abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192835999

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
  maandag 27 april 2020 @ 23:24:23 #2
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192836048
Zorgelijk nieuws van onze oosterburen:
quote:
De besmettingsgraad in Duitsland van het coronavirus is weer gestegen naar 1, meldt het Duitse Robert Koch-instituut. Dat betekent statistisch gezien dat een besmet persoon in Duitsland precies één ander persoon aansteekt. Volgens Duitse media lag de besmettingsgraad de afgelopen weken onder de 1.

Begin maart was de besmettingsgraad nog 3. Deze maand zakte hij naar 0,7, maar in de laatste dagen begon hij geleidelijk weer te stijgen, naar 0,8, vervolgens naar 0,9 en nu dus naar 1. Dat is verontrustend, want het betekent dat de epidemie weer terrein dreigt te winnen.

Om een einde te maken aan de corona-epidemie moet het getal voor een langere periode onder de 1 liggen, zo hebben het Robert Koch-instituut en de Duitse bondskanselier Merkel regelmatig benadrukt
https://nos.nl/liveblog/2(...)nge-weg-te-gaan.html
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_192836127
Voor diegenen geïnteresseerd in de uitzending zojuist. Zie link hieronder. Voor mij voldoende reden om thuis te blijven werken. Wat een gekkigheid wat voorgesteld wordt door werkgevers, met die papieren onderleggers en 1.5m. Ze zijn geen virologen. Wat een arrogantie.

https://www.npostart.nl/de-monitor/27-04-2020/KN_1713149

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:20 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Welke uitzending?
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:13 schreef THEFXR het volgende:

[..]

welk programma?
  maandag 27 april 2020 @ 23:30:57 #4
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_192836135
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 22:38 schreef falling_away het volgende:

[..]

Na al die andere pieken die er niet zijn gekomen
Precies :)
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_192836185
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:44 schreef Gia het volgende:
Ik ben er voor om meer op te starten voor mensen onder de 40.
Vooral om de economische schade niet nog groter te laten worden.

Maar dit handhaven is best lastig, denk ik.

Vermoed ook dat mensen die meer risico lopen eraan te overlijden, vanzelf wel thuis blijven.
Ik vermoed dat geen enkele 41-jarige die een potje wil tennissen op 15 meter van elkaar zich hieraan zal houden. En er is geen enkele rechtsgrond om dit af te dwingen. Kansloos idee.
pi_192836192
Wat een onwerkelijke koningsdag. Gelukkig gaan we snel weer open :Y
pi_192836309
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:24 schreef hooibaal het volgende:
Zorgelijk nieuws van onze oosterburen:
[..]

https://nos.nl/liveblog/2(...)nge-weg-te-gaan.html
Dat is natuurlijk ook wel nieuws om de vandaag ingegaande mundschutzverpflichtung! Kracht bij te zetten.
pi_192836397
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 23:29 schreef Sucuk het volgende:
Voor diegenen geïnteresseerd in de uitzending zojuist. Zie link hieronder. Voor mij voldoende reden om thuis te blijven werken. Wat een gekkigheid wat voorgesteld wordt door werkgevers, met die papieren onderleggers en 1.5m. Ze zijn geen virologen. Wat een arrogantie.

[..]

[..]

Straks even kijken. Ik blijf sowieso nog wel een tijd thuiswerken. Werkgever heeft niets te willen.
pi_192836417
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 23:29 schreef Sucuk het volgende:

[..]

[..]

Ze zeggen zowat allemaal we volgen het rivm. Maar het advies van thuiswerken leggen ze liefst snel naast zich neer.
Zeker nu de scholen weer open gaan is dat niet beter voor de thuiswerkende ouder maar kan hij of zij prima naar kantoor komen.

Rivm/regering moet thuiswerken tenzij niet anders kan benadrukken.
Vooral voor risicogroepen.

Bedrijven gooien het op 1,5 meter afstand en handen wassen. Misschien dat sommigen mondkapjes hebben maar je kan die veiligheid niet waarborgen. Vooral niet met de gedeelde wc's, luchtcirculatie, smalle gangen, liften en vergaderruimtes.

Maarja als je rivm logica volgt en asymptomatische verspreiding en via aerosol negeert dan werkt 1,5 meter, handen wassen en bij hoesten/koorts thuis blijven prima.
  maandag 27 april 2020 @ 23:55:20 #10
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_192836420
Is het mogelijk dat het virus binnen Nederland uitsterft, maar door hermetisch gesloten grenzen het in het buitenland wel nog kan groeien?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_192836457
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:55 schreef hollandia02 het volgende:
Is het mogelijk dat het virus binnen Nederland uitsterft, maar door hermetisch gesloten grenzen het in het buitenland wel nog kan groeien?
In theorie denk ik. Maar praktisch...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:01:42 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192836479
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook wel nieuws om de vandaag ingegaande mundschutzverpflichtung! Kracht bij te zetten.
Die maatregel blijft curieus omdat het ook in Duitsland geen vervanging van de 1.5 ruimte is....
quote:
bron: rki.de 27apr20
Für die Bevölkerung empfiehlt das RKI das Tragen einer Mund-Nasen-Bedeckung (textile Barriere im Sinne eines MNS) in bestimmten Situationen im öffentlichen Raum. Das Tragen der Mund-Nasen-Bedeckung kann ein zusätzlicher Baustein sein, um die Ausbreitungsgeschwindigkeit von COVID-19 in der Bevölkerung zu reduzieren – allerdings nur, wenn weiterhin Abstand (mind. 1,5 Meter) von anderen Personen, Husten- und Niesregeln und eine gute Händehygiene eingehalten werden.
....
Eine solche Schutzwirkung ist bisher nicht wissenschaftlich belegt, sie erscheint aber plausibel. Hingegen gibt es für einen Eigenschutz keine Hinweise.
Duidelijk dus een maatregel op grond van een "kan toch" gedachte die vooral ingestuurd lijkt te door sentiment van de maatschappij(en). Wir schaffen das nicht so verständlich.

En dan straks hier de discussie.. "maar luister, maar hoor, maar kijk" dan toch; Duitsland doet het immers ook en dan is dat vast een heel goed idee :+ :s) :')
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192836484
quote:
Ik denk eerder andersom. We hebben de zwakste 'grens' van Europa.
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:03:07 #14
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_192836493
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 00:01 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ik denk eerder andersom. We hebben de zwakste 'grens' van Europa.
Dat wel maar Belgie staat stevig te controleren, weet niet hoe het met de oostgrens zit. En dan heb je t water nog.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:08:00 #15
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192836530
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 00:03 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Dat wel maar Belgie staat stevig te controleren, weet niet hoe het met de oostgrens zit. En dan heb je t water nog.
Maakt nier uit. Zolang het nog maar ergens vrijuit rondwaart zal het ook altijd via Schiphol weer naar Nederland komen. Als het vliegen voor jan en alleman weer terug zou komen.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:09:37 #16
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_192836541
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 00:08 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Maakt nier uit. Zolang het nog maar ergens vrijuit rondwaart zal het ook altijd via Schiphol weer naar Nederland komen. Als het vliegen voor jan en alleman weer terug zou komen.
Met schiphol open zit de grens natuurlijk niet hermetisch afgesloten.
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:10:14 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192836546
quote:
Leuk gedachtenexperiment: Nee :D
a) het virus leeft niet (en groeit ook niet; het vermeerdert zich).
b) het virus is reeds onderdeel van de leefgemeenschap en sterft niet uit.
c) kan ook binnen komen via andere wegen, mijn part vogels.
Hiermee ook aangeven dat oorzaak - imho - niet omdat de grenzen open waren.
Het grenzen sluiten, vorm van isoleren; is hooguit voorkomen dat het zich sneller gaat verspreiden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:12:10 #18
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192836571
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2020 00:01 schreef Vallon het volgende:

[..]

Die maatregel blijft curieus omdat het ook in Duitsland geen vervanging van de 1.5 ruimte is....
[..]

Duidelijk dus een maatregel op grond van een "kan toch" gedachte die vooral ingestuurd lijkt te door sentiment van de maatschappij(en). Wir schaffen das nicht so verständlich.

En dan straks hier de discussie.. "maar luister, maar hoor, maar kijk" dan toch; Duitsland doet het immers ook en dan is dat vast een heel goed idee :+ :s) :')
Nou zo goed werken die kapjes dus..
https://www.telegraaf.nl/(...)coronavirus-gestegen

Wordt een mooi 2020 ^O^
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:16:02 #19
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192836627
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2020 00:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nou zo goed werken die kapjes dus..
https://www.telegraaf.nl/(...)coronavirus-gestegen

Die maskers die sinds vandaag verplicht zijn? Oh, 0:16, sinds gisteren dan.
are we infinite or am I alone
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:16:38 #20
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192836636
Volgens Trump gaat Amerika weer geweldig. Het lijkt me geweldig om in zo'n fantasiewereld te leven. ^O^
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  dinsdag 28 april 2020 @ 00:16:48 #21
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192836638
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 00:16 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Die maskers die sinds vandaag verplicht zijn?
Ze wereden al eerder gebruikt hoor.
Maar bedoel het meer in het algemeenheid: hoe grillig het virus is en dat het niet makkelijk te stoppen is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_192836684
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ze zeggen zowat allemaal we volgen het rivm. Maar het advies van thuiswerken leggen ze liefst snel naast zich neer.
Zeker nu de scholen weer open gaan is dat niet beter voor de thuiswerkende ouder maar kan hij of zij prima naar kantoor komen.

Rivm/regering moet thuiswerken tenzij niet anders kan benadrukken.
Vooral voor risicogroepen.

Bedrijven gooien het op 1,5 meter afstand en handen wassen. Misschien dat sommigen mondkapjes hebben maar je kan die veiligheid niet waarborgen. Vooral niet met de gedeelde wc's, luchtcirculatie, smalle gangen, liften en vergaderruimtes.

Maarja als je rivm logica volgt en asymptomatische verspreiding en via aerosol negeert dan werkt 1,5 meter, handen wassen en bij hoesten/koorts thuis blijven prima.
Ik vind het gekkigheid. Ik snap best dat de economie weer haar herstart moet hebben, maar de werkgevers maken het wel te gek en onderschatten het.

De werkgevers benadrukken telkens het handen wassen, en het extra schoonmaken, maar het komt bij meer over alsof ze cynisch zijn. We zijn toch als volk niet zo onhygiënisch.

Ik ben risicogroep en erger mij kapot aan de houding van werkgevers die het naar kantoor moeten komen tijdens een zeldzame pandemie/crisis door onze strotten willen duwen.
pi_192836704
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 23:53 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Straks even kijken. Ik blijf sowieso nog wel een tijd thuiswerken. Werkgever heeft niets te willen.
Zou ik doen. Best interessant. Geeft goed inzicht waarom we juist thuis moeten blijven werken. Die ene werkgever die een inkijkje geeft hoe hij het ingeregeld heeft om zsm naar kantoor te komen, komt bij mij over als behoorlijk kansloos en buitengewoon triest en onverantwoordelijk.
pi_192836709
quote:
Klinkt plausibel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')