Erg vreemde lijst, helaas heb ik alleen de top 10 maar... misschien komt de hele top 100 nog een keer online...
1. That's All Right (Elvis Presley)
2. I Wanna Hold Your Hand (The Beatles)
3. God Save the Queen (The Sex Pistols)
4. Rapper's Delight (Sugarhill Gang)
5. Smells Like Teen Spirit (Nirvana)
6. Strange Fruit (Billie Holiday)
7. Like a Rolling Stone (Bob Dylan)
8. Walk This Way (Run DMC)
9. Blue Monday (New Order)
10. Do They Know it's Christmas (Band Aid)
Mee eens?
Ik mis bijvoorbeeld groepen als Kraftwerk. Die hebben ook een revolutie ontketend in de muziekwereld.
Oké het lied, hoe geniaal ook heeft misschien niet echt de wereld veranderd maar de videoclip erbij was wel één van de eerste. Dus in de muziekwereld had het wel wat veranderd...
quote:Nou, dat is meer achteraf volgens mij. Hoe reageerde je toen je in november/december 1984 het nummer hoorde? Nu is je visie waarschijnlijk wat vertroebeld door dat er nu voor elke gelegenheid weer een blijk artiesten losgetrokken wordt, maar zij waren de eersten... de rest zijn volgers.
Op donderdag 16 januari 2003 21:38 schreef Zander het volgende:
Op zich kan ik me wel redelijk in het lijstje vinden, alleen het belang van 'Do They Know It's Christmas Time' zie ik niet echt in. Okee, Live Aid zal wel een belangrijke benefiet-actie zijn geweest, maar persoonlijk heb ik echt de schurft aan die artiesten die zo'n benefiet-plaatje opnemen om vooral zelf maar weer eens in de spotlights te staan. Dat Billie Holliday-nummer ken ik eigenlijk niet eens.
Overigens MSX-user, de meeste artieten die meededen zaten in de hoogtij dagen van hun populariteit (Wham, Duran duran, Level 42, U2)
quote:Inderdaad. Zou me niet verbazen als die tussen de 11 en 15 staat
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef Knaller het volgende:
Niet echt... ze vergeten Bohemian Rhapsody van Queen!Oké het lied, hoe geniaal ook heeft misschien niet echt de wereld veranderd maar de videoclip erbij was wel één van de eerste. Dus in de muziekwereld had het wel wat veranderd...
quote:Heheh, toen was ik zes. Ik kan me 'We are the world' beter voor de geest halen, al is die volgens mij niet eens zoveel nieuwer.
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef ranja het volgende:
Nou, dat is meer achteraf volgens mij. Hoe reageerde je toen je in november/december 1984 het nummer hoorde?
quote:Mwah, in de jaren 70 had je toch ook al van die benefiet-acties, zoals George Harrison's Concert for Bangla Desh en dergelijken. DTNICT is wel een van de meest succesvolle, dat zeker. Maar goed, persoonlijk stop ik liever gewoon een euro in de collectebus.
zij waren de eersten... de rest zijn volgers.
quote:Hm, als aanvulling op dat lijstje zou je dan ook nog bijvoorbeeld 'Frankie goes to Hollywood' met 'Relax' of de zeer gewaagde clip van 'Two Tribes' kunnen plaatsen.
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef ranja het volgende:
Overigens MSX-user, de meeste artiesten die meededen zaten in de hoogtijdagen van hun populariteit (Wham, Duran duran, Level 42, U2)
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-01-2003 21:54]
quote:Ik ben ook wel benieuwd naar de criteria en/of de selecteerders.
Op donderdag 16 januari 2003 21:47 schreef Seborik het volgende:
Hoe zijn ze bij die nummers gekomen?
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef MSXUser het volgende:
Hiermee barstte de Beatlemania helemaal los, en zoiets was tot dan toe niet voorgekomen... erna ook nooit weer eigenlijkEn misschien de start van de beat/rock n' roll invasie vanuit de UK.
(zwaar overgewaardeerd)
Maar wel de definitieve doorbraak van (tot dan toe underground) alternatieve rock naar de mainstream. Veel rockmuziek zoals tegenwoordig op radio & tv had je misschien wel niet gezien als dit bandje niet zo gigantisch groot werd
Indirect heeft dit toch best veel "veroorzaakt", om binnen ons landje te blijven: KinkFM
quote:Gekozen door de redactiie van Q-magazine.
quote:Ehm ja, en er kan natuurlijk maar een op de eerste plaats staan. Moeilijk samen te stellen.
Op vrijdag 17 januari 2003 00:46 schreef ranja het volgende:
Gekozen door de redactiie van Q-magazine.
Op zich, hoe vaker ik naar de lijst kijk hoe meer ik het er mee eens ben. Op eerste gezicht denk ik van 'waarom nou die?' maar eigenlijk zit er best wat in...
quote:Scheelt een goed half jaar inderdaad. Maar goed, dan heb je al een verschil... voor mij was dat echt uniek, alle britse topartiesten (en aangezien ik toen 15 was was ik fan van iedereen in de top40) die samen een single maakten... toen We are the world kwam had ik meteen al iets van 'ja hoor, zij moeten ook'. Bovendien vind ik dat nummer een veel zeikeriger nummer dan die van Band aid.
Op donderdag 16 januari 2003 21:50 schreef Zander het volgende:Heheh, toen was ik zes. Ik kan me 'We are the world' beter voor de geest halen, al is die volgens mij niet eens zoveel nieuwer.
quote:Hm, ok. Ik ken geen 'en dergelijken' zo uit het hoofd geloof ik. Maar ok, ze waren dus niet de allereersten, hoewel George geen single met andere popsterren opnam natuurlijk... en het gaat hier om nummers (singles).
Mwah, in de jaren 70 had je toch ook al van die benefiet-acties, zoals George Harrison's Concert for Bangla Desh en dergelijken.
quote:Hm maar heeft die veel teweeg gebracht? Beatles waren toen al heel populair, daar heeft dat nummer niet veel aan bijgedragen of veranderd...
Op donderdag 16 januari 2003 23:16 schreef SigmundFreud het volgende:
Ik mis All You Need is Love (The Beatles) eigenlijk. Een plaat die de jaren 60 toch enigszins typeert.
1. That's All Right (Elvis Presley)
Er van uitgaande dat dit de eerste single van Elvis is heeft dit natuurlijk ontzettend veel teweeg gebracht. Opkomst van zowel een (het eerste?) idool als een complete muziekstroming. Terecht op 1 dan, objectief gezien.
Waarom dit nummer? Zal ook wel hun eerste single geweest zijn al dacht ik dat dat She loves you was... dat weet vast iemand beter dan ik. In elk geval is de algehele invloed van the Beatles moeilijk te ontkennen.
3. God Save the Queen (The Sex Pistols)
Het is een engels blad dat de lijst gemaakt heeft. Dit nummer kwam in Engeland op koninginnedag uit en stond meteen op 1 in de top40 zonder gedraaid te worden op de radio. Indrukwekkend. En het officiele begin van de punk(muziek).
4. Rapper's Delight (Sugarhill Gang)
Dit is zoals al gezegd het eerste rapnummer dat bekend werd. Of je daar blij mee moet zijn laat ik aan ieder persoonlijk over, maar invloedrijk is het zeker.
Ik val in herhaling, weer een nummer wat een nieuwe stroming in gang zette. De underground naar boven gehaald heeft.
6. Strange Fruit (Billie Holiday)
Ehm, geen idee. Iemand anders misschien?
7. Like a Rolling Stone (Bob Dylan)
Zal vast met de hippiebeweging te maken hebben, maar ik weet niet waarom nou juist dit nummer.
8. Walk This Way (Run DMC)
Dit nummer wordt altijd aangeduidt als het begin van de rock en rap crossover. Met dat in gedachten is de notering wel terecht denk ik. Wederom de vraag of je daar blij mee moet zijn... achteraf.
9. Blue Monday (New Order)
Behalve dat dit de eerste 12" was die een nummer 1 haalde is het ook duidelijk een baken in de dance-muziek (al valt het eigenlijk in het hokje new-wave). Uit 1983, maar eigenlijk hun tijd ver vooruit.
10. Do They Know it's Christmas (Band Aid)
Al genoeg over gezegd. Zij waren de eerste dus orgineel. Niet alleen qua samenwerking uniek maar ook qua afgeven van een teken dat de muziekwereld niet alleen aan zichzelf denkt. Helaas lijkt dat de laatste paar jaar weer vergeten.
[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 17-01-2003 01:18]
Die Billy Holiday-single kan ik ook niet echt plaatsen.
The real author of the song is Abel Meeropol, a radical Jewish schoolteacher writing under the pen name Lewis Allen, who was active in the protest movement and wrote according to his beliefs. Some claim that Holiday was totally apolitical, some that she had no understanding of what she was singing, but even Meeropol admits that her rendition fed the flame of African-American activism 16 years before Rosa Parks refused to yield her seat to a white on an Alabama bus.
Het is kennelijk dus een beroemde protest-song.
Weliswaar idd de eerste single die uitsluitend op 12'' uitkwam en toch nummer 1 haalde, maar Nou En (vind het een gaaf nummer zelf, had de single ook gekocht)
quote:De 12" bedoel je dan natuurlijk
Op vrijdag 17 januari 2003 08:19 schreef dolle_hond het volgende:
alleen Blue Monday vind ik een vreemde eend in de bijt.Weliswaar idd de eerste single die uitsluitend op 12'' uitkwam en toch nummer 1 haalde, maar Nou En (vind het een gaaf nummer zelf, had de single ook gekocht)
Ook voor New order geldt dat het feit dat het door een brits blad is samengesteld waarschijnlijk van invloed is. Maar toch kun je ook de invloed van Blue monday op de huidige dance-muziek niet ontkennen...
quote:eh, 1983 meen ik.
Op vrijdag 17 januari 2003 09:55 schreef ranja het volgende:[..]
De 12" bedoel je dan natuurlijk
Of bedoel je de 1988 heruitgave?
Ook voor New order geldt dat het feit dat het door een brits blad is samengesteld waarschijnlijk van invloed is. Maar toch kun je ook de invloed van Blue monday op de huidige dance-muziek niet ontkennen...
misschien was het de eerste electro-pop-nummer 1, geen idee meer.
quote:Love me do als 1e hit klopt. het was zoals vaker in die tijd en + b kant hit. Als eerste werd echter Please, please me gepromoot in de tipparade. Dus daar begon de hele Beatles mania mee
Op vrijdag 17 januari 2003 01:05 schreef Zander het volgende:
Volgens mij was 'I want to hold your hand' de eerste Amerikaanse #1 hitsingle voor de Beatles en daarmee het begin van de zgn. 'British Invasion' en wereldwijde Beatlemania. Dat lijkt me wel reden genoeg voor een hoge notering, al is het niet een van mijn eigen favoriete Beatles-nummers. De allereerste Beatles-single is 'Love Me Do'.Die Billy Holiday-single kan ik ook niet echt plaatsen.
quote:Dat is niet de mogelijke, maar de ware reden
Op vrijdag 17 januari 2003 17:26 schreef ranja het volgende:
Over Bob Dylan... even navraag gedaan in de yahoo-groep, en daar werd als mogelijke reden gegeven dat het nummer een van de eersten was die met de '3 minuten regel' brak, en bovendien het qua instrumetarium een soort standaard heeft gezet voor de hele folk/folkrock beweging.
en artiesten als The Doors, Led Zeppelin, Queen, Deep Purple, Pink Floyd, Dire Straits, REM, Radiohead, Jimi Hendrix, Peter Gabriel, Sting, Kate Bush, ja zelfs Michael Jackson
Allemaal hebben ze op hun manier invloed gehad op de wereld.
quote:They shook up the world.
Op vrijdag 17 januari 2003 20:54 schreef peaceman het volgende:
natuurlijk is het een goed lijstje, echter er missen zo vele grootheden.
wat te denken van deze:
Imagine - John Lennon
Hotel California - Eagles
No good - Prodigy
Sunday bloody sunday - U2en artiesten als The Doors, Led Zeppelin, Queen, Deep Purple, Pink Floyd, Dire Straits, REM, Radiohead, Jimi Hendrix, Peter Gabriel, Sting, Kate Bush, ja zelfs Michael Jackson
quote:Het is maar een top 10 he... nou ja, dit is de top 10 van een top 100 bedoel ik... ik weet (nog) niet wat er op 11 t/m 100 staat, ogetwijfeld wel wat Queen en Jackson... maar ik denk niet dat Dire straits of Eagles meer invloed hebben gehad dan wat hier in de top 10 staat.
Op vrijdag 17 januari 2003 20:54 schreef peaceman het volgende:
natuurlijk is het een goed lijstje, echter er missen zo vele grootheden.
wat te denken van deze:
Imagine - John Lennon
Hotel California - Eagles
No good - Prodigy
Sunday bloody sunday - U2en artiesten als The Doors, Led Zeppelin, Queen, Deep Purple, Pink Floyd, Dire Straits, REM, Radiohead, Jimi Hendrix, Peter Gabriel, Sting, Kate Bush, ja zelfs Michael Jackson
quote:Aangezien de Eagles Countryrock speelden/spelen hebben ze wel degelijk invloed gehad op de muziekwereld mijn inziens. En als een nummer als Hotel California nog altijd een van de meeste gedraaide nummers op de radio ooit is, kun je denk ik niet ontkennen dat ze toch van invloed zijn geweest.
Op vrijdag 17 januari 2003 21:35 schreef ranja het volgende:[..]
Het is maar een top 10 he... nou ja, dit is de top 10 van een top 100 bedoel ik... ik weet (nog) niet wat er op 11 t/m 100 staat, ogetwijfeld wel wat Queen en Jackson... maar ik denk niet dat Dire straits of Eagles meer invloed hebben gehad dan wat hier in de top 10 staat.
Hooguit omdat de punk en dus Sexpistols een soort reactie was op de gezapigheid van de mid jaren 70 rockmuziek zoals, inderdaad, the Eagles.
[Dit bericht is gewijzigd door peaceman op 17-01-2003 21:56]
quote:Ok, stel dat die op 25 staat, vind je dan dat-ie te laag staat en dat-ie in de top 10 had gemoeten?
Op vrijdag 17 januari 2003 21:53 schreef peaceman het volgende:[..]
Aangezien de Eagles Countryrock speelden/spelen hebben ze wel degelijk invloed gehad op de muziekwereld mijn inziens. En als een nummer als Hotel California nog altijd een van de meeste gedraaide nummers op de radio ooit is, kun je denk ik niet ontkennen dat ze toch van invloed zijn geweest.
quote:nee, maar hoort wel bij de beste 100 vind ik
Op vrijdag 17 januari 2003 21:55 schreef ranja het volgende:[..]
Ok, stel dat die op 25 staat, vind je dan dat-ie te laag staat en dat-ie in de top 10 had gemoeten?
quote:Iets te veel naar sky radio geluisterd ?
quote:Dat nummer was nou juist één van de slechtste dingen die de countryrock had kunnen overkomen...
Op vrijdag 17 januari 2003 21:53 schreef peaceman het volgende:[..]
Aangezien de Eagles Countryrock speelden/spelen hebben ze wel degelijk invloed gehad op de muziekwereld mijn inziens. En als een nummer als Hotel California nog altijd een van de meeste gedraaide nummers op de radio ooit is, kun je denk ik niet ontkennen dat ze toch van invloed zijn geweest.
bron: http://www.rocklist.net/q100.html#100%20Songs%20That%20Changed%20The%20World (staan nog veel meer leuke lijstjes
100 Songs That Changed The World
Q Special Edition Jan 2003
Elvis Presley Thats All Right
The Beatles I Wanna Hold Your Hand
Sex Pistols God Save The Queen
Sugerhill Gang Rappers Delight
Nirvana Smells Like Teen Sprit
Billie Holiday Strange Fruit
Bob Dylan Like A Rolling Stone
Run DMC Walk This Way
New Order Blue Monday
Band Aid Do They Know Its Christmas
The Beach Boys Good Vibrations
Bill Haley Rock Around The Clock
The Beatles Helter Skelter
Grandmaster Flash & The Furious 5 The Message
The Kinks You Really Got Me
Kraftwerk Autobahn
The Bee Gees Stayin Alive
The Tornados Telstar
David Bowie Starman
Aretha Franklin Think
Plastic Ono Band Gibe Peace A Chance
Afrika Bambaataa Planet Rock
Spice Girls Wannabe
Frankie Goes To Hollywood Relax
Nwa Fuck Tha Police
The Beatles Tomorrow Never Knows
Lonnie Donegan Rock Island Line
The Who My Gereration
The Rolling Stones (I Cant Get No) Satisfaction
Madonna Like A Virgin
John Lennon Imagine
Queen Bohemian Rhapsody
The Crystals Hes A Rebel
Otis Redding (Sittin On) The Dock Of They Bay
Barrett Strong Money (Thats What I Want)
Donna Summer I Feel Love
Eminem My Name Is
Deep Purple Smoke On The Water
Marvin Gaye Whats Going On
2 Live Crew Me So Horny
Chuck Berry Maybellene
Bob Marley No Woman No Cry
The Crickets Thatll Be The Day
The Jam Going Underground
Mc5 Kick Out The Jams
Muddy Waters I Cant Be Satisfied
Led Zeppelin Stairway To Heaven
Strings Of Life Rhythin Is Life
M|A|R|R|S Pump Up The Volume
Elton John Candle In The Wind
The Byrds Mr Tamborine Man
Public Enemy - Rebel Without A Pause
Blondie Heart Of Glass
The Temptations Cloud Nine
Jefferson Airplane White Rabbit
Primal Scream Loaded
Les Paul Lover
Jimi Hendrix Purple Haze
Michael Jackson Thriller
Body Count Cop Killer
The Rolling Stones Sympathy For The Devil
The Velvet Underground Heroin
Gloria Gaynor I Will Survive
Jackie Brenston & His Delta Cats Rocket 88
James Brown Say It Loud: Im Black And Im Proud
Guns N Roses Sweet Child O Mine
Soul II Soul Back To Life (However Do You Want Me)
Prince Sign O The Times
Milli Vanilli Girl You Know Its True
The Special AKA Nelson Mandella
Pink Floyd Interstellar Overdrive
Ray Charles WhatDi Say
Woodie Guthrie This Land Is Your Land
Tubeway Army Are Friends Electric?
Serge Gainsbourg & Jane Birkin Jetaim..Moinon Plus
The Smiths This Charming Man
Claude Francois Commedhabitude
Oasis Live Forever
Slade Merry Christmas Everybody
Culture Club Do You Really Want To Hurt Me
Metallica Enter Sandman
The Doors The End
The Incredible Bongo Band Apache
Laurie Anderson O Superman
Stardust Music Sounds Better With You
Abba Waterloo
Lee Scratch Perry People Funny Boy
Korn Blind
The Stone Roses Fools Gold
The Monkees Last Train To Clarksville
Prodigy Firestarter
George Mccrae Rock Your Baby
Ramones The Blitzkrieg Bop
Black Sabbath Black Sabbath
Dawn Tie A Yellow Ribbon Round The Ole Oak Tree
The Las There She Goes
Link Wray & His Ray Men Rumble
Richard Harris Macarther Park
Radiohead Creep
Little Richard Tutti Frutti
De blueprint voor elk commercieel dance hitje
quote:Nah, wel lekkere nummers.
Op zaterdag 1 maart 2003 14:17 schreef Zander het volgende:
Wel een aardige lijst, maar sommige keuzes vind ik wel een beetje vreemd. Zijn 'There she goes' van the La's of 'Rock your baby' van George Mccrae nou echt van die 'wereldveranderende platen'?
update:
In 1951, at Sam Phillips' tiny recording studio in Memphis, Ike Turner and his Kings of Rhythm recorded "Rocket 88," with Jackie Brenston on sax and vocals, but Phillips shipped the tape to Chess Records in Chicago as having been performed by "Jackie Brenston and his Delta Cats," and Chess released it as such. Songwriting credit on the record also went to Brenston, though Turner wrote it.
Elvis Presley staat terecht op één, want dit was de doorbraak van Rock & Roll naar het blanke publiek.
En van The Beatles had ik eerder één van hun protest songs verwacht, of hun eerste single.
En Eminem is niet echt wereld veranderd toch...
[Dit bericht is gewijzigd door mandark2000 op 01-03-2003 14:31]
quote:Vertel.
Op zaterdag 1 maart 2003 14:20 schreef rvand het volgende:
vanwege de tragiek rond zanger/componist Lee Mavers.
Terecht dat Marrs met Pump up the Volume erin staat. Dat heeft wel wat veranderd in de muziekindustrie.
quote:Kort samengevat. De eerste en enige cd uit 1989 werd in Engeland gezien als een album op Beatles-niveau. Lee Mavers werd al vergeleken met Lennon/McCartney. Mavers was (en is) echter totaal wereldvreemd en kon helemaal niets met al die aandacht. Hij vond het album zelf al vrij snel na release een ramp en gaf daarvan producer Steve Lillywhite de schuld. Daarnaast ging het ook al snel mis met zeer heftig drugsgebruik. Mavers sloot zich af van de buitenwereld terwijl iedereen in Engeland wachtte op het tweede album van The La's, wat het definitieve meesterwerk zou moeten worden. Ze wachten nog steeds.
Op zaterdag 1 maart 2003 14:23 schreef the-O het volgende:[..]
Vertel.
Review van het album The La's:
And so, by 1990, it seemed that no band in Britain remembered harmonies and jangly guitars and The Beatles and playing tapes backwards and psychedelic pop except The La's. And the La's weren't doing much about it--they spent so long in the studio moving faders up and down a millimetre that Go! Discs had to break into the studio, steal the tapes and release the album against the band's wishes. Chief La Lee Mavers still asserts The La's is a mess; nothing like he'd intended, but to everyone else in the universe it sounds glorious: with it's chiming Byrds-ian guitars and flat Mersey back-beat, "Timeless Melody" is the most aptly named song since Dodgy's "Good Enough;" and as the 60 million cover-versions constantly prove, "There She Goes" is the loveliest smack ode since the Strangler's "Golden Brown". The rest is never less than classic, whatever it's creator might mutter into his pint.
[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 01-03-2003 14:41]
PS beastie boys met fight for your right hoort er eigenlijk ook in. De eerste blanke rap die doorbreekt.
quote:Feitelijk is dat het beste wat je kunt doen als band om je waardering te houden.... Als ze een tweede album hadden opgenomen was het 'flavor of the month' idee er wel af geweest terwijl ze nu gewoon een legende blijven.
Op zaterdag 1 maart 2003 14:35 schreef rvand het volgende:
iedereen in Engeland wachtte op het tweede album van The La's, wat het definitieve meesterwerk zou moeten worden. Ze wachten nog steeds.
De hele engelse muziekpers (en de fans natuurlijk) wachten ook nog steeds op de opvolger van Loveless van My bloody valentine, uit 1991...
quote:Nou in zoverre dat bassist John Power het wachten na 4 jaar wel zat was en opstapte om The Cast te beginnen. Mavers heeft in 1996 zo'n beetje met z'n nieuwe La's voor het laats opgetreden, en heeft tot een jaar of 2, 3 terug volgehouden dat dat nieuwe album er echt aan kwam. Wie weet.....
Op zaterdag 1 maart 2003 14:50 schreef the-O het volgende:
rvand,
Ik vond dat enige album ook erg leuk, en nummers als Son of a Gun, There she goes en Looking glass staan nog steeds overeind. Maar ik dacht altijd dat ze er na een album mee gestopt waren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |