abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 april 2020 @ 09:58:39 #1
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192661581

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Alle grafieken
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf godverdomme thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_192661594
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:51 schreef michiel_merk het volgende: [..] Het moet zichzelf natuurlijk nog bewijzen. Maar Zweden heeft een vele malen beter zorg beleid, in vergelijking met Nederland. De reden dat we hier in Nederland deze maatregelen moeten nemen is, omdat de ziekenhuizen het niet aankunnen. Daar heeft Zweden geen last van.
Mijn hypothese is dat de verspreiding (kritische gevallen) veel meer afhangt van bevolkingssamenstelling (oud en dik/ jong gezond), vergrijzing, cultuur-omgangsnormen, en zorgvoorziening.

In plaats van de almachtige mens die wel even zegt hoe we een virus in banen leiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jed1Gam op 17-04-2020 10:08:12 ]
pi_192661602
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:53 schreef Tarado het volgende:

[..]

kan niet want zij hebben ook een verbod op >50 mensen
Ja, nu wel, maar dat kan natuurlijk ook weer opgeheven worden want "het gaat zo goed op dit moment".

Ik ben verder niet exact op de hoogte van de maatregelen in Zweden, ik wilde alleen aangeven dat er geen garanties voor de toekomst zijn. Het kan lijken of het nu onder controle is, maar dat wil echt niet zeggen dat dat volgende week, volgende maand of volgend jaar nog steeds zo is. Laten we overigens hopen van wel.
pi_192661609
Pneumonia is the leading cause of mortality in children.8
Distinct immunological responses to viral infections can exist in children and result in severe damage to vital organs.9
Although short-to-medium-term outcomes for children who recovered from SARS seemed good, the disease caused exercise impairment after more than 6 months.10
A comprehensive literature search indicated that MERS was rare in children (31 cases identified between 2012 and 2016),11
because transmission depends heavily on animal exposure and direct contact in the household or health-care facilities. Collectively, these two coronavirus diseases did not widely affect children because of the short-term epidemic of SARS and the strict transmission route of MERS. In a study of 15 children with COVID-19 (aged 4–14 years), six patients had small nodular ground-glass opacities in the lungs.12
At the time of the COVID-19 outbreak, all schools were on the spring festival holiday, which might have prevented children from exposure to transmission sources. However, the school community is a place that can enhance rapid spread of the highly infectious SARS-CoV-2.

https://www.thelancet.com(...)(20)30198-5/fulltext
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:01:22 #5
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192661624
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:00 schreef JFlip het volgende:

[..]

Ja, nu wel, maar dat kan natuurlijk ook weer opgeheven worden want "het gaat zo goed op dit moment".

Ik ben verder niet exact op de hoogte van de maatregelen in Zweden, ik wilde alleen aangeven dat er geen garanties voor de toekomst zijn. Het kan lijken of het nu onder controle is, maar dat wil echt niet zeggen dat dat volgende week, volgende maand of volgend jaar nog steeds zo is. Laten we overigens hopen van wel.
het is ook te vroeg voor conclusies maar voorlopig hebben zij minder economische schade
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:02:04 #6
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192661635
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:44 schreef nirvana het volgende:

[..]

Ze hebben inderdaad op dit moment meer Corona doden ook omdat het in sommige verzorgingshuizen niet helemaal goed is gegaan, zie https://www.parool.nl/ned(...)-verspreid~b680ec0d/
Maar ze hebben een redelijk leefbaar land, ze maken niet de hele economie dood (wat indirect ook veel doden kost) en kunnen gewoon verder ipv proberen uit de lockdown te komen
De meeste indirecte doden zullen waarschijnlijk vallen doordat mensen zorg vermijden uit vrees besmet te raken (in het ziekenhuis of bij de dokter). Zo meldde hier iemand dat het aantal gevallen van MI (hartaanval) met 70% gezakt was in het ziekenhuis waar hij werkte. Dat is veel meer dan kan verklaard worden dooor bvb thuis blijven en niet werken, zaterdag is normaal de dag met het minste gevallen, maar dan is het hooguit 15% lager. Er zijn dus meer mensen die geen hulp zoeken bij een "lichte" hartaanval.
Je kan verwachten dat men dat eerder zal doen in landen waar het aantal besmettingen en doden hoger ligt.

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:47 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Zweden heeft minder doden als Zwitserland met medium lockdown, en minder doden als Belgie met zware lockdown. Je kan alles zo vergelijking dat het wel/niet goed uitkomt.

Punt blijft, het effect van bepaalde maatregelen is onbekend.
Daarom koos ik de twee buurlanden van Zweden.
are we infinite or am I alone
pi_192661651
Daarnaast is Zweden op Stockholm na te vergelijken met Groningen/Friesland maar dan nog 20x zo groot. Totaal niet te vergelijken met Nederland waar de Randstad al bijna net zoveel inwoners heeft als heel Zweden bij elkaar.
pi_192661669
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:51 schreef JFlip het volgende:

[..]

Ik denk dat het grote verschil is dat er in Zweden geen grote lokale uitbraak is geweest net zoals wij in Brabant of Italie in Lombardijen hebben gehad. Ik heb de Zweedese situatie niet geheel gevolgd dus is maar een vermoeden.
Verder geven resultaten in het verleden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Als er van de zomer in Zweden een groot festival gehouden wordt en er lopen een aantal geinfecteerden rond, is daar ook zeker kans op een grote uitbraak.
Maar zeer zeker ergo goed om te gaan kijken wat hier nu de oorzaak van is. Denk ook wel dat dat gebeurr
Artikel over de Zweedse situatie:

https://www.theguardian.c(...)th-toll-reaches-1000
pi_192661680
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:01 schreef Tarado het volgende:

[..]

het is ook te vroeg voor conclusies maar voorlopig hebben zij minder economische schade
Is dat een vermoeden of is dat ook daadwerkelijk een feit? Is daarin dan ook meegenomen dat we hier in Nederland wellicht veel meer afhankelijk zijn van de wereldeconomie dan Zweden? We kunnen namelijk als Nederland bizar weinig doen tegen de economische gevolgen van deze epidemie bij onze handelspartners bijvoorbeeld.
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:09:40 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192661726
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef JFlip het volgende:

[..]

Is dat een vermoeden of is dat ook daadwerkelijk een feit? Is daarin dan ook meegenomen dat we hier in Nederland wellicht veel meer afhankelijk zijn van de wereldeconomie dan Zweden? We kunnen namelijk als Nederland bizar weinig doen tegen de economische gevolgen van deze epidemie bij onze handelspartners bijvoorbeeld.
Zweden is een nog kleinere markt dan Nederland, ook die zijn weldegelijk afhankelijk van de rest van de wereld. De Nederlandse corona-aanpak komt van alle West-Europese landen wel het dichtst in de buurt van de Scandinavische/Zweedse. Onze lockdown is veel zachter dan die in Belgie, Frankrijk, Italie, Spanje en zelfs Duitsland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:19:40 #11
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192661867
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef JFlip het volgende:

[..]

dat doet toch niets af van het feit dat ze voorlopig minder economische schade hebben tov hun oude situatie, daarvoor hoef je het niet te vergelijken met NL
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:33:58 #12
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192662121
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef Nadelspiel het volgende:

[..]

Artikel over de Zweedse situatie:

https://www.theguardian.c(...)th-toll-reaches-1000
quote:
Healthy students who have been kept out of school by anxious parents have been threatened with referral to social services
Leuk als de ouders zelf tot een risicogroep behoren...
quote:
Tegnell rejected the criticism and disputed the figures on which it was based. He previously said Sweden and its neighbours were on "different places on the curve", and that Sweden had "unfortunately had a large spread of contagion in care homes for the elderly, something you have not seen in the other Nordic countries".
Maar hij denkt dat dat puur toeval is?
pi_192662129
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:19 schreef Tarado het volgende:

[..]

dat doet toch niets af van het feit dat ze voorlopig minder economische schade hebben tov hun oude situatie, daarvoor hoef je het niet te vergelijken met NL
Huh? Ze hebben minder economische schade" impliceert dat je Zweden ergens mee vergelijkt,en dan lijkt het me dat je ze met Nederland vergelijkt. Maar nogmaals, is dat een vermoeden, of is het een feit?
Dat bijvoorbeeld de horeca in Zweden minder schade heeft dan in nederland lijkt me nogal wiedes. De horeca hier is dicht, en in Zweden open. Maar je hebt het over de economie als geheel. Mij lijkt het ook dat Zweedse economie minder schade heeft, maar dat hoeft nog niet zo te zijn..
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:37:10 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192662185
APP, column Ronald Plasterk* Telegraaf: (Die het nut daarvan onderuit haalt)
quote:
bron ... er is nog iets ongerijmds met dit plan. Het is erop gebaseerd dat mensen die van zichzelf weten dat ze het virus dragen dat netjes op hun telefoon noteren voor ze naar buiten gaan. Maar ze mogen met symptomen helemaal niet naar buiten! Als ze braaf genoeg zijn om de app te gebruiken, zijn ze ook zo braaf om thuis te blijven.

Het is een krankjorum idee. De tracing app levert alleen maar ruis en valse signalen. Leuk bedacht, maar nu heel snel vergeten.
*En nee... dit is niet het televaag geluid maar een onafhankelijke columnist.

Ik ga benieuwd zijn welke APP voorstellen in het licht van de Privacy en voorwaarden overblijft.
Ik blijf mij verbazen dat men niet eerst bepaalt wat een APP nu precies waarvoor moet gaan regelen enniet onderzoekt of dat anders kan. Het kabinetsargument dat een andere "zg" oplossing te veel werk is of de "privacy" nog meer aantast; is sws al flauwekul. Het is dan het bekende sleepnetten in de hoop dat je wat vangt; inclusief de rommel.

NB: Contactonderzoek van de GGD verloopt nu, als dat er al is, via interviews.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:40:07 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192662227
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:34 schreef JFlip het volgende:

[..]

Huh? Ze hebben minder economische schade" impliceert dat je Zweden ergens mee vergelijkt,en dan lijkt het me dat je ze met Nederland vergelijkt. Maar nogmaals, is dat een vermoeden, of is het een feit?
Dat bijvoorbeeld de horeca in Zweden minder schade heeft dan in nederland lijkt me nogal wiedes. De horeca hier is dicht, en in Zweden open. Maar je hebt het over de economie als geheel. Mij lijkt het ook dat Zweedse economie minder schade heeft, maar dat hoeft nog niet zo te zijn..
:?
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:40:18 #16
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192662230
quote:
3s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:37 schreef Vallon het volgende:
APP, column Ronald Plasterk* Telegraaf: (Die het nut daarvan onderuit haalt)
[..]

*En nee... dit is niet het televaag geluid maar een onafhankelijke columnist.

Ik ga benieuwd zijn welke APP voorstellen in het licht van de Privacy en voorwaarden overblijft.
Ik blijf mij verbazen dat men niet eerst bepaalt wat een APP nu precies waarvoor moet gaan regelen enniet onderzoekt of dat anders kan. Het kabinetsargument dat een andere "zg" oplossing te veel werk is of de "privacy" nog meer aantast; is sws al flauwekul. Het is dan het bekende sleepnetten in de hoop dat je wat vangt; inclusief de rommel.

NB: Contactonderzoek van de GGD verloopt nu, als dat er al is, via interviews.
Wat een bizarre redenering van Plasterk. De app is bedoeld om mensen te vertellen dat ze in het verleden met een besmet persoon in aanraking geweest zijn, iemand die nadien symptomen kreeg en getest werd.
pi_192662267
https://www.thelocal.se/2(...)-developed-in-sweden

Nog een artikel. O.a. op 16 april veranderingen op regeringsvlak.
pi_192662282
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 01:04 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Hebben we nog geluk in Nederland :|W Hier krijgen we meer vrijheid in ruil voor meer verantwoordelijkheid. Het gros van de Nederlanders gaat daar toch goed mee overweg. Misschien is dat met de Fransen en hun protestcultuur toch lastiger.
Ik vind dit een beetje mensenrechten schendingen worden. Het is mij te extreem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192662296
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:40 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Wat een bizarre redenering van Plasterk. De app is bedoeld om mensen te vertellen dat ze in het verleden met een besmet persoon in aanraking geweest zijn, iemand die nadien symptomen kreeg en getest werd.
Ff lezen, aan jouw response te lezen moet hij wel een zere plek geraakt hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192662309
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:40 schreef Tarado het volgende:

[..]

:?
Wat snap je hier niet aan:
Jij stelt: Zweden heeft minder economische schade
Ik vraag: Minder dan wie?
Ik vraag: En is dat een vermoeden of een feit?

Gewoon, vanuit interresse omdat ik oprecht wil weten of de economische schade minder is dan hier.
pi_192662317
De link doet het niet zie ik. Sorry, maar via google wel te bereiken.
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:48:00 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192662343
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:48:46 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192662355
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind dit een beetje mensenrechten schendingen worden. Het is mij te extreem.
Belgie en Frankrijk krijgen wat dictatoriale trekken inderdaad. Italie trouwens ook.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:50:04 #24
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_192662378
quote:

[..]

Maar dat staat wel weer een beetje haaks op de mening van het RIVM met betrekking tot a/pre-symptomatische transmissie.

Immers als je geen symptomen hebt, kun je het ook niet overdragen, dus waarom zou je dat moeten melden?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_192662387
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:46 schreef JFlip het volgende:

[..]

Wat snap je hier niet aan:
Jij stelt: Zweden heeft minder economische schade
Ik vraag: Minder dan wie?
Ik vraag: En is dat een vermoeden of een feit?

Gewoon, vanuit interresse omdat ik oprecht wil weten of de economische schade minder is dan hier.
Ik ben geen econoom maar het lijkt mij toch logisch? Alles is open zij het met beperkingen. Hier is behalve de supermarkten wat winkels alles dicht. Overheid hoeft daar minder in te springen. Minder faillissementen, minder werklozen..?
pi_192662395
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Belgie en Frankrijk krijgen wat dictatoriale trekken inderdaad. Italie trouwens ook.
In Italië valt er wat te zeggen dat ze BINNEN huishoudens zeggen dat ze binnen moeten blijven, want de oudjes wonen vaak ook in hetzelfde huis. Die vallen uiteraard bij bosjes.

Valt ook weinig tegen te doen, die groepsimmuniteit krijg je niet in Italië als de oudjes niet te isoleren zijn.
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:51:33 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192662408
quote:

[..]

Wat ik begrijp lopen er twee dingen door elkaar..... de tracing app en de tracking app.
De eerste is noteren of je ziek bent en de tweede is het contact achterhalen.

Wanneer je dus ziek bent ga je niet naar buiten en kom je niet in aanraking met anderen..... toch?

Tenzij men toch ergens aanneemt dat je voor die tijd al (a-symptomatisch) besmettelijk kunt zijn... dat nu niet in algemene zin wordt/is aangenomen. "Experts" stellen dat je alleen besmettelijk bent tijdens de periode van symptomen en daarna alsnog 2 weken in quarantaine gaat.

En dan heeft Plasterk een punt.... wat wil je dan gaan meten met die APPS .... wanneer je toch al besmet thuis bent.
pi_192662417
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:50 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Ik ben geen econoom maar het lijkt mij toch logisch? Alles is open zij het met beperkingen. Hier is behalve de supermarkten wat winkels alles dicht. Overheid hoeft daar minder in te springen. Minder faillissementen, minder werklozen..?
Ik zou ook wel naar de kapper gaan nu. Mij part met een ticket systeem wie de volgende "in line" is en max 2 wachtenden in de zaak ofzo.

Zet buiten een stoeltje neer my part.
Nog beter, buiten knippen, dan blijft het virus minder hangen. :+
O wacht dan gaan mensen met hooikoorts niezen...
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:53:18 #29
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192662436
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ff lezen, aan jouw response te lezen moet hij wel een zere plek geraakt hebben.
Ik kan het artikel niet lezen, baseer me op de quote van Vallon.
pi_192662449
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:51 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat ik begrijp lopen er twee dingen door elkaar..... de tracing app en de tracking app.
De eerste is noteren of je ziek bent en de tweede is het contact achterhalen.

Wanneer je dus ziek bent ga je niet naar buiten en kom je niet in aanraking met anderen..... toch?

Tenzij men toch ergens aanneemt dat je voor die tijd al (a-symptomatisch) besmettelijk kunt zijn... dat nu niet in algemene zin wordt/is aangenomen. "Experts" stellen dat je alleen besmettelijk bent tijdens de periode van symptomen en daarna alsnog 2 weken in quarantaine gaat.

En dan heeft Plasterk een punt.... wat wil je dan gaan meten met die APPS .... wanneer je toch al besmet thuis bent.
En mensen worden überhaupt niet getest.. Dus wat een kut idee. Afgezien van privacy vraagstukken.
pi_192662454
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:53 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik kan het artikel niet lezen, baseer me op de quote van Vallon.
Plasterk is wel eindbaas.
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:55:01 #32
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192662469
Ik snap niet waarom kappers niet gewoon open zijn, met inderdaad eventueel een max aantal klanten per dag. Kappers hebben weinig klanten met een grotere besmettingskans per klantcontact, kassieres hebben meer klantcontacten met een kleinere besmettingskans per klantcontact maar zou dat nou per saldo zoveel uitmaken?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:55:22 #33
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192662481
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:50 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Maar dat staat wel weer een beetje haaks op de mening van het RIVM met betrekking tot a/pre-symptomatische transmissie.

Immers als je geen symptomen hebt, kun je het ook niet overdragen, dus waarom zou je dat moeten melden?
Geloven die dat nog steeds? Dan weet ik inderdaad niet wat ze met de app willen..
pi_192662483
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou ook wel naar de kapper gaan nu. Mij part met een ticket systeem wie de volgende "in line" is en max 2 wachtenden in de zaak ofzo.

O wacht dan gaan mensen met hooikoorts niezen...
Want mensen met hooikoorts niezen binnen niet?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_192662487
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet waarom kappers niet gewoon open zijn, met inderdaad eventueel een max aantal klanten per dag. Kappers hebben weinig klanten met een grotere besmettingskans per klantcontact, kassieres hebben meer klantcontacten met een kleinere besmettingskans per klantcontact maar zou dat nou per saldo zoveel uitmaken?
Zover mij is ingefluisterd is er een plan om halverwege mei gematigd open te zijn. Dingen zoals 1 klant per keer en maar 1 werknemer tenzij een grote kapsalon.
pi_192662502
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Want mensen met hooikoorts niezen binnen niet?
Minder, veel minder, toch? Of ben ik verkeerd ingelicht?
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:57:59 #37
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_192662526
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Geloven die dat nog steeds? Dan weet ik inderdaad niet wat ze met de app willen..
Van Dissel over dat Chinese onderzoek dat 44% van de secundaire transmissie asymptomatisch was, was helemaal een giller.

Kwam ongeveer neer op: "Die mensen ervoeren het misschien niet zo, maar ze waren wel degelijk symptomatisch."

Dafuq moet je daar dan mee?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:59:24 #38
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192662555
quote:
Snap je het niet? Heb je de cijfers van de IC’s gezien? En je zegt dat ze weinig klanten hebben, maar gemiddeld gaat elke Nederlander misschien eens per 2 maanden naar de kapper, dan praat je over een 283.000 mensen (17.000.000 / 60 dagen) die elke dag naar de kapper gaan. En okay, niet iedereen gaat naar de kapper, maar het zijn wel een heleboel contactmomenten.
pi_192662556
quote:
Lijkt me wel. Bij de kassa zit er een dik scherm tussen.
Echter als je naar de profielen kijkt, zou bij effectief mensenlevens redden het beeld op de IC moeten zijn dat er nagenoeg geen mensen in het risicoprofiel op de IC moeten belanden, omdat die goed geïsoleerd leven van de rest van de samenleving.

Als dat er niet is en die hele groep krijgt binnen 1.5 jaar het virus zijn we de dood aan het uitstellen, geen baten wel kosten zogezegd.

Als je dan hoort dat er geen mondkapjes etc naar bejaardentehuizen etc gaan... Kijk, verpleeghuizen snap ik nog dat mensen die open willen hebben. Die mensen hebben niet zo lang meer, wat maakt dat virus daar nog uit? Social distancing maakt daar meer kapot dan goed.

Dus, mondkapjes naar bejaardentehuizen....
pi_192662557
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:50 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Ja, het lijkt mij ook op zich ook wel logisch, maar dat alles open is wil natuurlijk ook niet zeggen dat er ook klanten komen en er geld uitgeven. Vandaar de vraag: is het een vermoeden, of is het een feit.

Leuk hoor, dat alles open mag zijn, maar het wil echt niet betekenen dat het op volle kracht draait, en van sommige sectoren kan ik het me ook voorstellen dat open zijn wellicht duurder is dan gesloten blijven. Het is allemaal niet zo simpel als "gooi gewoon je winkel open"
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:00:04 #41
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192662564
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef influcted het volgende:

[..]

Zover mij is ingefluisterd is er een plan om halverwege mei gematigd open te zijn. Dingen zoals 1 klant per keer en maar 1 werknemer tenzij een grote kapsalon.
Dat is mooi, anders gaan er hele branches naar de klote voor een minieme meerkans op besmetting.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_192662573
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:57 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Van Dissel over dat Chinese onderzoek dat 44% van de secundaire transmissie asymptomatisch was, was helemaal een giller.

Kwam ongeveer neer op: "Die mensen ervoeren het misschien niet zo, maar ze waren wel degelijk symptomatisch."

Koorts, zonder het zelf te voelen.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:02:17 #43
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192662595
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

SMS systeem... u kunt op tijdstip uur/minuut naar binnen, bv 5 minuten nadat de vorige klant het pand heeft verlaten en de kapper geswiped heeft. Niets moeilijks. Kom je van ver en ben je te vroeg, doe je maar een wandeling.

NB: Ik ga even uit van mijn knipbeurt die bijna nooit langer duurt dan 15 minuten..... zonder socio-kleppen is dat korter dan 10 minuten.

Voordat de lockdown begon zal ik al te geinen dat hij maar gauw bij mij een APP moest bestellen. De man werkt(e) nog steeds met een uiterst effectieve opererende papieren afspraak (slot)lijst. Het nut van plannning is er niet... als het (te) druk is knipt hij sneller dan wanneer het rustig is en vol=vol.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:03:39 #44
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192662615
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Snap je het niet? Heb je de cijfers van de IC’s gezien? En je zegt dat ze weinig klanten hebben, maar gemiddeld gaat elke Nederlander misschien eens per 2 maanden naar de kapper, dan praat je over een 283.000 mensen (17.000.000 / 60 dagen) die elke dag naar de kapper gaan. En okay, niet iedereen gaat naar de kapper, maar het zijn wel een heleboel contactmomenten.
Dat zijn nog altijd minder contactmomenten dan bij pakweg de Action of Primark. Ik go zomaar dat er meer besmettingen plaatsvinden in winkels (klanten/personeel en klant/klant) dan dat er bij kappers zouden plaatsvinden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_192662621
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:02 schreef Vallon het volgende:
Voordat de lockdown begon zal ik al te geinen dat hij maar gauw bij mij een APP moest bestellen. De man werkt(e) nog steeds met een uiterst effectieve opererende papieren afspraak (slot)lijst. Het nut van plannning is er niet... als het (te) druk is knipt hij sneller dan wanneer het rustig is en vol=vol.
Kost wat papier, maar ook niet zoveel.
Denk eerlijk gezegd dat het prettiger werkt ook.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:04:22 #46
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_192662630
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Koorts, zonder het zelf te voelen.
Je kunt moeilijk de verantwoordelijk bij de mensen zelf neer leggen met betrekking tot het wel en niet naar buiten gaan en dan vervolgens zeggen dat blijkbaar 44% van die mensen niet te vertrouwen is met betrekking tot het feit of ze wel of geen symptomen hebben.

Dan redeneer je echt vanuit zo'n papieren werkelijkheid, dat je daar praktisch echt helemaal niks mee kunt.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:04:29 #47
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192662632
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:57 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Van Gissel noemen we hem inmiddels, hij maakt het ook helemaal waar.
en wij zijn keihard afhankelijk van die gast.
pi_192662644
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:04 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Je kunt moeilijk de verantwoordelijk bij de mensen zelf neer leggen met betrekking tot het wel en niet naar buiten gaan en dan vervolgens zeggen dat blijkbaar 44% van die mensen niet te vertrouwen is met betrekking op het feit of ze wel of geen symptomen hebben.

Dan redeneer je echt vanuit zo'n papieren werkelijkheid, dat je daar praktisch echt helemaal niks mee kunt.
Uiteraard.
Gedrocht van een app. En NOS propaganda dat iedereen het wilt ook nog.
pi_192662680
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 01:33 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Precies dit. Sterven aan het coronavirus is ellendig en het gros gebeurt in de verzorgingshuizen. Ik denk dat de zorgverleners daar na afloop wel psychische hulp nodig hebben.
Dit sterven is veel meer een ethisch dilemma.... We krijgen het niet over ons hart om sommige mensen wel en anderen niet te helpen terwijl je iedereen zou willen proberen te redden.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:07:27 #50
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192662681
Blij toe dat hier nog gewoon zaken zoals ijssalons, viskramen en snackbars open zijn. Weliswaar alleen voor afhaal, maar in elk geval draait het nog een beetje door.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:08:00 #51
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192662693
Zelfs als de kapper open gaat dan ga ik pas volgend jaar.
Gelukkig heb ik een Tondeuze
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')