abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193029809
Het is misschien een ongemakkelijke stelling, daar voorstanders van Pim graag romantiseerde wat betreft zijn positie in de politiek als hij niet zou zijn vermoord. Hij zou honderd procent onze premier zijn geworden, volgens mensen als Eerdmans. Maar is dat wel zo?

1. De LPF kreeg mét een dode Pim, en dus mét veel emotiestemmen, alsnog ‘maar’ 26 zetels. Dat zou met een levende Pim zelfs nog minder zijn geweest. De LPF had extra momentum door de moord. Hoe dan ook veel minder zetels dan het CDA kreeg en ook zou krijgen.

2. Het premierschap was al aan Hans Wiegel gegund, nota bene door Pim Fortuyn zelf. Dat onthulde Wiegel later.

De volgende verkiezingen misschien? Nou, het aantal ‘boze stemmers’ heeft in Nederland altijd wel een max. En daaraan zat die LPF wel, ook met een levende Fortuyn. Als de LPF met Fortuyn had meegeregeerd, dan zou het niet die revolutie volbrengen waar Fortuyn het altijd over had. Dat zouden de mensen ook merken.

Dit denk ik. Graag hoor ik waarom jullie er anders over denken!

[ Bericht 4% gewijzigd door ikbenrond op 09-05-2020 12:43:36 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 9 mei 2020 @ 12:28:03 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_193029826
Ook al was hij P-M geweest, dan had "zijn" kabinet binnen afzienbare tijd gevallen.
Het nadeel van Fortuin was dat hij geen solide plan had, net als Wilders.
En zodra hij op zijn "plannen" werd "aangevallen" liep hij als een klein kindje weg.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_193029835
Dat tweede punt geloof ik weinig van, hij had het er regelmatig over dat hij premier van Nederland zou worden.

Zou wel kunnen dat hij een coalitie met VVD overwoog en die wilde steunen als Wiegel premier zou worden.
pi_193029894
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:29 schreef arie_bc het volgende:
Dat tweede punt geloof ik weinig van, hij had het er regelmatig over dat hij premier van Nederland zou worden.

Zou wel kunnen dat hij een coalitie met VVD overwoog en die wilde steunen als Wiegel premier zou worden.
Wiegel was allang afgeserveerd binnen de VVD en Fortuyn had nooit een kabinet samen kunnen houden, hij had dezelfde faalhazen die in het LPF kabinet als ministers en kamerleden gehad, de lijst was al klaar.
pi_193029924
Ik denk inderdaad ook dat hij in elk geval na die eerste verkiezingen minder dan die 26 zetels had gehad, maar je weet natuurlijk nooit hoe hij het daarna had gedaan. Al gok ik dat ook met hem er bij zijn partij nog veel ruzies had gehad.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193029968
Dat denk ik op zich ook (want niemand van de gevestigde orde wilde dat), maar ik denk wel dat hij stevige oppositie zou voeren, en dat in die zin de moord de geschiedenis behoorlijk heeft veranderd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Postbus100 op 09-05-2020 17:58:21 ]
Somebody that I used to know
pi_193029980
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:39 schreef Hanca het volgende:
Ik denk inderdaad ook dat hij in elk geval na die eerste verkiezingen minder dan die 26 zetels had gehad, maar je weet natuurlijk nooit hoe hij het daarna had gedaan. Al gok ik dat ook met hem er bij zijn partij nog veel ruzies had gehad.
Vast, maar er had dan tenminste wel een kapitein aan het roer gestaan. Nu was de LPF een stuurloos gedrocht, waarbij iedereen individueel bezig was met dingen die "Pim zo gewild zou hebben".

Zonder alle sympathiestemmen waren ze nooit zo groot geworden, en ik denk dus ook niet dat hij premier geworden zou zijn.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 12:46:04 #8
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_193029989
quote:
1. De LPF kreeg mét een dode Pim, en dus mét veel emotiestemmen, alsnog ‘maar’ 26 zetels. Dat zou met een levende Pim zelfs nog minder zijn geweest. De LPF had extra momentum door de moord. Hoe dan ook veel minder zetels dan het CDA kreeg en ook zou krijgen.
Nou lekker, je gaat al gelijk de fout in bij je eerste aanname. :')

Hoe weet je dat de LPF minder stemmen zou hebben gehad als Pim nog LEEFDE? Meer juist, lijkt mij. :{w

Sowieso focus je alleen maar op de eerste verkiezingen. Weet je nog dat Geert Wilders bij zijn eerste verkiezingen als soloact maar 9 zetels kreeg? Nu hangt hij regelmatig rond de 20 zetels. Thierry Baudet maar TWEE. En nu staat hij consistent op 10+ zetels in de TK.

Ik denk dat de LPF op termijn makkelijk de meeste zetels had kunnen scoren. Met twee vingers in Pim zijn neus. Maar uiteindelijk blijft het koffiedik kijken en is dit een kansloze discussie.
pi_193029997
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Hoe weet je dat de LPF minder stemmen zou hebben gehad als Pim nog LEEFDE? Meer juist, lijkt mij. :{w

Sowieso focus je alleen maar op de eerste verkiezingen. Weet je nog dat Geert Wilders bij zijn eerste verkiezingen als soloact maar 9 zetels kreeg? Nu hangt hij regelmatig rond de 20 zetels. Thierry Baudet maar TWEE. En nu staat hij consistent op 10+ zetels in de TK.

Ik denk dat de LPF op termijn makkelijk de meeste zetels had kunnen scoren. Met twee vingers in zijn neus.
Tuurlijk, joh. Net als Wilders en Baudet, toch?

Want de LPF zat niet vol met patjepeeers, zakkenvullers en nobodies, toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2020 12:48:14 ]
  zaterdag 9 mei 2020 @ 12:48:06 #10
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_193030018
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Tuurlijk, joh. Net als Wilders en Baudet, toch?
Hee, zelfs de fucking SP heeft ooit op 37 zetels gestaan. Deal with THAT.

https://joop.bnnvara.nl/n(...)aar-nieuw-hoogtepunt
pi_193030026
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Hee, zelfs de fucking SP heeft ooit op 37 zetels gestaan. Deal with THAT,

https://joop.bnnvara.nl/n(...)aar-nieuw-hoogtepunt
Ja en ook dat is niks geworden. Godzijdank.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 12:49:31 #12
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_193030035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja en ook dat is niks geworden. Godzijdank.
Het laat wel zien dat populistische partijen wel degelijk potentieel hebben onder de NL kiezer.
pi_193030069
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het laat wel zien dat populistische partijen wel degelijk potentieel hebben onder de NL kiezer.
In peilingen, ja. In de werkelijkheid blijken ze niet in staat om iets klaar te maken. Zie de LPF.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 9 mei 2020 @ 12:54:25 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_193030111
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In peilingen, ja. In de werkelijkheid blijken ze niet in staat om iets klaar te maken. Zie de LPF.
Vandaar dat FvD zoveel gewonnen heeft tijdens de laatste provinciale verkiezingen.
Ik snapte er al geen zak van. Dank voor de uitleg. ^O^
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_193030265
quote:

[..]

Ik denk dat de LPF op termijn makkelijk de meeste zetels had kunnen scoren. Met twee vingers in Pim zijn neus. Maar uiteindelijk blijft het koffiedik kijken en is dit een kansloze discussie.
Als je zo stellig lijkt te weten dat mijn eerste aanname fout is, dan moet je ook met tegenbewijs komen. Overigens is het een stelling. Bedoeld om de discussie te laten rollen. Daarbij is er genoeg informatie beschikbaar, dus het is niet louter koffiedik kijken.

De LPF kreeg door de moord op Pim veel momentum/stemmen erbij. Wat alleen maar logisch is.

https://www.montesquieu-i(...)v6/pim_in_de_peiling

LPF zou nooit de grootste zijn geworden: https://nieuwscheckers.nl(...)bij-de-verkiezingen/. Waren ze dat wel, dan was het premierschap aan Wiegel gegund. Dat zegt Hans Wiegel hier: https://www.ad.nl/binnenl(...)ls-premier~a7abd635/. Waren ze dat niet, dan zou het CDA de premier leveren. Wat ook is gebeurd.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 13:45:15 #16
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193030724
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 13:06 schreef ikbenrond het volgende:
Als je zo stellig lijkt te weten dat mijn eerste aanname fout is, dan moet je ook met tegenbewijs komen. Overigens is het een stelling. Bedoeld om de discussie te laten rollen. Daarbij is er genoeg informatie beschikbaar, dus het is niet louter koffiedik kijken.
Tegenbewijs tegen een onderbuik gevoel?
Ik geloof dat jij hier zo heel erg veel van snapt.

Jij poneert een stelling zonder enige onderbouwing. Je zegt niet eens: "Ik denk dat" of "Het zou kunnen dat". Nee. Dit is hoe het zou zijn. Pats.
Misschien is het zo, misschien is het niet zo. Persoonlijk ken ik mensen die sowieso op hem zouden hebben gestemd, en mensen die na zijn dood niet op de LPF hebben gestemd. Dit wil niet zeggen dat de LPF groter zou zijn geweest.

Je 2de punt is in tegenspraak met wat Fortuyn zelf heeft gezegd. Zou kunnen dat het waar is, maar ook dit bewijst niks en is irrelevant voor je discussie.

Je laatste punt is er een die blijk geeft van weinig historisch besef. Ja, Fortuyn trok mensen naar zich toe die ontevreden waren met de toenmalige gang van zaken. Dat was meer dan alleen maar wat popi jopi dingen roepen. Misschien moet je je eens inlezen in wat de kritiek was en hoe deze is verwoord.
Zelfs als je alle partijen buiten de gevestigde orde bij elkaar raapt onder de noemer "boze mensen" dan kom je nog een stuk boven de 30 uit. Los van de mensen die het eens waren met zijn visie.

Ik denk dan ook niet dat je een dergelijke discussie kunt voeren. "Als", "wanneer", "misschien". Nou en. Het is koffiedik kijken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193030856
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:26 schreef ikbenrond het volgende:
Jij denkt serieus dat een dode Pim meer stemmen opleverde dan een levende Pim?

Opiniepeiler: LPF grootste, Pim premier
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:03:53 #18
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_193030927
Dat de LPF uiteindelijk een puinhoop werd is logisch. Als je de leider en naamgever van de partij ineens kwijtraakt terwijl er geen opvolger is, krijg je dat.

Nou kun je van Mat Herben zeggen wat je wil, ik denk wel dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om de zooi een beetje bij elkaar te houden. Maar Mat is geen Pim. Ik denk dat Fortuyn zijn LPF toch iets langer in het gareel had gehouden dan Herben dat heeft volgehouden.

En dat er een groot deel condoleancestemmen op Fortuyn kwamen, is logisch en tegelijkertijd onlogisch. Sowieso op een dode gaan stemmen is niet het slimste idee ooit, al kan ik me indenken dat een aantal stemmen per post al waren verstuurd toen Fortuyn nog leefde.Je kan er ook gevoeglijk van uitgaan dat die mensen die op een dode Fortuyn hebben gestemd, dat ook op een levende Fortuyn hadden gedaan, terwijl er bij anderen die de onzin van stemmen op een dode - en nu op iemand anders stemden - ook op een levende Fortuyn hadden willen stemmen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_193030939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 13:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij denkt serieus dat een dode Pim meer stemmen opleverde dan een levende Pim?

Opiniepeiler: LPF grootste, Pim premier
Dat lijkt mij inderdaad alleen maar logisch. Men was boos en geschokt, en terecht, en stemde als gevolg op de LPF. Het artikel wat je aanhaalt kan ik niet lezen, want ik ben geen abonnee van de Volkskrant. Maar het is precies het artikel wat ik hier net postte, dat is gefactcheckt door universitair docent Alexander Pleijter: https://nieuwscheckers.nl(...)bij-de-verkiezingen/. Dat artikel van de VK was gebaseerd op een speculatie van de directeur van dat onderzoeksbureau. Pim kreeg 1,1 miljoen voorkeursstemmen. Enorm veel. Dat werd door veel mensen een 'condoleance-stem' genoemd.
pi_193031226
quote:

[..]

Poepte je nog luiers vol toen Fortuyn werd afgeschoten? Het waren overwegend sympathiestemmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 09-05-2020 14:52:03 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_193031673
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:04 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

Dat lijkt mij inderdaad alleen maar logisch. Men was boos en geschokt, en terecht, en stemde als gevolg op de LPF. Het artikel wat je aanhaalt kan ik niet lezen, want ik ben geen abonnee van de Volkskrant. Maar het is precies het artikel wat ik hier net postte, dat is gefactcheckt door universitair docent Alexander Pleijter: https://nieuwscheckers.nl(...)bij-de-verkiezingen/. Dat artikel van de VK was gebaseerd op een speculatie van de directeur van dat onderzoeksbureau. Pim kreeg 1,1 miljoen voorkeursstemmen. Enorm veel. Dat werd door veel mensen een 'condoleance-stem' genoemd.
Tussen de moord en de verkiezingen zaten 9 dagen. Genoeg om weer rustig te kunnen denken.

Veel mensen zeiden na de moord juist niet op Fortuyn te stemmen omdat Fortuyn dood was en het geruzie binnen de LPF al was begonnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 09-05-2020 15:29:44 ]
pi_193031945
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:03 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat de LPF uiteindelijk een puinhoop werd is logisch. Als je de leider en naamgever van de partij ineens kwijtraakt terwijl er geen opvolger is, krijg je dat.

Nou kun je van Mat Herben zeggen wat je wil, ik denk wel dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om de zooi een beetje bij elkaar te houden. Maar Mat is geen Pim. Ik denk dat Fortuyn zijn LPF toch iets langer in het gareel had gehouden dan Herben dat heeft volgehouden.

En dat er een groot deel condoleancestemmen op Fortuyn kwamen, is logisch en tegelijkertijd onlogisch. Sowieso op een dode gaan stemmen is niet het slimste idee ooit, al kan ik me indenken dat een aantal stemmen per post al waren verstuurd toen Fortuyn nog leefde.Je kan er ook gevoeglijk van uitgaan dat die mensen die op een dode Fortuyn hebben gestemd, dat ook op een levende Fortuyn hadden gedaan, terwijl er bij anderen die de onzin van stemmen op een dode - en nu op iemand anders stemden - ook op een levende Fortuyn hadden willen stemmen.
Dit denk ik ook.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 17:56:53 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193033589
Nee dat JP Balkenende premier zou worden was voor de moord al glansrijk duidelijk.

Bovendien was Fortuyn een soort Henk Krol. Dat zou ook een grote ruziebende zijn geworden met al die gelukszoekers en andere proleten op zijn lijst.
pi_193033900
Er is nog discussie geweest om de verkiezingen uit te stellen. De LPF wilde dat niet omdat ze zelf verwachten juist veel condolancestemmen te krijgen. Een drie maanden later was dat effect veel minder geweest dus wilde juist de LPF de verkiezingen niet uitstellen.
pi_193034557
Dan had er ook een LPF-gezinde meerderheid moeten zijn. Had met CDA, VVD, SGP en Leefbaar Nederland misschien ternauwernood kunnen lukken, als al die partijen dat hadden zien zitten. En dan hadden die vier partijen ook nog met alle soorten van genoegen hun wensen overboord moeten gooien. Was niet gebeurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')