abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192883992

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:30:39 #2
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192884006
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Angst.
Voor wat, een hele lading nieuwe doden/besmettingen of voor het moeten terugtrekken van toezeggingen aan het bedrijfsleven?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:31:42 #3
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192884018
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:27 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Of zou hij geen kristallen bol hebben waarin hij kan zien hoe de situatie er over 6 maanden uit ziet?
Er uit wil laten zien misschien?

Zijn spionage ep is mislukt, op naar de volgende zinloze maatregel?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192884020
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zoals rutte naar alles en iedereen.

Oostenrijk, frankrijk, belgie, zwitserland, italie, portugal, duitsland.
Alles en iedereen heeft een routemap of duidelijkheid, maar rutte? Die blijftin zijn emotionele chantage bui hangen met zn 't is weer drukker op straat, dit heeft gevolgen voor de kappers'. Flikker op vent.
Het valt mij op dat er in het buitenland sowieso sprake lijkt te zijn van een beter doordacht plan.
Reageren op is natuurlijk ook inherent aan de aard van de crisis. Maar het lijkt er hier wel heel erg op dat we maar wat doen.

Een ander scenario is dat Rutte - slimme politicus dat hij is - bewust niet te veel zegt om voor zichzelf maximale speelruimte te houden. Al zou dat wel heel wrang zijn en in deze omstandigheden moeilijk voorstelbaar. Maar helemaal uitsluiten doe ik het niet.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:27 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Of zou hij geen kristallen bol hebben waarin hij kan zien hoe de situatie er over 6 maanden uit ziet?
Kennelijk wel tot 1 september. Want tot dan zitten evenementen er niet in. Bovendien kun je ook zonder glazenbol best een prioriteitenlijst maken en schetsen wat je voor je ziet als exit-route. Neem de bevolking mee in het proces.
zie email 27 oktober
pi_192884044
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:30 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Voor wat, een hele lading nieuwe doden/besmettingen of voor het moeten terugtrekken van toezeggingen aan het bedrijfsleven?
Voor de hele situatie. Voor het feit dat hij voor het eerst in z’n premierschap te maken krijgt met een crisis waar hij slechts op kan reageren. Waar hij geen invloed heeft op de kernoorzaak.

En voor de bevolking in de zin dat hij als de dood is om het draagvlak te verspelen door,bijvoorbeeld een toezegging niet na te komen met als gevolg meer doden.

Maar het valt op dat overal een plan geschetst wordt behalve hier.
zie email 27 oktober
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:34:20 #6
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192884045
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:30 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dit is je antwoord:

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het moet heel snel een afweging gaan worden wat meer waard is, een compleet disfunctionele samenleving waar we decennia voor nodig zullen hebben om die überhaupt op het zelfde niveau te brengen als 2019 of, zoals het er nu naar uitziet, een flink aantal extra doden.

Op basis van de cijfers die we nu zien lijkt mij het niet eens een moeilijke afweging maar ja... opa en oma moeten koste wat kost de 100 halen.
1947-2016
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:37:17 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192884081
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het valt mij op dat er in het buitenland sowieso sprake lijkt te zijn van een beter doordacht plan.
Reageren op is natuurlijk ook inherent aan de aard van de crisis. Maar het lijkt er hier wel heel erg op dat we maar wat doen.

Een ander scenario is dat Rutte - slimme politicus dat hij is - bewust niet te veel zegt om voor zichzelf maximale speelruimte te houden. Al zou dat wel heel wrang zijn en in deze omstandigheden moeilijk voorstelbaar. Maar helemaal uitsluiten doe ik het niet.
[..]

Kennelijk wel tot 1 september. Want tot dan zitten evenementen er niet in. Bovendien kun je ook zonder glazenbol best een prioriteitenlijst maken en schetsen wat je voor je ziet als exit-route. Neem de bevolking mee in het proces.
Dat uitsluiten doe ik zeker niet. Vooral niet om burgerrechten en huisvrede maar even op te schorten voor repressiemaatregelen met een noodwetje.

Sinds dat punt vertrouw ik het totaal niet meer wat rutte uitspookt.
1947-2016
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:39:30 #8
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192884093
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Voor de hele situatie. Voor het feit dat hij voor het eerst in z’n premierschap te maken krijgt met een crisis waar hij slechts op kan reageren. Waar hij geen invloed heeft op de kernoorzaak.

En voor de bevolking in de zin dat hij als de dood is om het draagvlak te verspelen door,bijvoorbeeld een toezegging niet na te komen met als gevolg meer doden.

Maar het valt op dat overal een plan geschetst wordt behalve hier.
Rutte en bang voor toezeggingen niet nakomen? Hoezo?
Heb jij die 1000 euro toch gekregen?

Als er een een notoire leugenaar is, is hij het.
1947-2016
pi_192884098
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat uitsluiten doe ik zeker niet. Vooral niet om burgerrechten en huisvrede maar even op te schorten voor repressiemaatregelen met een noodwetje.

Sinds dat punt vertrouw ik het totaal niet meer wat rutte uitspookt.
Maar wat zou dan z’n belang zijn? Ik zie het totaal niet.

Ik denk dat hij oprecht bang is. Verder zijn je grondrechten helemaal niet opgeschort. Zoek eens even op wat het verschil is tussen een inbreuk en een schending.
zie email 27 oktober
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:40:11 #10
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192884099
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het moet heel snel een afweging gaan worden wat meer waard is, een compleet disfunctionele samenleving waar we decennia voor nodig zullen hebben om die überhaupt op het zelfde niveau te brengen als 2019 of, zoals het er nu naar uitziet, een flink aantal extra doden.
Decennia? Binnen een aantal weken is dat weer op hetzelfde niveau.
pi_192884108
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:40 schreef Poem_ het volgende:

[..]

https://www.rtlz.nl/algem(...)ocent-krimp-eurozone

Ja binnen een paar weekjes hoor :') :')

quote:
"De snelheid en de diepte van deze recessie zijn nog niet eerder gezien in vredestijd."
pi_192884127
De VVD graaft toch hun eigen graf op deze manier. De zogenaamde ondernemerspartij :') flikker toch op man. Nog nooit zo'n angsthaas met oogkleppen op een land zien leiden.

Ik hoor geen enkel land over een anderhalve meter samenleving of een nieuw normaal praten. Het grootste deel van Europa komt zelfs al met exit strategiën.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_192884140
quote:

[..]

Een aantal weken? :')

Heb je enig idee wat het inhoudt als deze maatregelen nog tot 2021 aanhouden? Hoeveel banen er verloren gaan? Hoeveel depressies er gaan ontstaan? Hoeveel werkeloosheid er zal ontstaan?
pi_192884148
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:45 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Een aantal weken? :')

Heb je enig idee wat het inhoudt als deze maatregelen nog tot 2021 aanhouden? Hoeveel banen er verloren gaan? Hoeveel depressies er gaan ontstaan? Hoeveel werkeloosheid er zal ontstaan?
Niet denken dat de overgebleven werkgevers met vaste contracten staan te zwaaien een week nadat alles weer voorbij is :')
pi_192884151
quote:

[..]

:')

Jij bent zeker ook zo'n iemand die denkt dat we wat geld moeten laten bijdrukken om uit een crisis te komen.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 00:49:16 #16
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192884161
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:
De VVD graaft toch hun eigen graf op deze manier. De zogenaamde ondernemerspartij :') flikker toch op man. Nog nooit zo'n angsthaas met oogkleppen op een land zien leiden.

Ik hoor geen enkel land over een anderhalve meter samenleving of een nieuw normaal praten. Het grootste deel van Europa komt zelfs al met exit strategiën.
En mondkapjes
pi_192884221
ONDERNEMERS ZO VEEL MOGELIJK RUIMTE GEVEN.

Van een bloeiende economie profiteren we allemaal: het zorgt voor banen en we worden rijker. Daardoor kunnen we belangrijke dingen als zorg, onderwijs en uitkeringen betalen. Het zijn ondernemers die de Nederlandse economie laten bloeien. Daarom willen we hen zo veel mogelijk ruimte geven.

Wij willen zo min mogelijk regels, want die staan ondernemers alleen maar in de weg. Wij willen lage belastingen. Voor mensen, maar ook voor bedrijven. Wij willen dat bedrijven makkelijker kredieten kunnen krijgen om te investeren in personeel of apparaten. Minder regels en lage lasten zorgen ervoor dat ondernemers de kans krijgen om te innoveren.

https://www.vvd.nl/standpunten/ondernemers/

Dit spreekt elkaar wel heel erg tegen zeg :') Maar goed, dat zijn we wel gewend van de VVD en angsthaas.

Zou mooi zijn dat na de uitspraak van die kroeg magnaat meer kroegen en gelegenheden hun deuren opengooien. En ik geef ze echt geen ongelijk! Het is hun brood en levenswerk. Die vent zei het goed, het is niet eens bewezen dat die regels werken. Het is puur schijnveiligheid. Dat de cijfers zo laag zijn hebben we voor het grootste gedeelte te danken aan dat de massa evenementen afgelast zijn. Dit zijn biobommen. En dat het virus vanzelf uitdooft.

Openen die handel. Het heeft lang genoeg geduurd. Er komt maar geen perspectief van de partij die het zo goed voorheeft met de ondernemers :')
pi_192884226
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 00:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

Jawel, Zwitserland heeft de twee meter afstand. En het grootste deel van Europa heeft een strengere lockdown gehad dan Nederland. Dus logisch dat die eerder met exit-maatregelen komen.
pi_192884274
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:06 schreef Nadelspiel het volgende:

[..]

Jawel, Zwitserland heeft de twee meter afstand. En het grootste deel van Europa heeft een strengere lockdown gehad dan Nederland. Dus logisch dat die eerder met exit-maatregelen komen.
Dat is wat anders dan suggereren aan je bevolking dat het nooit meer normaal gaat worden en met dat soort depressieve teksten strooien :') hoe haal je het in je hoofd? Ik ben van mening dat het juist belangrijk is om je volk perspectief en hoop te geven in tijden zoals deze. Iets om naar uit te kijken, dan kunnen we ook onze schouders er samen onder zetten. In plaats van zulke ronduit deprimerende berichten de wereld in te slingeren. Of Rutte is wereldvreemd (heeft niet de inzichten dat dit soort dingen gaan werken in een samenleving) of hij is volstrekt de weg kwijt. Ik denk en vrees beide.

Een land in crisis heeft daadkracht en perspectief nodig.

Het is ook echt volstrekte waanzin dat mensen hier ook echt in mee gaan. In het vorige topic poste een user dat de cafehouders maar beter wat anders kunnen zoeken en dat het gaat verdwijnen. Dit veroorzaakt het dus. Mensen zijn compleet gehersenspoeld door angst en 1.5 meter waanzin.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 01:17:14 #20
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192884292
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan suggereren aan je bevolking dat het nooit meer normaal gaat worden en met dat soort depressieve teksten strooien :') hoe haal je het in je hoofd? Ik ben van mening dat het juist belangrijk is om je volk perspectief en hoop te geven in tijden zoals deze. Iets om naar uit te kijken, dan kunnen we ook onze schouders er samen onder zetten. In plaats van zulke ronduit deprimerende berichten de wereld in te slingeren. Of Rutte is wereldvreemd (heeft niet de inzichten dat dit soort dingen gaan werken in een samenleving) of hij is volstrekt de weg kwijt. Ik denk en vrees beide.

_O_ En ondernemers die schijt hebben
pi_192884335
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:17 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

_O_ En ondernemers die schijt hebben
Trust me, er gaat steeds meer verzet komen, en dat mensen zich tegen deze waanzin gaan keren. Het komt nu al op en het borrelt. De angst voor het virus is grootendeels weg. En mensen beginnen na te denken.

Mensen beginnen het zat te worden. Ondernemers ook. Die gaan hun deuren vroeger of later gewoon opengooien. Ze hebben niks te verliezen. Van een kale kip kun je niet plukken.
pi_192884344
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het is ook echt volstrekte waanzin dat mensen hier ook echt in mee gaan. In het vorige topic poste een user dat de cafehouders maar beter wat anders kunnen zoeken en dat het gaat verdwijnen. Dit veroorzaakt het dus. Mensen zijn compleet gehersenspoeld door angst en 1.5 meter waanzin.
Belgie....óók de anderhalve meter afstand.

Bron:

https://www.vbo-feb.be/ac(...)istancing-verklaard/

UPDATE 01/04/2020

> LEES ONS VOLLEDIGE DOSSIER IMPACT CORONAVIRUS (COVID-19) OP ONDERNEMINGEN

WAAR KOMT DE ‘SOCIAL DISTANCING’-VERPLICHTING VANDAAN?
Het ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken legt een cascade van maatregelen op aan bedrijven.

Voor functies waar telewerk niet kan worden toegepast, moeten de bedrijven de nodige maatregelen nemen om de naleving van de regels van ‘social distancing’ te garanderen, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon. Die regel is eveneens van toepassing op het vervoer georganiseerd door de werkgever.

---------------------

Elders valt het gewoon onder social distancing.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 01:27:08 #23
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192884353
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Trust me, er gaat steeds meer verzet komen, en dat mensen zich tegen deze waanzin gaan keren. Het komt nu al op en het borrelt. De angst voor het virus is grootendeels weg. En mensen beginnen na te denken.

Mensen beginnen het zat te worden. Ondernemers ook. Die gaan hun deuren vroeger of later gewoon opengooien. Ze hebben niks te verliezen. Van een kale kip kun je niet plukken.
Ik hoop alleen dat iedereen de rust kan bewaren en het verdeel en heers model doorzien.
pi_192884381
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Indien je niet van een kale kip kunt plukken is inbeslagname of de tent sluiten een uitstekend alternatief.
pi_192884384
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 01:25 schreef Nadelspiel het volgende:

[..]

Belgie....óók de anderhalve meter afstand.

Bron:

https://www.vbo-feb.be/ac(...)istancing-verklaard/

UPDATE 01/04/2020

> LEES ONS VOLLEDIGE DOSSIER IMPACT CORONAVIRUS (COVID-19) OP ONDERNEMINGEN

WAAR KOMT DE ‘SOCIAL DISTANCING’-VERPLICHTING VANDAAN?
Het ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken legt een cascade van maatregelen op aan bedrijven.

Voor functies waar telewerk niet kan worden toegepast, moeten de bedrijven de nodige maatregelen nemen om de naleving van de regels van ‘social distancing’ te garanderen, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon. Die regel is eveneens van toepassing op het vervoer georganiseerd door de werkgever.

---------------------

Elders valt het gewoon onder social distancing.
Wtf :') Ja ik weet dat veel landen aan deze social distancing doen. Mijn punt was dat geen enkel land praat over een nieuw normaal of een anderhalve meter samenleving voor langere tijd. Maar dankjewel dat je het even voor mij opzoekt. Dit bevestigd nog meer voor mij dat het onhoudbaar is en niet geschikt voor een samenleving is. Maybe dat ze dit in Alaska en Groenland kunnen invoeren ofzo :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')