quote:
Dankzij een mol op het Mediapark is GeenStijl in het bezit gekomen van screenshots en documenten waaruit blijkt dat publieke nieuwsdienst NOS haar medewerkers actief aanspoort om in reportages en nieuwsberichten te profileren op geslacht en etniciteit, en daarvoor op basis van drie wekelijkse nominaties iedere maand een "Divibokaal" uitreikt. Daarnaast heeft de NOS-redactie (400 medewerkers) toegang tot een zogenaamde "Divibase", een telefoonklapper waarin mensen zijn geregistreerd op geslacht en etniciteit, waardoor redacteuren bepaalde selectiecriteria kunnen toepassen om reacties en wederhoor specifiek bij Nederlanders met een migratie-achtergrond of van een bepaald geslacht te kunnen halen. Zie screenshot hierboven (opklik voor leesbaar). Afkomst en etniciteit worden in de database vermomd als "Diversiteit", waardoor personen in de klapper ineens een "Marokkaanse diversiteit" of een "Libanese diversiteit" krijgen.
Het feit dat deze "Divibase" gekoppeld is aan een maandelijks uitgereikte "Divibokaal" voor de meest 'diverse' productie, versterkt de suggestie dat de genationaliseerde nieuwsvoorziener etnische profilering en selectie op geslacht sterk aanmoedigt
twitter:fidanekiz twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 13:58:06Heb jij weleens last van racisme, Fidan?’ werd me onlangs nog gevraagd in een interview. 👇🏽 Ben er misselijk van. https://t.co/Bt6XuIqvDe reageer retweet
twitter:insooradstake twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 14:02:52@BartNijman @NOS schande. Wordt gewoon stereotypering op me losgelaten. En Marcel heeft me ook nog eens geblocked! https://t.co/bfKMkpfKDE reageer retweet
Omdat?quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:48 schreef RTR het volgende:
Dit was toch al bekend weer een reden om FvD te stemmen
Met etnisch profileren heb ik geen probleem, met dit wel.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:44 schreef probeer het volgende:
Smerige praktijk, dat etnisch profileren. Zo ook in dit geval.
Al zullen veel FoK!-ers daar, gezien andere topics, niet zoveel moeite mee hebben?
Precies je kan vinden van profileren wat je wilt maar dit gaat echt een stap verder.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Met etnisch profileren heb ik geen probleem, met dit wel.
Profileren gaat over groepen, en als bepaalde zaken binnen bepaalde groepen vaker voorkomen heb ik geen moeite mee als daar op wordt gezocht.
Ik heb hier moeite mee omdat dit individuen zijn die worden gereduceerd tot hun afkomst. Ze willen geen econoom in de uitzending, maar een Surinamer. Ze willen geen auteur interviewen, maar een Marokkaan.
Ja dit zou zo een sketch kunnen zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:53 schreef MadJackthePirate het volgende:
En die bokaal ook
"Gefeliciteerd Lisa, je hebt in één uitzending maar liefst 3 negers, 2 homo's en een gehandicapte weten te krijgen!'
Uit je eigen bron:quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Profileren gaat over groepen, en als bepaalde zaken binnen bepaalde groepen vaker voorkomen heb ik geen moeite mee als daar op wordt gezocht.
Ik heb hier moeite mee omdat dit individuen zijn die worden gereduceerd tot hun afkomst. Ze willen geen econoom in de uitzending, maar een Surinamer. Ze willen geen auteur interviewen, maar een Marokkaan.
twitter:EIsitman twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 14:50:34Voor iedereen die ooit in zo'n divi-repo'tje heeft mogen figureren: begrijpelijk en terecht als jullie je een beetje smerig en gebruikt voelen. Maar troost je met de gedachte dat Nik, Charlotte en Romy er een tijdje een mooie beker voor op hun schoorsteenmantel hebben gehad. reageer retweet
Ik verheug me al op het volgende mediadebat.twitter:Martinbosma_pvv twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 13:04:04Puur, onversneden RACISME.
Als je blanken uitsluit, krijg je een prijs bij de NOS. Of negatief bericht over Zwarte Piet. En ze doen aan etnisch profileren.
Huidskleur als journalistiek criterium.... https://t.co/SXNyzFIR0p reageer retweet
Ik vind dit soort dingen zelfs ronduit beledigend tegenover de geinterviewden. Ben je een serieuze deskundige, en dan wordt je bij de NOS gearchiveerd op basis van je kleurtje...quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het profileren op basis van etniciteit is prima, maar ze gaan te ver bij het vastleggen in een database? Of hoe moet ik dat zien? Wat is die extra stap (tov 'normaal' etnisch profileren) waardoor het te ver gaat?quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Precies je kan vinden van profileren wat je wilt maar dit gaat echt een stap verder.
Nee, het een is beleid aanpassen a.d.h.v. statistiek, dit is handelen jegens een individu omwille van een kleurtje. Dat is echt nog een stap verder.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Het profileren op basis van etniciteit is prima, maar ze gaan te ver bij het vastleggen in een database? Of hoe moet ik dat zien? Wat is die extra stap (tov 'normaal' etnisch profileren) waardoor het te ver gaat?
(vergeet alsjeblieft niet, ook ik vind dit walgelijk van de NOS en imo reden om mensen linea recta de laan uit te schoppen.)
Er wordt niemand aangehouden omdat hij Marokkaan is.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Het profileren op basis van etniciteit is prima, maar ze gaan te ver bij het vastleggen in een database? Of hoe moet ik dat zien? Wat is die extra stap (tov 'normaal' etnisch profileren) waardoor het te ver gaat?
(vergeet alsjeblieft niet, ook ik vind dit walgelijk van de NOS en imo reden om mensen linea recta de laan uit te schoppen.)
Maar of ze nou een auto aanhouden omdat er een Marokkaan achter het stuur zit, of dat ze die Marokkaan nou uitnodigen voor Nieuwsuur omdat hij een Marokkaan is. In beide gevallen selecteren ze hem omdat hij Marokkaan is. Negatieve en positieve discriminatie zijn beide nog steeds discriminatie, dat idee. (En in dit geval zelfs racisme, want het gaat om etniciteit.)
Maar op eenzelfde fiets zal de NOS dan iets lafs beargumenteren als 'de experts die ze uitnodigen zijn voornamelijk blank, dus geen eerlijke afspiegeling zijn van de samenleving, dat komt niet overeen met een van de doelstellingen om een zo groot mogelijk aantal mensen aan te spreken waardoor diversiteit ook voor de NOS noodzakelijk is, dus op basis van dat statistische gegeven dat de NOS niet genoeg mensen van allochtone afkomst voor de camera zet, voeren ze het beleid om ook te selecteren op etniciteit.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 15:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee, het een is beleid aanpassen a.d.h.v. statistiek, dit is handelen jegens een individu omwille van een kleurtje. Dat is echt nog een stap verder.
P.s. ik ben al geen voorstander van het eerste.
Nou ja, alle nieuwsredacties hebben een contactenlijst met namen, functies, telefoonnummers en mailadressen van personen die voor hen relevant zijn. Maar het is inderdaad ietwat bizar om daar de etniciteit bij te vermelden.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 14:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |