Staat in je glazen bol ook welke postcode de Postcodeloterij gaat winnen?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.
Zolang je er blijft wonen maakt dat helemaal niets uit. Maar je moet niet over een jaar of 6 willen verkopen zonder risico op een restschuld.
Gewoon even verder sparen en dan een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen lijkt me een betere optie.
Als sparen je in een huurwoning niet lukt, dan gaat het in een koopwoning ook niet lukken. Kunnen (be)sparen is vooral iets wat tussen de oren zit.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat sparen beter lukt in een koop- dan in een huurwoning. En ik denk , dat het in de toekomst niet anders wordt, sterker nog als de huren zo blijven stijgen (5%/jaarbasis schijnt niet ongewoon te zijn), dan is sparen in een huurwoning al helemaal een Tantaluskwelling.
Diepe economische krimp is onvermijdelijk. Dat was het al voor de corona crisis. Het wordt nu alleen heel erg versneld.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:58 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Staat in je glazen bol ook welke postcode de Postcodeloterij gaat winnen?
Als je aflost spaar je ook....quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:58 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als sparen je in een huurwoning niet lukt, dan gaat het in een koopwoning ook niet lukken. Kunnen (be)sparen is vooral iets wat tussen de oren zit.
Klopt, maar als het mensen die huren blijkbaar niet eens lukt, hoe kunnen die mensen dan aflossen zinder heropvoeding om wel te leren sparen.quote:
ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.quote:
Zolang je ervoor zorgt dat je aan het einde van de looptijd het resterende bedrag op je rekening hebt staan is er inderdaad vrij weinig aan de hand.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.
Daarom los ik het liefst niet af, wat ik ook gelukkig niet hoefje geld vastzetten in iets wat je niet gedeeltelijk kan verkopen is niet zo handig.
je kan ook je huis verkopen na afloop of een nieuwe hypotheek afsluiten...quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Zolang je ervoor zorgt dat je aan het einde van de looptijd het resterende bedrag op je rekening hebt staan is er inderdaad vrij weinig aan de hand.
In alle andere gevallen is het zeer onverstandig.
Vind je dan niet dat je teveel rente betaald?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.
Daarom los ik het liefst niet af, wat ik ook gelukkig niet hoefje geld vastzetten in iets wat je niet gedeeltelijk kan verkopen is niet zo handig.
Is niet ongebruikelijk of zo. Verkopers hebben het voorlopig nog wel voor het zeggen op de huizenmarkt.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:41 schreef DJEblender het volgende:
Meer dat er een vraagprijs van 219.500 wordt gecommuniceerd, ik bied daarboven en dan zeggen ze opeens, oh nee, we willen toch meer, maak er maar 235 van.
Dat is toch niet gebruikelijk?
dat kost het om je vermogen liquide te houden inderdaad.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Vind je dan niet dat je teveel rente betaald?
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je kan ook je huis verkopen na afloop of een nieuwe hypotheek afsluiten...
allerlei opties... maar geld stoppen in iets wat je niet gedeeltelijk weer eruit kan halen is niet handig.
niet als je de prijs in de gaten houdt, dan kan je er rekening mee houden. De WOZ waarde is een redelijke aanname, die je in de gate kan houden als je moet verkopen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:55 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.
Dat bedoel @potjecreme vast niet. Als je aflost betaal je steeds minder rente, dus houdt je steeds meer over.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat kost het om je vermogen liquide te houden inderdaad.
Dat is meer dan 1, kansen dus.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:34 schreef DJEblender het volgende:
Het waren er 4 zei de make
[..]
Het wa
[..]
Het waren er 4
Dat klopt, echter dat heeft ook een prijs, je geld zet je vast. Ik weet niet of je dat echt sparen kan noemen, want het geld wat je vastzet heb je niet mee liquide voor noodgevallen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat bedoel @:potjecreme vast niet. Als je aflost betaal je steeds minder rente, dus houdt je steeds meer over.
Dat zou zomaar kunnen, daar is iedereen vrij in om zelf beslissingen over te maken.quote:Maar goed dat je in ieder geval na hebt gedacht aan opties aan het einde van de looptijd. Ik zou alleen nog wel even de mogelijke financiële gevolgen nog een keer nalopen. Grote kans dat het heel anders is dan dat je het je voorstelt.
Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken. Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
Waarom? Je hoeft toch geen antwoord te geven? Mogelijkheden zat: verkopen, nieuwe hypotheek, executoriale verkoop….quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:
Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken.
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets nietquote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:55 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.
Je kan je natuurlijk ook afvragen: hoe komt het dat zovelen een aflossingsvrije hypotheek hebben en mogelijk hun schuld aan het einde niet kunnen afbetalen?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:
Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
Dat is precies het punt: er klopt iets niet. Maar bij de personen/instanties die je het product hebben verkocht, hoef je dan niet meer aan te kloppen; hun antwoord zal zijn: "u hebt 25 jaar geleden voor dit product gekozen en getekend, dit blijkt helaas de uitkomst".quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:46 schreef Kamover het volgende:
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets niet
Ik heb nog nooit een huis gekocht (3x) of verkocht (1x) met behulp van een makelaar. Je moet alleen niet te graag willen en geduld hebben. Dan kan het prima.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:30 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, je kan beter 15k weggooien omdat je denkt het zelf beter te kunnen![]()
Wat een domme redenering, als je geen ervaring en geen kennis hebt moet je een expert inschakelen. En als je het niet kunt betalen, dan kijk je naar woningen boven je budget.
Als je moet verkopen is in de gaten houden van de woz als indicatie te laat. Als je het ideale moment om te verkopen kaat afhangen van de WOZ ben je sowieso te laat in geval van een daling door economische krimp.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
niet als je de prijs in de gaten houdt, dan kan je er rekening mee houden. De WOZ waarde is een redelijke aanname, die je in de gate kan houden als je moet verkopen.
Hoeveel heb je nodig voor noodgevallen?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat klopt, echter dat heeft ook een prijs, je geld zet je vast. Ik weet niet of je dat echt sparen kan noemen, want het geld wat je vastzet heb je niet mee liquide voor noodgevallen.
[..]
Dat zou zomaar kunnen, daar is iedereen vrij in om zelf beslissingen over te maken.
Je hoeft geen antwoord te geven inderdaad, maar als er een grote restschuld boven iemand zijn hoofd hangt, lijkt het me terecht dat de bank daarvoor tijdig waarschuwt. Zeker als je bedenkt dat weinig mensen er rekening mee houden.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom? Je hoeft toch geen antwoord te geven? Mogelijkheden zat: verkopen, nieuwe hypotheek, executoriale verkoop….
Als je huis na 25 jaar onder water staat heb je waarschijnlijk te weinig afgelost inderdaad.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:46 schreef Kamover het volgende:
[..]
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |