abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 15 mei 2020 @ 01:57:56 #1
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_193136001
regio15 twitterde op maandag 11-05-2020 om 19:51:01 Meerdere zwemmers in problemen geraakt bij het Zuidelijk Havenhoofd van #Scheveningen. Meerdere ambulances, alsmede twee traumateams onderweg. Zouden volgens de @KNRM nog zwemmers vermist zijn. reageer retweet
DeScheveninger twitterde op maandag 11-05-2020 om 19:39:04 Ook een helikopter van de Kustwacht komt ter plaatse, mogelijk ligt er nog een persoon in het water. Er zijn nu in ieder geval twee personen in slechte toestand uit het water gehaald #Scheveningen reageer retweet
Meerdere zwemmers in de problemen in Scheveningen. Zouden zeker twee mensen er slecht aan toe zijn. Veel hulpdiensten opgeroepen. Onbekend of er echt nog vermisten zijn.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 02:04:02 #2
117098 Hathor
Effe niet
pi_193136021
Alweer?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 02:05:43 #3
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_193136027
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 02:04 schreef Hathor het volgende:
Alweer?
Jaha
pi_193136095
Ok hier door, waar waren we ookalweer gebleven, min of meer gevaren van de zee dus.
Do what you love, love what you do!
pi_193136113
Plus dat ik me nog steeds afvraag hoe dit nu allemaal heeft kunnen gebeuren

#Het waren dus 7 bodysurfers geen surfers
#5 zijn ervan overleden
#2meter schuim
#naast de pier (of havenhoofd noordkant haven Scheveningen)
#wat is er nu gebeurt eigenlijk

[ Bericht 57% gewijzigd door kree op 15-05-2020 02:45:25 ]
Do what you love, love what you do!
pi_193136128
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 02:04 schreef Hathor het volgende:
Alweer?
Was ook mijn eerste reactie. Zo snel achter elkaar?
pi_193136138
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 02:43 schreef Ifrane het volgende:

[..]

Was ook mijn eerste reactie. Zo snel achter elkaar?
Is gewoon het vervolg hoor. Ik opende er perongeluk nog eentje terwijl deze al open was. Dus dubbel maar dat staat in FB hier gewoon verder.
Do what you love, love what you do!
pi_193137753
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 02:37 schreef kree het volgende:
Plus dat ik me nog steeds afvraag hoe dit nu allemaal heeft kunnen gebeuren

#Het waren dus 7 bodysurfers geen surfers
#5 zijn ervan overleden
#2meter schuim
#naast de pier (of havenhoofd noordkant haven Scheveningen)
#wat is er nu gebeurt eigenlijk
Wat er nu precies gebeurt is moet dus nog onderzocht worden.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 15 mei 2020 @ 15:42:03 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193143618
quote:
Dit zijn de slachtoffers van het drama van Scheveningen, vijf mannen die zó hielden van de zee



DEN HAAG - 'De golven zijn stille getuigen op een nog stiller strand.' Het is de eerste zin van een gedichtje dat veel gedeeld wordt op de sociale media na het watersportdrama op Scheveningen, waarbij vijf jonge mannen omkwamen. De bloemenzee bij het gedenkteken bij surfschool The Shore blijft groeien. Er wordt massaal stilgestaan bij de tragische dood van Joost, Sander, Pim, Max en Mathijs: vijf sportieve mannen die zó hielden van de zee.

Het zwarte bord met daarop de vijf witte vissen, die symbool staan voor de omgekomen surfers, steekt behoorlijk af tegen de bloemenzee die daarvoor is uitgestald. Heel veel mensen hebben een link met de omgekomen jongens. Is het niet persoonlijk, dan wel omdat ze ook surfen of elkaar van gezicht kennen.

De verslagenheid is groot bij familie, vrienden en kennissen. 'In principe kan dit tragische ongeval de beste overkomen en het is nu ook de beste overkomen', zegt een van hen. Wie waren de mannen die deze week omkwamen?

Joost Bakker (30 jaar)

Dat de jongens wisten wat ze deden, blijkt uit hun ervaring. De 30-jarige Joost Bakker uit Den Haag was een bekend gezicht in de surfgemeenschap. Als surfcoach bij onder meer Gezond aan Zee was hij elke dag bezig met zijn allergrootste passie en heeft hij heel wat mensen wegwijs gemaakt in de wereld van de zoute golven. Bovendien wist hij als lifeguard precies welke gevaren de zee met zich mee kan brengen. Toch ging het op 11 mei mis.

'Joost was een levensgenieter, super sociaal, vrolijk, sportief en hield van zijn vrijheid. Zijn passie en zijn werk was surfen en helaas is dat ook zijn dood geworden', staat op de Facebookpagina Huis aan het Water, een stichting waarvoor Joost in 2013 een sponsoractie heeft georganiseerd door van de Noordkaap naar Gibraltar te fietsen.

Sander Dikken (38 jaar)

Iemand met wie Joost veel samenwerkte was de 38-jarige Sander Dikken uit Den Haag, die ook omkwam bij het watersportdrama in de Noordzee. Naast zijn werk als business consultant was ook Sander lifeguard en surftrainer bij Gezond aan Zee.

Door zijn studie Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen wist Joost precies hoe hij het beste op zijn bord kon staan en lukte het hem heel goed om anderen een stapje verder richting de neus van de surfplank te brengen. Verschillende mensen eren Sander en Joost op Facebook en bedanken hun voor het delen van hun passie en kennis. 'Zo lief, zo wijs, zo sterk... En toch ging het mis.'

Pim Wuite (24 jaar)

'Pim was een vrolijke, gezellige, een beetje ondeugende jongen. Zijn verlies gaat me heel erg aan het hart.' Het zijn de woorden van een oud-schooljuf van de 24-jarige Pim Wuite uit Den Haag. 'Samen met collega's van de Houtrustschool hebben we een bloemetje neergelegd. Pim heeft daar op school gezeten, net als zijn zussen.' Sportvereniging HBS Craeyenhout heeft online een in memoriam gemaakt voor Pim die bij de club cricket speelde. 'Je zal ontzettend gemist worden.'

Net als Joost en Sander was Pim trainer bij Gezond aan Zee en had hij een passie voor sporten, zee en strand. Op Facebook zegt iemand: 'Joost, Pim en Sander zijn dé zwemmers. Wat voor zwemmers. Mannen met lifeguard-skills om anderen in moeilijkheden te redden. Ze gingen voor het eerst in al die coronaweken, waarin ze niet samen konden trainen, weer het water in. Een soort nieuwjaarsduik.'

Max Verheijen (22 jaar)


Een ander slachtoffer van het surfdrama in Scheveningen is de 22-jarige Max Verheijen uit Delft. Hij groeide op in Muiderberg (Noord-Holland), waar veel mensen hem kenden. Het dorp rouwt. Vanwege zijn studie woonde Max al een tijdje in Delft. Boezemvriend Sam van Teunenbroek zegt tegen NH Nieuws: 'We hoorden dinsdagochtend vroeg dat Max vermist was. Dan besef je meteen dat het heel slecht kan aflopen. Dat was ook zo.'

'Max was echt een jongen met een hart van goud. Vol energie en geweldige humor. Ik ken hem al van kleins af aan, we waren onafscheidelijk. Hij woonde de laatste tijd natuurlijk in Delft op kamers, maar we hielden altijd contact en elk weekend was hij hier wel. Afgelopen weekend nog, we hebben het hele weekend samen doorgebracht. Het is echt niet voor te stellen dat hij er niet meer is.'

Mathijs van Dulst (23 jaar)

Mathijs is nog vermist. De afgelopen dagen hebben zoektochten naar zijn lichaam niets opgeleverd. Zijn neef is veel op het strand te vinden: 'Ik kan niet werken, ik kan alleen maar hier zijn. Ik ben alleen maar aan het zoeken in het water, want hij is hier nog ergens.'

Volgens hem was Mathijs een lieve jongen uit een sportief gezin. 'Hij komt uit een gezin van vier kinderen. Eén van hen zit in Barcelona en kan niet terugkomen. Het is vreselijk. De familie leeft tussen hoop en vrees', zei zijn neef eerder deze week.

Omroep West maakte ook een eerbetoon aan de jonge mannen die zó hielden van de zee:

https://www.omroepwest.nl(...)o-hielden-van-de-zee
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 15 mei 2020 @ 15:47:40 #10
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193143677
Blijft bizar om de gezichten erbij te hebben. Hopelijk wordt het lichaam van Mathijs nog gevonden zodat de familie echt afscheid kan nemen.
pi_193143810
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 15:42 schreef Nikonlover het volgende:
Mannen met lifeguard-skills om anderen in moeilijkheden te redden.
Naar mijn mening zit in dit zinnetje de oplossing waarom er vijf verdronken zijn en niet één of twee. Domino-effect dus.
pi_193147626
Het zijn geen van allen jongens uit een achterstandswijk
pi_193147832
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Het zijn geen van allen jongens uit een achterstandswijk
Surfen is een dure hobby
Alius aliud dicit
pi_193147851
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:48 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Surfen is een dure hobby
Windsurfen wel..van gewoon surfen wist ik het niet
  vrijdag 15 mei 2020 @ 21:28:17 #15
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_193148649
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:48 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Surfen is een dure hobby
Bodysurfen lijkt mij geen dure hobby? Ik heb geen idee. Het is surfen zonder plank. Dus eigenlijk gewoon beetje dobberen op zee.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 21:45:47 #16
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_193149031
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 15:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Naar mijn mening zit in dit zinnetje de oplossing waarom er vijf verdronken zijn en niet één of twee. Domino-effect dus.
Dat denk ik ook inderdaad.

Vond op YouTube nog dit filmpje:


Echt bizar al dat schuim.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_193150014
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:48 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Surfen is een dure hobby
Neuh
pi_193150331
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 21:45 schreef AgnesGru het volgende:

[..]

Dat denk ik ook inderdaad.

Vond op YouTube nog dit filmpje:


Echt bizar al dat schuim.
Mooi filmpje maar heel dik is dat schuim niet daar.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 22:47:56 #19
40566 Ericr
Livewrong
pi_193150471
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 22:42 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Mooi filmpje maar heel dik is dat schuim niet daar.
Hij kite een stuk verder dan de spot naast het havenhoofd. Heb daar vaak foto's gemaakt en bij het havenhoofd is de hoeveelheid schuim meestal een stuk hoger dan op de rest van het strand.

Kiters zie je ook amper direct naast het havenhoofd. Veel te gevaarlijk daar met al die grote blokken. Daar zie je bijna alleen plank en bodysurfers.

Bij het andere havenhoofd zie je wel vaak kiters dichtbij het havenhoofd maar daar is de kans om op de blokken te klappen veel kleiner.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 00:02:18 #20
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193151899
Heeft de enige overlevende al zijn verhaal gedaan?
  maandag 18 mei 2020 @ 11:42:38 #21
40566 Ericr
Livewrong
pi_193190457


Om een beeld te geven hoe hoog dat schuim kwam. Havenhoofd ligt bijna 4 meter hoger dan het water. Het schuim komt op sommige punten over het havenhoofd heen. Als je daarin ligt ben je zo goed als kansloos en je kan er ook niet bovenuit komen door het lage gewicht van het schuim.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 18 mei 2020 @ 15:23:14 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193192763
Op de webcam zijn ze nog steeds aan het zoeken:
https://gyazo.com/4b48eaff7c857836d6ed18dce74b11e2

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193205995
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 15:23 schreef Nikonlover het volgende:
Op de webcam zijn ze nog steeds aan het zoeken:
https://gyazo.com/4b48eaff7c857836d6ed18dce74b11e2

[ afbeelding ]
Meer naar zijn board dan naar hem denk ik.
Begreep dat ze zijn board dachten te hebben maar het een ander bleek te zijn.
pi_193292579
Laatste surfer nog steeds niet tercht, ondanks extra zoekactie vandaag

MHoltrop twitterde op zondag 24-05-2020 om 17:17:00 Duidelijkheid: politie heeft surfer Mathijs niet gevonden #Scheveningen reageer retweet
Somebody that I used to know
pi_193294717
BobHGL twitterde op zondag 24-05-2020 om 21:04:46 Ook een Haags Rapid Response Team van de Dienst Speciale Interventies en duikers van een arrestatieteam kwamen ter plaatse. Er werd echter niks gevonden. reageer retweet
Desondanks: DSIGoden. @onlogisch
pi_193299631
Het had mij eerder verbaasd als ie alsnog gevonden was.
  maandag 25 mei 2020 @ 18:37:35 #27
486757 SenseoCoffeePad
Opstartproblemen?? Neem Mij
pi_193307770
Lijkt mij sterk dat hij nog gevonden word, de stroming is sterk, zijn lichaam is waarschijnlijk al ver de noordzee op. Afschuwelijk voor de nabestaanden, vrienden, collega's, ;( ;( ;( :'( :'( :'(
pi_193307773
Na een paar dagen liggen drenkelingen wel ergens op een strand meestal...

Kitesurfer die 2 jaar geleden overleed bij het zuidelijk havenhoofd werd de volgende dag op de blokken gevonden.
pi_193308134
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 18:37 schreef Faxie het volgende:
Na een paar dagen liggen drenkelingen wel ergens op een strand meestal...

Kitesurfer die 2 jaar geleden overleed bij het zuidelijk havenhoofd werd de volgende dag op de blokken gevonden.
Meestal wel ja, maar het is afhankelijk van o.a. de stroming, het weer en de wind. Het is mogelijk dat zijn lichaam nooit meer gevonden wordt. Het is absoluut niet te hopen voor de nabestaanden natuurlijk, maar het is wel een mogelijkheid.
pi_193308272
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 18:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Meestal wel ja, maar het is afhankelijk van o.a. de stroming, het weer en de wind. Het is mogelijk dat zijn lichaam nooit meer gevonden wordt. Het is absoluut niet te hopen voor de nabestaanden natuurlijk, maar het is wel een mogelijkheid.
Er is weleens een kiteboard kwijtgeraakt aan de Engelse kust, en die werd aangetroffen op Terschelling na een maand.

Maar zo ver afdrijven van de kust is zeldzaam. Ik geloof dat hij nog wel aangetroffen wordt eigenlijk.
pi_193311560
Een beetje niet fris verhaal. Kan je er niet tegen dan niet lezen aub.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193312634
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 18:37 schreef SenseoCoffeePad het volgende:
Lijkt mij sterk dat hij nog gevonden word, de stroming is sterk, zijn lichaam is waarschijnlijk al ver de noordzee op. Afschuwelijk voor de nabestaanden, vrienden, collega's, ;( ;( ;( :'( :'( :'(
Een dame uit Katwijk die een tijdje terug de zee in was gelopen, is aangespoeld op Schiermonnikoog als ik het goed heb. Denk dat het in die richting is, als hij ooit wordt gevonden. Tragisch
pi_193312831
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 23:08 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Een dame uit Katwijk die een tijdje terug de zee in was gelopen, is aangespoeld op Schiermonnikoog als ik het goed heb. Denk dat het in die richting is, als hij ooit wordt gevonden. Tragisch
Anja Schaap. Boven de Waddeneilanden ja.
pi_193468130
Politie vindt lichaam bij strand Scheveningen: Gaat mogelijk om vermiste surfer

https://www.nu.nl/binnenl(...)vermiste-surfer.html
  Spellchecker donderdag 4 juni 2020 @ 13:11:11 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193469354
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:52 schreef Zipportal het volgende:
Politie vindt lichaam bij strand Scheveningen: Gaat mogelijk om vermiste surfer

https://www.nu.nl/binnenl(...)vermiste-surfer.html
Ik hoop dat hij het is. Duidelijkheid voor zijn familie.
pi_193469804
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:11 schreef maily het volgende:

[..]

Ik hoop dat hij het is. Duidelijkheid voor zijn familie.
En dan kunnen ze echt afscheid nemen.
ROBODEMONS..................|:(
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 4 juni 2020 @ 19:32:40 #38
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193475534
POL_DenHaag twitterde op donderdag 04-06-2020 om 19:15:41 Identificatie heeft uitgewezen dat het lichaam dat vanmorgen werd gevonden bij het #NoordelijkHavenhoofd in #Scheveningen van de 23-jarige vermiste surfer is. Zijn familie is in kennis gesteld. @PolScheveningen @PolDelft
https://t.co/TksLLhQAek https://t.co/KN0Jk0nFUQ reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 4 juni 2020 @ 19:42:17 #39
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_193475809
Gelukkig, dan kan hij eindelijk begraven worden door zijn familie en vrienden
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 4 juni 2020 @ 20:23:38 #40
486757 SenseoCoffeePad
Opstartproblemen?? Neem Mij
pi_193476916
Wat ben ik blij dat het lichaam gevonden is, Nu kan de familie een gepast afscheid nemen.

Mijn respect gaat uit naar de Reddingswerkers die hebben gezocht naar matthijs.

Heel veel sterkte voor de familie, vrienden en nabestaanden
pi_193476975
Nou, een opluchting met een zeer trieste ondertoon. Fijn dat hij eindelijk uit die koude zee weg is.

Arme Matthijs, arme surfers.
pi_193481676
Fijn dat ze hem alsnog hebben gevonden.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 23 juni 2020 @ 21:53:47 #43
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193759446
Ik kom dit nu pas tegen, maar is interessant genoeg om alsnog te delen. Er is op 5 juni een rapport verschenen van het NIOZ over het zeeschuim van die dag. Rapport is hier te lezen: https://www.nioz.nl/appli(...)an_ZEESCHUIM/#page=1

quote:
Onderzoek: zeeschuim belangrijkste oorzaak surfdrama Scheveningen

De aanwezigheid van grote hoeveelheden algenschuim lijkt een belangrijke verklaring voor het surfdrama op 11 mei. Daarbij kwamen vijf surfers om het leven. Dat wijst het eerste onderzoek naar de oorzaken van het drama uit.

Het schuim ontstond die dag waarschijnlijk door een uitzonderlijke combinatie van veel algenresten en een voor dit jaargetijde ongebruikelijk harde wind uit het noord-noordoosten.

Mathijs en Max, beiden studenten van de TU Delft, waren maandagavond 11 mei samen gaan surfen. Joost, Sander en Pim waren in zee voor een training lifeguardzwemmen. Alle vijf kwamen door nog onbekende oorzaak onder een dikke, verstikkende laag algen terecht die zich had opgehoopt in de branding van de zee. Die laag was metershoog, waardoor omhoog komen uit de laag schuim onmogelijk was.

Vandaag ontvangt de gemeenteraad de rapporten van de regionale hulpdiensten, inclusief de KNRM en de Kustwacht, van de gemeente Den Haag zelf, van het Openbaar Ministerie, van het KNMI en de quickscan Zeeschuim gecoördineerd door het Koninklijk Nederlands Instituut voor het Onderzoek der Zee (NIOZ).

Ongelukkige samenloop
Burgemeester Johan Remkes: ,,Ik ben het NIOZ zeer erkentelijk dat zij, in een voor een academisch instituut ongekend hoog tempo, de inzichten van eigen onderzoekers en een groot aantal andere deskundigen naar de ontwikkeling van het zeeschuim hebben verzameld en geduid. Ook het KNMI heeft snel in kaart gebracht wat de meteorologische ontwikkelingen die dag en avond zijn geweest.

Uit de rapportages van de hulpdiensten blijkt opnieuw dat zij alles op alles hebben gezet die avond en de dagen erna. Het OM kan met zekerheid zeggen dat er geen sprake is van mogelijk strafbaar handelen. ,,De slachtoffers krijgen we hier niet mee terug, maar voor de families en vriendenkringen die zo’n groot verlies moeten lijden is inzicht in de gebeurtenissen en de ongelukkige samenloop van omstandigheden van groot belang.”

De gemeente benadrukt dat zij de ervaringen en ideeën van de surfers die op de avond van het ongeval op eigen kracht, of met hulp, uit het water zijn gekomen, nog wil horen. Met hen is al contact gezocht, maar voor een goed gesprek en een reconstructie is het in een aantal gevallen nog te vroeg.

https://www.ad.nl/binnenl(...)heveningen~af2dfff7/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')