abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193142787
quote:

Dankzij een mol op het Mediapark is GeenStijl in het bezit gekomen van screenshots en documenten waaruit blijkt dat publieke nieuwsdienst NOS haar medewerkers actief aanspoort om in reportages en nieuwsberichten te profileren op geslacht en etniciteit, en daarvoor op basis van drie wekelijkse nominaties iedere maand een "Divibokaal" uitreikt. Daarnaast heeft de NOS-redactie (400 medewerkers) toegang tot een zogenaamde "Divibase", een telefoonklapper waarin mensen zijn geregistreerd op geslacht en etniciteit, waardoor redacteuren bepaalde selectiecriteria kunnen toepassen om reacties en wederhoor specifiek bij Nederlanders met een migratie-achtergrond of van een bepaald geslacht te kunnen halen. Zie screenshot hierboven (opklik voor leesbaar). Afkomst en etniciteit worden in de database vermomd als "Diversiteit", waardoor personen in de klapper ineens een "Marokkaanse diversiteit" of een "Libanese diversiteit" krijgen.

Het feit dat deze "Divibase" gekoppeld is aan een maandelijks uitgereikte "Divibokaal" voor de meest 'diverse' productie, versterkt de suggestie dat de genationaliseerde nieuwsvoorziener etnische profilering en selectie op geslacht sterk aanmoedigt

Volledige artikel hier:

https://www.geenstijl.nl/5153462/diversiteitsfeestje/#more

Dit is echt heel kwalijk. Buiten dat NOS mensen reduceert tot hun etniciteit is dit ook nog eens verboden volgens mij, en een datalek!

Het toont ook haarfijn aan dat de NOS helemaal geen objectieve organisatie is maar een politiek ideologisch gedreven instituut met een agenda die een bepaald verhaal wil uitdragen. Van uw belastinggeld.

Sommigen zullen klagen over de bron. Ik zou het liever over de inhoud willen hebben want dit is gewoon een degelijk artikel en NOS heeft iets uit te leggen. Ik zou zelfs zeggen daar moeten koppen rollen.

Je zou maar uitgenodigd zijn als deskundige,kom je er nu achter dat je er niet zat vanwege je kennis maar vanwege je Marokkaanse achtergrond.

fidanekiz twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 13:58:06 Heb jij weleens last van racisme, Fidan?’ werd me onlangs nog gevraagd in een interview. 👇🏽 Ben er misselijk van. https://t.co/Bt6XuIqvDe reageer retweet
insooradstake twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 14:02:52 @BartNijman @NOS schande. Wordt gewoon stereotypering op me losgelaten. En Marcel heeft me ook nog eens geblocked! https://t.co/bfKMkpfKDE reageer retweet
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_193142866
Smerige praktijk, dat etnisch profileren. Zo ook in dit geval.

Al zullen veel FoK!-ers daar, gezien andere topics, niet zoveel moeite mee hebben?
"Pools are perfect for holding water"
pi_193142872
Van de hele dag selecteren op huidskleur word je vanzelf een racistische organisatie.
pi_193142917
Dit was toch al bekend weer een reden om FvD te stemmen (y)
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 14:48:09 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_193142918
Intens trieste club. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 15 mei 2020 @ 14:49:26 #6
459912 FlippingCoin
pi_193142936
Iedereen in die database wordt dus keihard gediscrimineerd, gesproken en in beeld gebracht om een kleurtje of afkomst ipv expertise of een goed verhaal. Wow. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_193142952
Doen ze daar ook aan schedelmetingen om te bepalen welke diversiteit iemand heeft?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 15 mei 2020 @ 14:50:25 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_193142956
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:48 schreef RTR het volgende:
Dit was toch al bekend weer een reden om FvD te stemmen (y)
Omdat?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 14:50:26 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193142958
Het verbaast me ook niet eens. Het is gewoon alle schaamte voorbij.
pi_193142959
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:44 schreef probeer het volgende:
Smerige praktijk, dat etnisch profileren. Zo ook in dit geval.

Al zullen veel FoK!-ers daar, gezien andere topics, niet zoveel moeite mee hebben?
Met etnisch profileren heb ik geen probleem, met dit wel.

Profileren gaat over groepen, en als bepaalde zaken binnen bepaalde groepen vaker voorkomen heb ik geen moeite mee als daar op wordt gezocht.

Ik heb hier moeite mee omdat dit individuen zijn die worden gereduceerd tot hun afkomst. Ze willen geen econoom in de uitzending, maar een Surinamer. Ze willen geen auteur interviewen, maar een Marokkaan.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  PR/Manusje van alles vrijdag 15 mei 2020 @ 14:52:16 #11
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_193142992
Een lijst met contacten met afkomst mwah niet netjes. Maar een bokaal winnen als je een neger op tv tentoonstelt. _O- _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 15 mei 2020 @ 14:52:16 #12
459912 FlippingCoin
pi_193142993
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Profileren gaat over groepen, en als bepaalde zaken binnen bepaalde groepen vaker voorkomen heb ik geen moeite mee als daar op wordt gezocht.

Ik heb hier moeite mee omdat dit individuen zijn die worden gereduceerd tot hun afkomst. Ze willen geen econoom in de uitzending, maar een Surinamer. Ze willen geen auteur interviewen, maar een Marokkaan.
Precies je kan vinden van profileren wat je wilt maar dit gaat echt een stap verder.
pi_193143004
En die bokaal ook _O-

"Gefeliciteerd Lisa, je hebt in één uitzending maar liefst 3 negers, 2 homo's en een gehandicapte weten te krijgen!'
pi_193143012
Wat vind de AVG hier eigenlijk van? Dit lijkt mij een verwerking van bijzondere persoonsgegevens. (En een datalek maar sta terzijde)
zie email 27 oktober
  vrijdag 15 mei 2020 @ 14:55:51 #15
459912 FlippingCoin
pi_193143042
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:53 schreef MadJackthePirate het volgende:
En die bokaal ook _O-

"Gefeliciteerd Lisa, je hebt in één uitzending maar liefst 3 negers, 2 homo's en een gehandicapte weten te krijgen!'
Ja dit zou zo een sketch kunnen zijn. :o
pi_193143050
quote:

[..]

Uit je eigen bron:

Dankzij een mol op het Mediapark is GeenStijl in het bezit gekomen van screenshots en documenten waaruit blijkt dat publieke nieuwsdienst NOS haar medewerkers actief aanspoort om in reportages en nieuwsberichten te profileren op geslacht en etniciteit.

Profileren op geslacht en etniciteit. Etnisch profileren. Hmmmmmmm.
pi_193143056
EIsitman twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 14:50:34 Voor iedereen die ooit in zo'n divi-repo'tje heeft mogen figureren: begrijpelijk en terecht als jullie je een beetje smerig en gebruikt voelen. Maar troost je met de gedachte dat Nik, Charlotte en Romy er een tijdje een mooie beker voor op hun schoorsteenmantel hebben gehad. reageer retweet
_O_
pi_193143059
Martinbosma_pvv twitterde op vrijdag 15-05-2020 om 13:04:04 Puur, onversneden RACISME.

Als je blanken uitsluit, krijg je een prijs bij de NOS. Of negatief bericht over Zwarte Piet. En ze doen aan etnisch profileren.

Huidskleur als journalistiek criterium.... https://t.co/SXNyzFIR0p reageer retweet
Ik verheug me al op het volgende mediadebat.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193143067
quote:

[..]

Ik vind dit soort dingen zelfs ronduit beledigend tegenover de geinterviewden. Ben je een serieuze deskundige, en dan wordt je bij de NOS gearchiveerd op basis van je kleurtje...
pi_193143097
quote:
16s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Precies je kan vinden van profileren wat je wilt maar dit gaat echt een stap verder.
Het profileren op basis van etniciteit is prima, maar ze gaan te ver bij het vastleggen in een database? Of hoe moet ik dat zien? Wat is die extra stap (tov 'normaal' etnisch profileren) waardoor het te ver gaat?

(vergeet alsjeblieft niet, ook ik vind dit walgelijk van de NOS en imo reden om mensen linea recta de laan uit te schoppen.)

Maar of ze nou een auto aanhouden omdat er een Marokkaan achter het stuur zit, of dat ze die Marokkaan nou uitnodigen voor Nieuwsuur omdat hij een Marokkaan is. In beide gevallen selecteren ze hem omdat hij Marokkaan is. Negatieve en positieve discriminatie zijn beide nog steeds discriminatie, dat idee. (En in dit geval zelfs racisme, want het gaat om etniciteit.)
  vrijdag 15 mei 2020 @ 15:02:23 #21
459912 FlippingCoin
pi_193143151
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:59 schreef probeer het volgende:

[..]

Het profileren op basis van etniciteit is prima, maar ze gaan te ver bij het vastleggen in een database? Of hoe moet ik dat zien? Wat is die extra stap (tov 'normaal' etnisch profileren) waardoor het te ver gaat?

(vergeet alsjeblieft niet, ook ik vind dit walgelijk van de NOS en imo reden om mensen linea recta de laan uit te schoppen.)
Nee, het een is beleid aanpassen a.d.h.v. statistiek, dit is handelen jegens een individu omwille van een kleurtje. Dat is echt nog een stap verder.

P.s. ik ben al geen voorstander van het eerste.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 15:08:15 #22
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193143228
Leuk, dan kom je er achter dat je ergens zit, maar niet op basis van je kennis of capaciteiten.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193143229
quote:

[..]

Maar of ze nou een auto aanhouden omdat er een Marokkaan achter het stuur zit, of dat ze die Marokkaan nou uitnodigen voor Nieuwsuur omdat hij een Marokkaan is. In beide gevallen selecteren ze hem omdat hij Marokkaan is. Negatieve en positieve discriminatie zijn beide nog steeds discriminatie, dat idee. (En in dit geval zelfs racisme, want het gaat om etniciteit.)
Er wordt niemand aangehouden omdat hij Marokkaan is.

Maar als je preventief gaat fouilleren in een probleemwijk moedig ik het alleen maar aan om vooral Antilliaanse en Marokkaanse jongens tussen de 15 en 25 te fouilleren en niet een autochtoon omaatje van 83.
pi_193143249
quote:
16s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 15:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee, het een is beleid aanpassen a.d.h.v. statistiek, dit is handelen jegens een individu omwille van een kleurtje. Dat is echt nog een stap verder.

P.s. ik ben al geen voorstander van het eerste.
Maar op eenzelfde fiets zal de NOS dan iets lafs beargumenteren als 'de experts die ze uitnodigen zijn voornamelijk blank, dus geen eerlijke afspiegeling zijn van de samenleving, dat komt niet overeen met een van de doelstellingen om een zo groot mogelijk aantal mensen aan te spreken waardoor diversiteit ook voor de NOS noodzakelijk is, dus op basis van dat statistische gegeven dat de NOS niet genoeg mensen van allochtone afkomst voor de camera zet, voeren ze het beleid om ook te selecteren op etniciteit.

Die kunnen echt wel een statistiekje oprakelen waaruit blijkt dat de NOS te blank is (tov de samenstelling van de bevolking). En daar heb je je beleid adv statistiek al.
pi_193143257
quote:

[..]

Nou ja, alle nieuwsredacties hebben een contactenlijst met namen, functies, telefoonnummers en mailadressen van personen die voor hen relevant zijn. Maar het is inderdaad ietwat bizar om daar de etniciteit bij te vermelden.

Ergens snap ik wel dat de NOS wat meer diversiteit probeert aan te brengen in het deskundigenkliekje dat steevast de revue passeert in het nieuwsuitzendingen. Maar dit lijkt mij niet de manier. Vind het een vreemde manier van doen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')