Meer variatie is altijd fijn! Daarom wil ik dit boek graag winnen.
Recept: Mayhem's vega lasagna.
Ingredienten:
Pompoen
Courgette
Broccoli
Ui
Paprika
Wortel
Tomaat
Knoflook (veel, helft voor roosteren, rest 'rauw' erin)
Spinazie
Prei
Basilicum
Rozemarijn
Tijm
Peterselie
Oregano
Laurier
Bloem
Olijfolie
Lenteui
Groente boullion
Wijn (rood doe ik meestal, maar wit is ook lekker)
Kaas (evt veganistische kaas, maar ik ben een zondaar mbt kaas, vandaar dat ik dit boek goed kan gebruiken

)
Pepper
Zout
Evt een rode peper naar smaak
Schil de wortel, haal de zaadlijsten uit de paprika (door de helft is prima voor nu). Haal het harde buitenste velletje van de ui, pak de helft van een knoflookbol, laat lekker bij elkaar zitten.
Snij plakken van de pompoen, een flespompoen is makkelijk, maar probeer eens wat met andere pompoenen.
Bestrooi met zout, peper en besprenkel met geschikte olijfolie.
Zet in de oven en grill het tot het klaar is.
Ontvel ondertussen de tomaat en haal het binneste eruit. Op een paar na, beetje is lekker, maar maakt niet te nat.
Snij courgette, prei en broccoli fijn, snij de grootste spinazie bladen wat kleiner.
Bind een bosje van de kruiden, maar snij ook een beetje van het blad fijn. De Laurier enkel voor het kruidenbosje.
Snij de lente ui fijn, ook het groene stuk!
Wees voorzichtig met de pompoen plakken, hou ze heel en hou ze apart, die komen pas bij de laatste stap!
Ontvel de geroosterde paprika, snij de geroosterde wortel en ui.
Maak een roux met olijfolie en bloem. Gaar, maar niet bruin.
Voeg de gesneden rauwe groente toe, bak aan op halfhoog vuur.
Voeg de geroosterde groente toe, pers de geroosterde knoflook eroverheen.
Voeg de tomaat toe en laat voor een deel 'uitsmelten' onder regelmatig roeren.
Voeg dan boullion toe en wijn toe, netjes langs de rand, tot alles netaan onder staat.
Leg het kruidenbosje erop en laat alles minstens een half uur op laag vuur kennis maken met elkaar. En uur of langer is beter.
Vet een ovenschaal in en verwarm de oven voor op een 180 graden.
Zet het vuur uit.
Voeg rauwe knoflook toe, voeg de lente ui toe, voeg de verse kruiden toe.
Voeg naar smaak rode peper toe.
Leg een dun laagje van dit mengsel in de ovenschaal. En wissel daarna af met pompoenplakken, mengsel, kaas.
Tot als laatste mengels en (ruim) kaas erboven op.
Zet in oven en geef het tot de kaas 'knapperig' is.
Voor de kleintjes (gelukkig ben ik best klein) erg lekker met appelmoes.
Dit laatste hoeft niet, wil je enkel gezond dan geen appelmoes, maar ik hou wel van een beetje slechtheid
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.