Mandelig betekent dat je allemaal medeverantwoordelijk bent voor een even groot deel als dat er aan dat mandelige stuk grenst. Als ieder voor zich een afscheiding plaatst tussen het achterpad en die afscheiding onderhoudt ( en een deel van het pad), dan ben je er ook al.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:24 schreef Glider76 het volgende:
Nou had ik van de week al een topic geopend over een schutting voor mijn eigen huis met een iets andere strekking.
Wederom een schutting vraag. Dit betreft de nieuwbouw woning van mijn moeder welke eind dit jaar opgeleverd zal worden. Moeders is in de stress vanwege de tv uitzending van Frank Visser gistereravond waarbij buren verplicht werden 700 euro mee te betalen aan een bamboe schutting.
De situatie is als volgt. Het betreft een blok van 5 rijtjeshuizen met erachter een brandgang. Dit is een mandelig pad en alle 5 de woningeigenaren zijn gezamenlijk ook eigenaar van de brandgang.
Mijn moeder zet een schutting op de achtergrens van haar tuin en de brandgang.
Nu heeft algelopen week een bewoner van de bestaande woningen aan de achterzijde contact met de bouwer opgenomen om de contact gegevens te verkrijgen van zijn toekomstige achterburen ivm een schutting. Hij wil natuurlijk een schutting plaatsen en hoopt dat wij mee gaan betalen.
Dit je dit een half jaar voor oplevering via de bouwer probeert te regelen is nog tot daar aan toe.
Mijn moeder is dus niet van plan nog eens een extra schutting te plaatsen tussen de brandgang en de buren achter haar.
In hoeverre kan ze daar nu toe worden verplicht? Onze mening is dat we een schutting plaatsen, echter 1.20 moeten vanaf de erfgrens.
Als de achterbuurman zijn tuin afgeschermd wilt hebben van de brandgang zal hij dit zelf moeten bekostigen lijkt ons.
Wat een rare aanname.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:24 schreef Glider76 het volgende:
Nu heeft algelopen week een bewoner van de bestaande woningen aan de achterzijde contact met de bouwer opgenomen om de contact gegevens te verkrijgen van zijn toekomstige achterburen ivm een schutting. Hij wil natuurlijk een schutting plaatsen en hoopt dat wij mee gaan betalen.
Moet je de schutting wel helemaal op jouw grond zetten (dus niet op de erfgrens) anders mag dat helemaal niet. Als de schutting op de grens staat dan is jouw buur mede-eigenaar, wie de schutting dan betaald heeft is niet relevant.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:35 schreef Poepz0r het volgende:
Als mensen niet meebetalen is dat heel simpel op te lossen waardoor ze toch gaan betalenDe schutting (aan de buitenkant, dus de kant van de niet betaler) roze verven
Wedden dat ze zo gaan meebetalen?
Waarschijnlijk ligt de brandgang bij iedereen deels op het eigen perceel. Grenzen liggen dan middenin de brandgang.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Hè? Die situatie in de OP met die brandgang gaat toch helemaal niet over een ‘mandelige’ schutting? Ieder heeft toch een eigen schutting grenzend aan de brandgang?
Dit is het meest waarschijnlijke en meest gebruikte constructie. De brandgang is brandgang voor beiden en de grens van verantwoordelijkheid ligt letterlijk in het midden.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ligt de brandgang bij iedereen deels op het eigen perceel. Grenzen liggen dan middenin de brandgang.
Een mandelig pad? Of behoort het pad deels toe aan de aangrenzende percelen en is er recht van overpad?quote:Op maandag 4 mei 2020 09:24 schreef Glider76 het volgende:
De situatie is als volgt. Het betreft een blok van 5 rijtjeshuizen met erachter een brandgang. Dit is een mandelig pad en alle 5 de woningeigenaren zijn gezamenlijk ook eigenaar van de brandgang.
Dit is wel gebruikelijk zoals het hier is. Zoals het in de OP staat zijn de eigenaren gezamenlijk eigenaar van de gehele brandgang. Het is veel gebruikelijker dat ze ieder volledig eigenaar zijn van een deel van de brandgang; dus voor zover tot ieders perceel behoort.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ligt de brandgang bij iedereen deels op het eigen perceel. Grenzen liggen dan middenin de brandgang.
Maar waarom denk je dat de buurman gaat verwachten dat je moeder eraan mee gaat betalen?quote:Op maandag 4 mei 2020 12:07 schreef Glider76 het volgende:
Ik zal het nog iets verduidelijken.
Het blokje van 5 nieuwe huizen heeft dus achterin een brandgang die van iedereen is. Maar niet van de achterbuurman. Deze heeft een uitgang aan zijn voorkant. Hij is dus geen eigenaar en geen gebruiker van de brandgang.
Mijn moeder krijgt een schuurtje in haar tuin, op de grens van tuin en brandgang. De resterende meters maakt ze een schutting.
De achterbuurman praat over een schutting tussen zijn tuin en de brandgang. Ik kan mijn voorstellen dat hij zijn tuin wilt afschermen van de brandgang, maar omdat wij al een schutting gaan bouwen tussen tuin en brandgang voelen we er weinig voor om nog eens mee te betalen aan een schutting tussen brandgang en tuin van achterbuurman.
Voor ons is het prima als daar geen schutting komt.
De [eigenaren (mandelig) van het achterpad samen] en de grenzende buurman moeten dit samen doen. Beide 50/50, dus de 5 eigenaren samen ook de helft van de kosten.quote:Op maandag 4 mei 2020 12:07 schreef Glider76 het volgende:
Ik zal het nog iets verduidelijken.
Het blokje van 5 nieuwe huizen heeft dus achterin een brandgang die van iedereen is. Maar niet van de achterbuurman. Deze heeft een uitgang aan zijn voorkant. Hij is dus geen eigenaar en geen gebruiker van de brandgang.
Mijn moeder krijgt een schuurtje in haar tuin, op de grens van tuin en brandgang. De resterende meters maakt ze een schutting.
De achterbuurman praat over een schutting tussen zijn tuin en de brandgang. Ik kan mijn voorstellen dat hij zijn tuin wilt afschermen van de brandgang, maar omdat wij al een schutting gaan bouwen tussen tuin en brandgang voelen we er weinig voor om nog eens mee te betalen aan een schutting tussen brandgang en tuin van achterbuurman.
Voor ons is het prima als daar geen schutting komt.
Klopt op je eigen erfgrensquote:Op maandag 4 mei 2020 10:41 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Moet je de schutting wel helemaal op jouw grond zetten (dus niet op de erfgrens) anders mag dat helemaal niet. Als de schutting op de grens staat dan is jouw buur mede-eigenaar, wie de schutting dan betaald heeft is niet relevant.
'Eigen' en 'erfgrens' sluit elkaar uit. Tenzij je eigenaar bent van aangrenzende percelen.quote:
Maar die paaltjes + draad moeten in zo'n geval wel op eigen grond (i.c. de brandgang) komen en niet op de erfgrens als de buurman daar niet mee instemt. En als buurman zou ik niet instemmen, want volledige inkijk in je tuin van alle brandgang-gebruikers/alle bewoners die achterom gaan.quote:Op maandag 4 mei 2020 12:10 schreef Peter het volgende:
[..]
De [eigenaren (mandelig) van het achterpad samen] en de grenzende buurman moeten dit samen doen. Beide 50/50, dus de 5 eigenaren samen ook de helft van de kosten.
Dat is in principe de wet. ( Dus je moeder zou 1/10e mee moeten betalen)
Maar een paal met draad is ook voldoende als erfafscheiding en dan zoekt die achterbuur het zelf maar uit met die paar euro
Wellicht stond er al iets van erfafscheiding wat voor de bouw weggehaald is.quote:Op maandag 4 mei 2020 12:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar waarom denk je dat de buurman gaat verwachten dat je moeder eraan mee gaat betalen?
Dat mag 'ie sowiesoquote:Op maandag 4 mei 2020 14:58 schreef Peter het volgende:
[..]
Die buurman mag dan op zijn eigen grond een betere schutting plaatsenVoor eigen kosten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |