abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192890741

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192890755
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:06 schreef Breekfast het volgende:
Hmm het aantal nieuw opgenomen patiënten in het ziekenhuis lijkt zich nu wat te stabiliseren. Had gehoopt op een verdere daling.
Het aantal nieuwe besmettingen is ook pas sinds een week echt aan het dalen, en de opnames lopen daar altijd op achter. Grote kans dus dat de opnames de komende weken nog verder gaan dalen.
pi_192890758
De nieuwe cijfers vallen me een beetje tegen. Ik had op meer gehoopt. Of nouja, minder dus eigenlijk.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192890766
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:11 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

Pedicures, sportscholen, acupuncturisten, schoonheidssalons, sexhuizen....Zal nog wel veel meer zijn.
Vergeet zwembaden niet, die in kleinere gemeentes worden door subsidie van de gemeente open gehouden. Nu alle inkomsten van het zwembad wegvallen staat het voortbestaan ook op de tocht.
pi_192890770
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 13:54 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Heb jij cijfers van de winkels die slecht draaien dan? Die draaien gewoon door, want die kunnen simpel online hun zaken voortzetten. Ik heb jouw argument nog niet gehoord waarom mensen minder auto's kopen maar wel in de rij staan bij de IKEA voor de Billy boekenkast. :')

En tuurlijk hebben mensen minder vertrouwen. Werk je in een pretpark, sportclub/vereniging, horeca etc dan heb je gewoon geen werk. Tuurlijk heb je dan weinig vertrouwen.
Ik vraag me echt af in welke fantasiewereld jullie wonen? :{

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)entenvertrouwen-ooit

https://www.telegraaf.nl/(...)ngstekort-92-miljard (nu al he?)

https://www.volkskrant.nl(...)-5-procent~bf6d97c2/

Etc etc etc
pi_192890775
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:06 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Precies het bedrag wat door de staat de economie in wordt gepompt.
Ehhh dat doet niks voor de economie, de productie staat nog steeds even stil, als je het perfect zou kunnen distribueren zou je de economie kunnen stilzetten, maar aangezien dat niet perfect gaat en er mensen failliet gaan krijg je o ok nog structurele schade.

Die 90 miljard schade is niet verdwenen als je geld drukt met een geld pers, die blijft gewoon.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192890777
Hopelijk volgende week al versoepeling, we zakken erger dan Ado Den Haag gemiddeld in een seizoen dus tijd voor verandering

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2020 14:14:56 ]
pi_192890781
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:14 schreef Doublepain het volgende:
Hopelijk volgende week al versoepeling, we zakken erger dan Ado Den Haag gemiddeld in een seizoen dus tijd voor verandering
Ja leuk.
Zonder wrijving geen glans
pi_192890784
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:13 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het aantal nieuwe besmettingen is ook pas sinds een week echt aan het dalen, en de opnames lopen daar altijd op achter. Grote kans dus dat de opnames de komende weken nog verder gaan dalen.
Dat betekent dus wel dat we ook na 20 mei nog geen grote veranderingen mogen/kunnen verwachten betreft versoepeling van maatregelen. Het gaat een stuk langzamer dan gehoopt (iets wat men bijvoorbeeld in Italië ook ziet/zag).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:10 #10
426493 crew  PippenScottie
pi_192890786
De cijfers... ik heb het idee dat de daling is gestopt en we nu al op weg zijn naar een nieuw piekje vanwege het mooie weer de laatste weken.

Ik hoop dat ik het mis heb
My friends all drive horses
pi_192890797
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:15 schreef PippenScottie het volgende:
De cijfers... ik heb het idee dat de daling is gestopt en we nu al op weg zijn naar een nieuw piekje vanwege het mooie weer de laatste weken.

Ik hoop dat ik het mis heb
Daar lijkt het wel op.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:46 #12
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_192890801
Pfff de mensen die nog roepen "de economie is helemaal niet op slot" hebben echt geen idee welk economisch rampscenario ons nu al te wachten staat, laat staan als we de maatregelen nog maanden zouden verlengen. Landen als de VS en Spanje tikken nu al de 20% werkloosheid aan, tel daar nog een periode bij op waarin we in deze situatie blijven zitten en wij gaan die aantallen ook met gemak halen.
pi_192890802
Sexwerkers, hoe gaan we dat oplossen, hoe laten we die versoepelen?
Go hard or go home
pi_192890809
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:11 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

Pedicures, sportscholen, acupuncturisten, schoonheidssalons, sexhuizen....Zal nog wel veel meer zijn.
Al hun leveranciers, hun pandeigenaren, hun energieleveranciers, hun verzekeraars, accountants etc die niet betaald worden. Sommige zolderkamerFokkers hebben echt zo'n simplistisch beeld van de wereld en hoe die werkt dan ik denk dat ze of 12 zijn of lopen te trollen :{
pi_192890812
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:07 schreef DireStraits7 het volgende:
Maar met datzelfde argument kun je ook pleiten voor openstelling van andere sectoren. Het is een kwestie van prioriteiten.

We kunnen ook alle kebabzaken weer opengooien. Of alle linkshandige kappers. Of alle restaurants die beginnen met een A.

Het punt is gewoon dat het niet allemaal kan. Zo kun je voor iedere sector/organisatie op zichzelf beargumenteren dat het op het grote geheel niet veel uitmaakt.
En dat moet ook.

Hoe extremer de maatregel met minder effect op IC bezetting hoe sneller je die moet stoppen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192890819
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ehhh dat doet niks voor de economie, de productie staat nog steeds even stil, als je het perfect zou kunnen distribueren zou je de economie kunnen stilzetten, maar aangezien dat niet perfect gaat en er mensen failliet gaan krijg je o ok nog structurele schade.

Die 90 miljard schade is niet verdwenen als je geld drukt met een geld pers, die blijft gewoon.
Ook als die productie gaat draaien blijven we in een economische malaise zitten omdat het vertrouwen er momenteel niet is.

Overigens kan de Nederlandse Staat geen geld persen.
pi_192890824
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:15 schreef Noek het volgende:
Die moeten creatief zijn... of zo.
pi_192890828
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:15 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Ja leuk.
Get REKT Haags :)
pi_192890832
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:15 schreef Breekfast het volgende:
Pfff de mensen die nog roepen "de economie is helemaal niet op slot" hebben echt geen idee welk economisch rampscenario ons nu al te wachten staat, laat staan als we de maatregelen nog maanden zouden verlengen. Landen als de VS en Spanje tikken nu al de 20% werkloosheid aan, tel daar nog een periode waarin we in deze situatie blijven zitten bij op en wij gaan die aantallen ook met gemak halen.
Het zijt zo, wat betreft
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:15 schreef Breekfast het volgende:
Pfff de mensen die nog roepen "de economie is helemaal niet op slot" hebben echt geen idee welk economisch rampscenario ons nu al te wachten staat, laat staan als we de maatregelen nog maanden zouden verlengen. Landen als de VS en Spanje tikken nu al de 20% werkloosheid aan, tel daar nog een periode waarin we in deze situatie blijven zitten bij op en wij gaan die aantallen ook met gemak halen.
Het zijt zo wat betreft de werkeloosheid dan. Die werkeloosheid zal toch van korte aard zijn, meeste zullen snel weer aan de slag kunnen, ik verwacht snel herstel van de economie.
pi_192890837
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt, diegene die je knipt (kappers) zijn over het algemeen mensen die niet in de riscogroepen vallen. Diegene die geknipt worden wel (voor een deel).
Dus de kapper is wél een superspreader?
pi_192890852
100.000 doden als je het virus los laat op de samenleving en risicogroepen matig aan social distancing doen. Dat weten we nu misschien te verlagen naar 50.000 (? gok) door social distancing maatregelen.
Maar het grootste deel van die verlaging zal met de minst rigoureuze maatregelen al bewerkstelligt worden. Veel maatregelen hebben niet of nauwelijks effect op het al dan niet overstijgen van de IC capaciteit. De economie wordt heel hard aangetast van dat feit maar heeft praktisch weinig voordelen. Vertragen heeft als je onder de max IC capaciteit is praktisch geen zin, want het vaccin komt te laat / risicogroepen isoleren zich goed.

De rekensom die ik straks laat zien zijn gemiddelde kosten en baten voor de totale lockdown in NL op dit moment, dat betekent dat veel maatregelen véél goedkoper zijn en relatief veel baten hebben (ouderen isoleren, geen evenementen) dan andere maatregelen (scholen dicht, bijna geen baten, veel kosten).

