abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192918751
Ik heb in totaal 3 split units te installeren thuis, kon er zeer goedkoop aankomen bij mijn groothandel (zelf ben ik verwarming installateur).

Nu zijn de buitenunits al voorgevuld tot 5 meter en dat is voldoende.
Daarom wil ik het zelf in bedrijf gaan stellen, aansluiten stelt uiteraard niet zoveel voor.
Heb wel aircoboeren in mijn netwerk maar die vragen 200 contact per airco, dat gaat nergens over voor een uurtje werk per stuk.

De procedure ken ik:

Afpersen met stikstof
Vacumeren
Kranen open en nogmaals lekdetectie

Ik heb een vacuumpomp en meterset besteld, maar een klein flesje stikstof wordt lastig.

Zou ik het kunnen afpersen met een compressor?
Je brengt dan wellicht wel vocht in het systeem maar de leidingen die gemonteerd zit nu ook vocht in omdat die in de schuur liggen.
En ik ben van plan om een flinke tijd te vacumeren.

Kom met de compressor aan de 10 bar, volgens de handleiding moet er worden afgeperst op 30 bar.
Aan de andere kant zijn het simpele flare koppelingen, daar kan niet heel veel mis mee gaan.

Iemand ervaring met het zelf in bedrijf stellen en nog tips hiervoor?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_192918779
@Gieliovd jij had ook zelf je splits geïnstalleerd toch?
  PR/Manusje van alles zondag 3 mei 2020 @ 01:26:35 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_192919621
Je kan toch gewoon zo goed mogelijk vacuüm trekken en dan kijken of de druk gelijk blijft?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_192919966
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 01:26 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je kan toch gewoon zo goed mogelijk vacuüm trekken en dan kijken of de druk gelijk blijft?
Dat kan zeker, maar dan trek je een bar oid vacuum maar de werkdruk van zo'n R32 setje kan tot wel 30 bar gaan, dat is wel een verschil.
Als het niet dicht blijkt te zijn is het heel slecht voor het milieu en zonde van het koelmiddel.
pi_192921047
Je trekt 'm daarna toch vacuum. Perslucht kan ook prima. Dat beetje water wordt afgevangen in je vochtafscheider.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 3 mei 2020 @ 07:00:45 #6
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_192921064
Goed topic, zag ook een aanbieding voorbijkomen voor split unit airco.

Maar ‘tis dus niet plug-and-play, gaatje boren, slang er door, stroom erop en koelen.

Dan moet ik even op zoek naar een verwarmingsvriendje.
  zondag 3 mei 2020 @ 09:31:01 #7
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192921772
quote:
2s.gif Op zondag 3 mei 2020 00:36 schreef junkiexp het volgende:
@:Gieliovd jij had ook zelf je splits geïnstalleerd toch?
Klopt!

Ik heb er al best een paar in bedrijf gesteld en geplaatst. Vorige huis één, dit huis nu 2. Daarnaast bij kennissen nog een paar.

Ik vacumeer alleen en pers niet af. Zou wel beter zijn uiteraard.

Ik heb een flare set, meter set en vacuümpomp. Half uurtje vacumeren en half uurtje standtijd houd ik aan.

Een micron vacuüm meter mis ik wel maar die zijn zo duur.
Laat die handjes wapperen!
pi_192922389
heb je een STEK certificaat? zo nee, dan mag je dit niet doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 mei 2020 @ 10:49:00 #9
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192922643
Klopt, wat hierboven stond was volledig hypothetisch.

Ik zou gewoon ¤5000 investeren om mezelf te laten certificeren als persoon en als bedrijf als ik dit zelf zou doen.
pi_192922697
Ik heb het hier gedaan zonder afpersen en zonder vacumeren, doet t prima.
pi_192922743
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:49 schreef Gieliovd het volgende:

Ik zou gewoon ¤5000 investeren om mezelf te laten certificeren als persoon en als bedrijf als ik dit zelf zou doen.
of je laat het door een bedrijf doen. Het hoeft niet veel te kosten en als je een gecertificeerd persoon hebt dan kan je ervan uit gaan dat het goed gebeurd.

Daarnaast vervalt de fabrieksgarantie vaak als je geen stek hebt. En bij een garantieaanvraag zullen ze hierom vragen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922755
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:52 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb het hier gedaan zonder afpersen en zonder vacumeren, doet t prima.
ik heb het ook een keer iemand laten doen die zei dat hij dit kon. Dat ging hardstikke fout, schade was een nieuwe compressor.
pi_192922776
als het met lucht kon, dan zou dit met lucht gedaan worden omdat dat veel goedkoper is. Echter de procedure schrijft stikstof voor. Tenminste bij mij deed die monteur dat ook.

De rede dat geen lucht wordt gebruikt weet ik echter niet, dat kan je navragen aan een stek gecertificeerd persoon. Die zou dat moeten weten.
pi_192922847
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik heb het ook een keer iemand laten doen die zei dat hij dit kon. Dat ging hardstikke fout, schade was een nieuwe compressor.
Bij mij is het dus wel goed gegaan, dus ook geen schade. Daarbij heb ik het niet door iemand laten doen, dus snap je reactie niet zo goed..
pi_192922856
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:04 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Bij mij is het dus wel goed gegaan, dus ook geen schade. Daarbij heb ik het niet door iemand laten doen, dus snap je reactie niet zo goed..
of je het nu zelf doet of dat iemand anders het doet, zonder stek certificaat maakt dat kwa kennis weinig verschil. Tenzij je jezelf overschat.

Die monteur moest wel lachen toen hij mijn installatie zag, de isolatie was niet afgeplakt, waardoor het stuk was gepikt door vogels en dus niet meer werkte. De meegeleverde slangen met koppeling ware te lang en hij had ze maar opgerold omdat hij geen perstang had en zo waren er veel meer fouten....
Maar ja, jij kan het beter wellicht....
Na mijn ervaring laat ik dit nooit meer doen door iemand zonder stek.
pi_192922975
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

of je het nu zelf doet of dat iemand anders het doet, zonder stek certificaat maakt dat kwa kennis weinig verschil. Tenzij je jezelf overschat.

Die monteur moest wel lachen toen hij mijn installatie zag, de isolatie was niet afgeplakt, waardoor het stuk was gepikt door vogels en dus niet meer werkte. De meegeleverde slangen met koppeling ware te lang en hij had ze maar opgerold omdat hij geen perstang had en zo waren er veel meer fouten....
Maar ja, jij kan het beter wellicht....
Na mijn ervaring laat ik dit nooit meer doen door iemand zonder stek.
Ik zeg toch nergens dat ik het beter kan??

Ik zeg alleen dat ik het zelf heb gedaan en dat het prima werkt. T zal allemaal vast niet perfect zitten maar t ding moet koelen en dat doet ie, voor mij prima. Als jij het prettig vind om te weten dat alles perfect zit moet je het lekker laten doen, ook prima.
pi_192922980
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:15 schreef Makrolon het volgende:
Ik zeg toch nergens dat ik het beter kan??

Ik zeg alleen dat ik het zelf heb gedaan en dat het prima werkt.
hiermee kan jij het dan toch beter? Want bij mij deed die beunhaas het verkeerd.

Het vervelende is, beunhazen zeggen nooit dat ze iets niet kunnen.
Ik merk veel dat velen hun eigen vaardigheden erg overdrijven, dus als ik iemand tegenkomt die zegt dat hij super kwaliteit levert en dat hij super veel ervaring heeft en dat er nooit klachten zijn, dan komt die er bij mij niet in.
pi_192923358
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
heb je een STEK certificaat? zo nee, dan mag je dit niet doen.
Ik heb nog een klein jaartje bij een koeltechnisch bedrijf gewerkt. Nooit een stek-certificaat gehaald, maar wel gewoon airco's en vriescellen geinstalleerd.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_192923949
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 09:31 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Klopt!

Ik heb er al best een paar in bedrijf gesteld en geplaatst. Vorige huis één, dit huis nu 2. Daarnaast bij kennissen nog een paar.

Ik vacumeer alleen en pers niet af. Zou wel beter zijn uiteraard.

Ik heb een flare set, meter set en vacuümpomp. Half uurtje vacumeren en half uurtje standtijd houd ik aan.

Een micron vacuüm meter mis ik wel maar die zijn zo duur.
Klinkt goed, die spullen heb ik ook allemaal dus ik ga het ook maar op jouw manier doen dan.
Het stomme is, ik koop regelmatig partijen op van installatiebedrijven die failliet gaan enz.

Jaar geleden zat daar ook een bedrijf bij wat airco's deed, zat een digitale micron meter bij die je zelfs met je smartphone kon uitlezen.
Voor 100 euro verkocht op Marktplaats ;(
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

of je laat het door een bedrijf doen. Het hoeft niet veel te kosten en als je een gecertificeerd persoon hebt dan kan je ervan uit gaan dat het goed gebeurd.

Daarnaast vervalt de fabrieksgarantie vaak als je geen stek hebt. En bij een garantieaanvraag zullen ze hierom vragen.
Dat zou 3x 200 euro zijn en is gewoon geen eerlijke prijs.
Zeker als het niet officieel is.

Garantie gaat via de groothandel waar ik ook de rest van mij spullen koop en wordt toegewezen op basis dat het goed is aangesloten.
Dat kan bij een Stek monteur net zo fout gaan als dat ik het zelf doe.

Stek is allemaal leuk maar daar gaat het er vooral om dat het koelmiddel goed geregistreerd wordt.

En zelfs daar kan blijkbaar mee gerommeld worden getuige de koelmonteurs die volop bijklussen.
  zondag 3 mei 2020 @ 12:45:40 #20
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192924220
Succes!

Ach ja regels zijn er voor een reden. Niet iedere boeren lul heeft het inzicht en de interesse om te snappen waar hij mee bezig is.

Als je dat wel hebt dan zit je al gauw op voldoende niveau.

Ja uiteraard, hardsolderen, systemen bijvullen en terug winnen, olie in compressor vervangen, de juiste vulling bepalen, de meters goed kunnen uitlezen op superheat, subcool, juiste waarden etc... Dan wordt het tijd om iemand te bellen die ervoor geleerd heeft en alles in zijn bus heeft.

Een stukje koper trekken, lucht en vocht eruit slurpen, kijken of het vacuüm niet weg loopt een vervolgens het gesloten systeem laten circuleren kan echt geen kwaad.

PS. alle installaties onder de X kilo koudemiddel boeit niemand. Daarna moet je logboeken etc gaan bijhouden.
pi_192924811
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:46 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik heb nog een klein jaartje bij een koeltechnisch bedrijf gewerkt. Nooit een stek-certificaat gehaald, maar wel gewoon airco's en vriescellen geinstalleerd.
dag mag het niet wat je deed.
  Moderator zondag 3 mei 2020 @ 13:56:09 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192925285
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dag mag het niet wat je deed.
Werken onder spanning mag ook niet; maar dat gebeurt ook veelste veel.
Maar zullen we nu stoppen met de discussie of het wel of niet mag ? ;)
  zondag 3 mei 2020 @ 15:03:30 #23
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_192926112
Gebruik geen flare. Gaat lekken. Gewoon hard solderen (binnen unit, lange leiding trompen) en stek koppelingen gebruiken op de buiten unit.

Solderen met stikstof open, daarna vacumeren.

Vacuüm doe je juist om het vocht er uit te krijgen. Dat vocht moet er uit voor de levensduur van de compressor. Vocht tast de de draad
wikkelingen aan. Door de vacuüm gaat het vocht koken, daarom moet je de vacuüm pomp een tijdje laten lopen.

Gebruik je flare heb je over een paar jaar problemen.
  zondag 3 mei 2020 @ 16:19:23 #24
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192926995
Ik ben het met je eens dat het beter is, maar half de wereld hangt vol met airco's met flare.
  zondag 3 mei 2020 @ 23:44:47 #25
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_192933729
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:19 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ben het met je eens dat het beter is, maar half de wereld hangt vol met airco's met flare.
Helemaal waar. Overal wordt flare gebruikt. Zit er ook niet voor niets aan.

Zou het alleen niet meer doen.
pi_192977230
Bedankt beide, vacuumpomp en meterset is vandaag binnengekomen, flare setje had ik al.
Harsolderen is inderdaad beter, maar zoals @Gieliovd al zei hangt de halve wereld al vol met flare.
Als het dan over een paar jaar bijgevuld moet worden vind ik dat ook niet zo'n ramp.

Je heb tegenwoordig trouwens ook perskoppelingen, de persmachine die ik heb voor cv daar zijn bekken voor om koelleidingen te persen maar die zijn 130 exc. btw per stuk, iets te gek. voor een paar koppelingen.
  woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:08 #27
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192983489
Succes! We zien de foto's wel :7
pi_192984682
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 21:48 schreef Gieliovd het volgende:
Succes! We zien de foto's wel :7
Thanks komt goed ^O^
pi_193050001
Zoals beloofd:

Even een klein verslag van de airco bij mij thuis:

Alles werkt en en is naar tevredenheid verlopen, het enige is lastig dat ik op een steiger op 6 meter hoog moest klimmen om alles te controleren en de goot te monteren.

Eerst de flares maken, daar had ik al een mooi setje voor van een eerder klusje:

Vervolgens de pers en de zuigleiding respectievelijk vastgezet op 18 & 42 Nm met deze nieuw aangeschafte momentsleutel:

Vervolgens vacumeren:

Half uur gedaan en een uur laten staan, zakte niet terug.
Ze raden aan een uur te vacumeren per 1kg koelmiddel, hier zit 500 gram in.
Leidinglengte is bij mij 5.5 meter en de unit is voorgevuld tot 5 meter, er zou dan officieel nog 10 gram R32 in moeten maar dat vind ik prima zo.

Buitenunit aansluiten:

Binnenunit aansluiten en wifi module plaatsen:

En dit is het complete plaatje, ook netjes een werkschakelaar geplaatst uiteraard.
Moet alleen de condensslang nog netjes wegwerken.

En hier in de slaapkamer (kale boel, is net gestuukt)

En het werkt allemaal prima ;) :

App ook gelijk ingesteld, zie er in eerste instantie prima uit en alle mogelijkheden die de afstandbediening ook heeft is in de app ook te regelen:

Gelijk geintregeerd in Google home, kan alleen de airco met voicecontrol aan of uit zetten, niet hoger of lager, jammer maar wellicht dat het met een update in de toekomst wel gaat.

De boel even op full power laten draaien, geluid buitenunit is perfect.
Onze woning is een hoekhuis en de unit hangt aan de gevel zonder ramen en met buren pas 10 meter verderop.
Dus zowel wij als omwonenden gaan zeker nergens last van hebben :)

Binnen een paar weken is de woonkamer aan de beurt, dat is de reden dat deze buitenunit relatief hoog hangt, dan kan de andere unit eronder komen te hangen.

pi_193050790
Strak werk hoor!
pi_193050870
Knap werk junkie :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  Moderator zondag 10 mei 2020 @ 18:08:06 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193051125
Die aansluitkabel had die niet bij onder de trekontlasting gemoeten ? En waarom zitten daar geen adereindhulzen aan de aansluitkabel ?
pi_193051174
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 17:40 schreef Makrolon het volgende:
Strak werk hoor!
Dank!

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 17:46 schreef Cybersijp het volgende:
Knap werk junkie :)
Dank!

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 18:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Die aansluitkabel had die niet bij onder de trekontlasting gemoeten ? En waarom zitten daar geen adereindhulzen aan de aansluitkabel ?
Klopt, dat past helaas niet, dan krijg ik de trekontlasting niet meer dicht.
Ze gaan ervan uit dat je het met een rubberen aansluitkabel oid aansluit, dat heb je wel meer met dat spul uit Azie.
En adereindhulzen had mooi geweest inderdaad, maar ik heb die en de bijhorende tang niet.
Moet ik maar eens een keer aanschaffen.
pi_193052209
Netjes, volgende keer je wartel onder uit de werkschakelaar laten komen. Hier krijg je vocht door.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 10 mei 2020 @ 21:40:31 #35
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193054632
Ziet er niet uit. Broddelwerk.

Geintje :6 lekker bezig hoor! Ik heb diezelfde pomp volgens mij, maar dan model hoger met solenoid klep en manometer. Gewoon weer netjes geworden.

Inderdaad paar kleine dingen die zijn al genoemd. Als er soepele draad naar de buitenunit gaat zou je daar nog wel ff voor het mooie adereindhulsjes kunnen plaatsen. De rest is stuurstroom dat komt minder nauw.

Goed werk ^O^

Heb je trouwens een link voor die momentsleutel?
pi_193071773
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 19:28 schreef densmee het volgende:
Netjes, volgende keer je wartel onder uit de werkschakelaar laten komen. Hier krijg je vocht door.
Goede tip, bedankt.
Heb er nog wel aan gedacht hoor, maar dit kwam mooier/beter uit en dit is niet de regenkant van het huis :)
pi_193071823
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:40 schreef Gieliovd het volgende:
Ziet er niet uit. Broddelwerk.

Geintje :6 lekker bezig hoor! Ik heb diezelfde pomp volgens mij, maar dan model hoger met solenoid klep en manometer. Gewoon weer netjes geworden.

Inderdaad paar kleine dingen die zijn al genoemd. Als er soepele draad naar de buitenunit gaat zou je daar nog wel ff voor het mooie adereindhulsjes kunnen plaatsen. De rest is stuurstroom dat komt minder nauw.

Goed werk ^O^

Heb je trouwens een link voor die momentsleutel?
Het soepele draad zit tussen de binnen en buitenunit, dus inderdaad niet zo spannend.
Maar het zou wel netter ogen.

Thanks!

https://www.datona.nl/ins(...)nFrg0OhoCrmkQAvD_BwE

69 euro in de btw, best een goede deal.
En de momenten komen goed overeen met een andere momentsleutel die ik reeds had.
  maandag 11 mei 2020 @ 21:18:09 #38
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193072422
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:49 schreef Gieliovd het volgende:

Stek persoons certificaat is maar 475 euro.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 11 mei 2020 @ 21:49:17 #39
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193073025
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 21:18 schreef lipje het volgende:

[..]

Stek persoons certificaat is maar 475 euro.
Cursus is iets duurder... die zit wel rond de 4 a 5k.

Die komt er ook nog bij :)
  maandag 11 mei 2020 @ 21:49:21 #40
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193073028
Thanks, besteld, 20 procent korting met code VAKANTIEGELD.
pi_193090490
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 21:49 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Cursus is iets duurder... die zit wel rond de 4 a 5k.

Die komt er ook nog bij :)
Nee joh 2K ongeveer.
Lijkt mij best leuk om te halen hoor, maar je hebt jaarlijks ook 1K kosten aan kalibratie van je apparatuur, lidmaatschap administratie enz.
Mij te veel gedoe voor die paar airco's per jaar die ik zou kunnen plaatsen.

Daarnaast willen mensen de buitenunit vaak op lastige locaties, hoog aan de muur, op het dak e.d.
Ga ik allemaal niet aan beginnen :P
pi_193091590
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 21:49 schreef Gieliovd het volgende:
Thanks, besteld, 20 procent korting met code VAKANTIEGELD.
Top!
pi_193095738
@junxiexp Welke vacuumpomp / meterset heb je aangeschaft. Ben ook bezig en volgens mij is een goedkoop setje niet veel duurder dan ergens via marktplaats iets huren, maar ben wel benieuwd of zo'n goedkoop setje ook voldoet.
pi_193138995
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 00:11 schreef matriks het volgende:
@:junxiexp Welke vacuumpomp / meterset heb je aangeschaft. Ben ook bezig en volgens mij is een goedkoop setje niet veel duurder dan ergens via marktplaats iets huren, maar ben wel benieuwd of zo'n goedkoop setje ook voldoet.
https://www.vidaxl.nl/catalogsearch/result/?q=koelmiddelenset

Ik had één van deze setjes, alleen ik zie dat ze allemaal niet beschikbaar zijn opeens :o
Het setje van ¤ 137,99
  vrijdag 15 mei 2020 @ 16:46:06 #45
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193144287
Ik heb die ook, maar dan niet als set gekocht maar gewoon zelf samengesteld. Andere set, met manometer en solenoid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')