abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 mei 2020 @ 13:13:43 #101
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193205374
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 12:08 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Niet perse over 3 jaar, maar ik zie mezelf geen 10 jaar wonen hierin.

Dit is een leuk begin, met lage hypotheek TOV mijn salaris. Maar uiteindelijk wil ik samenwonen met mijn vriendin en groter gaan wonen. Dat kan over ,e jaar al zijn, of over 5 jaar. Maar gaat wel gebeuren uiteindelijk.
Hmmm... anderen hebben het ook gezegd hier, maar ik vind dit echt bizar slecht getimed. Als je met een horizon van 3 jaar gaat kopen, op dít moment... tja... wie weet. Maar ik zou dat echt zeer zeker niet doen. Vergeet je niet dat je óók nog een keer kosten-koper + makelaar kwijt bent. Niemand hier heeft een glazen bol, maar ik moet nog iemand tegenkomen die voorspelt dat de woningmarkt de komende tijd in een rit omhoog gaat...

Ik wil op dit moment wel een huis kopen, maar dat is:
a. met tegenzin (omdat mijn vriendin dat graag wil) :P
b. omdat ik ook een woning vérkoop (en het gevoel van winst/verlies elkaar enigszins opheft)
c. met een horizon van "we zijn van plan daar 20+ jaar te gaan wonen"

Als 1 van bovenstaande niet waar zou zijn, zou ik nu geen huis kopen. Maar dat mag iedereen gelukkig zelf bepalen. Bedenk ook hoe erg je het vindt als je huisje over 3 jaar toch per ongeluk nog maar 180.000 euro waard is. Ik ken mensen persoonlijk die in zo'n soort situatie (ook 20 jaar geleden kon je iets te duur kopen) zitten. Die zijn echt niet blij.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193205449
Mijn doel is niet kopen om winst te maken over 3 jaar.

Mijn doel is kopen om erin te wonen. Tegen een schappelijke prijs en hopelijk winst te maken over 3 tot 6 jaar.

Maar het doel is om erin te wonen en niet genaaid te worden met de koopprijs. Simpel.
  dinsdag 19 mei 2020 @ 13:26:20 #103
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_193205538
Het is netter als ze zeggen 'je mag tot x datum bieden en dan wint het hoogste bod' maar in de praktijk (bron: ik verkocht 1,5 jaar geleden een huis dat ruim 50k boven de vraagprijs wegging maar dat was wel in het hoofdstedelijke stadje A. dus in Alphen a/d Rijn is het vast iets anders) zal de makelaar bij de kopers die een aankoopmakelaar hebben die ze aanstaat wellicht alsnog min of meer laten doorschemeren hoe hoog ze moeten bieden om een kans te maken. . . Maar goed, bottom line, als je niet wil overbieden moet je het niet doen maar de kans dat je het krijgt is dan ook niet zo groot.

(En ja, natuurlijk is 'zo veel boven de vraagprijs weggaan' een conventie, je kan het ook 50k hoger in de markt zetten. Theorie was TOEN dat iedereen in het hoofdstedelijke stadje A. wist dat je flink moest overbieden en dat je al begon op 50k hoger mensen er van uit gingen dat ze alsnog moesten overbieden en dan een prijs moesten betalen die het niet waard was. Extra bewijs van doorgestoken kaart/ aankoopmakelaars die exact aanvoelen wat de marktprijs van een object is op basis van jarenlange ervaring: bijna alle boden zaten op 40-50k boven de vraagprijs. Overigens is de woz per 1/1/19 van dat pand inmiddels alsnog hoger dan de toenmalige verkoopprijs)
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_193205607
Net een aankoopmakelaar gebeld met veel ervaring in Alphen.

Prijzen zijn

1299 voor begeleiding van zelfgekozen woning
1699 voor begeleiding inclusief zoeken etc.

Is niet extreem duur inderdaad.
pi_193205725
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:19 schreef DJEblender het volgende:

Mijn doel is kopen om erin te wonen. Tegen een schappelijke prijs en hopelijk winst te maken over 3 tot 6 jaar.

Maar het doel is om erin te wonen en niet genaaid te worden met de koopprijs. Simpel.
Gelijke prijs aanname is ook een risico. Ben je ook bereid verlies te nemen van bv 15k zonder je kostenkoper, die komt er nog bij
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193205791
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:13 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hmmm... anderen hebben het ook gezegd hier, maar ik vind dit echt bizar slecht getimed. Als je met een horizon van 3 jaar gaat kopen, op dít moment... tja... wie weet. Maar ik zou dat echt zeer zeker niet doen. Vergeet je niet dat je óók nog een keer kosten-koper + makelaar kwijt bent. Niemand hier heeft een glazen bol, maar ik moet nog iemand tegenkomen die voorspelt dat de woningmarkt de komende tijd in een rit omhoog gaat...

Ik wil op dit moment wel een huis kopen, maar dat is:
a. met tegenzin (omdat mijn vriendin dat graag wil) :P
b. omdat ik ook een woning vérkoop (en het gevoel van winst/verlies elkaar enigszins opheft)
c. met een horizon van "we zijn van plan daar 20+ jaar te gaan wonen"

Als 1 van bovenstaande niet waar zou zijn, zou ik nu geen huis kopen. Maar dat mag iedereen gelukkig zelf bepalen. Bedenk ook hoe erg je het vindt als je huisje over 3 jaar toch per ongeluk nog maar 180.000 euro waard is. Ik ken mensen persoonlijk die in zo'n soort situatie (ook 20 jaar geleden kon je iets te duur kopen) zitten. Die zijn echt niet blij.
Gangbaar is 7-10 jaar maar dat is voor mij nog te kort. Ik ga liever voor 15-20 j́aar vanwege de kosten koper en prijsfluctuaties.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193205796
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gelijke prijs aanname is ook een risico. Ben je ook bereid verlies te nemen van bv 15k zonder je kostenkoper, die komt er nog bij
Ja. Dan blijf ik gewoon zitten.
pi_193205798
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:30 schreef DJEblender het volgende:
Net een aankoopmakelaar gebeld met veel ervaring in Alphen.

Prijzen zijn

1299 voor begeleiding van zelfgekozen woning
1699 voor begeleiding inclusief zoeken etc.

Is niet extreem duur inderdaad.
Dit is voor mij een nobrainer
pi_193205814
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:45 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Ja. Dan blijf ik gewoon zitten.
Onder elke conditie die zich logischerwijs kan voordoen? Dus eigenlijk doe je hier al je eerste concessie aan due 3 jaar.
  dinsdag 19 mei 2020 @ 14:39:53 #110
51385 baskick
Juist ja!
pi_193206438
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou een rekensom maken.
1 scenario huren voor 3 jaar met behoud van kosten koper en geen risico. Uitgaven is huur.
2 scenario kopen met risico en verlies van kosten koper in 3 jaar. Uitgaven is hypotheek plus kostenkoper en hogere gem. Belastingen.

Ik heb al een idee wat de uitkomst is.
Uitgaven zijn denk ik afgerond gelijk en bij kopen heb je een risico.
En doorgaans ook 3 jaar kosten aan onderhoud. Huren heeft ook voordelen, zeker als je zo flexibel wilt zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193206649
Weet iemand hoe het zit met de overdrachtsbelasting?

Stel ik koop het voor 225k. Dan betaal ik 225k * 0.02 = 4.5k belasting.

Wanneer valt de blauwe envelop op de mat? Gelijk bij aankoop? En wat is de betaaltermijn hiervan? Eventueel in termijnen?
pi_193206677
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 14:55 schreef DJEblender het volgende:

Wanneer valt de blauwe envelop op de mat? Gelijk bij aankoop? En wat is de betaaltermijn hiervan? Eventueel in termijnen?
Bij overdracht, de notaris rekent voor je af.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 mei 2020 @ 14:59:18 #113
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_193206681
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 14:55 schreef DJEblender het volgende:

Via de notaris. Dus als je de definitieve krabbel zet en je de sleutels krijgt.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_193206699
Toch raar dat de overheid ook hier weer belasting op heft.

Weer ff 4.5k hup weg.

Ze zouden het moeten afschaffen voor starters zoals ik
pi_193206714
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:00 schreef DJEblender het volgende:

Eens. En verdubbelen voor investeerders.
pi_193206902
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 14:39 schreef baskick het volgende:

[..]

En doorgaans ook 3 jaar kosten aan onderhoud. Huren heeft ook voordelen, zeker als je zo flexibel wilt zijn.
Daar kan je voor kiezen en hoeft niet.
pi_193206960
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:00 schreef DJEblender het volgende:
Toch raar dat de overheid ook hier weer belasting op heft.

Weer ff 4.5k hup weg.

Ik heb nog de 6 procent betaald... Dit is een schijntje
pi_193206977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb nog de 6 procent betaald... Dit is een schijntje
Precies dat.

Eenmalige kosten voor het kopen van een huis zijn tegenwoordig al heel laag, en je kan veel meer zelf regelen en uitzoeken.
pi_193207270
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 13:19 schreef DJEblender het volgende:

Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.
Zolang je er blijft wonen maakt dat helemaal niets uit. Maar je moet niet over een jaar of 6 willen verkopen zonder risico op een restschuld.
Gewoon even verder sparen en dan een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen lijkt me een betere optie.
pi_193207588
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.
Zolang je er blijft wonen maakt dat helemaal niets uit. Maar je moet niet over een jaar of 6 willen verkopen zonder risico op een restschuld.
Gewoon even verder sparen en dan een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen lijkt me een betere optie.
Er zijn op dit moment ruim 300.000 woningen te weinig. Zeker starterswoningen zijn schaars, en worden alleen maar schaarser. Nieuwbouw voor starters is er nauwelijks, immers door alle milieu-eisen is bouwen voor dat segment niet rendabel. Als je ergens in de komende 12 maanden kan instappen, dan zou ik dat niet nalaten.
pi_193207889
quote:

[..]

Ohja? Er is een enorm woningtekort. Dit zorgt ervoor dat ook de vraag blijft, zelfs in een recessie.

Bovendien is dit een prijsklasse die erg in trek is. Ik maak me geen zorgen.
pi_193208120
quote:

Punt is, dat sparen beter lukt in een koop- dan in een huurwoning. En ik denk , dat het in de toekomst niet anders wordt, sterker nog als de huren zo blijven stijgen (5%/jaarbasis schijnt niet ongewoon te zijn), dan is sparen in een huurwoning al helemaal een Tantaluskwelling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193208160
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:59 schreef Ysaud het volgende:
Er zijn op dit moment ruim 300.000 woningen te weinig. Zeker starterswoningen zijn schaars, en worden alleen maar schaarser. Nieuwbouw voor starters is er nauwelijks, immers door alle milieu-eisen is bouwen voor dat segment niet rendabel. Als je ergens in de komende 12 maanden kan instappen, dan zou ik dat niet nalaten.
Eén van de meest merkwaardige fenomenen is nog steeds de lage kapitaalmarktente, op de kapitaalmarkt nog steeds negatief. Hetgeen z'n weerslag heeft op de hypotheekrente, die voor een 10 jrs RVP, zo rond de 1% schommelt.

In "mijn goeie ouwe tijd" , hadden we het over hypotheek- en spaarrentes van 7 resp. 5%.. Toen was de rente van invloed op de huizenprijs, in die zin dat je wel degelijk met hoge maandlasten te maken hebt.

Tegenwoordig is het geld (dank zij ECB beleid) zowat gratis voorradig; dus gooien maar metd e tonnen voor een flatje van 65m 2

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-05-2020 18:40:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193208466
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:59 schreef Ysaud het volgende:

[..]

Het duurt nog wel een paar jaar die daling. Dat zie je nooit direct bij een krimp. Tot die tijd blijven de prijzen nog wel even stijgen inderdaad.
pi_193208492
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 16:17 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Ohja? Er is een enorm woningtekort. Dit zorgt ervoor dat ook de vraag blijft, zelfs in een recessie.

Bovendien is dit een prijsklasse die erg in trek is. Ik maak me geen zorgen.
De vraag blijft, maar dat zegt niet altijd alles over de prijs van de woningen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')