Allerlei economische forecasts kaarten aan 10% krimp in de economie, dat is voor NL 90 miljard euro.
Dat is dus 1800 miljard per 1 miljoen geredde levens (90miljard en 50.000*20 om makkelijker te rekenen), cq, 1.800.000 euro per mensenleven.

De gemiddelde dode is 80+, stel er zou triage voorkomen waarvan ik de ethiek begrijp dat je dat niet wilt.... Dan gaat dat over deze groep mensen, jonge gezonde mensen krijgen dan éérst zorg.

Op 80 jarige leeftijd heb je nog +- 5 jaar te leven, in al mindere gezondheid.

Dus dat is 1.8 miljoen euro per gered leven GEMIDDELD van de huidige corona maatregelen.
Corrigeer je voor kosten per levensjaar zit je op 360.000 euro.
Corrigeer je voor gezondheid kom je boven de 400.000 euro uit per gered levensjaar.

Ik wil benadrukken dat dit gemiddelde kosten zijn. In alle maatregelen zijn dus prima maatregelen aanwezig die véél goedkoper zijn maar ook maatregelen die véél duurder zijn.

Daarnaast zijn we erg afhankelijk van het buitenland in Nederland dus ik wil hiermee ook zeker niet zeggen dat de economie sowieso geen hit zou krijgen van Corona. Echter als de hele wereld zich puur had beziggehouden met ouderen goed isoleren en evenementen / kroegen dicht dan was de economische pijn velen malen kleiner.

Ook users die mij sowieso gaan aanvallen dat een mensenleven niet in kosten is uit te drukken, dat is allemaal heel leuk en aardig maar dat is niet rationeel, er is niet ongelimiteerd geld aanwezig in de samenleving en we moeten dus keuzes maken uit schaarste. Op dit moment worden vele onderzoeken niet uitgevoerd als ze meer kosten dan 80.000 euro per gered levensjaar, omdat we het anders niet kunnen betalen.

Dit houdt in dat we, als we 400.000 euro zouden uitgeven per gezond levensjaar, dat we een 5-voudig aantal "Gezonde levensjaren" hadden kunnen redden via methode B.

Een andere kanttekening aan dit verhaal is dat de economie misschien wel structurele schade krijgt, - faillissementen en langdurig minder inkomen voor iedereen. Dan zou dat dit verhaal nog schever trekken.

Nog een andere kanttekening zou zijn dat mensen die werkloos raken sowieso al inboeten in levenskwaliteit ende genot en ook gezondheid. Laat staan ondernemers die hun levenswerk verloren zien gaan vanwege iets waar zij niks aan kunnen doen. Dat is allemaal extreem pijnlijk.

Dus kijk voorbij de IC's.
pi_192890854
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:15 schreef Noek het volgende:
Doggystyle met mondmaskers en het raam open?
pi_192890856
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:07 schreef DireStraits7 het volgende:
Het punt is gewoon dat het niet allemaal kan. Zo kun je voor iedere sector/organisatie op zichzelf beargumenteren dat het op het grote geheel niet veel uitmaakt.
En HIER ga je de mist in. Alles hangt met elkaar samen, zeker op de schaal die we nu meemaken. Het is echt letterlijk nog nooit voorgekomen dat branches waar miljoenen mensen werken van de 1 op de andere dag 0 omzet hadden. Dat is simpelweg nog nooit gebeurd in de recente geschiedenis.
pi_192890859
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:16 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Die moeten creatief zijn... of zo.
Het worden wel ongemakkelijke blowjobs. Of gewoon niet. Ook zij kunnen straks maar voor 30% open.
Go hard or go home
pi_192890863
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:17 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Het zijt zo, wat betreft
[..]

Het zijt zo wat betreft de werkeloosheid dan. Die werkeloosheid zal toch van korte aard zijn, meeste zullen snel weer aan de slag kunnen, ik verwacht snel herstel van de economie.
Volgens mij snap jij het niet zo goed :D .
Of je nu voor of tegen bepaalde maatregelen bent maakt niet uit. Maar wat je hier zegt slaat kant noch wal.

Heb alleen het idee dat een inhoudelijke discussie niet gaat lukken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2020 14:18:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')