abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  maandag 13 april 2020 @ 21:56:32 #1
129292 LXIV
misdunker
pi_192604290
Als JAM het niet doet.
Gott strafe das treulose Italien!
  maandag 13 april 2020 @ 22:26:55 #2
129292 LXIV
misdunker
pi_192604796
Ok.
Ik heb 10m3 puin uit mijn tuin verwijderd. Nog eens 300m2 gras ingezaaid. Een kers, pruim, perzik en appel geplant. Ook nog rode bes, zwarte bes en kruisbes (Aldi). Overmorgen ga ik bij de Aldi nog een abrikoos halen. Magnolia en vibernum (sneeuwbal) voor de sier. Ook nog rozen trouwens, van de Aldi. Alle gras gemaaid, paardenbloemen en distels er met een mesje uitgesneden. Kalk gestrooid. Kippenren uitgebreid zodat de kippen de moestuin schoon kunnen pikken. Courgette, komkommer, pompoen, boontjes, tomaat, paprika, sla, brocolli en radijs uitgezaaid en opgekweekt in bakken in de serre. Een kasje gemaakt van pvc-pijpen en plastic voor de boontjes. 12m3 wit zand geruild tegen 8m3 zwart zand. Dat zand gemengd met compost. 2x de tuin helemaal gewied. 40m2 tegels eruit gehaald en via FB Marketplace kwijtgeraakt (gratis). Keukenkastje gemaakt, lekkende kraan gerepareerd, gootsteending gemaakt.
Ik kan nog de patio gaan schilderen, dat moet echt wel gebeuren, maar daarna ben ik toch echt wel klaar met de quarantaine.
pi_192605260
Er stond een leuk stukje in het FD van een filosoof die zegt dat je helemaal niks moet doen. De huidige situatie is een unieke kans om niets te doen. Op de bank zitten en wat nadenken. Meer niet. Ik kan dat vrij goed. Ik sport wel veel, dat is een beetje vals spel. Waarom doe jij zoveel Loewies?
Aldus.
  maandag 13 april 2020 @ 22:50:20 #4
129292 LXIV
misdunker
pi_192605329
quote:
2s.gif Op maandag 13 april 2020 22:46 schreef Z het volgende:
Er stond een leuk stukje in het FD van een filosoof die zegt dat je helemaal niks moet doen. De huidige situatie is een unieke kans om niets te doen. Op de bank zitten en wat nadenken. Meer niet. Ik kan dat vrij goed. Ik sport wel veel, dat is een beetje vals spel. Waarom doe jij zoveel Loewies?
Ik vind het leuk om iets te doen. Ik kan geen 10 minuten op de bank zitten. Ook ben ik graag buiten en bezig met de natuur. Ik heb mijn boontjes al onder plastic in de moestuin staan. Misschien heb ik al bonen in juni dit jaar. Dat doet mij plezier.
  maandag 13 april 2020 @ 22:51:43 #5
129292 LXIV
misdunker
pi_192605359
Ik werk ook graag. Daarmee bedoel ik echt werken. Dus niet het werk waarvoor ik betaald krijg (bellen, mailen, wachten tot vergaderingen voorbij zijn), maar hout hakken, tuin omspitten, gras inzaaien, koken. Dat soort dingen. Dat je dan na een bepaalde tijd iets gedaan hebt wat je ook nog kunt bekijken en goed of slecht gedaan kunt hebben.
  maandag 13 april 2020 @ 23:35:37 #6
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_192606085
Ik heb op Goede Vrijdag 25 km gewandeld. De rest van mijn paasweekend heb ik gegeten en geslapen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_192606372
quote:
15s.gif Op maandag 13 april 2020 22:51 schreef LXIV het volgende:
Ik werk ook graag. Daarmee bedoel ik echt werken. Dus niet het werk waarvoor ik betaald krijg (bellen, mailen, wachten tot vergaderingen voorbij zijn), maar hout hakken, tuin omspitten, gras inzaaien, koken. Dat soort dingen. Dat je dan na een bepaalde tijd iets gedaan hebt wat je ook nog kunt bekijken en goed of slecht gedaan kunt hebben.
Ik ook. Vandaag verplicht een rustdag omdat ik al een paar weken overal spierpijn heb die niet meer weg wil gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192613267
Ik zou soms wel wat meer willen hebben van de daadkracht die een aantal van jullie aan de dag leggen.

Ik heb vandaag weer vier online lessen gegeven. Ik word er steeds handiger in.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192616661
Bericht uit de provincie.
WtkzdBJ.jpg
de Poetin van de lage landen
  dinsdag 14 april 2020 @ 18:10:55 #10
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_192617127
Ik heb een roeimachine. Daar maak ik nu zo om de dag een half uurtje gebruik van. Edoch, ik mis het tennis.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 15 april 2020 @ 21:39:03 #11
129292 LXIV
misdunker
pi_192638397
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik zou soms wel wat meer willen hebben van de daadkracht die een aantal van jullie aan de dag leggen.

Ik heb vandaag weer vier online lessen gegeven. Ik word er steeds handiger in.
Mijn kinderen krijgen ook online les. Ik was al bang dat ik de eerste dagen aan het kloten zou zijn met wifi en verbindingen, camera-instellingen etc. om het technisch voor elkaar te krijgen. Mijn kinderen hebben me niet eens gevraagd er naar te kijken. Ze zetten het aan en klaar. Ook volgen ze die lessen alsof ze heel hun leven niet anders gedaan hebben.
Op mijn werk zouden ze eerst een cursus online-vergaderen geven, waarna de ene helft vervolgens het tch niet aan de praat zou krijgen en de andere helft gewoon tegen was.
  woensdag 15 april 2020 @ 21:39:54 #12
129292 LXIV
misdunker
pi_192638422
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2020 17:47 schreef sigme het volgende:
Bericht uit de provincie.
[ afbeelding ]
Wat leuk. Ik heb gisteren een kip moeten doden (was heel ziek), waarna de hele familie zich tegen mij keerde. Nu zullen we wel weer kuikentjes nemen.
  woensdag 15 april 2020 @ 23:41:26 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_192640800
Ik heb op eerste paasdag gevideobeld met de familie. Dat was me een belevenis hoor. Volgend jaar doen we het weer. Op het werk heb ik videovergaderingen totnutoe kunnen vermijden. Ja, ik voel me een gezegend mens.
pi_192643762
Ja, het grappige is dat de videovergaderingen met collega's veel rommeliger en ergerlijker verlopen dan de lessen met mijn leerlingen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:59:56 #15
129292 LXIV
misdunker
pi_192688677
Normaal reed ik wel eens naar Den Haag voor een vergadering. Die vergadering zelf duurde dan een uurtje of twee, maar mij bijna de hele dag. Plus nog eens al die kilometers..
Ik denk dat we dit na de 'crisis' dus niet meer gaan doen. Dan blijven we videochatten.
  zaterdag 18 april 2020 @ 20:01:20 #16
129292 LXIV
misdunker
pi_192688693
Ook zag ik vanavond bij het folders rondbrengen op verschillende brievenbussen 'Bezorger Bedankt' geplakt. Sommige mensen hadden zakjes met allerlei lekkernij in de bomen gehangen.
Is dat bij jullie ook zo? Is het werkelijk om de bezorgers (van post, pakjes, reclame etc) die blootgesteld aan alle virussen tch hun veilige woning verlaten om te gaan bezorgen een hart onder de riem te steken? Overdrijven we dan niet een beetje?
  zaterdag 18 april 2020 @ 20:05:57 #17
129292 LXIV
misdunker
pi_192688741
Nu google ik er op, en het is inderdaad op meer plaatsen.
93995813_508849563331201_4610577891095216128_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=9e2e56&_nc_ohc=WCvHf__hC6gAX_GS0AW&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=b75d4287e9b0ff57759c6ed120c94d43&oe=5EC28234
Er zijn dus mensen die zelfs briefjes van 20 geven! En wij worden in dit kut-dorp afgescheept met zakjes haribo die je ook nog als een aap zelf uit de boom moet halen!! Volgende keer zal ik op de folder hoesten voordat ik hem in de bus stop!
pi_192727266
Ik las het NRC vanochtend en moest aan RG denken.
pi_192728314
Haha!
pi_192773454
Het zonnige corona-limbo gaat me eigenlijk steeds beter bevallen. Ik heb volop tijd om allerlei nuttige dingen te doen in plaats van het wachten op het einde van vergaderingen, doelloos surfen tot het half vijf is, wat mail rondsturen zonder al te veel effect.
Deze lente heb ik iedere ochtend een wandeling door mijn tuin gemaakt en zo per boom kunnen zien hoe en wanneer de knoppen sprongen. Normaal ben ik wel eens zo druk (met niks) dat ik halverwege mei bemerkt dat het ook nog zomer geworden is.
Ik besteed mijn tijd vooral aan tuinieren, fietsen, koken. Vandaag was ik met mijn jongste dochter aan het fietsen (naar wat pas geboren veulentjes) toen mijn aandacht getrokken werd door een grote en kleurige tekening van stoepkrijt op het fietspad. Er werd ook opgeroepen om een website te bezoeken. https://beam.eo.nl/coderood. Geen idee wat het was ging ik kijken. Het was een actie van de Evangelische Omroep voor hoeren die het tijdens de coronacrisis ook best moeilijk hadden! Dat vond ik weer apart dat de EO zich hun lot aantrok, en vooral ook dat iemand met zoveel ijver die stoeptekening had gemaakt!
pi_192773473
Ik zou ook best wel mijn auto, de jaarlijkse vliegvakantie en het geregeld naar de kroeg gaan willen inruilen voor een levenswijze waarbij ik dat dus niet meer heb maar wel alle tijd voor nuttige dingen en dan een 20-urige werkweek, waarvan 10 op de werkplek en 10 thuis.
Volgens mij laat de corona-crisis zien dat dit best wel mogelijk is.
  woensdag 29 april 2020 @ 10:13:47 #22
129292 LXIV
misdunker
pi_192854786
@sigme
Ik had vroeg courgettes uitgezaaid achter glas en nu staan ze in de volle grond al in bloei! Straks courgette oogsten voor IJsheiligen!
pi_192857679
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 10:13 schreef LXIV het volgende:
@:sigme
Ik had vroeg courgettes uitgezaaid achter glas en nu staan ze in de volle grond al in bloei! Straks courgette oogsten voor IJsheiligen!
Heb je ook mannelijke en vrouwelijke bloemen? Als ik erg vroeg bloei heb, krijg ik meestal niet vroeg courgettes, omdat er geen bestuiving is.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:05:44 #24
129292 LXIV
misdunker
pi_192857909
quote:
5s.gif Op woensdag 29 april 2020 13:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Heb je ook mannelijke en vrouwelijke bloemen? Als ik erg vroeg bloei heb, krijg ik meestal niet vroeg courgettes, omdat er geen bestuiving is.
Ja. Ik heb nog overwogen zelf te bestuiven, maar toch het aan de insecten gelaten. Wil geen branchevervaging op mijn land.
pi_192858609
De bloemen van courgettes kan je ook eten. Zijn altijd lastig te vinden.
Aldus.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:58:34 #26
129292 LXIV
misdunker
pi_192860276
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:56 schreef Z het volgende:
De bloemen van courgettes kan je ook eten. Zijn altijd lastig te vinden.
Paneren en frituren. Ik heb ze, maar zonde om dat te doen. Iedere bloem is in potentie een hele courgette!
  woensdag 29 april 2020 @ 17:00:06 #27
129292 LXIV
misdunker
pi_192860302
Je kunt die bloemen trouwens best gemakkelijk kweken,Z! Daar heb je niet eens een tuin voor nodig. En als je ze telkens plukt dan denk ik dat ze snel weer terug groeien.
pi_192860822
We zijn plannen aan het uitwerken voor een dakterras/daktuin.
Aldus.
pi_192860961
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Paneren en frituren. Ik heb ze, maar zonde om dat te doen. Iedere bloem is in potentie een hele courgette!
Nee, een mannelijke bloem wordt nooit een courgette, LXIV!
  woensdag 29 april 2020 @ 18:22:47 #30
129292 LXIV
misdunker
pi_192861667
quote:
11s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, een mannelijke bloem wordt nooit een courgette, LXIV!
Klopt!
  donderdag 30 april 2020 @ 23:08:54 #31
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_192883197
Ik wil even zeggen dat ik dankzij Gellius de biografie van Brakman gelezen heb. Met veel plezier. Maar ik kon aan mijn partner niet uitleggen waarom het me veel plezier schonk. Wel wil ik nu nog een paar extra brakmannen lezen. Heb je nog een suggestie, G?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 30 april 2020 @ 23:10:03 #32
11923 I.R.Baboon
pi_192883222
In ander nieuws kwam ik laatst allerlei half afgeschreven brieven van mij aan JAM tegen. Ik was er anno 2020 niet zo van onder de indruk. Maar goed, 1) heb ik ze daarom niet verstuurd en 2) ik ben oud en saai tegenwoordig.
pi_192883314
quote:
2s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:10 schreef I.R.Baboon het volgende:
In ander nieuws kwam ik laatst allerlei half afgeschreven brieven van mij aan JAM tegen. Ik was er anno 2020 niet zo van onder de indruk. Maar goed, 1) heb ik ze daarom niet verstuurd en 2) ik ben oud en saai tegenwoordig.
Waren dat nog fysieke brieven of waren het mails?
  donderdag 30 april 2020 @ 23:21:02 #34
11923 I.R.Baboon
pi_192883402
Dit waren worddocumenten. Ik heb in elk geval wel ooit brieven met de hand geschreven vanuit Ierland aan JAM, maar weet niet of ik die ooit verstuurd heb. In diezelfde categorie kwam ik een paar maanden geleden bij het opruimen in een schrift een brief van 5 kantjes tegen die ik in diezelfde tijd (2006) geschreven had aan een vriendin, dus ik appte haar eerst enthousiast dat ik m alsnog zou versturen en ging probeerde daarna pas proberen om mijn hanenpoten te ontcijferen. Het bleek een nogal onsamenhangend verhaal te zijn dat ik vanaf een badkamer in een hostel geschreven had en terwijl ik heel dronken was en waarbij ik op pagina 2 al hetzelfde aan het vertellen was als op pagina 1, en waarvan ik dus bijna 15 jaar geleden blijkbaar al besloten had dat ie niet verzendenswaardig was. Maar goed, ze heeft m nu alsnog ontvangen (met een iets leesbaardere nieuwe handgeschreven brief erbij)
pi_192883458
quote:
14s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:38 schreef Z het volgende:
We zijn plannen aan het uitwerken voor een dakterras/daktuin.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 08:47:08 #36
129292 LXIV
misdunker
pi_192885889
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:21 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit waren worddocumenten. Ik heb in elk geval wel ooit brieven met de hand geschreven vanuit Ierland aan JAM, maar weet niet of ik die ooit verstuurd heb. In diezelfde categorie kwam ik een paar maanden geleden bij het opruimen in een schrift een brief van 5 kantjes tegen die ik in diezelfde tijd (2006) geschreven had aan een vriendin, dus ik appte haar eerst enthousiast dat ik m alsnog zou versturen en ging probeerde daarna pas proberen om mijn hanenpoten te ontcijferen. Het bleek een nogal onsamenhangend verhaal te zijn dat ik vanaf een badkamer in een hostel geschreven had en terwijl ik heel dronken was en waarbij ik op pagina 2 al hetzelfde aan het vertellen was als op pagina 1, en waarvan ik dus bijna 15 jaar geleden blijkbaar al besloten had dat ie niet verzendenswaardig was. Maar goed, ze heeft m nu alsnog ontvangen (met een iets leesbaardere nieuwe handgeschreven brief erbij)
Wat ben je een romanticus met je handgeschreven brieven! "Brief uit Ierland aan Jam". Het zou zo in een briefroman 'Nader tot Jam' kunnen.

Ik heb dat ook nog even in de 21-ste eeuw gedaan maar ben er toen mee gestopt. Ik heb ook nog brieven van toen bewaard. Leuk om terug te lezen.
  maandag 4 mei 2020 @ 23:18:04 #37
129292 LXIV
misdunker
pi_192951681
Vroeger maakte ik mij zorgen over 2 dingen wanneer ik eenmaal groot zou zijn.
1) De weg kunnen vinden. Mijn ouders wisten als vanzelfsprekend overal de weg. Zelfs als wij heel ver weg gingen (de Achterhoek) reden ze daar zo naar toe. Destijds waren er nog nauwelijks snelwegen, dus dat ging allemaal binnendoor. Nooit zou ik in staat zijn om de weg te kunnen vinden naar onze familie daar. Dus als volwassene zou ik ze nooit meer zien. Of op vakantie kunnen in Zeeland bijvoorbeeld.
2) Niet alle aangeboden leerstof kunnen reproduceren. Ik was er namelijk van overtuigd dat alles wat ik op school leerde ooit nodig zou hebben in mijn beroep later. Waarom zou je het anders moeten leren? Ik bewaarde mijn schoolboeken dan ook als back up. Ik herinner me nog een discussie met een medeleerling die beweerde 'later heb je toch niks aan wat je hier leert'. Hartstochtelijk probeerde ik hem van het tegendeel te overtuigen. Denk je nu echt dat ze al die moeite, al die tijd, leraren, boeken, schoolgebouwen, huiswerk, bijlessen van ouders, denk je echt dat ze dat allemaal zouden doen terwijl je er niks aan zou hebben? Haha." Het liep zowat uit op een ruzie. Achteraf gezien moet ik hem wel gelijk geven. Sorry Mark v/d H., mocht je dit lezen. Aan 95% van alles wat ik op de Middelbare School in Hintham heb moeten leren heb ik inderdaad nooit iets gehad en al zeker niet in mijn beroepsleven.
  maandag 4 mei 2020 @ 23:29:00 #38
129292 LXIV
misdunker
pi_192951822
Ondertussen ben ik dan groot. Gelukkig hebben we TomToms en kun je alles opzoeken op internet.
Waar ik me nu mee bezig houd is dan vooral van alles telen in de moestuin en straks kijken of ik dat dan kan gebruiken in een leuk recept. Niet omdat het quarantaine is hoor, ook in normale tijden ben ik daar dan al tevreden mee.

Soms fiets ik naar de stad om met mijn vrienden een paar biertjes te drinken. Maar niet te veel hoor! Wel drink ik vaak dan de exclusieve biertjes van 6 euro of zo. (Dat is bijna 15 gulden, als je vroeger tegen mij verteld had dat ik biertjes van 15 gulden zou bestellen zou ik je niet geloofd hebben).

Maar ok. Tuinieren en koken dus. Oppervlakkig bezien dus wel heel saai eigenlijk. Wat vinden jullie ervan? Is het ondertussen wel een beetje gelukt met dat groots&meeslepend leven, Claudia? Ik had dat ook ooit wel gewild, maar nu zou ik het denk ik vooral veel gedoe vinden. Wat ik ook wel leuk vind is een ochtend fietsen of wandelen en dan in een boscaf of zo lekker lunchen. Ook al zo opwindend natuurlijk.
  maandag 4 mei 2020 @ 23:38:27 #39
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_192951927
Spiegeleieren met ham en kaas in de stad. De kunst is om de ham m te bakken met de eieren, een zeldzaamheid. De kaas, op een boterbesmeerde witte boterham, hoort onder het ei zacht te smelten.
Zo kwamen wij onze zondagen door.
pi_192952139
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 23:29 schreef LXIV het volgende:

Maar ok. Tuinieren en koken dus. Oppervlakkig bezien dus wel heel saai eigenlijk. Wat vinden jullie ervan? Is het ondertussen wel een beetje gelukt met dat groots&meeslepend leven, Claudia? Ik had dat ook ooit wel gewild, maar nu zou ik het denk ik vooral veel gedoe vinden.
Ik doe m'n best om een zo onopgemerkt mogelijk bestaan te leiden, maar de hang naar groots en meeslepend leven is sterk. Ik voer een continue strijd.
pi_192952161
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2020 23:38 schreef Ringo het volgende:
Spiegeleieren met ham en kaas in de stad. De kunst is om de ham m te bakken met de eieren, een zeldzaamheid. De kaas, op een boterbesmeerde witte boterham, hoort onder het ei zacht te smelten.
Zo kwamen wij onze zondagen door.
Dat klinkt lekker. Mijn kinderen zijn de laatste tijd bedreven in lunches maken en eigerechten zijn hun specialiteit (zoon: roerei; dochter: gebakken ei). Ik ga je truc doorgeven.
  woensdag 6 mei 2020 @ 17:38:44 #42
129292 LXIV
misdunker
pi_192976902
Ik ben de afgelopen dagen aan het stratenmaken geweest. Toch blij dat dit niet mijn vak geworden is. Nu houd ik normaal wel van fysiek werk, maar dit hoeft ook weer niet. Nog 120m2
pi_192988174
Dat is een aanslag op de knien en de rug inderdaad. Ik vind het nog wel leuk om een verzakt terras te repareren. Blijmoedig de stenen eruit wrikken, zand erin en dan drie keer zo lang bezig zijn om de zaak er weer in te puzzelen. Vooral als het een strak gelegd steentapijtje was.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

'Gepaneerde Bloemen' vind ik wel een mooie titel voor jouw eerste bundel overpeinzingen uit het achterland, L.

[ Bericht 27% gewijzigd door Gellius op 07-05-2020 07:12:39 ]
pi_192988208
quote:
2s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:08 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik wil even zeggen dat ik dankzij Gellius de biografie van Brakman gelezen heb. Met veel plezier. Maar ik kon aan mijn partner niet uitleggen waarom het me veel plezier schonk. Wel wil ik nu nog een paar extra brakmannen lezen. Heb je nog een suggestie, G?
O+ Willem Brakman O+ heeft nogal een uitgebreid oeuvre van vele tientallen romans en novellen. Ik heb er zelf ook nog maar een fractie van gelezen, IR. En al een hele tijd niet meer, ik lees nu vooral geschiedenis en af en toe een Joseph Roth. Het Doodgezegde Park vond ik wel erg goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 07-05-2020 07:39:52 ]
pi_192988321
Zijn eersteling Een Winterreis komt erg dicht in de buurt bij De Avonden vind ik. Heb je die al gelezen?
  vrijdag 8 mei 2020 @ 15:30:03 #46
11923 I.R.Baboon
pi_193015607
Nee. De Avonden wel, overigens.
pi_193060717
Zo. De kinderen weer naar school. Dat begint er op te lijken.
  maandag 11 mei 2020 @ 12:05:49 #48
11923 I.R.Baboon
pi_193063141
Morgen weer. En de school loopt nog niet synchroon met de opvang. Dus de winst is nog beperkt. Maar toch, lekker met elkaar de recessie wegwerken, toch!?
pi_193063259
Een kind op de basisschool en die mag morgen weer. De andere moet tot juni wachten.
Aldus.
pi_193067798
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:31 schreef Gellius het volgende:
Zo. De kinderen weer naar school.
Ja, jammer.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')