Wiegel was allang afgeserveerd binnen de VVD en Fortuyn had nooit een kabinet samen kunnen houden, hij had dezelfde faalhazen die in het LPF kabinet als ministers en kamerleden gehad, de lijst was al klaar.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:29 schreef arie_bc het volgende:
Dat tweede punt geloof ik weinig van, hij had het er regelmatig over dat hij premier van Nederland zou worden.
Zou wel kunnen dat hij een coalitie met VVD overwoog en die wilde steunen als Wiegel premier zou worden.
Vast, maar er had dan tenminste wel een kapitein aan het roer gestaan. Nu was de LPF een stuurloos gedrocht, waarbij iedereen individueel bezig was met dingen die "Pim zo gewild zou hebben".quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:39 schreef Hanca het volgende:
Ik denk inderdaad ook dat hij in elk geval na die eerste verkiezingen minder dan die 26 zetels had gehad, maar je weet natuurlijk nooit hoe hij het daarna had gedaan. Al gok ik dat ook met hem er bij zijn partij nog veel ruzies had gehad.
Nou lekker, je gaat al gelijk de fout in bij je eerste aanname.quote:1. De LPF kreeg mét een dode Pim, en dus mét veel emotiestemmen, alsnog ‘maar’ 26 zetels. Dat zou met een levende Pim zelfs nog minder zijn geweest. De LPF had extra momentum door de moord. Hoe dan ook veel minder zetels dan het CDA kreeg en ook zou krijgen.
Tuurlijk, joh. Net als Wilders en Baudet, toch?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Nou lekker, je gaat al gelijk de fout in bij je eerste aanname.
Hoe weet je dat de LPF minder stemmen zou hebben gehad als Pim nog LEEFDE? Meer juist, lijkt mij.![]()
Sowieso focus je alleen maar op de eerste verkiezingen. Weet je nog dat Geert Wilders bij zijn eerste verkiezingen als soloact maar 9 zetels kreeg? Nu hangt hij regelmatig rond de 20 zetels. Thierry Baudet maar TWEE. En nu staat hij consistent op 10+ zetels in de TK.
Ik denk dat de LPF op termijn makkelijk de meeste zetels had kunnen scoren. Met twee vingers in zijn neus.
Hee, zelfs de fucking SP heeft ooit op 37 zetels gestaan. Deal with THAT.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tuurlijk, joh. Net als Wilders en Baudet, toch?
Ja en ook dat is niks geworden. Godzijdank.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Hee, zelfs de fucking SP heeft ooit op 37 zetels gestaan. Deal with THAT,
https://joop.bnnvara.nl/n(...)aar-nieuw-hoogtepunt
Het laat wel zien dat populistische partijen wel degelijk potentieel hebben onder de NL kiezer.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja en ook dat is niks geworden. Godzijdank.
In peilingen, ja. In de werkelijkheid blijken ze niet in staat om iets klaar te maken. Zie de LPF.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het laat wel zien dat populistische partijen wel degelijk potentieel hebben onder de NL kiezer.
Vandaar dat FvD zoveel gewonnen heeft tijdens de laatste provinciale verkiezingen.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In peilingen, ja. In de werkelijkheid blijken ze niet in staat om iets klaar te maken. Zie de LPF.
Als je zo stellig lijkt te weten dat mijn eerste aanname fout is, dan moet je ook met tegenbewijs komen. Overigens is het een stelling. Bedoeld om de discussie te laten rollen. Daarbij is er genoeg informatie beschikbaar, dus het is niet louter koffiedik kijken.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de LPF minder stemmen zou hebben gehad als Pim nog LEEFDE? Meer juist, lijkt mij.![]()
Sowieso focus je alleen maar op de eerste verkiezingen. Weet je nog dat Geert Wilders bij zijn eerste verkiezingen als soloact maar 9 zetels kreeg? Nu hangt hij regelmatig rond de 20 zetels. Thierry Baudet maar TWEE. En nu staat hij consistent op 10+ zetels in de TK.
Ik denk dat de LPF op termijn makkelijk de meeste zetels had kunnen scoren. Met twee vingers in Pim zijn neus. Maar uiteindelijk blijft het koffiedik kijken en is dit een kansloze discussie.
Tegenbewijs tegen een onderbuik gevoel?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:06 schreef ikbenrond het volgende:
Als je zo stellig lijkt te weten dat mijn eerste aanname fout is, dan moet je ook met tegenbewijs komen. Overigens is het een stelling. Bedoeld om de discussie te laten rollen. Daarbij is er genoeg informatie beschikbaar, dus het is niet louter koffiedik kijken.
Jij denkt serieus dat een dode Pim meer stemmen opleverde dan een levende Pim?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:26 schreef ikbenrond het volgende:
1. De LPF kreeg mét een dode Pim, en dus mét veel emotiestemmen, alsnog ‘maar’ 26 zetels. Dat zou met een levende Pim zelfs nog minder zijn geweest. De LPF had extra momentum door de moord. Hoe dan ook veel minder zetels dan het CDA kreeg en ook zou krijgen.
Dat lijkt mij inderdaad alleen maar logisch. Men was boos en geschokt, en terecht, en stemde als gevolg op de LPF. Het artikel wat je aanhaalt kan ik niet lezen, want ik ben geen abonnee van de Volkskrant. Maar het is precies het artikel wat ik hier net postte, dat is gefactcheckt door universitair docent Alexander Pleijter: https://nieuwscheckers.nl(...)bij-de-verkiezingen/. Dat artikel van de VK was gebaseerd op een speculatie van de directeur van dat onderzoeksbureau. Pim kreeg 1,1 miljoen voorkeursstemmen. Enorm veel. Dat werd door veel mensen een 'condoleance-stem' genoemd.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat een dode Pim meer stemmen opleverde dan een levende Pim?
Opiniepeiler: LPF grootste, Pim premier
Poepte je nog luiers vol toen Fortuyn werd afgeschoten? Het waren overwegend sympathiestemmen.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Tussen de moord en de verkiezingen zaten 9 dagen. Genoeg om weer rustig te kunnen denken.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 14:04 schreef ikbenrond het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad alleen maar logisch. Men was boos en geschokt, en terecht, en stemde als gevolg op de LPF. Het artikel wat je aanhaalt kan ik niet lezen, want ik ben geen abonnee van de Volkskrant. Maar het is precies het artikel wat ik hier net postte, dat is gefactcheckt door universitair docent Alexander Pleijter: https://nieuwscheckers.nl(...)bij-de-verkiezingen/. Dat artikel van de VK was gebaseerd op een speculatie van de directeur van dat onderzoeksbureau. Pim kreeg 1,1 miljoen voorkeursstemmen. Enorm veel. Dat werd door veel mensen een 'condoleance-stem' genoemd.
Dit denk ik ook.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 14:03 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat de LPF uiteindelijk een puinhoop werd is logisch. Als je de leider en naamgever van de partij ineens kwijtraakt terwijl er geen opvolger is, krijg je dat.
Nou kun je van Mat Herben zeggen wat je wil, ik denk wel dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om de zooi een beetje bij elkaar te houden. Maar Mat is geen Pim. Ik denk dat Fortuyn zijn LPF toch iets langer in het gareel had gehouden dan Herben dat heeft volgehouden.
En dat er een groot deel condoleancestemmen op Fortuyn kwamen, is logisch en tegelijkertijd onlogisch. Sowieso op een dode gaan stemmen is niet het slimste idee ooit, al kan ik me indenken dat een aantal stemmen per post al waren verstuurd toen Fortuyn nog leefde.Je kan er ook gevoeglijk van uitgaan dat die mensen die op een dode Fortuyn hebben gestemd, dat ook op een levende Fortuyn hadden gedaan, terwijl er bij anderen die de onzin van stemmen op een dode - en nu op iemand anders stemden - ook op een levende Fortuyn hadden willen stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |