quote:
Op vrijdag 3 juli 2020 13:09 schreef derLudolf het volgende:Goed bezig
Ik dat dat je van de Mat A en D uitvoeringen had, maar die heten dus gewoon Yashica A en D en hebben als ik het goed begrijp geen automatische filmdoorvoer. Dat heeft Rolleicord dus ook niet?
De A t/m D (en de 635 die eigenlijk een D is) transporteren met een knop. De transportlengte wordt wél automatisch geregeld. Sluiter spannen is een losse actie waarbij de D ook nog eens een soort beveiliging voor dubbelopnamen heeft die niet helemaal waterdicht is.
De Mat en de 12 en nog een paar hebben wat in goed Nederland een crank-advance heet, ofwel zo'n slingertje dat overigens weer anders werkt dan die van de C330. Bij een Mat slinger je naar voren om te transporteren, als ie dan blokkeert wegens genoeg transport dan draai je de slinger achteruit om de sluiter te spannen.
quote:
Sprak laatst in de winkel iemand die me vertelde dat de 124G eigenlijk minder goed was als de 124. De eerste had al veel meer plastic onderdelen. Dacht dat de 124G de meest recente en daardoor beste was.
Dat verhaal heb ik vaker gehoord maar ik heb er mijn twijfels bij. Van alle Yashica tweeogen is het ontspanmechaniekje het kwetsbaarste deel, dat zie je het meest stuk gaan en omdat die sluiter al zo ontzettend stil is hoor je het nauwelijks. Voor de Mat het veld in gaat check ik dan ook uitgebreid de sluiter.
Kwalitatief zijn de Matten vanaf de versie die ik heb gewoon allemaal goed.
Bij de Cord-klonen (A-D en zo) zijn er series met een iets eenvoudiger lens (Yashicor in plaats van Yashinon) en die performen een klein tandje minder en dat zie je pas als je er posters van gaat drukken.
Zelfs een vergelijk tussen een Blue Dot Sekor 2.8/80mm en de Yashinon is al een aardige klus. Is ook enigszins zichtbaar zodra je er posters van gaat afdrukken en dan kan het ook nog je afdrukproces zijn dat roet in het eten gooit.
quote:
Wat betreft de centraalsluiter, dat klopt, het is een bijzonder stille camera. Toen ik een paard op de foto zette met de 645 schrok dat beest van de spiegel joh

En bedenk dan dat een 645 nog een aardig stille sluiter heeft. Als je jezelf een keer rood wilt voelen worden, vuur dan op een stil moment bij een kerkelijke huwelijksvoltrekking een Hasselblad V-serie af. Je hebt de indruk dat het tot ver buiten de kerk te horen is en krijgt prompt het onbetaalbare gevoel dat de hele wereld naar jou kijkt