gaat winnen?
Diepe economische krimp is onvermijdelijk. Dat was het al voor de corona crisis. Het wordt nu alleen heel erg versneld.
pi_193208576
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 16:58 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Als sparen je in een huurwoning niet lukt, dan gaat het in een koopwoning ook niet lukken. Kunnen (be)sparen is vooral iets wat tussen de oren zit.
Als je aflost spaar je ook....
pi_193208665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:01 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Klopt, maar als het mensen die huren blijkbaar niet eens lukt, hoe kunnen die mensen dan aflossen zinder heropvoeding om wel te leren sparen.
pi_193209172
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:01 schreef potjecreme het volgende:

[..]

ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.
Daarom los ik het liefst niet af, wat ik ook gelukkig niet hoef *O* je geld vastzetten in iets wat je niet gedeeltelijk kan verkopen is niet zo handig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193209325
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daarom los ik het liefst niet af, wat ik ook gelukkig niet hoef *O* je geld vastzetten in iets wat je niet gedeeltelijk kan verkopen is niet zo handig.
Zolang je ervoor zorgt dat je aan het einde van de looptijd het resterende bedrag op je rekening hebt staan is er inderdaad vrij weinig aan de hand.
In alle andere gevallen is het zeer onverstandig.
pi_193209331
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Zolang je ervoor zorgt dat je aan het einde van de looptijd het resterende bedrag op je rekening hebt staan is er inderdaad vrij weinig aan de hand.
In alle andere gevallen is het zeer onverstandig.
je kan ook je huis verkopen na afloop of een nieuwe hypotheek afsluiten...
allerlei opties... maar geld stoppen in iets wat je niet gedeeltelijk weer eruit kan halen is niet handig.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193209377
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Vind je dan niet dat je teveel rente betaald?
  dinsdag 19 mei 2020 @ 17:53:38 #135
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193209385
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 20:41 schreef DJEblender het volgende:
Meer dat er een vraagprijs van 219.500 wordt gecommuniceerd, ik bied daarboven en dan zeggen ze opeens, oh nee, we willen toch meer, maak er maar 235 van.

Dat is toch niet gebruikelijk?
Is niet ongebruikelijk of zo. Verkopers hebben het voorlopig nog wel voor het zeggen op de huizenmarkt.
pi_193209386
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:53 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Vind je dan niet dat je teveel rente betaald?
dat kost het om je vermogen liquide te houden inderdaad.
pi_193209415
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je kan ook je huis verkopen na afloop of een nieuwe hypotheek afsluiten...
allerlei opties... maar geld stoppen in iets wat je niet gedeeltelijk weer eruit kan halen is niet handig.
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.
pi_193209439
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:55 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.
niet als je de prijs in de gaten houdt, dan kan je er rekening mee houden. De WOZ waarde is een redelijke aanname, die je in de gate kan houden als je moet verkopen.
pi_193209698
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat kost het om je vermogen liquide te houden inderdaad.
Dat bedoel @potjecreme vast niet. Als je aflost betaal je steeds minder rente, dus houdt je steeds meer over.
Bij een hogere rentestand op de spaarrekening zou je dat verlies aan te betalen rente nog kunnen compenseren, maar dat is helaas niet het geval.

Maar goed dat je in ieder geval na hebt gedacht aan opties aan het einde van de looptijd. Ik zou alleen nog wel even de mogelijke financiële gevolgen nog een keer nalopen. Grote kans dat het heel anders is dan dat je het je voorstelt.

Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken. Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
pi_193209895
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 21:34 schreef DJEblender het volgende:
Het waren er 4 zei de make
[..]

Het wa
[..]

Het waren er 4
Dat is meer dan 1, kansen dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193209939
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat bedoel @:potjecreme vast niet. Als je aflost betaal je steeds minder rente, dus houdt je steeds meer over.
Dat klopt, echter dat heeft ook een prijs, je geld zet je vast. Ik weet niet of je dat echt sparen kan noemen, want het geld wat je vastzet heb je niet mee liquide voor noodgevallen.
quote:
Maar goed dat je in ieder geval na hebt gedacht aan opties aan het einde van de looptijd. Ik zou alleen nog wel even de mogelijke financiële gevolgen nog een keer nalopen. Grote kans dat het heel anders is dan dat je het je voorstelt.

Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken. Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
Dat zou zomaar kunnen, daar is iedereen vrij in om zelf beslissingen over te maken.
pi_193210137
quote:
Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken.
Waarom? Je hoeft toch geen antwoord te geven? Mogelijkheden zat: verkopen, nieuwe hypotheek, executoriale verkoop….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 19 mei 2020 @ 18:46:47 #143
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_193210198
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:55 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets niet
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_193210221
quote:
Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
Je kan je natuurlijk ook afvragen: hoe komt het dat zovelen een aflossingsvrije hypotheek hebben en mogelijk hun schuld aan het einde niet kunnen afbetalen?

Dan zou mijn antwoord zijn: "decennia lang konden banken, hypotheekadviseurs en verzekeraars hun gang gaan en huizenkopers schaamteloos opzadelen met dergelijke producten, waarbij de attitude was (en is): dat duurt nog zo lang, dat zien we dan wel weer". Ja, dat haalt je de koekoek, toen al hadden dergelijke producten door de overheid fiscaal afgestraft i.p.v. beloond moeten worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193210254
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 18:46 schreef Kamover het volgende:
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets niet
Dat is precies het punt: er klopt iets niet. Maar bij de personen/instanties die je het product hebben verkocht, hoef je dan niet meer aan te kloppen; hun antwoord zal zijn: "u hebt 25 jaar geleden voor dit product gekozen en getekend, dit blijkt helaas de uitkomst".
  dinsdag 19 mei 2020 @ 18:53:12 #146
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_193210320
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 22:30 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ja, je kan beter 15k weggooien omdat je denkt het zelf beter te kunnen _O-

Wat een domme redenering, als je geen ervaring en geen kennis hebt moet je een expert inschakelen. En als je het niet kunt betalen, dan kijk je naar woningen boven je budget.
Ik heb nog nooit een huis gekocht (3x) of verkocht (1x) met behulp van een makelaar. Je moet alleen niet te graag willen en geduld hebben. Dan kan het prima.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_193210412
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

niet als je de prijs in de gaten houdt, dan kan je er rekening mee houden. De WOZ waarde is een redelijke aanname, die je in de gate kan houden als je moet verkopen.
Als je moet verkopen is in de gaten houden van de woz als indicatie te laat. Als je het ideale moment om te verkopen kaat afhangen van de WOZ ben je sowieso te laat in geval van een daling door economische krimp.
WOZ is gebaseerd op de peildatum van het jaar ervoor. Bij daling van de prijzen loop je dus in het ergste geval 2 jaar achter en in die tijd kunnen prijzen zomaar 30 procent gezakt zijn.
pi_193210494
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat klopt, echter dat heeft ook een prijs, je geld zet je vast. Ik weet niet of je dat echt sparen kan noemen, want het geld wat je vastzet heb je niet mee liquide voor noodgevallen.
[..]

Dat zou zomaar kunnen, daar is iedereen vrij in om zelf beslissingen over te maken.
Hoeveel heb je nodig voor noodgevallen?
Ik heb altijd een potje van pakweg 60k de rest op de bank staan voor noodgevallen. De rest hoeft niet heel liquide te zijn. Je kunt ook je hypotheek verhogen als de nood hoog is. Niet handig overigens als je huis onder water staat. Dan lukt dat vast ook niet meer. Andere zaken zoals aandelen oid als je die hebt kun je ook snel verkopen in geval van nood.
pi_193210553
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 18:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Je hoeft toch geen antwoord te geven? Mogelijkheden zat: verkopen, nieuwe hypotheek, executoriale verkoop….
Je hoeft geen antwoord te geven inderdaad, maar als er een grote restschuld boven iemand zijn hoofd hangt, lijkt het me terecht dat de bank daarvoor tijdig waarschuwt. Zeker als je bedenkt dat weinig mensen er rekening mee houden.
pi_193210590
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 18:46 schreef Kamover het volgende:

[..]

Als je huis na 25 jaar onder water staat heb je waarschijnlijk te weinig afgelost inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')