Mijn hypothese is dat de verspreiding (kritische gevallen) veel meer afhangt van bevolkingssamenstelling (oud en dik/ jong gezond), vergrijzing, cultuur-omgangsnormen, en zorgvoorziening.quote:Op vrijdag 17 april 2020 09:51 schreef michiel_merk het volgende: [..] Het moet zichzelf natuurlijk nog bewijzen. Maar Zweden heeft een vele malen beter zorg beleid, in vergelijking met Nederland. De reden dat we hier in Nederland deze maatregelen moeten nemen is, omdat de ziekenhuizen het niet aankunnen. Daar heeft Zweden geen last van.
Ja, nu wel, maar dat kan natuurlijk ook weer opgeheven worden want "het gaat zo goed op dit moment".quote:Op vrijdag 17 april 2020 09:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
kan niet want zij hebben ook een verbod op >50 mensen
het is ook te vroeg voor conclusies maar voorlopig hebben zij minder economische schadequote:Op vrijdag 17 april 2020 10:00 schreef JFlip het volgende:
[..]
Ja, nu wel, maar dat kan natuurlijk ook weer opgeheven worden want "het gaat zo goed op dit moment".
Ik ben verder niet exact op de hoogte van de maatregelen in Zweden, ik wilde alleen aangeven dat er geen garanties voor de toekomst zijn. Het kan lijken of het nu onder controle is, maar dat wil echt niet zeggen dat dat volgende week, volgende maand of volgend jaar nog steeds zo is. Laten we overigens hopen van wel.
De meeste indirecte doden zullen waarschijnlijk vallen doordat mensen zorg vermijden uit vrees besmet te raken (in het ziekenhuis of bij de dokter). Zo meldde hier iemand dat het aantal gevallen van MI (hartaanval) met 70% gezakt was in het ziekenhuis waar hij werkte. Dat is veel meer dan kan verklaard worden dooor bvb thuis blijven en niet werken, zaterdag is normaal de dag met het minste gevallen, maar dan is het hooguit 15% lager. Er zijn dus meer mensen die geen hulp zoeken bij een "lichte" hartaanval.quote:Op vrijdag 17 april 2020 09:44 schreef nirvana het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad op dit moment meer Corona doden ook omdat het in sommige verzorgingshuizen niet helemaal goed is gegaan, zie https://www.parool.nl/ned(...)-verspreid~b680ec0d/
Maar ze hebben een redelijk leefbaar land, ze maken niet de hele economie dood (wat indirect ook veel doden kost) en kunnen gewoon verder ipv proberen uit de lockdown te komen
Daarom koos ik de twee buurlanden van Zweden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 09:47 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Zweden heeft minder doden als Zwitserland met medium lockdown, en minder doden als Belgie met zware lockdown. Je kan alles zo vergelijking dat het wel/niet goed uitkomt.
Punt blijft, het effect van bepaalde maatregelen is onbekend.
Artikel over de Zweedse situatie:quote:Op vrijdag 17 april 2020 09:51 schreef JFlip het volgende:
[..]
Ik denk dat het grote verschil is dat er in Zweden geen grote lokale uitbraak is geweest net zoals wij in Brabant of Italie in Lombardijen hebben gehad. Ik heb de Zweedese situatie niet geheel gevolgd dus is maar een vermoeden.
Verder geven resultaten in het verleden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Als er van de zomer in Zweden een groot festival gehouden wordt en er lopen een aantal geinfecteerden rond, is daar ook zeker kans op een grote uitbraak.
