met koud of warm of heet water?quote:Op maandag 27 april 2020 13:03 schreef Gieliovd het volgende:
Progressief spannen in de mal, nat maken, uit de zon, kalm aan... Desnoods ontwikkelen in natte doeken.
Zo maar een idee.
Gewoon koud uit de kraan.quote:
dit lijkt mij niet geschikt voor een buitentoepassing.quote:Op maandag 27 april 2020 15:10 schreef Watuntrik het volgende:
Lamineren...Dus je neemt een tafelzaag en verdeelt de latjes in strips van +/- 2mm dik. Mischien kun je latjes op die dikte al kopen of laten zagen.
Maak een mal met de juiste curve en neem een spanband.
2mm latje buigt gemakkelijk, een pakketje van bv. 10 x 2mm latje buigt ook nog probleemloos wanneer je het opspant. Doe voldoende houtlijm tussen de strips, plaats ze onder de spanband op de mal en span ze ze stevig als mogelijk op.
Plaatse zo nodig voldoende lijmklemmen overdwars...
Laat de lijm goed drogen maak de spanband los en je hebt je gebogen lat van 2cm dikte...![]()
Hoef je alleen nog even de kopse kanten af te zagen, dus houd rekening met de lengte.
Uiteraard lijkt me overbodige info, maar toch even, de mal afplakken met schilderstape anders lijm je de lat vast op de mal..
Juiste dikte van de latjes kun je even uitproberen.. Douglas grenen is redelijk zacht, kun je misschien al goed buigen bij 4mm dik. Trial & error..Maar meer lagen wordt sterker.
Watervast verlijmen..quote:Op maandag 27 april 2020 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
dit lijkt mij niet geschikt voor een buitentoepassing.
ik houd die 2 of 3 mm plakken niet heel omdat het over een lengte an 1.9 meter gaat. Bij de geringste beweging breken die al.quote:Op maandag 27 april 2020 15:10 schreef Watuntrik het volgende:
Lamineren...Dus je neemt een tafelzaag en verdeelt de latjes in strips van +/- 2mm dik. Mischien kun je latjes op die dikte al kopen of laten zagen.
Maak een mal met de juiste curve en neem een spanband.
2mm latje buigt gemakkelijk, een pakketje van bv. 10 x 2mm latje buigt ook nog probleemloos wanneer je het opspant. Doe voldoende houtlijm tussen de strips, plaats ze onder de spanband op de mal en span ze ze stevig als mogelijk op.
Plaatse zo nodig voldoende lijmklemmen overdwars...
Laat de lijm goed drogen maak de spanband los en je hebt je gebogen lat van 2cm dikte...![]()
Hoef je alleen nog even de kopse kanten af te zagen, dus houd rekening met de lengte.
Uiteraard lijkt me overbodige info, maar toch even, de mal afplakken met schilderstape anders lijm je de lat vast op de mal..
Juiste dikte van de latjes kun je even uitproberen.. Douglas grenen is redelijk zacht, kun je misschien al goed buigen bij 4mm dik. Trial & error..Maar meer lagen wordt sterker.
Dat lukt ook met grenen, maar is mij nog niet gelukt met douglas.quote:Op maandag 27 april 2020 19:17 schreef Gieliovd het volgende:
Met mijn idee moet je veel geduld hebben, het hout moet doordrenkt raken, dat duurt wel ff.
wat is dat?quote:Op maandag 27 april 2020 19:24 schreef FlippingCoin het volgende:
Kan je zelf niet een stoomsingetje maken?
Een ad hoc stoomkist.quote:
die moet dan 2 meter lang zijn... dat is mij teveel werk voor die paar latjes.quote:
Hmmmm oke oke.quote:Op maandag 27 april 2020 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die moet dan 2 meter lang zijn... dat is mij teveel werk voor die paar latjes.
pvc afvoerbuis nemen ipv iets maken, deksels op uiteinden en dan behangstomer en stoom doorheen jagen.quote:Op maandag 27 april 2020 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die moet dan 2 meter lang zijn... dat is mij teveel werk voor die paar latjes.
ik kan met een decopourzaag geen exacte boog zagen.quote:Op dinsdag 28 april 2020 10:52 schreef kingjotte het volgende:
Moet je het perse buigen? Kun je niet een overmaatse lat / balk / plank kopen en het daar uit zagen? Wel veel afval maar misschien wel sneller klaar / meer kans op succes?
grenen lat / iets anders wat je wel kunt buigen in de vorm die je wilt op je werkstuk klemmen en dan met een frees met een lagertje aan de gang?quote:Op dinsdag 28 april 2020 17:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kan met een decopourzaag geen exacte boog zagen.
daar heb ik ook aan gedacht, echter als ik het grenen latje los maak dan veert die weer terug naar de rechte positie.quote:Op woensdag 29 april 2020 00:02 schreef kingjotte het volgende:
[..]
grenen lat / iets anders wat je wel kunt buigen in de vorm die je wilt op je werkstuk klemmen en dan met een frees met een lagertje aan de gang?
Aangezien ik de latjes zelf zaag, kan ik zo tientallen planken verzagen en dan kan ik er niks meer mee zonder dat ik ook maar 1 lantje hoef te vinden, die je wellicht zou kunnen buigen... niet echt een oplossing vind ik.quote:Op dinsdag 28 april 2020 10:14 schreef Watuntrik het volgende:
Je hoeft geen stoom-bak in elkaar te timmeren.. Je kunt ook buisfolie gebruiken. Dat is simpel gezegd een plastic zak op rol zonder gesealde bodem die kun je zo lang maken als je wil.
https://vendrigpackaging.(...)ZEAQYASABEgJMQ_D_BwE
Dan stoom apparaat erbij, hout in de folie stoom apparaat op het uiteinde met trekbandje. Andere uiteinde ook dichttrekken en paar ventilatie gaatjes maken aan het eind zodat stoom kan ontsnappen..
Nu blaas je die folie vol met stoom en laat het een paar uur stomen.
Vind je nergens buisfolie, kijk dan een op de Aluminium profielen afdeling, daar vond je mogelijk een ALu koker die de 2 meter wel haalt.Kun je het ook al van knutselen.
Maar met de folie heb je meer overzicht en je kan de lat in de folie op de werkbank al zover mogelijk op spanning zetten en al in gebogen vorm stomen.
En zoals boven al eerder vermeld, buigen met stoom of lamineren, maakt niet uit hoe je buigt je moet een strakke rechte houtnerf hebben. Dit is bij sommige houtsoorten misschien moeilijk te zien.
Maar hier een simpel voorbeeld van een latje dat je maar beter niet kunt proberen te buigen. Kijk hoe de nerf loopt en zie de rode pijltjes waar het zal open scheuren/breken wanneer die zijde zich aan de buitenkant van de bocht bevind.
[ afbeelding ]
Dus het zagen is nog belangrijker dan het buigen zelf... Zaag je fout kun je buigen vergeten.
Bij voor gezaagde latten, zul je elke lat afzonderlijk moeten inspecteren of deze geschikt is.
Kan even zoeken zijn.. Het hele rek leegkramen om 3 geschikte exemplaren te vinden.![]()
![]()
Huh? Je had toch een grenen latje gebogen met water uit de waterkoker? Zo lang je maar iets hebt van een millimeter of 5 dik wat je in de vorm kunt krijgen (tijdelijk, maakt niet uit) kun je dit toch op je werkstuk vastklemmen en dan met een kopieerfrees / frees met bovenlager die vorm volgen?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
daar heb ik ook aan gedacht, echter als ik het grenen latje los maak dan veert die weer terug naar de rechte positie.
aan de onderkant zit de mal waardoor ik daar niet kan zagen.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:29 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Huh? Je had toch een grenen latje gebogen met water uit de waterkoker? Zo lang je maar iets hebt van een millimeter of 5 dik wat je in de vorm kunt krijgen (tijdelijk, maakt niet uit) kun je dit toch op je werkstuk vastklemmen en dan met een kopieerfrees / frees met bovenlager die vorm volgen?
Ik zou wel eerst grof de vorm uitzagen met je decoupeerzaag en dan het laatste restje, om het strak te krijgen met de frees doen.
Zoiets:
[ afbeelding ]
Dubbelzijdig tape of een paar druppels secondenlijm gebruiken om je mal vast te zetten?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
aan de onderkant zit de mal waardoor ik daar niet kan zagen.
Als ik de mal losmaak veert het latje weer terug naar de rechte positie.
de kracht van het terugveren is echt sterk, dat lukt niet.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:40 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Dubbelzijdig tape of een paar druppels secondenlijm gebruiken om je mal vast te zetten?
Je hebt die freesjes ook 'omgekeerd' met een lager aan de onderkant.
Ja dit wilde ik ook zeggen. Gewoon iets nemen dat al twee meter lang, waterdicht en groot genoeg is voor het hout om in te passen en dan ben je al klaar.quote:Op maandag 27 april 2020 20:52 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
pvc afvoerbuis nemen ipv iets maken, deksels op uiteinden en dan behangstomer en stoom doorheen jagen.
het gaat toch om het opzuigen van water niet om de temperatuur?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:49 schreef 00wildchild het volgende:
[..]
Ja dit wilde ik ook zeggen. Gewoon iets nemen dat al twee meter lang, waterdicht en groot genoeg is voor het hout om in te passen en dan ben je al klaar.
Een laagje heet water is toch veel te snel afgekoeld lijkt me. Heb je geen stoomreiniger?
dan kan ik beter maar geen heet water meer door mijn afvoer gooien....quote:
OK! Succes!..quote:Op woensdag 29 april 2020 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan kan ik beter maar geen heet water meer door mijn afvoer gooien....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |