abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:35:46 #1
13973 ranja
image means nothing
pi_7939215
Volgens Q magazine dan

Erg vreemde lijst, helaas heb ik alleen de top 10 maar... misschien komt de hele top 100 nog een keer online...

1. That's All Right (Elvis Presley)
2. I Wanna Hold Your Hand (The Beatles)
3. God Save the Queen (The Sex Pistols)
4. Rapper's Delight (Sugarhill Gang)
5. Smells Like Teen Spirit (Nirvana)
6. Strange Fruit (Billie Holiday)
7. Like a Rolling Stone (Bob Dylan)
8. Walk This Way (Run DMC)
9. Blue Monday (New Order)
10. Do They Know it's Christmas (Band Aid)

Mee eens?

pi_7939296
yep agree
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_7939303
Op zich kan ik me wel redelijk in het lijstje vinden, alleen het belang van 'Do They Know It's Christmas Time' zie ik niet echt in. Okee, Live Aid zal wel een belangrijke benefiet-actie zijn geweest, maar persoonlijk heb ik echt de schurft aan die artiesten die zo'n benefiet-plaatje opnemen om vooral zelf maar weer eens in de spotlights te staan. Dat Billie Holliday-nummer ken ik eigenlijk niet eens.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:43:25 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7939433
1. That's All Right (Elvis Presley) (maar Elvis was al een 'rebel')
4. Rapper's Delight (Sugarhill Gang) (1e commerciële rapplaat)
5. Smells Like Teen Spirit (Nirvana) (zwaar overgewaardeerd)
6. Strange Fruit (Billie Holiday) (zegt met even niets)
7. Like a Rolling Stone (Bob Dylan) (vond de versie van de Stones beter)
8. Walk This Way (Run DMC) (eerste mix van rap met rock)
9. Blue Monday (New Order) (niet echt speciaal)
10. Do They Know it's Christmas (Band Aid) (een grote groep artiesten voor een goed doel en die hun carriere nieuw leven in willen blazen...)

Ik mis bijvoorbeeld groepen als Kraftwerk. Die hebben ook een revolutie ontketend in de muziekwereld.

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:43:44 #5
30961 Knaller
knalt er op los
pi_7939444
Niet echt... ze vergeten Bohemian Rhapsody van Queen!

Oké het lied, hoe geniaal ook heeft misschien niet echt de wereld veranderd maar de videoclip erbij was wel één van de eerste. Dus in de muziekwereld had het wel wat veranderd...

"A single rose can be my garden, a single friend my world."
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:43:47 #6
13973 ranja
image means nothing
pi_7939446
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:38 schreef Zander het volgende:
Op zich kan ik me wel redelijk in het lijstje vinden, alleen het belang van 'Do They Know It's Christmas Time' zie ik niet echt in. Okee, Live Aid zal wel een belangrijke benefiet-actie zijn geweest, maar persoonlijk heb ik echt de schurft aan die artiesten die zo'n benefiet-plaatje opnemen om vooral zelf maar weer eens in de spotlights te staan. Dat Billie Holliday-nummer ken ik eigenlijk niet eens.
Nou, dat is meer achteraf volgens mij. Hoe reageerde je toen je in november/december 1984 het nummer hoorde? Nu is je visie waarschijnlijk wat vertroebeld door dat er nu voor elke gelegenheid weer een blijk artiesten losgetrokken wordt, maar zij waren de eersten... de rest zijn volgers.

Overigens MSX-user, de meeste artieten die meededen zaten in de hoogtij dagen van hun populariteit (Wham, Duran duran, Level 42, U2)

donderdag 16 januari 2003 @ 21:46:11 #7
13973 ranja
image means nothing
pi_7939502
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef Knaller het volgende:
Niet echt... ze vergeten Bohemian Rhapsody van Queen!

Oké het lied, hoe geniaal ook heeft misschien niet echt de wereld veranderd maar de videoclip erbij was wel één van de eerste. Dus in de muziekwereld had het wel wat veranderd...

Inderdaad. Zou me niet verbazen als die tussen de 11 en 15 staat Ik zou bijna het blad gaan kopen
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:47:17 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_7939533
Is 'that's allright' trouwens Elvis' eerste single? Zo ja, dan ben ik het er wel mee eens
pi_7939546
Hoe zijn ze bij die nummers gekomen?
pi_7939589
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef ranja het volgende:
Nou, dat is meer achteraf volgens mij. Hoe reageerde je toen je in november/december 1984 het nummer hoorde?
Heheh, toen was ik zes. Ik kan me 'We are the world' beter voor de geest halen, al is die volgens mij niet eens zoveel nieuwer.
quote:
zij waren de eersten... de rest zijn volgers.
Mwah, in de jaren 70 had je toch ook al van die benefiet-acties, zoals George Harrison's Concert for Bangla Desh en dergelijken. DTNICT is wel een van de meest succesvolle, dat zeker. Maar goed, persoonlijk stop ik liever gewoon een euro in de collectebus.
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:51:06 #11
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7939617
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef ranja het volgende:
Overigens MSX-user, de meeste artiesten die meededen zaten in de hoogtijdagen van hun populariteit (Wham, Duran duran, Level 42, U2)
Hm, als aanvulling op dat lijstje zou je dan ook nog bijvoorbeeld 'Frankie goes to Hollywood' met 'Relax' of de zeer gewaagde clip van 'Two Tribes' kunnen plaatsen.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_7939656
Eigenlijk had een nummertje van Madonna of Michael Jackson ook niet misstaan in de top 10.
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:53:00 #13
44334 MrFokMan
From me, with love
pi_7939657
-edit: offtopic-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-01-2003 21:54]

Spreek vrijmoedig, maar misbruik nooit mijn naam
pi_7939685
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:47 schreef Seborik het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar de criteria en/of de selecteerders.
  donderdag 16 januari 2003 @ 21:56:21 #15
44334 MrFokMan
From me, with love
pi_7939763
Edit / hier mag toch niks
Spreek vrijmoedig, maar misbruik nooit mijn naam
pi_7939982
Yep, lijkt me een redelijk compleet overzichtje!
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:43 schreef MSXUser het volgende:
Hiermee barstte de Beatlemania helemaal los, en zoiets was tot dan toe niet voorgekomen... erna ook nooit weer eigenlijk En misschien de start van de beat/rock n' roll invasie vanuit de UK.

5. Smells Like Teen Spirit (Nirvana) (zwaar overgewaardeerd)
Maar wel de definitieve doorbraak van (tot dan toe underground) alternatieve rock naar de mainstream. Veel rockmuziek zoals tegenwoordig op radio & tv had je misschien wel niet gezien als dit bandje niet zo gigantisch groot werd
Indirect heeft dit toch best veel "veroorzaakt", om binnen ons landje te blijven: KinkFM

yankee charlie dinges
  donderdag 16 januari 2003 @ 23:16:49 #18
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_7941897
Ik mis All You Need is Love (The Beatles) eigenlijk. Een plaat die de jaren 60 toch enigszins typeert.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 00:46:50 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_7943724
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:47 schreef Seborik het volgende:
Gekozen door de redactiie van Q-magazine.
Op zich, hoe vaker ik naar de lijst kijk hoe meer ik het er mee eens ben. Op eerste gezicht denk ik van 'waarom nou die?' maar eigenlijk zit er best wat in...
  vrijdag 17 januari 2003 @ 00:50:24 #20
43120 THE_ANGRY_BRIGADE
No gods, no masters.
pi_7943775
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 00:46 schreef ranja het volgende:
Gekozen door de redactiie van Q-magazine.
Op zich, hoe vaker ik naar de lijst kijk hoe meer ik het er mee eens ben. Op eerste gezicht denk ik van 'waarom nou die?' maar eigenlijk zit er best wat in...
Ehm ja, en er kan natuurlijk maar een op de eerste plaats staan. Moeilijk samen te stellen.
THE FUTURE BELONGS TO THE FREE SPIRIT OF THE OUTLAW! [br] Nothing could be more tragic, and more ridiculous, than to live out a whole life in reach of heaven without ever stretching out your arms.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 00:51:38 #21
13973 ranja
image means nothing
pi_7943791
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 21:50 schreef Zander het volgende:

Heheh, toen was ik zes. Ik kan me 'We are the world' beter voor de geest halen, al is die volgens mij niet eens zoveel nieuwer.

Scheelt een goed half jaar inderdaad. Maar goed, dan heb je al een verschil... voor mij was dat echt uniek, alle britse topartiesten (en aangezien ik toen 15 was was ik fan van iedereen in de top40) die samen een single maakten... toen We are the world kwam had ik meteen al iets van 'ja hoor, zij moeten ook'. Bovendien vind ik dat nummer een veel zeikeriger nummer dan die van Band aid.
quote:
Mwah, in de jaren 70 had je toch ook al van die benefiet-acties, zoals George Harrison's Concert for Bangla Desh en dergelijken.
Hm, ok. Ik ken geen 'en dergelijken' zo uit het hoofd geloof ik. Maar ok, ze waren dus niet de allereersten, hoewel George geen single met andere popsterren opnam natuurlijk... en het gaat hier om nummers (singles).
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 23:16 schreef SigmundFreud het volgende:
Ik mis All You Need is Love (The Beatles) eigenlijk. Een plaat die de jaren 60 toch enigszins typeert.
Hm maar heeft die veel teweeg gebracht? Beatles waren toen al heel populair, daar heeft dat nummer niet veel aan bijgedragen of veranderd...
  vrijdag 17 januari 2003 @ 01:01:22 #22
13973 ranja
image means nothing
pi_7943901
Even mijn gedachten/opmerkingen bij de top 10:

1. That's All Right (Elvis Presley)
Er van uitgaande dat dit de eerste single van Elvis is heeft dit natuurlijk ontzettend veel teweeg gebracht. Opkomst van zowel een (het eerste?) idool als een complete muziekstroming. Terecht op 1 dan, objectief gezien.

Waarom dit nummer? Zal ook wel hun eerste single geweest zijn al dacht ik dat dat She loves you was... dat weet vast iemand beter dan ik. In elk geval is de algehele invloed van the Beatles moeilijk te ontkennen.

Het is een engels blad dat de lijst gemaakt heeft. Dit nummer kwam in Engeland op koninginnedag uit en stond meteen op 1 in de top40 zonder gedraaid te worden op de radio. Indrukwekkend. En het officiele begin van de punk(muziek).

4. Rapper's Delight (Sugarhill Gang)
Dit is zoals al gezegd het eerste rapnummer dat bekend werd. Of je daar blij mee moet zijn laat ik aan ieder persoonlijk over, maar invloedrijk is het zeker.

5. Smells Like Teen Spirit (Nirvana)
Ik val in herhaling, weer een nummer wat een nieuwe stroming in gang zette. De underground naar boven gehaald heeft.

6. Strange Fruit (Billie Holiday)
Ehm, geen idee. Iemand anders misschien?

7. Like a Rolling Stone (Bob Dylan)
Zal vast met de hippiebeweging te maken hebben, maar ik weet niet waarom nou juist dit nummer.

8. Walk This Way (Run DMC)
Dit nummer wordt altijd aangeduidt als het begin van de rock en rap crossover. Met dat in gedachten is de notering wel terecht denk ik. Wederom de vraag of je daar blij mee moet zijn... achteraf.

9. Blue Monday (New Order)
Behalve dat dit de eerste 12" was die een nummer 1 haalde is het ook duidelijk een baken in de dance-muziek (al valt het eigenlijk in het hokje new-wave). Uit 1983, maar eigenlijk hun tijd ver vooruit.

10. Do They Know it's Christmas (Band Aid)
Al genoeg over gezegd. Zij waren de eerste dus orgineel. Niet alleen qua samenwerking uniek maar ook qua afgeven van een teken dat de muziekwereld niet alleen aan zichzelf denkt. Helaas lijkt dat de laatste paar jaar weer vergeten.

[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 17-01-2003 01:18]

pi_7943934
Volgens mij was 'I want to hold your hand' de eerste Amerikaanse #1 hitsingle voor de Beatles en daarmee het begin van de zgn. 'British Invasion' en wereldwijde Beatlemania. Dat lijkt me wel reden genoeg voor een hoge notering, al is het niet een van mijn eigen favoriete Beatles-nummers. De allereerste Beatles-single is 'Love Me Do'.

Die Billy Holiday-single kan ik ook niet echt plaatsen.

vrijdag 17 januari 2003 @ 01:09:15 #24
43120 THE_ANGRY_BRIGADE
No gods, no masters.
pi_7943972
Ehm nee, ik eigenlijk ook niet.
THE FUTURE BELONGS TO THE FREE SPIRIT OF THE OUTLAW! [br] Nothing could be more tragic, and more ridiculous, than to live out a whole life in reach of heaven without ever stretching out your arms.
pi_7944058
Billie Holiday first sang 'Strange Fruit' at the Cafe Society nightclub in 1939. Even the progressive and integrated audience of this club didn¹t immediately know what to do with a song that dealt with racial hatred so directly. Later 'Strange Fruit' became a Holiday signature number, one she erroneously claimed to have written, and one which she could not perform everywhere without sometimes violent reaction.

The real author of the song is Abel Meeropol, a radical Jewish schoolteacher writing under the pen name Lewis Allen, who was active in the protest movement and wrote according to his beliefs. Some claim that Holiday was totally apolitical, some that she had no understanding of what she was singing, but even Meeropol admits that her rendition fed the flame of African-American activism 16 years before Rosa Parks refused to yield her seat to a white on an Alabama bus.

Het is kennelijk dus een beroemde protest-song.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')