Lijkt me wel een leuke tip, Unhinged.
Gisteren gezien:
Hundraåringen Som Klev ut genom Fönstret och Försvann ofwel
De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween (2013, Herngren). Maar we houden van de officiële titel, dus de Zweedse moest ik even vermelden.
Tof filmpje, bekende titel maar had de film nog nooit gezien blijkbaar. Boekverfilming. Kan me voorstellen dat het boek populair is, want het is een vlot, vermakelijk en toegankelijk verhaal geworden. Beetje Zweedse Forrest Gump goes Sweden. Man wordt 100, groot feest in verzorgingstehuis, taart en al, maar man denkt, verrek maar, stik er in, ik vertrek.
Dus man uit raam en de grote wijde wereld in. En daar beleefd man uiteraard weer de nodige avonturen.
Maar dat is man wel gewend, want zijn hele leven bestond al uit één groot avonturenbal: van contacten met de CIA tot meevechten tegen Franco, of was het toch meedansen
mét Franco en de zijnen, ik weet niet meer, het vloog zo snel voorbij allemaal. Oh, en niet tegen Stalin vertellen dat je met Franco hebt gedanst. Oeps, toch gedaan. Wat zei ik je nu? Niet vertellen! Dus dan maar verbanning naar de goelag, krijg je er van, eigen schuld. En je was net zo goed (bezig) met Stalin. Gemiste kans, kul. Gelukkig is ontsnapping uit het strafkamp altijd mogelijk, zeker als je Einstein aan je zijde hebt. Niet de echte, natuurlijk. Waarom zou je zo'n bekend figuur tegenkomen in de goelag? Duh. Nee, we hebben het hier over Herbert, niet Albert, Einstein. Broertje van. Psychisch minder begaafde broertje van, wel te verstaan.
Oh, en natuurlijk meewerken aan die atoombom voor Harry (Truman). Tof zijprojectje.
Nou ja, best een leventje dus al met al. En dan nu ontsnappen uit het verzorgingstehuis, koffertje meenemen dat toevallig vol geld zit, criminelen achter je aan krijgen waarvan de meesten - al dan niet per ongeluk - het loodje leggen...tis me wat allemaal.
Tof filmpje dus. Schreeuwen niet toegestaan. Er is al genoeg geschreeuwd tegen de beste man (hoofdrolspeler). Al vanaf zijn geboorte. Begon al met zijn moeder toen hij net de wereld op kwam. Daarna nooit meer opgehouden. Tis me toch wat.
[ Bericht 4% gewijzigd door Salina op 14-12-2020 18:55:11 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.