Misschien bedoelen ze met direct contact dat je direct in aanraking moet komen me de druppels, want dan klopt het.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik wordt altijd blij van die medische stelligheid....... vooral ter geruststelling van bezoekende patiënten.
Er zijn tal van Aircosystemen en dat virusverspreiden niet kan is, clean rooms daargelaten, een onzinuitspraak.
Het ziekenhuis stelt dat er voor Covid19 "direct contact nodig is".... nou dan heb ik nieuws voor ze, het virus wordt ingesloten via (vooral?) vochtdruppels door de lucht verspreid.
En in geval van Airco is vooral van belang te weten dat die ook rondblazen waardoor het verspreidingsoppervlakte juist toeneemt. Voorts zal de "airco" de luchtvochtigheid doen laten dalen, waarmee het virus-druppeltje daarmee lichter wordt en dus grotere afstanden kan overbruggen.
En als je in een verzorgings tehuis werkt waar je werkgever geen mondkapjes meer heeft....quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:39 schreef danos het volgende:
[..]
Heerlijk weer zoiets waar iedereen collectief weer lekker verontwaardigd over kan zijn. Goed voor de saamhorigheid.
Dit mag gewoon dus laat gaan, de mensen die er kopen zijn net zo erg.
De bak in omdat je mondkapjes verkoopt, gaat wel snel met de politiestaat.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:30 schreef Ven1972 het volgende:
Ophef na opening mondkapjeswinkel in Amsterdam: ‘Cash only’
De opening van een mondkapjeswinkel in het centrum van Amsterdam levert veel kritiek op. Bij de winkel kan alleen met contant geld worden betaald, zo staat geschreven op een bord voor het pand. GroenLinks gaat het college van de hoofdstad vragen om na te gaan of er ingegrepen kan worden, zo meldt AT5. Ook op Twitter regent het negatieve reacties over de verdienformule.
Binnenlandredactie 18-04-20, 20:25
De mondkapjes die vanuit de winkel op de hoek van de Westerstraat met de Prinsengracht in het centrum worden verkocht zouden van het type FFP2 zijn. Dat zijn de maskers met een filter die ook in de zorg worden gebruikt en waar wereldwijd een enorm tekort aan is. De mondmaskerwinkel accepteert geen pinbetalingen en verwijst klanten naar de dichtstbijzijnde geldautomaat.
De maskers zijn vrij prijzig: per stuk betaal je negen euro, koop je er drie dan ben je 25 euro kwijt. GroenLinks-raadslid Imane Nadif neemt het hoog op. ,,Dit virus moeten we samen bestrijden en niet gaan zien als verdienmodel. Deze ontwikkeling baart ons zorgen", zegt ze in een reactie.
In het pand zat tot voor kort een ijssalon, laten buurtbewoners de regionale zender weten. Maar sinds een paar dagen bevindt er zich een mondmaskerwinkel. Mocht het pand een detailhandelsbestemming hebben, dan mogen er officieel maskers verkocht worden. Nadif: ,,Dat neemt niet weg dat dit onwenselijk is, de maskers zijn hard nodig in de zorg en daarbij zijn de prijzen ook veel te hoog. De vraag is ook of de maskers voldoen aan de eisen. Het NVWA gaat hierover, mensen kunnen melding maken als dat het geval is.”
Boosheid
Twitteraars laten hun boosheid over het oppoppen van de winkel blijken. ‘Als dit geen geintje is, is het heel erg asociaal en gênant', schrijft Stijn Hesselink.
‘Mondkapjeswinkel. Voor prijzen waarvoor je de bak in moet wat mij betreft', twittert Kirsten Verdel.
Bron: AD.nl
Belachelijk als je met veel geld moet betalen voor een mondkapje. Ik vind echt absurd, die mondkapjes zijn erg nodig voor de zorg!
Ik denk dat hier ook veel politieke redenen achter zitten. Er is een sfeer van "we doen het met zijn allen" gecreeerd, wat in de eerste weken ook goed werkte. Nu langzaam duidelijk wordt dat er voor sommige groepen heel veel meer op het spel staat door een lockdown dan voor andere groepen komen hier (grote) scheuren in.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar waarom voor iedereen een lock down als je het praktisch moet doen voor risicogroepen.
Waarom niet veeeel meer je best doen als overheid dat je het ook faciliteert dat die risicogroepen thuis blijven.
Maar je even aanpassen zodat de ziekenhuizen weer normale zorg kunnen leveren is teveel gevraagd?quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
dat generaliseren wordt hier best veel gedaan. Media ook. We zijn allemaal mensen en allemaal verlangen we naar een social leven zoals in febr. Jong en oud en alles daar tussenin.
Heb je gelijk in, ik bedoel de huidige lockdown die er is.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:42 schreef Jane het volgende:
[..]
Er is hier in Nederland geen moment sprake geweest van een complete lockdown.
Per regio lijkt mij niet haalbaar, mensen reizen tussen provincies etc.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Basisschool, middelbare school, universiteiten. Heeft denk ik prioriteit.
Kan eventueel ook per regio geoptimaliseerd, denk dat het baat heeft dit bij ofwel regio's te doen waar weinig besmettingen waren ofwel waar het ergste achter de rug is.
Ze gaan gewoon tot 1 september alle evenementen blijven verbieden (net als Duitsland en België). Voor de horeca verwacht ik een verlenging van de maatregel tot in eerste instantie 1 juni. Wellicht daarna met wat aanpassingen weer laten heropenen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wel mee eens.
Ik stoor me er zelf vooral aan dat je zulke dingen eigenlijk niet kan zeggen op het internet, want veel mensen maken er meteen van dat je daarmee eigenlijk zegt dat je de oudere generatie wil opofferen. Wat natuurlijk nergens op slaat; ze moeten juist beschermd worden....máár de economie en de maatschappij ook. Anders richt je veel meer schade aan. Helemaal op de lange termijn.
Zeg je dat dan krijg je dooddoeners als ''wacht maar tot het jouw oma is!!!!'' of ''je zegt dat je de economie wil verbeteren, maar eigenlijk is het code voor op vakantie willen/uit eten willen/willen feesten, etc'', of ''je bent vast niet in een ziekenhuis geweest om de situatie voor jezelf te bekijken!!'', of ''je moet niet zeuren om de economie, want er gaan mensen dood''!!
Ben echt geen voorstander om alles maar meteen te openen vanaf de 28e, maar er moeten wel kleine stappen gemaakt worden; helemaal als de cijfers ook de komende week stabiel blijven/dalen. Mensen hebben wel iets van hoop nodig. Eindeloos rekken zorgt er op termijn alleen maar voor dat mensen stiekem (nog meer dan nu) de afspraken gaan negeren. Maatregelen licht versoepelen kan er voor zorgen dat je als land net wat meer controle hebt over de situatie.
Te marginaal om je druk over te maken gezien basisschool / middelbare school / Universiteit.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:47 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Per regio lijkt mij niet haalbaar, mensen reizen tussen provincies etc.
De ouderen in mijn omgeving willen ook helemaal niet dat heel het land puur op slot gaat voor hun. Ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid en vinden het maar onzin dat dat voor iedereen zo is besloten. Iedereen is anders natuurlijk; het zijn enkel de ouderen die ik spreek, dus ik kan niet voor anderen spreken, maar ik denk dat zelfs die groep het wat overdreven gaat vinden om deze maatregelen nog maandenlang voor iedereen te laten gelden. Onnodige schade aan de economie en samenleving.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:45 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ik denk dat hier ook veel politieke redenen achter zitten. Er is een sfeer van "we doen het met zijn allen" gecreeerd, wat in de eerste weken ook goed werkte. Nu langzaam duidelijk wordt dat er voor sommige groepen heel veel meer op het spel staat door een lockdown dan voor andere groepen komen hier (grote) scheuren in.
Coolblue verkocht ze toch ook, maar daar hoor je niemand over?quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:44 schreef Oekelele het volgende:
[..]
En als je in een verzorgings tehuis werkt waar je werkgever geen mondkapjes meer heeft....
Kun je toch voor jezelf een aantal mondkapjes kopen en zonder zorgen je werk verder doen.
Dus verbieden ….. Van mij iig niet.
Dat zou imo ook de juiste volgorde zijn ja. Ik hoop dat je gelijk krijgt; ik krijg meer het gevoel alsof ze alles doortrekken naar begin juni, onder het mom van ''ja, als we niet oppassen komt er een nieuwe piek!'' (met die logica kunnen we nooit meer open).quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze gaan gewoon tot 1 september alle evenementen blijven verbieden (net als Duitsland en België). Voor de horeca verwacht ik een verlenging van de maatregel tot in eerste instantie 1 juni. Wellicht daarna met wat aanpassingen weer laten heropenen.
Verder zullen de komende tijd waarschijnlijk scholen en medische faciliteiten zoals tandartsen en fysiotherapeuten als eerste weer gaan opstarten.
Dat is althans zoals ik ze nu inschat in Den Haag.
Maar iedereen heeft in zijn omgeving wel kwetsbare mensen zitten.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:45 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ik denk dat hier ook veel politieke redenen achter zitten. Er is een sfeer van "we doen het met zijn allen" gecreeerd, wat in de eerste weken ook goed werkte. Nu langzaam duidelijk wordt dat er voor sommige groepen heel veel meer op het spel staat door een lockdown dan voor andere groepen komen hier (grote) scheuren in.
Inderdaad, ik wil helemaal niemand doodhebben of opofferen, maar alle groepen moeten verder kunnen. Als dat een isolatie van risicogevallen is dan is dat maar zo.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wel mee eens.
Ik stoor me er zelf vooral aan dat je zulke dingen eigenlijk niet kan zeggen op het internet, want veel mensen maken er meteen van dat je daarmee eigenlijk zegt dat je de oudere generatie wil opofferen. Wat natuurlijk nergens op slaat; ze moeten juist beschermd worden....máár de economie en de maatschappij ook. Anders richt je veel meer schade aan. Helemaal op de lange termijn.
Zeg je dat dan krijg je dooddoeners als ''wacht maar tot het jouw oma is!!!!'' of ''je zegt dat je de economie wil verbeteren, maar eigenlijk is het code voor op vakantie willen/uit eten willen/willen feesten, etc'', of ''je bent vast niet in een ziekenhuis geweest om de situatie voor jezelf te bekijken!!'', of ''je moet niet zeuren om de economie, want er gaan mensen dood''!!
Ben echt geen voorstander om alles maar meteen te openen vanaf de 28e, maar er moeten wel kleine stappen gemaakt worden; helemaal als de cijfers ook de komende week stabiel blijven/dalen. Mensen hebben wel iets van hoop nodig. Eindeloos rekken zorgt er op termijn alleen maar voor dat mensen stiekem (nog meer dan nu) de afspraken gaan negeren. Maatregelen licht versoepelen kan er voor zorgen dat je als land net wat meer controle hebt over de situatie.
Ik zou verbaasd zijn als niet tenminste de basisscholen en kinderopvang weer open gaan na de meivakantie. Enige reden dat het niet zou gebeuren is als het RIVM met een onderzoek komt waaruit blijkt dat kinderen toch een grote rol bij verspreiding spelen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat zou imo ook de juiste volgorde zijn ja. Ik hoop dat je gelijk krijgt; ik krijg meer het gevoel alsof ze alles doortrekken naar begin juni, onder het mom van ''ja, als we niet oppassen komt er een nieuwe piek!'' (met die logica kunnen we nooit meer open).
Je draait het om. De basisscholen en kinderdagverblijven gaan pas open nadat het RIVM heeft aangetoond dat (kleine) kinderen geen of een hele kleine rol spelen bij de verspreiding. Dat is nog niet gebeurd, en de uitslag van dat onderzoek is ook niet voor half mei te verwachten.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik zou verbaasd zijn als niet tenminste de basisscholen en kinderopvang weer open gaan na de meivakantie. Enige reden dat het niet zou gebeuren is als het RIVM met een onderzoek komt waaruit blijkt dat kinderen toch een grote rol bij verspreiding spelen.
Ik dacht dat die eind april zou komen? Duurt het langer of heb ik mij vergist?quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je draait het om. De basisscholen en kinderdagverblijven gaan pas open nadat het RIVM heeft aangetoond dat (kleine) kinderen geen of een hele kleine rol spelen bij de verspreiding. Dat is nog niet gebeurd, en de uitslag van dat onderzoek is ook niet voor half mei te verwachten.
Zo ervaar ik het ook van de ouderen in mijn omgeving. Die houden zich aan de regels en blijven thuis en als ze naar buiten gaan omdat ze geen tuintje hebben gaan ze alleen. Hun kinderen zetten de boodschappen voor de deur.Meer kunnen ze niet doen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
De ouderen in mijn omgeving willen ook helemaal niet dat heel het land puur op slot gaat voor hun. Ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid en vinden het maar onzin dat dat voor iedereen zo is besloten. Iedereen is anders natuurlijk; het zijn enkel de ouderen die ik spreek, dus ik kan niet voor anderen spreken, maar ik denk dat zelfs die groep het wat overdreven gaat vinden om deze maatregelen nog maandenlang voor iedereen te laten gelden. Onnodige schade aan de economie en samenleving.
Ik gok dat ze de maand mei nog nodig zullen/willen hebben om de situatie op de IC's in kalmer vaarwater te krijgen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat zou imo ook de juiste volgorde zijn ja. Ik hoop dat je gelijk krijgt; ik krijg meer het gevoel alsof ze alles doortrekken naar begin juni, onder het mom van ''ja, als we niet oppassen komt er een nieuwe piek!'' (met die logica kunnen we nooit meer open).
Eind april was inderdaad de bedoeling, maar dat gaat niet lukken.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:54 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik dacht dat die eind april zou komen? Duurt het langer of heb ik mij vergist?
Ik dacht eind april resultaten, dus dan gaat het in mei wel open.
Edit: en daarnaast als de daling van de cijfers blijft voortzetten dan kan je de risico met scholen wel even nemen, want dat zal iedereen zoveel meer lucht geven
Daarom moet je ook een balans zien te vinden tussen de vrijheden voor de ene groep (wat gelijk staat aan denken aan de economie en toekomst van Nederland) versus het risico voor de andere groep zo klein mogelijk zien te houden.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Maar iedereen heeft in zijn omgeving wel kwetsbare mensen zitten.
Hoe opener je de ene groeo stelt hoe groter het risico voor de ander.
Compleet isoleren gaat haast niet.
En de groep is ook groter veel mensen denken.
Op dit moment doen ze het om de zorg te ontlasten en te kijken wat er nou eigenlijk aan de hand is. Wij weten echt nog zo weinig over dit virus en zijn blind aan het varen. Helaas begint iedereen binnen een maand al te roepen en te zeiken dat het lang genoeg heeft geduurd.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:55 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Daarom moet je ook een balans zien te vinden tussen de vrijheden voor de ene groep (wat gelijk staat aan denken aan de economie en toekomst van Nederland) versus het risico voor de andere groep zo klein mogelijk zien te houden.
Voor de ene groep is alles open gooien het beste (weining risico voor hen, ook al zouden ze het virus krijgen), voor de andere groep is alles dicht gooien het beste (weining risico voor hen, kans op besmetting is dan het kleinst).
Op dit moment is de balans in het voordeel van de risicogroep denk ik, dit moet weer meer in evenwicht komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |