abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192650642

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Alle grafieken
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf godverdomme thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192650664
IK hoop dat iedereen die dacht over een 2 weken weer een terrasje te pikken na dit kamerdebat weer bij de les is. Dat wordt dit jaar niets meer.
Wie dit leest is gek
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 april 2020 @ 16:32:24 #3
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192650692
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Track en Trace is dan ook de enige manier om zo'n virus onder controle te houden. Buiten een lockdown (dom of intelligent) dan.
Ja, maar dat lijkt dus niet genoeg te zijn als je naar de huidige cijfers kijkt. Als wij nu nog 40 IC patiënten per dag krijgen dan gaat dat straks gewoon toenemen als er meer vrijheid komt.

Ik zeg niet dat er geen versoepeling moet komen, maar het zou fijn zijn als zij gewoon open willen communiceren over wat ze willen accepteren qua aantal doden/ziekenhuisopnames/IC opnames etc.

Track & Trace is een prima manier en iets waar ik al langer om roep, dus daar heb ik geen kritiek op, maar ik denk dat wij ook heel snel moeten gaan kijken hoe wij de zorg langdurig kunnen opschalen. De cijfers laten gewoon zien dat je geen andere keus hebt (behalve meer doden accepteren).
pi_192650720
Zolang de buurman naar de kerk mag, wil ik tennissen.
pi_192650734
quote:
99s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
IK hoop dat iedereen die dacht over een 2 weken weer een terrasje te pikken na dit kamerdebat weer bij de les is. Dat wordt dit jaar niets meer.
Dat viel mij ook op. Dat heeft verre van prioriteit, geeft teveel problemen rondom.
Hoewel dat voor veel dingen telt natuurlijk.
pi_192650750
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:33 schreef maan_man het volgende:
Misschien mag je mee naar de kerk? ;)
pi_192650761
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:32 schreef Kyran het volgende:
maar het zou fijn zijn als zij gewoon open willen communiceren over wat ze willen accepteren qua aantal doden/ziekenhuisopnames/IC opnames etc.
Zolang de zorg het aankan.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:32 schreef Kyran het volgende:
De cijfers laten gewoon zien dat je geen andere keus hebt (behalve meer doden accepteren).
Dat moeten we ook. Er is al vaker gezegd "het virus is onder ons en zal niet weggaan". Die doden gaan er komen. De vraag is binnen welk tijdsbestek.
(En afhankelijk hoe snel een vaccin komt en hoe effectief deze is; ook tegen toekomstige mutaties)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192650814
De Koreanen lijken veel succes met track and tracé te hebben, maar er zijn haken en ogen. Laat je telefoon thuis, doe geen betalingen met een betaalkaart en je blijft onder de radar.

Is Nederland klaar voor zo’n maatregel? Wij kunnen niet eens stil zijn in een stiltecoupé.

Met track en trace moeten mensen eerst ziek worden voor je iets kunt doen, waardoor je altijd achter de feiten aanholt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 april 2020 @ 16:40:14 #9
416575 crew  Evenstar
pi_192650823
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:36 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zolang de zorg het aankan.
[..]

Dat moeten we ook. Er is al vaker gezegd "het virus is onder ons en zal niet weggaan". Die doden gaan er komen. De vraag is binnen welk tijdsbestek.
(En afhankelijk hoe snel een vaccin komt en hoe effectief deze is; ook tegen toekomstige mutaties)
Daarom is het dan toch verstandig om juist in te zetten op het verbeteren, uitbreiden, opschalen van de zorg? Wij moeten er voor zorgen dat de zorg langdurig kwaliteit kan leveren zonder constant onder druk te staan. Druk totaal wegnemen lijkt mij onmogelijk, maar deze zoveel mogelijk minderen moet echt speerpunt zijn. Nog meer dan een app of wat dan ook.

Hoe beter je zorg is en hoe meer bedden je hebt en hoe meer personeel je hebt hoe langer of hoe meer je je maatregelen kan versoepelen.

Daar hoor ik gewoon te weinig over en dat vind ik raar/slecht.
  donderdag 16 april 2020 @ 16:41:35 #10
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192650851
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:39 schreef Lyrebird het volgende:
De Koreanen lijken veel succes met track and tracé te hebben, maar er zijn haken en ogen. Laat je telefoon thuis, doe geen betalingen met een betaalkaart en je blijft onder de radar.

Is Nederland klaar voor zo’n maatregel? Wij kunnen niet eens stil zijn in een stiltecoupé.

Met track en trace moeten mensen eerst ziek worden voor je iets kunt doen, waardoor je altijd achter de feiten aanholt.
De cultuur van Z-K laat dit soort maatregelen veel beter toe in mijn beleving. Nederlanders willen graag overal tegenaan schoppen en hebben het niet zo met regeltjes die iedereen verplichten iets te installeren of ergens aan te houden..
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192650862
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:40 schreef Kyran het volgende:
Daarom is het dan toch verstandig om juist in te zetten op het verbeteren, uitbreiden, opschalen van de zorg?
Wie beweert dat dit niet gebeurt en zal blijven gebeuren? Mensen worden als een gek (verkort) opgeleid, waar mogelijk.
pi_192650872
quote:
Goh het wekelijkse bangmaak en streng zijn festijn heeft ook weer zijn werk gedaan zie ik.

Kijken naar Zwitserland straks wat er daar gaat gebeuren na de 27ste.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192650876
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:41 schreef Zeroku het volgende:

[..]

De cultuur van Z-K laat dit soort maatregelen veel beter toe in mijn beleving. Nederlanders willen graag overal tegenaan schoppen en hebben het niet zo met regeltjes die iedereen verplichten iets te installeren of ergens aan te houden..
Kijk alleen al de reacties in het topic hier met de vraag wie zo'n app gaat gebruiken. En zelfs zo'n app is niet zaligmakend (zie bv. Singapore).
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 april 2020 @ 16:44:03 #14
416575 crew  Evenstar
pi_192650887
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:39 schreef Lyrebird het volgende:

Juist, dit is ook mijn punt.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0869-5

Nogmaals even dit onderzoek. Als 44% asymptomatisch verspreidt dan hebben wij gewoon een probleem. Jaap van Dissel zegt dat een groot deel van die 44% waarschijnlijk toch wel symptomen had, maar dat maakt voor ons als bevolking GEEN verschil.

Als iemand denkt asymptomatisch te zijn en gewoon naar de supermarkt gaat of gaat werken dan kan hij/zij dus gewoon anderen besmetten. Dat hij dan eigenlijk wel symptomen heeft die niet opgemerkt doet er dan niet meer toe.

Hoe dan ook het aantal besmettingen en opnames zullen gewoon toenemen als de maatregelen versoepeld worden. De vraag is hoe wij dit dan verder willen afhandelen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 april 2020 @ 16:44:28 #15
416575 crew  Evenstar
pi_192650894
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wie beweert dat dit niet gebeurt en zal blijven gebeuren? Mensen worden als een gek (verkort) opgeleid, waar mogelijk.
Ik hoor hier bizar weinig over. Als je bronnen hebt lees ik ze graag.
pi_192650912
quote:
Kun je meer details geven - wat heeft men specifiek gezegd?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192650927
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:44 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ik hoor hier bizar weinig over. Als je bronnen hebt lees ik ze graag.
Zie bv. https://www.icthealth.nl/(...)-voor-zorgpersoneel/
quote:
De coronacrisis zet het Nederlandse zorgsysteem al weken enorm onder druk. Verwacht wordt dat dit nog een aantal weken tot maanden zal duren. De zorg kampte ook voor deze crisis al met een personeelstekort. De behoefte voor meer zorgpersoneel is alleen maar groter geworden.

Daarom wordt nu ook een beroep gedaan op mensen zonder specifieke zorgachtergrond in te zetten, liefst zo snel mogelijk. Daarvoor is scholing nodig. Maar er is ook scholing nodig om huidig zorgpersoneel zo snel mogelijk te bekwamen in complexere werkprocessen.
quote:
De afgelopen periode hebben ook steeds meer ziekenhuizen en wetenschappelijke verenigingen aan de ontwikkeling van omscholingsmaterialen gewerkt. Die zijn bedoeld voor het zo snel mogelijk kunnen inzetten van zorgprofessionals bij de bestrijding van COVID-19. Een overzicht van beschikbare e-learnings, checklists en capaciteitsmodellen zijn op deze website bij elkaar gezet.
pi_192650939
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:40 schreef Kyran het volgende:

[..]

Daarom is het dan toch verstandig om juist in te zetten op het verbeteren, uitbreiden, opschalen van de zorg? Wij moeten er voor zorgen dat de zorg langdurig kwaliteit kan leveren zonder constant onder druk te staan. Druk totaal wegnemen lijkt mij onmogelijk, maar deze zoveel mogelijk minderen moet echt speerpunt zijn. Nog meer dan een app of wat dan ook.

Hoe beter je zorg is en hoe meer bedden je hebt en hoe meer personeel je hebt hoe langer of hoe meer je je maatregelen kan versoepelen.

Daar hoor ik gewoon te weinig over en dat vind ik raar/slecht.
Dit valt mij ook ja. Het wordt bijna als een vaststaand gegeven gepresenteerd dat we weer terug moeten naar de standaard IC bezetting voordat we de maatregelen deels kunnen opheffen.

Als we daaraan vast moeten houden dan kunnen we ons maar een hele kleine besmettingsgraad permitteren, en zullen de maatregelen heel strikt moeten blijven.

Een structurele uitbreiding is niet binnen een paar weken geregeld, maar we zouden ons nu voor de komende maanden moeten voorbereiden op een structurele uitbreiding van de IC capaciteit, zonder dat dit ten koste gaat van overige zorg of de kwaliteit van de zorg.

Dat betekent dat je voor een structurele uitbreiding van bedden, IC ruimte, apparatuur en opgeleid IC personeel moet zorgen. Die eerste drie zullen het gemakkelijkst zijn, het zal met name vast zitten op het beschikbare personeel dat opgeleid is voor de IC.

Hier moeten we nu dus massaal mee beginnen: massale werving van zorgpersoneel en het opleiden van zorgpersoneel voor onze IC's.

Hoe hoger je IC capaciteit, hoe meer besmettingen we kunnen tolereren en hoe sneller we immuniteit kunnen opbouwen. Een jaar in lockdown, wachtend op een vaccin, is gewoon niet te doen.
pi_192650963
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:44 schreef Kyran het volgende:
[...]
Als iemand denkt asymptomatisch te zijn en gewoon naar de supermarkt gaat of gaat werken dan kan hij/zij dus gewoon anderen besmetten. Dat hij dan eigenlijk wel symptomen heeft die niet opgemerkt doet er dan niet meer toe.
[...]
Maar daar is de 1,5 meter-maatregel en het handen wassen toch voor bedoeld om die kans te minimaliseren? Want iemand die wel symptomen heeft gaat sowieso niet naar buiten (althans dat is de bedoeling).
pi_192650968
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Kun je meer details geven - wat heeft men specifiek gezegd?
Het is gewoon de aloude retorische truc. Doen alsof iemand iets gezegd heeft en vervolgens ingaan op iets wat helemaal niemand gezegd heeft.
  donderdag 16 april 2020 @ 16:49:30 #21
224960 highender
Travellin' Light
pi_192650970
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:33 schreef maan_man het volgende:
Zo is het, de maatregelen zijn wel toe aan de nodige nuancering.
pi_192650975
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:41 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Daarom denk ik dat het het beste is om dit als een keuze voor te leggen.

Dus van: Hier is een app, je hoeft hem niet te installeren als je niet wilt. Maar hoe meer mensen hem installeren, hoe sneller we (hopelijk) naar een normalere situatie terug kunnen.

Dan kan ieder voor zichzelf een afweging maken.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 april 2020 @ 16:51:06 #23
416575 crew  Evenstar
pi_192650997
quote:
Niks vanuit de regering / overheid dus, ook geen oproep? Echt niet lullig bedoeld, want ik heb het serieus niet gezien en dat is waar ik op doel. Ik vind dat de overheid hier de leiding moet nemen en bijvoorbeeld moet zeggen wij gaan standaard naar 2500 IC bedden, waarvan 1500 voor coronapatiënten en wij gaan A B C en D doen om dit te bereiken in X maanden.

Dit soort dingen heb je veel meer aan, want dan heb je gewoon meer ruimte om langdurig te versoepelen.
pi_192651004
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:51 schreef Kyran het volgende:

[..]

Niks vanuit de regering / overheid dus, ook geen oproep? Echt niet lullig bedoeld, want ik heb het series inet gezien en dat is waar ik op doel. Ik vind dat de overheid hier de leiding moet nemen en bijvoorbeeld moet zeggen wij gaan standaard naar 2500 IC bedden, waarvan 1500 voor coronapatiënten en wij gaan A B C en D doen om dit te bereiken in X maanden.

Dit soort dingen heb je veel meer aan, want dan heb je gewoon meer ruimte om langdurig te versoepelen.
Precies, dit moet je echt op hele grote schaal aanpakken.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 april 2020 @ 16:53:17 #25
416575 crew  Evenstar
pi_192651019
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:49 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Maar daar is de 1,5 meter-maatregel en het handen wassen toch voor bedoeld om die kans te minimaliseren? Want iemand die wel symptomen heeft gaat sowieso niet naar buiten (althans dat is de bedoeling).
Ja, maar het gaat dus om de situatie dat je DENKT geen symptomen te hebben, maar die eigenlijk wel hebt. Als uit onderzoek blijkt dat dan 44% van de besmettingen uit zulke situaties ontstaan dan is het best kut .....

1.5 meter + handen wassen verminderen de kans, absoluut, maar nogmaals wij hebben na vier weken maatregelen nog steeds 150+ ziekenhuisopnames per dag en 40+ IC opnames per dag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')