abonnement Unibet Coolblue
pi_192999909
Interessante dialoog over bikefitting. Ik heb mijn fiets omdat het een goede tweedehandse optie was, en ik fiets er opzich prima op. Ik zit alleen wel bijna altijd onder in de beugel, en zou misschien nog wel lager willen zitten.

Bij de aanschaf van een fiets van rond de 3000 euro, is het wel van waarde dat het ook goed "past". Daardoor snap ik dat zo'n aankoop ook moeilijker wordt. Voor dat geld wil je het ook goed doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door papert op 07-05-2020 19:43:42 ]
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:48:50 #252
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193000217
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:26 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Dan is het zonde dat die fitters blind zijn
Die gaan vaak alleen af op de theorie. En wielrennen is praktijk.
pi_193000309
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:00 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Maar bij een frame kan je niet echt goed weten hoe de kwaliteit is. Of hoe die je dat? Hoe vergelijk je een Giant frame met een Canyon?
Dat is waar. Maar je kan wat recensies lezen. En wil je een knetter stijf frame of wat meer comfort et cetera.

Ik heb ooit op de gok een fiets gekocht en na 25k kilometers wist ik wel wat ik anders wilde aan m'n houding.
Aldus.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:59:57 #254
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193000500
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:31 schreef Z het volgende:

[..]

Kies het beste frame. Of het mooiste. Niet de groepset. Wielen zijn een goede investering, lekkere banden scheelt ook al behoorlijk.
Maar hoe bepaal ik wat het beste frame is (al dan niet specifiek voor mij)?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:00:47 #255
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193000522
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:58 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Frame en wielen zijn imo het meest belangrijk. En als jij graag disc wil nou dan doe je dat ook?
Ik weet dus niet of ik dat wil. Wat voegt het toe?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:03:25 #256
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193000580
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:48 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Die gaan vaak alleen af op de theorie. En wielrennen is praktijk.
Totaal niet mijn ervaring, daar kijken ze naar hoe je beweegt op de fiets. Een bewegingswetenschapper of sportarts kan daar veel meer op beoordelen dan jij en ik op ervaring.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:05:38 #257
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193000649
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik weet dus niet of ik dat wil. Wat voegt het toe?
Beter remmen in de regen, meer controle zegt men ook. Daarnaast minder risico bij teveel slepend remmen op lange afdalingen en het kan beter zijn voor de levensduur van je carbon velgen.

Nadelen zijn prijs, lastig onderhoud en gewicht.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:05:57 #258
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193000657
Wat wel redelijk unaniem is hier; kies het beste frame en de beste wielen. Groep en schijfremmen zijn hieraan ondergeschikt.

Toch?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:06:48 #259
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193000684
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar hoe bepaal ik wat het beste frame is (al dan niet specifiek voor mij)?
Recensies lezen, daarin beschrijft men vaak het rijgedrag. Als jij veel tijdritten wil doen zou ik daar minder op letten, waarschijnlijk is een carbon aeroframe stijf genoeg.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:08:33 #260
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193000735
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:05 schreef sanger het volgende:
Wat wel redelijk unaniem is hier; kies het beste frame en de beste wielen. Groep en schijfremmen zijn hieraan ondergeschikt.

Toch?
Persoonlijk vind ik schijfremmen wel fijn, maar velgremmen doen het ook gewoon. Als je vanaf Shimano 105 omhoog koopt (ook bij SRAM en Campagnolo) heb je eigenlijk sowieso een goede groep te pakken.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:11:02 #261
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193000801
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:05 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Beter remmen in de regen, meer controle zegt men ook. Daarnaast minder risico bij teveel slepend remmen op lange afdalingen en het kan beter zijn voor de levensduur van je carbon velgen.

Nadelen zijn prijs, lastig onderhoud en gewicht.
Regen hebben we hier wel in NL ja, al zal ik niet in de regen gaan trainen denk ik. Alleen voor wedstrijden dan.... Afdalingen komt wel nog, maar nu nog niet.

Oftewel, als het er vanaf kan is het zeker mooi meegenomen, maar een must is het niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_193000815
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:48 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Die gaan vaak alleen af op de theorie. En wielrennen is praktijk.
Dat doen ze niet allemaal. Het is ook belangrijk wie het doet. Ik heb goede ervaring met een dynamische fit door iemand die zelf ook koerst. Al jaren klachten vrij.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193002634
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:59 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ddx had ook een bikefit gedaan ik vond hem veel te lang zitten daarna heeft hij een iets korter pen gemonteerd geloof ik.
Bikefit/meting bij een goede winkel ja.
Opmeten met een mooi meetsysteem (met tig patenten ofzo, allemaal mooie namen iig) en op basis daarvan komen dan maten eruit op basis waarvan ze de afstelling bepalen.
Uiteindelijk is dat leuke basis maar idd mijn afstelling is daarna wel wat aangepast.
(wat dieper en kortere stuurpen idd)

Ik heb nooit zo'n bikefit van paar honderd euro gedaan (zoals bij Robic in Amsterdam kan bijvoorbeeld)
Maar ook dat zou ik niet zomaar uit het niets doen als je net gaat beginnen met fietsen.
Want bepaalde zaken ga je pas ontdekken als je al tijdje fietst.
Tenzij je natuurlijk geld over hebt om dat in begin te doen en na jaar weer ofzo.
pi_193002902
Vanavond een FTP test uitgevoerd conform de tabel van Patroon.

5min all out, gemiddeld hs van 185 bpm, vermogen 274watt.
20min maximaal, gemiddelde hs van 182 bpm, vermogen 230watt.

Maakt 219watt voor 60minuten, weeg op het moment 70,9kilo (maar reken even met gemiddelde van 71,5kg, moet even drie dagen op de weegschaal gaan staan) maakt ongeveer 3,1watt/kg. Is dit goed, slecht of redelijk @Patroon? Fiets pas sinds 2 maanden weer redelijk intensief ongeveer 8uur in de week.

FTP test ging wel redelijk lekker moet ik zeggen, de terugweg was alleen een hel. Benen waren helemaal leeg en moest nog kleine 20km terug. Begonnen met warming up van ongeveer 30-35 minuten, hierin 5 tot 7 keer rpm ver boven de 100 voor minuut aanhouden. Toen 5 min all out, ben op hartslag 185 vertrokken en heb me in die vijf minuten echt helemaal leeg gefietst, achteraf denk ik nog leger dan tijdens de FTP test zelf. Toen 10-12 rustig trappen, al bleef de hartslag best wel hoog terwijl ik weinig vermogen leverde. Toen de FTP test zelf, eerste 9 minuten was 1 lange weg met wind schuin tegen, kon hierin de hartslag lekker op 1 tempo houden (175-182). Daarna een bocht en een kloten klinker weg, sprintte alleen te hard dit moest ik tijdje bekopen. Daarna 5-6 minuten met hartslag 182 ongeveer verder gereden met aantal bochten erin. Laatste 4 minuten ben ik echt voluit gegaan, zag hartslagen voorbij komen van 189 bpm. Achteraf bekeken had het wel een stuk constanter gekund en denk ik niet dat ik alles uit de test heb gehaald. Had gemiddeld op hs 185 moeten vertrekken, was nu vertrokken op 180 met in het achterhoofden laatste 5 a 10 minuten versnellen zo hard als je kan. Ook zaten er iets van 3-5 bochten in het parcours, scheel toch wel aanzienlijk, omdat je automatisch weer aanzet na een bocht en je hier dan weer van moet herstellen. Weg was wel mooi vrij, dus nergens hinder van gehad. Omstandigheden waren wel redelijk kloten, weinig wind, ben er wel achter dat je zo'n FTP beter met windkracht 3-5 kunt doen.
pi_193003570
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:23 schreef sanger het volgende:
Net ook nog even naar Cor Mantel geweest (zag de naam hier voorbij komen). Die adviseert ook om nog geen bikefit te doen, maar pas als je een fiets hebt en er een paar weken op gefietst hebt.

Hij adviseerde een Isaac Boson, waar hij binnen mijn budget een leuke deal van had. Overjarig model, velgrem met 105 groep en standaard wielset voor ¤1699.

Wat ik vooral lastig vind is de prijzen te vergelijken door de verschillende componenten, maar ook te beoordelen of bv. schijfremmen de meerprijs van ¤400-500 waard zijn....

Die Sensa bij Vos bv. Zonder schijfrem had die voor zelfde prijs Di2 erop. Of kun je paar honderd euro niet beter in een wielset steken?
Cor Mantel is wel een andere winkel dan Mantel.com waaraan in dit topic werd gerefereerd (oa door mij). Persoonlijk vind ik Isaac een mooier merk dan Sensa. Hoewel het jammer is dat ze alleen maar zwart/wit gebruiken, mijn eigen Isaac is blauw carbon (Sonic LTD).

Er is inmiddels een redelijke consensus over de volgende voor- en nadelen van schijfremmen.

Voordelen:
- meer remkracht
- grijpt eerder aan bij nat weer
- remhoeven zijn geen beperkende factor voor de breedte van de band
- minder kans op klapband bij slepend remmen
- je kunt met fullcarbon velgen rijden zonder op de remprestaties in te leveren

Nadelen:
- gewicht (reken op minstens een halve kg extra)
- prijs
- looks (is persoonlijk natuurlijk)
- onderhoudsgevoeligheid, regelmatig nastellen
- schurend geluid moet je tegen kunnen (aanlopende remblokken bij nat weer)
- schijven kunnen krom trekken, vooral bij slepend remmen
- meer kans op slippen bij onjuist gebruik
- soms lastiger wielen wisselen

Ik zou zelf nooit extra betalen voor schijfremmen, omdat alle voordelen voor mij bij een racefiets geen waarde hebben. Ik ga toch nooit met meer dan 28mm rijden op de racefiets en zelfs in de bergen had ik altijd genoeg remkracht met velgremmen op aluminium velgen, ook toen ik nog 100kg woog. De remkracht die je maximaal kunt benutten wordt beperkt door de banden, je gaat namelijk slippen.
pi_193003573
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:43 schreef poiuytr het volgende:
Vanavond een FTP test uitgevoerd conform de tabel van Patroon.

5min all out, gemiddeld hs van 185 bpm, vermogen 274watt.
20min maximaal, gemiddelde hs van 182 bpm, vermogen 230watt.

Maakt 219watt voor 60minuten, weeg op het moment 70,9kilo (maar reken even met gemiddelde van 71,5kg, moet even drie dagen op de weegschaal gaan staan) maakt ongeveer 3,1watt/kg. Is dit goed, slecht of redelijk @:Patroon? Fiets pas sinds 2 maanden weer redelijk intensief ongeveer 8uur in de week.

FTP test ging wel redelijk lekker moet ik zeggen, de terugweg was alleen een hel. Benen waren helemaal leeg en moest nog kleine 20km terug. Begonnen met warming up van ongeveer 30-35 minuten, hierin 5 tot 7 keer rpm ver boven de 100 voor minuut aanhouden. Toen 5 min all out, ben op hartslag 185 vertrokken en heb me in die vijf minuten echt helemaal leeg gefietst, achteraf denk ik nog leger dan tijdens de FTP test zelf. Toen 10-12 rustig trappen, al bleef de hartslag best wel hoog terwijl ik weinig vermogen leverde. Toen de FTP test zelf, eerste 9 minuten was 1 lange weg met wind schuin tegen, kon hierin de hartslag lekker op 1 tempo houden (175-182). Daarna een bocht en een kloten klinker weg, sprintte alleen te hard dit moest ik tijdje bekopen. Daarna 5-6 minuten met hartslag 182 ongeveer verder gereden met aantal bochten erin. Laatste 4 minuten ben ik echt voluit gegaan, zag hartslagen voorbij komen van 189 bpm. Achteraf bekeken had het wel een stuk constanter gekund en denk ik niet dat ik alles uit de test heb gehaald. Had gemiddeld op hs 185 moeten vertrekken, was nu vertrokken op 180 met in het achterhoofden laatste 5 a 10 minuten versnellen zo hard als je kan. Ook zaten er iets van 3-5 bochten in het parcours, scheel toch wel aanzienlijk, omdat je automatisch weer aanzet na een bocht en je hier dan weer van moet herstellen. Weg was wel mooi vrij, dus nergens hinder van gehad. Omstandigheden waren wel redelijk kloten, weinig wind, ben er wel achter dat je zo'n FTP beter met windkracht 3-5 kunt doen.
Ik denk te diep begonnen.
Maar de experts kunnen dit beter beantwoorden.

Vermogen voor je gewicht is best ok als startpunt.
Vakman pur sang
pi_193003734
Net even de lagers vervangen van mijn dtswiss xcr1200 wiel. Wat is YouTube toch ideaal, dtswiss verteld je precies wat te doen. En gelukkig had ik alle toools.
15 min werk en weer een super draaiend wieltje ^O^
Vakman pur sang
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:25:09 #268
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193003768
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Net even de lagers vervangen van mijn dtswiss xcr1200 wiel. Wat is YouTube toch ideaal, dtswiss verteld je precies wat te doen. En gelukkig had ik alle toools.
15 min werk en weer een super draaiend wieltje ^O^
Lekker bezig ^O^
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:25:09 #269
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_193003769
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Net even de lagers vervangen van mijn dtswiss xcr1200 wiel. Wat is YouTube toch ideaal, dtswiss verteld je precies wat te doen. En gelukkig had ik alle toools.
15 min werk en weer een super draaiend wieltje ^O^
Youtube is zeker ideaal... ;)
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:28:35 #270
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193003829
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Youtube is zeker ideaal... ;)
_O-
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193003853
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Youtube is zeker ideaal... ;)
Vertelt jojoa.
Vakman pur sang
pi_193005364
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:43 schreef poiuytr het volgende:
Vanavond een FTP test uitgevoerd conform de tabel van Patroon.

5min all out, gemiddeld hs van 185 bpm, vermogen 274watt.
20min maximaal, gemiddelde hs van 182 bpm, vermogen 230watt.

Maakt 219watt voor 60minuten, weeg op het moment 70,9kilo (maar reken even met gemiddelde van 71,5kg, moet even drie dagen op de weegschaal gaan staan) maakt ongeveer 3,1watt/kg. Is dit goed, slecht of redelijk @:Patroon? Fiets pas sinds 2 maanden weer redelijk intensief ongeveer 8uur in de week.

FTP test ging wel redelijk lekker moet ik zeggen, de terugweg was alleen een hel. Benen waren helemaal leeg en moest nog kleine 20km terug. Begonnen met warming up van ongeveer 30-35 minuten, hierin 5 tot 7 keer rpm ver boven de 100 voor minuut aanhouden. Toen 5 min all out, ben op hartslag 185 vertrokken en heb me in die vijf minuten echt helemaal leeg gefietst, achteraf denk ik nog leger dan tijdens de FTP test zelf. Toen 10-12 rustig trappen, al bleef de hartslag best wel hoog terwijl ik weinig vermogen leverde. Toen de FTP test zelf, eerste 9 minuten was 1 lange weg met wind schuin tegen, kon hierin de hartslag lekker op 1 tempo houden (175-182). Daarna een bocht en een kloten klinker weg, sprintte alleen te hard dit moest ik tijdje bekopen. Daarna 5-6 minuten met hartslag 182 ongeveer verder gereden met aantal bochten erin. Laatste 4 minuten ben ik echt voluit gegaan, zag hartslagen voorbij komen van 189 bpm. Achteraf bekeken had het wel een stuk constanter gekund en denk ik niet dat ik alles uit de test heb gehaald. Had gemiddeld op hs 185 moeten vertrekken, was nu vertrokken op 180 met in het achterhoofden laatste 5 a 10 minuten versnellen zo hard als je kan. Ook zaten er iets van 3-5 bochten in het parcours, scheel toch wel aanzienlijk, omdat je automatisch weer aanzet na een bocht en je hier dan weer van moet herstellen. Weg was wel mooi vrij, dus nergens hinder van gehad. Omstandigheden waren wel redelijk kloten, weinig wind, ben er wel achter dat je zo'n FTP beter met windkracht 3-5 kunt doen.
Als jij er tevreden mee bent, dan is het een goede w / kg verhouding.

Maar als je je zelf perse met anderen wilt vergelijken, in de categorie van mannen onder de 40 zit je op qua plaatsing met dat vermogen op 20% van iedereen. Ga je kijken naar de coggan categorie, dan zit je in cat 5 (heel hoog, dat wel), het op 1 na laagste niveau. Patroon en ik zitten in cat 2 (redelijk laag, dat dan weer wel). Te weten dat er 8 categories zijn: Hero, Pro, 1, 2, 3, 4, 5 en Noob.

Ik heb vandaag mijn 3 minuten vermogen kunnen verbeteren op de Loorberg. 452 watt ofwel 6,37 w / kg. :)

Edit:
En wat ik denk, heb dat ook al een paar keer tegen Patroon aangehouden, is dat in mijn beleving het bergop een stuk eenvoudiger is om een hoger vermogen vast te houden dan op het vlakke, ook al is het wind tegen. Uiteraard zijn het geen gigantische verschillen, maar toch.

[ Bericht 3% gewijzigd door RealBizkit666 op 07-05-2020 23:43:23 ]
  vrijdag 8 mei 2020 @ 06:19:26 #273
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193008081
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:37 schreef RealBizkit666 het volgende:
En wat ik denk, heb dat ook al een paar keer tegen Patroon aangehouden, is dat in mijn beleving het bergop een stuk eenvoudiger is om een hoger vermogen vast te houden dan op het vlakke, ook al is het wind tegen.
Nou dat weet ik wel zeker ja. Nergens zo goed als met klimmen om je output te pacen. Je moet alleen dan wel een klim hebben van 20 min? En daar zijn die molshopen bij jou in de provincie te kort voor?
  vrijdag 8 mei 2020 @ 06:23:44 #274
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193008125
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:13 schreef eentwee het volgende:
Er is inmiddels een redelijke consensus over de volgende voor- en nadelen van schijfremmen.

Voordelen:
- meer remkracht
- grijpt eerder aan bij nat weer
- remhoeven zijn geen beperkende factor voor de breedte van de band
- minder kans op klapband bij slepend remmen
- je kunt met fullcarbon velgen rijden zonder op de remprestaties in te leveren

Nadelen:
- gewicht (reken op minstens een halve kg extra)
- prijs
- looks (is persoonlijk natuurlijk)
- onderhoudsgevoeligheid, regelmatig nastellen
- schurend geluid moet je tegen kunnen (aanlopende remblokken bij nat weer)
- schijven kunnen krom trekken, vooral bij slepend remmen
- meer kans op slippen bij onjuist gebruik
- soms lastiger wielen wisselen

Ik zou zelf nooit extra betalen voor schijfremmen, omdat alle voordelen voor mij bij een racefiets geen waarde hebben. Ik ga toch nooit met meer dan 28mm rijden op de racefiets en zelfs in de bergen had ik altijd genoeg remkracht met velgremmen op aluminium velgen, ook toen ik nog 100kg woog. De remkracht die je maximaal kunt benutten wordt beperkt door de banden, je gaat namelijk slippen.
Ik ben het hier wel mee eens. Maar, stel dat ik nu zou beginnen met wielrennen dan zou ik ws. ook toch disc nemen omdat ik denk dat het toch de nieuwe standaard gaat worden.
pi_193008554
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:37 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
En wat ik denk, heb dat ook al een paar keer tegen Patroon aangehouden, is dat in mijn beleving het bergop een stuk eenvoudiger is om een hoger vermogen vast te houden dan op het vlakke, ook al is het wind tegen. Uiteraard zijn het geen gigantische verschillen, maar toch.
Dat is zal ook zo zijn, alleen doe je een 20min test om je powerzones vast te stellen, daarom is het belangrijk om deze zoveel mogelijk te doen in dezelfde omstandigheden dan waar je fietst. Ik kan mijn ftp wel vaststellen bergop, maar dan hou ik mezelf voor de gek, aangezien ik de zones op het vlakke gebruik. Daarom wordt ook geadviseerd om zowel een ftp voor indoor als outdoor vast te stellen. FTP bergop, vlak, indoor en outdoor kunnen dus allemaal wat verschillen.

Net of net onderling vergelijken van power totaal onzinnig is. Er zit tussen powermeters onderling ook al best wat verschil. Gewoon voor jezelf registeren en kijken waar verbeteringen liggen en daar aan werken. Power is een middel, geen doel opzich. Iemand die hoog op zijn fiets zit en 5kg zwaarder kan wel 30w meer trappen voor dezelfde snelheid als iemand die lager zit en wat lichter is. Ook op het vlakke.
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')