Klopt, maar als mijn werkgever vervolgens loopt te pushen dat ik alsnog verschijn en onredelijk is tov mijn bezwaar om niet te willen komen heb ik dus een probleem.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eigen verantwoordelijkheid. En dat gaat best werken want de risicogroepen willen helemaal niet ziek worden.
Dat is zo, maar als we dat virus blauwblauw hadden gelaten en geen semi-lockdown hadden gedaan was het denk ik anders met hem afgelopen.quote:Op maandag 4 mei 2020 22:58 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat kan dan weer iedereen overkomen, altijd plotseling, niet te vergelijken
https://www.telegraaf.nl/(...)infectie-coronavirusquote:Nederlands’ antilichaam 47D11 blokkeert infectie coronavirus
AMSTERDAM - Een deel wijsheid, een deel geluk. Zo kan de vondst van het nieuwe antilichaam ’47D11’ waarover twee Nederlandse wetenschappers maandag hebben gepubliceerd in Nature, genoemd worden.
Het onderzoek van prof. Frank Grosveld (Erasmus Universiteit) en dr. Berend Jan Bosch (Universiteit Utrecht) hing al een tijdje boven de markt, maar nu is het dan écht gepubliceerd na een ’peer to peer’ traject van het befaamde wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications. De twee hoofdonderzoekers werkten samen met een team internationale wetenschappers.
Wat ze hebben gevonden, is interessant. Het gaat om het allereerste antilichaam tegen het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2, legde prof. Grosveld eerder uit in Erasmus Magazine. Gaat het om een briljante, onverwachte vondst? Nee. Het spul lag eigenlijk al lange tijd in de vriezer. Het was enkel nog zaak om de juiste antilichamen te testen op het nieuwe coronavirus, en te hopen dat een van die ’oude’ anti-lichamen zou werken.
Bingo!
Prof. Grosveld startte vijftien jaar geleden met ’een hobbyproject’. Doel: menselijke antilichamen maken in muizen. Dat lukte. Grosveld zette een bedrijf op, breidde uit naar Shanghai en Boston en fabriceerde vooral antilichamen tegen tumoren. Op enig moment ging de professor samen met onderzoekers uit Utrecht optrekken om een antilichaam te ontwikkelen tegen, destijds, mers en sars. Dat lukte.
„Maar die virussen zijn al ingedamd. We hebben nu te maken met een ander coronavirus. Van het eerdere onderzoek hadden we nog ongeteste antilichamen in de ijskast staan. Toen de huidige crisis uitbrak, hebben we meteen getest of de antilichamen die met sars 1 reageerden, ook reageren op sars 2 (het nieuwe coronavirus, red.)”, aldus prof. Grosveld tegen Erasmus Magazine.
Het bleek ’bingo’. Antilichaam 47D11 werkte tegen het huidige coronavirus. Het valt de eiwitten aan de buitenkant van het virus aan, waarmee het coronavirus normaal gesproken menselijke cellen binnenkomt – wat daarna niet meer lukt.
Vaccin
De vondst komt voort uit goed voorwerk, maar heeft ook te maken met een portie geluk, geeft prof. Grosveld toe. Toch is hij trots.
„Dit is bij ons weten het allereerste antilichaam waarvan we weten dat het de infectie blokkeert. Zoiets vinden, gebeurt heel weinig. Ik heb gedurende mijn carrière veel aan genregulatie gewerkt: hoe worden genen aan- en uitgezet, wat is het structuur van ons genoom? Daar heb ik gelukkig ook een aantal ontdekkingen kunnen doen, waarbij ik het gevoel had: nu zijn we écht een stap verder. Maar dergelijk onderzoek ging vooral om inzicht en was van wetenschappelijk belang. Dit antilichaam heeft een concrete toepassing.”
Voorlopig zijn alleen de eerste tests afgerond. Het antilichaam 47D11 kan het coronavirus vermoedelijk ook bij mensen onschadelijk maken, zo is de verwachting, maar of het daadwerkelijk tot een medicijn komt, is nog onduidelijk. Eerst volgen er allerlei nieuwe tests. Grosveld is optimistisch. „Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Een echte oplossing is daarom een vaccin, daar werken anderen aan.”
Daar twijfel ik aan, maar die kans zit er in jaquote:Op maandag 4 mei 2020 23:13 schreef Nadelspiel het volgende:
[..]
Dat is zo, maar als we dat virus blauwblauw hadden gelaten en geen semi-lockdown hadden gedaan was het denk ik anders met hem afgelopen.
Prima. Dus dringend advies geven als kabinet dat risicogroepen thuis werken. Desnoods regelen dat werkgevers daar aan mee moeten werken indien werknemer dat wil.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Klopt, maar als mijn werkgever vervolgens loopt te pushen dat ik alsnog verschijn en onredelijk is tov mijn bezwaar om niet te willen komen heb ik dus een probleem.
Ik vind het erg als mensen onmodig ziek worden wanneer het makkelijk voorkomen kan worden.
Zelfde mey bv risicogroepen in supermarkten of ov.
In het ideale scenario komen ze er niet en verkleinen ze zo enorm de kans om besmet te raken.
Klopt, er zijn thuis/buiten mogelijkheden.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zet wat apparaten op de parkeerplaats. Paar van die ondoorzichtige bouwhekken er om heen en je hebt een tijdelijke buitensportschool. Lijkt me beter.
Net als de vorige 32350 posts over dit soort ontwikkelingen, horen we er nooit weer wat vanquote:Op maandag 4 mei 2020 23:13 schreef Smack10 het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)infectie-coronavirus
Deze al gepost?
Ik weet zeker dat ik dit 5/6 weken geleden ook gelezen heb en op tv gezien.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:13 schreef Smack10 het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)infectie-coronavirus
Deze al gepost?
Ook krachttraining kan buiten of in je eigen huis, met een beetje creativiteit.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:11 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Inderdaad de cardio troep eruit. En meer ruimte maken voor kracht.
Niet alles en niet voor iedereen. Daarnaast het uitgangspunt moet steeds zijn geen verbod tenzij. En de lichtst mogelijke maatregel.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook krachttraining kan buiten of in je eigen huis,
Wat dan niet? Oprecht nieuwsgierig.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet alles en niet voor iedereen. Daarnaast het uitgangspunt moet steeds zijn geen verbod tenzij. En de lichtst mogelijke maatregel.
Ja allemaal boerenverstand; concentratie virus/luchtvolume neemt gigantisch af in de buitenlucht/raam open.quote:Op maandag 4 mei 2020 22:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik las een keer een onderzoek wat keek naar infecties na operaties. Wat werkte het beste om een besmetting te voorkomen? Gewoon de ramen open zetten. Ja, gewoon op een operatiekamer de ramen open (kan hier vaak niet of is heel ongebruikelijk). Werkte zelf beter dan een duur hepa filter. Studie was gedaan in Afrikaanse ziekenhuizen.
Dit is natuurlijk niet hetzelfde als corona, maar het geeft wel aan hoe goed buitenlucht eigenlijk is. Je hebt talloze laminaire stromingen dat het echt wel heel toevallig is als een virus deeltje in de buitenlucht je neus of mond ingaat. Lucht is goed.
Zijn volgens mij gewoon verkapte marketing campagnes voor funding.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:16 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Net als de vorige 32350 posts over dit soort ontwikkelingen, horen we er nooit weer wat van
Je kan ook de stofzuiger op je plasser zetten en je vriendin de deur uitgooien.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Helemaal gelijk, maar je kunt thuis ook de stofzuiger heffen om je biceps te trainen.
Daar lijkt het erg sterk op ja, iedereen wilt zichzelf promotenquote:Op maandag 4 mei 2020 23:21 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Zijn volgens mij gewoon verkapte marketing campagnes voor funding.
Ook wel weer zo, wil niet op eens naast de hond staan op het verboden voor bordje of een R in mijn jas genaaid.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Prima. Dus dringend advies geven als kabinet dat risicogroepen thuis werken. Desnoods regelen dat werkgevers daar aan mee moeten werken indien werknemer dat wil.
Maar de tweedeling risicogroep/niet-risicogroep moet je echt niet van overheidswege willen afdwingen. Tweederangsburgers is het laatste wat je wil.
Uit de column van De winther (https://www.telegraaf.nl/(...)eer-tot-leven-gewekt). Daar staat doorgaans geen onzin in. Die man weet dondersgoed waar hij over praat, ondanks de krant waar hij voor werkt.quote:In het najaar – wanneer de verkiezingscampagne losbarst – wordt in kabinetskringen evenwel rekening gehouden met nog meer zwaar weer. Men verwacht niet alleen een enorme werkloosheid en een stortvloed aan faillissementen, Nederland zou in de herfst en winter met een tweede, grotere golf aan coronabesmettingen kunnen worden geconfronteerd. Met alle gevolgen van dien voor gezondheid en economie.
Ja stofzuiger optillen toch?quote:Op maandag 4 mei 2020 23:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook krachttraining kan buiten of in je eigen huis, met een beetje creativiteit.
Ik had dezelfde associaties. Dringende adviezen prima en goed voorstelbaar maar als dit afgedwongen wordt hoop ik dat het malieveld vol staat. Ondanks de maatregelen.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:22 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ook wel weer zo, wil niet op eens naast de hond staan op het verboden voor bordje of een R in mijn jas genaaid.
Beter dan eigen verantwoordelijkheid.
Hopelijk is er tegen die tijd een goed werkend medicijn. De wetenschap zit ook niet stil.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uit de column van De winther (https://www.telegraaf.nl/(...)eer-tot-leven-gewekt). Daar staat doorgaans geen onzin in. Die man weet dondersgoed waar hij over praat, ondanks de krant waar hij voor werkt.
Klinkt absoluut niet goed. Zowel virustechinsch als ook economisch.
Blijft de economische schade natuurlijk wel. Die is ook niet kinderachtig.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:24 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Hopelijk is er tegen die tijd een goed werkend medicijn. De wetenschap zit ook niet stil.
Klopt, maar volgens mij is het nu ook getest.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:18 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat ik dit 5/6 weken geleden ook gelezen heb en op tv gezien.
Ja, die tendens is al voor de corona-crisis, koop maar online of naai ze (je) zelf.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:24 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Ja stofzuiger optillen toch?
Kunnen ook wel kledingwinkels dicht doen. Je kan toch je eigen kleren naaien?
Mogen de cafés weer open hebben mensen geen geld meer voor een biertje.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Blijft de economische schade natuurlijk wel. Die is ook niet kinderachtig.
" Zo wordt 'blijf thuis' straks 'blijf thuis als je klachten hebt'"quote:"Kabinet denkt over versoepeling"
Het kabinet wil meer perspectief gaan
bieden in de strijd tegen corona,meldt
Nieuwsuur.In plaats van te wijzen op
wat er allemaal niet kan,wordt het
accent verlegd naar wat er juist wél
kan,melden bronnen rond het kabinet.
Zo wordt 'blijf thuis' straks 'blijf
thuis als je klachten hebt',zal premier
Rutte woensdag bekendmaken,aldus de
Haagse bronnen.Gisteren is op het
Catshuis besloten de toon te wijzigen.
Ook zou de spoedige heropening van