Maar zeer zeker ergo goed om te gaan kijken wat hier nu de oorzaak van is. Denk ook wel dat dat gebeurr
Is dat een vermoeden of is dat ook daadwerkelijk een feit? Is daarin dan ook meegenomen dat we hier in Nederland wellicht veel meer afhankelijk zijn van de wereldeconomie dan Zweden? We kunnen namelijk als Nederland bizar weinig doen tegen de economische gevolgen van deze epidemie bij onze handelspartners bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
het is ook te vroeg voor conclusies maar voorlopig hebben zij minder economische schade
Zweden is een nog kleinere markt dan Nederland, ook die zijn weldegelijk afhankelijk van de rest van de wereld. De Nederlandse corona-aanpak komt van alle West-Europese landen wel het dichtst in de buurt van de Scandinavische/Zweedse. Onze lockdown is veel zachter dan die in Belgie, Frankrijk, Italie, Spanje en zelfs Duitsland.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef JFlip het volgende:
[..]
Is dat een vermoeden of is dat ook daadwerkelijk een feit? Is daarin dan ook meegenomen dat we hier in Nederland wellicht veel meer afhankelijk zijn van de wereldeconomie dan Zweden? We kunnen namelijk als Nederland bizar weinig doen tegen de economische gevolgen van deze epidemie bij onze handelspartners bijvoorbeeld.
dat doet toch niets af van het feit dat ze voorlopig minder economische schade hebben tov hun oude situatie, daarvoor hoef je het niet te vergelijken met NLquote:Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef JFlip het volgende:
[..]
Is dat een vermoeden of is dat ook daadwerkelijk een feit? Is daarin dan ook meegenomen dat we hier in Nederland wellicht veel meer afhankelijk zijn van de wereldeconomie dan Zweden? We kunnen namelijk als Nederland bizar weinig doen tegen de economische gevolgen van deze epidemie bij onze handelspartners bijvoorbeeld.
quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef Nadelspiel het volgende:
[..]
Artikel over de Zweedse situatie:
https://www.theguardian.c(...)th-toll-reaches-1000
Leuk als de ouders zelf tot een risicogroep behoren...quote:Healthy students who have been kept out of school by anxious parents have been threatened with referral to social services
Maar hij denkt dat dat puur toeval is?quote:Tegnell rejected the criticism and disputed the figures on which it was based. He previously said Sweden and its neighbours were on "different places on the curve", and that Sweden had "unfortunately had a large spread of contagion in care homes for the elderly, something you have not seen in the other Nordic countries".
Huh? Ze hebben minder economische schade" impliceert dat je Zweden ergens mee vergelijkt,en dan lijkt het me dat je ze met Nederland vergelijkt. Maar nogmaals, is dat een vermoeden, of is het een feit?quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat doet toch niets af van het feit dat ze voorlopig minder economische schade hebben tov hun oude situatie, daarvoor hoef je het niet te vergelijken met NL
*En nee... dit is niet het televaag geluid maar een onafhankelijke columnist.quote:bron ... er is nog iets ongerijmds met dit plan. Het is erop gebaseerd dat mensen die van zichzelf weten dat ze het virus dragen dat netjes op hun telefoon noteren voor ze naar buiten gaan. Maar ze mogen met symptomen helemaal niet naar buiten! Als ze braaf genoeg zijn om de app te gebruiken, zijn ze ook zo braaf om thuis te blijven.
Het is een krankjorum idee. De tracing app levert alleen maar ruis en valse signalen. Leuk bedacht, maar nu heel snel vergeten.
quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:34 schreef JFlip het volgende:
[..]
Huh? Ze hebben minder economische schade" impliceert dat je Zweden ergens mee vergelijkt,en dan lijkt het me dat je ze met Nederland vergelijkt. Maar nogmaals, is dat een vermoeden, of is het een feit?
Dat bijvoorbeeld de horeca in Zweden minder schade heeft dan in nederland lijkt me nogal wiedes. De horeca hier is dicht, en in Zweden open. Maar je hebt het over de economie als geheel. Mij lijkt het ook dat Zweedse economie minder schade heeft, maar dat hoeft nog niet zo te zijn..
Wat een bizarre redenering van Plasterk. De app is bedoeld om mensen te vertellen dat ze in het verleden met een besmet persoon in aanraking geweest zijn, iemand die nadien symptomen kreeg en getest werd.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:37 schreef Vallon het volgende:
APP, column Ronald Plasterk* Telegraaf: (Die het nut daarvan onderuit haalt)
[..]
*En nee... dit is niet het televaag geluid maar een onafhankelijke columnist.
Ik ga benieuwd zijn welke APP voorstellen in het licht van de Privacy en voorwaarden overblijft.
Ik blijf mij verbazen dat men niet eerst bepaalt wat een APP nu precies waarvoor moet gaan regelen enniet onderzoekt of dat anders kan. Het kabinetsargument dat een andere "zg" oplossing te veel werk is of de "privacy" nog meer aantast; is sws al flauwekul. Het is dan het bekende sleepnetten in de hoop dat je wat vangt; inclusief de rommel.
NB: Contactonderzoek van de GGD verloopt nu, als dat er al is, via interviews.
Ik vind dit een beetje mensenrechten schendingen worden. Het is mij te extreem.quote:Op vrijdag 17 april 2020 01:04 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hebben we nog geluk in NederlandHier krijgen we meer vrijheid in ruil voor meer verantwoordelijkheid. Het gros van de Nederlanders gaat daar toch goed mee overweg. Misschien is dat met de Fransen en hun protestcultuur toch lastiger.
Ff lezen, aan jouw response te lezen moet hij wel een zere plek geraakt hebben.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:40 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat een bizarre redenering van Plasterk. De app is bedoeld om mensen te vertellen dat ze in het verleden met een besmet persoon in aanraking geweest zijn, iemand die nadien symptomen kreeg en getest werd.
Wat snap je hier niet aan:quote:
Belgie en Frankrijk krijgen wat dictatoriale trekken inderdaad. Italie trouwens ook.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje mensenrechten schendingen worden. Het is mij te extreem.
Maar dat staat wel weer een beetje haaks op de mening van het RIVM met betrekking tot a/pre-symptomatische transmissie.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:40 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat een bizarre redenering van Plasterk. De app is bedoeld om mensen te vertellen dat ze in het verleden met een besmet persoon in aanraking geweest zijn, iemand die nadien symptomen kreeg en getest werd.
Ik ben geen econoom maar het lijkt mij toch logisch? Alles is open zij het met beperkingen. Hier is behalve de supermarkten wat winkels alles dicht. Overheid hoeft daar minder in te springen. Minder faillissementen, minder werklozen..?quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:46 schreef JFlip het volgende:
[..]
Wat snap je hier niet aan:
Jij stelt: Zweden heeft minder economische schade
Ik vraag: Minder dan wie?
Ik vraag: En is dat een vermoeden of een feit?
Gewoon, vanuit interresse omdat ik oprecht wil weten of de economische schade minder is dan hier.
In Italië valt er wat te zeggen dat ze BINNEN huishoudens zeggen dat ze binnen moeten blijven, want de oudjes wonen vaak ook in hetzelfde huis. Die vallen uiteraard bij bosjes.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Belgie en Frankrijk krijgen wat dictatoriale trekken inderdaad. Italie trouwens ook.
Wat ik begrijp lopen er twee dingen door elkaar..... de tracing app en de tracking app.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:40 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik zou ook wel naar de kapper gaan nu. Mij part met een ticket systeem wie de volgende "in line" is en max 2 wachtenden in de zaak ofzo.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:50 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Ik ben geen econoom maar het lijkt mij toch logisch? Alles is open zij het met beperkingen. Hier is behalve de supermarkten wat winkels alles dicht. Overheid hoeft daar minder in te springen. Minder faillissementen, minder werklozen..?
Ik kan het artikel niet lezen, baseer me op de quote van Vallon.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ff lezen, aan jouw response te lezen moet hij wel een zere plek geraakt hebben.
En mensen worden überhaupt niet getest.. Dus wat een kut idee. Afgezien van privacy vraagstukken.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat ik begrijp lopen er twee dingen door elkaar..... de tracing app en de tracking app.
De eerste is noteren of je ziek bent en de tweede is het contact achterhalen.
Wanneer je dus ziek bent ga je niet naar buiten en kom je niet in aanraking met anderen..... toch?
Tenzij men toch ergens aanneemt dat je voor die tijd al (a-symptomatisch) besmettelijk kunt zijn... dat nu niet in algemene zin wordt/is aangenomen. "Experts" stellen dat je alleen besmettelijk bent tijdens de periode van symptomen en daarna alsnog 2 weken in quarantaine gaat.
En dan heeft Plasterk een punt.... wat wil je dan gaan meten met die APPS .... wanneer je toch al besmet thuis bent.
Plasterk is wel eindbaas.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:53 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik kan het artikel niet lezen, baseer me op de quote van Vallon.
Geloven die dat nog steeds? Dan weet ik inderdaad niet wat ze met de app willen..quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:50 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar dat staat wel weer een beetje haaks op de mening van het RIVM met betrekking tot a/pre-symptomatische transmissie.
Immers als je geen symptomen hebt, kun je het ook niet overdragen, dus waarom zou je dat moeten melden?
Want mensen met hooikoorts niezen binnen niet?quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou ook wel naar de kapper gaan nu. Mij part met een ticket systeem wie de volgende "in line" is en max 2 wachtenden in de zaak ofzo.
Zet buiten een stoeltje neer my part.
Nog beter, buiten knippen, dan blijft het virus minder hangen.![]()
O wacht dan gaan mensen met hooikoorts niezen...
Zover mij is ingefluisterd is er een plan om halverwege mei gematigd open te zijn. Dingen zoals 1 klant per keer en maar 1 werknemer tenzij een grote kapsalon.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet waarom kappers niet gewoon open zijn, met inderdaad eventueel een max aantal klanten per dag. Kappers hebben weinig klanten met een grotere besmettingskans per klantcontact, kassieres hebben meer klantcontacten met een kleinere besmettingskans per klantcontact maar zou dat nou per saldo zoveel uitmaken?
Minder, veel minder, toch? Of ben ik verkeerd ingelicht?quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Want mensen met hooikoorts niezen binnen niet?
Van Dissel over dat Chinese onderzoek dat 44% van de secundaire transmissie asymptomatisch was, was helemaal een giller.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Geloven die dat nog steeds? Dan weet ik inderdaad niet wat ze met de app willen..
Snap je het niet? Heb je de cijfers van de IC’s gezien? En je zegt dat ze weinig klanten hebben, maar gemiddeld gaat elke Nederlander misschien eens per 2 maanden naar de kapper, dan praat je over een 283.000 mensen (17.000.000 / 60 dagen) die elke dag naar de kapper gaan. En okay, niet iedereen gaat naar de kapper, maar het zijn wel een heleboel contactmomenten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet waarom kappers niet gewoon open zijn, met inderdaad eventueel een max aantal klanten per dag. Kappers hebben weinig klanten met een grotere besmettingskans per klantcontact, kassieres hebben meer klantcontacten met een kleinere besmettingskans per klantcontact maar zou dat nou per saldo zoveel uitmaken?
Lijkt me wel. Bij de kassa zit er een dik scherm tussen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef -XOR- het volgende:
Ja, het lijkt mij ook op zich ook wel logisch, maar dat alles open is wil natuurlijk ook niet zeggen dat er ook klanten komen en er geld uitgeven. Vandaar de vraag: is het een vermoeden, of is het een feit.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:50 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Ik ben geen econoom maar het lijkt mij toch logisch? Alles is open zij het met beperkingen. Hier is behalve de supermarkten wat winkels alles dicht. Overheid hoeft daar minder in te springen. Minder faillissementen, minder werklozen..?
Dat is mooi, anders gaan er hele branches naar de klote voor een minieme meerkans op besmetting.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:55 schreef influcted het volgende:
[..]
Zover mij is ingefluisterd is er een plan om halverwege mei gematigd open te zijn. Dingen zoals 1 klant per keer en maar 1 werknemer tenzij een grote kapsalon.
Koorts, zonder het zelf te voelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Van Dissel over dat Chinese onderzoek dat 44% van de secundaire transmissie asymptomatisch was, was helemaal een giller.
Kwam ongeveer neer op: "Die mensen ervoeren het misschien niet zo, maar ze waren wel degelijk symptomatisch."
Dafuq moet je daar dan mee?
SMS systeem... u kunt op tijdstip uur/minuut naar binnen, bv 5 minuten nadat de vorige klant het pand heeft verlaten en de kapper geswiped heeft. Niets moeilijks. Kom je van ver en ben je te vroeg, doe je maar een wandeling.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou ook wel naar de kapper gaan nu. Mij part met een ticket systeem wie de volgende "in line" is en max 2 wachtenden in de zaak ofzo.
Zet buiten een stoeltje neer my part.
Nog beter, buiten knippen, dan blijft het virus minder hangen.![]()
Dat zijn nog altijd minder contactmomenten dan bij pakweg de Action of Primark. Ik go zomaar dat er meer besmettingen plaatsvinden in winkels (klanten/personeel en klant/klant) dan dat er bij kappers zouden plaatsvinden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Snap je het niet? Heb je de cijfers van de IC’s gezien? En je zegt dat ze weinig klanten hebben, maar gemiddeld gaat elke Nederlander misschien eens per 2 maanden naar de kapper, dan praat je over een 283.000 mensen (17.000.000 / 60 dagen) die elke dag naar de kapper gaan. En okay, niet iedereen gaat naar de kapper, maar het zijn wel een heleboel contactmomenten.
Kost wat papier, maar ook niet zoveel.quote:Op vrijdag 17 april 2020 11:02 schreef Vallon het volgende:
Voordat de lockdown begon zal ik al te geinen dat hij maar gauw bij mij een APP moest bestellen. De man werkt(e) nog steeds met een uiterst effectieve opererende papieren afspraak (slot)lijst. Het nut van plannning is er niet... als het (te) druk is knipt hij sneller dan wanneer het rustig is en vol=vol.
Je kunt moeilijk de verantwoordelijk bij de mensen zelf neer leggen met betrekking tot het wel en niet naar buiten gaan en dan vervolgens zeggen dat blijkbaar 44% van die mensen niet te vertrouwen is met betrekking tot het feit of ze wel of geen symptomen hebben.quote:
Van Gissel noemen we hem inmiddels, hij maakt het ook helemaal waar.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Van Dissel over dat Chinese onderzoek dat 44% van de secundaire transmissie asymptomatisch was, was helemaal een giller.
Kwam ongeveer neer op: "Die mensen ervoeren het misschien niet zo, maar ze waren wel degelijk symptomatisch."
Dafuq moet je daar dan mee?
Uiteraard.quote:Op vrijdag 17 april 2020 11:04 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk de verantwoordelijk bij de mensen zelf neer leggen met betrekking tot het wel en niet naar buiten gaan en dan vervolgens zeggen dat blijkbaar 44% van die mensen niet te vertrouwen is met betrekking op het feit of ze wel of geen symptomen hebben.
Dan redeneer je echt vanuit zo'n papieren werkelijkheid, dat je daar praktisch echt helemaal niks mee kunt.
Dit sterven is veel meer een ethisch dilemma.... We krijgen het niet over ons hart om sommige mensen wel en anderen niet te helpen terwijl je iedereen zou willen proberen te redden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 01:33 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Precies dit. Sterven aan het coronavirus is ellendig en het gros gebeurt in de verzorgingshuizen. Ik denk dat de zorgverleners daar na afloop wel psychische hulp nodig hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |