bronquote:Memphis Depay heeft zich de woede op de hals gehaald van dierenorganisaties. De voetballer plaatste onlangs opnieuw een video waarin een lijgerwelp in zijn huis te zien was en schopte daarmee tegen het zere been van World Animal Protection, Stichting SPOTS en Stichting AAP.
'We willen nogmaals benadrukken dat hier dierenleed achter schuilt en roepen Nederlandse sporters op om entertainment met wilde dieren te mijden', meldt World Animal Protection in een oproep op de eigen website. 'We zijn teleurgesteld dat Depay de videoclip toch publiceerde mét de lijger, ondanks ons eerdere verzoek dit niet te doen. Depay noemde zichzelf eerder een dierenvriend; de organisaties hoopten daarom dat de voetballer zijn verantwoordelijkheid zou nemen en het dier buiten beeld zou laten in zijn clip.'
Zijn verklaring heeft de dierenorganisaties niet van mening doen veranderen. 'We vinden het erg jammer dat Memphis niet besloten heeft om de lijger uit zijn videoclip te laten en zijn foto’s niet heeft verwijderd', schrijft Sanne Kuijpers namens de organisaties. 'Door met het welpje op de foto te gaan en hem te gebruiken in een videoclip, creëer je het idee dat het oké is om dieren zo te gebruiken. Helaas worden wereldwijd allerlei diersoorten – van leeuwen tot olifanten – gefokt voor toerisme. Zo’n selfie lijkt misschien leuk, maar er schuilt veel dierenleed achter. Juist als boegbeelden zoals Memphis Depay zich met zo’n dier laat portretteren, kan het idee ontstaan dat dit heel normaal is. Dit moet je daarom niet willen promoten.'
De organisaties stuurden eerder een brief naar de KNVB met het verzoek of het vermijden van interactie met wilde dieren kon worden opgenomen in de gedragsregels van de voetbalbond. 'Maar in principe geldt dit natuurlijk voor iedereen met een voorbeeldfunctie. Daarom roepen we gezamenlijk sporters op om het goede voorbeeld te stellen. Of een wild dier nu is gekruist, gefokt of uit het wild komt… het is en blijft een wild dier. Je hoort een wild dier niet te knuffelen, er een selfie mee te maken, ermee te wandelen of het te gebruiken in een videoclip. In Nederland is contact met en gebruik van wilde zoogdieren in optredens, zoals in deze clip van de heer Depay, streng verboden. Dit is blijkbaar ergens opgenomen waar dit nog mag. Maar wereldwijd geldt: wilde dieren horen in het wild. Alles dat hun welzijn schaadt, moet je ook zeker niet willen promoten.'
Memphis beet eerder al van zich af nadat dierenorganisaties kritiek op hem uitten vanwege de video met de lijger. Op Instagram gaf hij aan dat lijgers helemaal geen wilde dieren zijn en dat ze door mensen worden 'gemaakt'. 'Ik denk niet eens dat ze zouden overleven in het wild', zei de aanvaller. Een lijger is een kruising tussen een mannetjesleeuw en een vrouwtjestijger. De organisaties erkennen dit ook, maar 'het is in natuurbeschermingskringen algemeen bekend dat de onnatuurlijke fok tussen deze twee dieren, mentale en fysieke klachten met zich meebrengt'.
Wacht even, die marginale voetballer wordt hier een boegbeeld genoemd?quote:Op zaterdag 18 april 2020 11:31 schreef Mylene het volgende:
Juist als boegbeelden zoals Memphis Depay zich met zo’n dier laat portretteren, kan het idee ontstaan dat dit heel normaal is.
Het is natuurlijk wel zo'n beetje de belangrijkste speler van oranje geweest de afgelopen twee jaar.quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Wacht even, die marginale voetballer wordt hier een boegbeeld genoemd?
Heb ik iets gemist??
En dan ben je een boegbeeld?quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo'n beetje de belangrijkste speler van oranje geweest de afgelopen twee jaar.
Een van de beste Nederlandse voetballers momenteel, dus je hebt inderdaad wel wat gemist jaquote:Op zaterdag 18 april 2020 12:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist??
Als boegbeeld vind ik hem iets minder geslaagd, zeker als je kijkt naar zijn kledingkeuze.quote:
Er zijn mensen die heel wat meer betekenen voor Nederland en voor de wereld die het zonder het predicaat boegbeeld moeten doen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:14 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Een van de beste Nederlandse voetballers momenteel, dus je hebt inderdaad wel wat gemist ja
Onder de jeugd, wellicht.quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist??
Er lopen veel te veel types als bovenstaande rond dus zolang de onderkant van de samenleving ruim vertegenwoordigd is krijgen losers als Depay alleen maar meer aanzien.quote:
Weer een mooi voorbeeld dat stijl niet te koop isquote:Op zaterdag 18 april 2020 11:49 schreef Isdatzo het volgende:
Depay is een om aandacht verlegen kleuter met veel geld en weinig smaak.
Dat dacht ik ook, zich vervelen + tiger king op netflix + geld = Memphis + lijgerquote:Op zaterdag 18 april 2020 17:12 schreef Bill_Hillie het volgende:
Memphis heeft het stokje overgenomen van Joe Exotic.
Zoals vaak. En dat is op zich allemaal prima (en soms ook wel vermakelijk), totdat dieren daar de dupe van worden.quote:Op zaterdag 18 april 2020 17:18 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
[..]
Weer een mooi voorbeeld dat stijl niet te koop is
Noem ze eens dan?quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Er zijn mensen die heel wat meer betekenen voor Nederland en voor de wereld die het zonder het predicaat boegbeeld moeten doen.
Verder vind ik je ronduit een achterlijke teringdebiel als je denkt dat het ok is om een tijger als huisdier te nemen en verdien je gewoon corona.
Boegbeeld is een nobele titel, dat absoluut niet past bij deze domkop. Je zegt ook niet dat Hitler een boegbeeld was voor Himmler.quote:Op zaterdag 18 april 2020 17:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Noem ze eens dan?
Overigens vind ik Depay niet zozeer een boegbeeld, maar voor de jeugd zal hij dat zeker zijn. Hij is wel de belangrijkste speler van het Nederlands elftal geweest de afgelopen tijd. Boegbeelden voor de jeugd zijn over het algemeen nu eenmaal sporters, artiesten en vloggers.
De jeugd kijkt minder naar boegbeelden als Mandela, vosss en Hawking.
En door welke commissie wordt die titel precies toegekend? Exact.quote:
Maar omwille van wat dan precies? Ik krijg een beetje de indruk dat men menselijke normen op het wilde dier aan het projecteren is. Als het beest zich er zelf niet aan een selfie, knuffel of wandeling stoort, waarom zouden deze zaken dan intrinsiek niet "horen"?quote:Of een wild dier nu is gekruist, gefokt of uit het wild komt… het is en blijft een wild dier. Je hoort een wild dier niet te knuffelen, er een selfie mee te maken, ermee te wandelen of het te gebruiken in een videoclip.
Omwille van het signaal dat je ermee afgeeft. De enige reden dat lijgers bestaan is omdat (rijke) eencelligen menen dat het een leuk speeltje is.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar omwille van wat dan precies? Ik krijg een beetje de indruk dat men menselijke normen op het wilde dier aan het projecteren is. Als het beest zich er zelf niet aan een selfie, knuffel of wandeling stoort, waarom zouden deze zaken dan intrinsiek niet "horen"?
Groot gelijk.quote:Op zaterdag 18 april 2020 17:56 schreef Prego het volgende:
Memphis’ vader heeft hem ook achtergelaten als een stuk stront. De appel rolt niet ver van de boom
In het citaat wordt gesproken van "een wild dier", dus in algemene zin.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omwille van het signaal dat je ermee afgeeft. De enige reden dat lijgers bestaan is omdat (rijke) eencelligen menen dat het een leuk speeltje is.
Prima. Hetzelfde argument anders verwoord: het signaal dat je afgeeft door te doen alsof wilde dieren speeltjes zijn.quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:05 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In het citaat wordt gesproken van "een wild dier", dus in algemene zin.
Lekker dwars doen.....quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist??
Erg natuurlijk is het niet, maar ik kan me voorstellen dat het dier zelf niet altijd lijdt onder dat soort domheid. Het lijkt me vooral riskant voor je eigen welzijn om een wild dier te behandelen alsof het gedomesticeerd is.quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Prima. Hetzelfde argument anders verwoord: het signaal dat je afgeeft door te doen alsof wilde dieren speeltjes zijn.
Je realiseert je dat die dieren daar bewust voor gefokt worden, en dat je dat dus in stand houdt? En ja: zeker dat die dieren daaronder lijden. Honderden miljoenen jaren evolutie en dan in een huiskamer eindigen. Denk je dat dat een succes is?quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:24 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Erg natuurlijk is het niet, maar ik kan me voorstellen dat het dier zelf niet altijd lijdt onder dat soort domheid. Het lijkt me vooral riskant voor je eigen welzijn om een wild dier te behandelen alsof het gedomesticeerd is.
Als mens vind ik dat jammer, want zo was het niet "bedoeld". Zonde van het dier met al zijn mogelijkheden, die het in deze onnatuurlijke situatie niet kan ontplooien. Ik kan me voorstellen dat mensen de neiging hebben hun gevoel van verontwaardiging te rationaliseren in termen van dierenwelzijn.quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En ja: zeker dat die dieren daaronder lijden. Honderden miljoenen jaren evolutie en dan in een huiskamer eindigen. Denk je dat dat een succes is?
Je kan proberen hier een filosofische discussie van te maken, maar er is genoeg onderzoek gedaan om te kunnen stellen dat veel dieren gehouden in gevangenschap daaronder lijden. Denk aan stress, verveling, het niet kunnen vertonen van natuurlijk gedrag, gebrek aan sociale interactie met soortgenoten, etc. Dat uit zich dan ook vaak in zelfdestructief gedrag.quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Als mens vind ik dat jammer, want zo was het niet "bedoeld". Zonde van het dier met al zijn mogelijkheden, die het in deze onnatuurlijke situatie niet kan ontplooien. Ik kan me voorstellen dat mensen de neiging hebben hun gevoel van verontwaardiging te rationaliseren in termen van dierenwelzijn.
Dat lijkt me inderdaad een goede reden om dit soort zaken te ontmoedigen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 22:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je kan proberen hier een filosofische discussie van te maken, maar er is genoeg onderzoek gedaan om te kunnen stellen dat veel dieren gehouden in gevangenschap daaronder lijden. Denk aan stress, verveling, het niet kunnen vertonen van natuurlijk gedrag, gebrek aan sociale interactie met soortgenoten, etc. Dat uit zich dan ook vaak in zelfdestructief gedrag.
Dat heeft niks te maken met een gevoel van verontwaardiging projecteren op dierenwelzijn, maar alles met dierenwelzijn in absolute zin.
Een dier dat zonder tussenkomst van de mens niet eens zou bestaan.quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:05 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In het citaat wordt gesproken van "een wild dier", dus in algemene zin.
Doet dat er toe? Dat dier is niet gedomesticeerd en ik heb er weinig (eigenlijk geen) vertrouwen in dat Memphis weet hoe je met zo'n dier moet omgaan.quote:Op zaterdag 18 april 2020 22:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Een dier dat zonder tussenkomst van de mens niet eens zou bestaan.
Het is nog maar een welpje, dus hij kan ermee omgaan zoals hij wil, zijn we een jaartje verder is het al weer een heel ander verhaal, want dan is ie waarschijnlijk al in staat om Memphis te verscheuren. Mij stoort het gewoon dat dit een door de mens gecreerde freak of nature is, waar men dan ook nog eens mee gaat lopen pronken.quote:Op zaterdag 18 april 2020 23:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Doet dat er toe? Dat dier is niet gedomesticeerd en ik heb er weinig (eigenlijk geen) vertrouwen in dat Memphis weet hoe je met zo'n dier moet omgaan.
Gewoon dom gedrag van Memphis dus. Dit terwijl hij door verschillende instanties gewaarschuwd is dat dit geen huisdier of gezellig speeltje is. Maar hij gaat eigenwijs zijn domme gang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |