quote:
Op maandag 6 juli 2020 16:09 schreef gebrokenglas het volgende:[..]
Dus zwart/wit ontwikkel je zelf en kleur gaat naar de HEMA? Dat de HEMA dat nog doet...
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
HEMA doet het zelf niet meer, maar ze sturen het op maar Fuji in Steenbergen. Als ik het vandaag had ingeleverd had ik het woensdag op kunnen halen. Veel fotografen sturen het daar ook heen, maar HEMA heeft er wel een eigen lijn geloof ik.
quote:
Heb ergens gelezen dat analoge foto's/film qua resolutie niet onderdoet voor een 4K beeldscherm.
Als we het hebben over cine-film dacht ik dat uit 35mm film ruim 4K resolutie kan worden behaald. Dan heb je nog 70mm, dan haal je dus zo'n 16K.
Maar goed, echt projecteren van film gebeurd niet zo veel meer. Er zijn nog best wel wat vooraanstaande regisseurs die het liefst op film werken. En gebruik van die film neemt ook toe. Christopher Nolan is verknochte gebruiker van het 70mm formaat.
In Amsterdam, bij Eye hebben ze nog een
Philips DP70 staan. DP staat in deze voor Dual Purpose, we kan zowel 35mm als 70mm mee worden geprojecteerd.
Ik denk dat 35mm het meest voorkomende was in bioscopen. Het is in elk geval mogelijk 16mm op te blazen naar 35mm of 70mm te verkleinen naar 35mm. Maar een aantal bioscopen projecteerde dus met 70mm.
Ik vond de film Dunkirk zelf een beetje tegen vallen. Maar deze techniek is toch prachtig om te zien?

quote:
Heb op de middelbare school een cursus negatieven ontwikkelen gevolgd en van wat ik er nog van weet was het een heel proces, en vooral een kwestie van proberen met verschillende tijden laten liggen in die verschillende baden.
Dat is vooral met zwart/wit afdrukken zo. Voor de meeste ontwikkelaar/filmcombinaties zijn wel tijden beschikbaar op the Massive Developer chart
https://www.digitaltruth.com/devchart.phpMet afdrukken, wat ik zelf niet doe, maak je inderdaad verschillende stroken met trapjes belichten. 2 seconden en dan telkens twee seconden langer bijvoorbeeld. Zie hier, vanaf 12:00 minuten
C41, E6 (ontwikkelen van kleur negatief resp. positief) en RA4 (afdrukken van kleurennegatief) zijn gestandaardiseerd. Geen idee in hoeverre je daar nog mee kunt spelen. Heb ik me nooit in verdiept.
Na het ontwikkelen scan in alles (zw en kleur) in.
quote:
Vroeger met een analoge camera allemaal foto's maken op vakantie - daarbij geen flauw idee of het uberhaupt lukte... na weken, bij thuiskomst, de boel laten ontwikkelen en dan na een paar dagen wachten eindelijk bij de fotozaak de fotomappen ophalen....
En eindelijk zie je en herbeleef je je vakantie weer.
Hoe anders dan tegenwoordig, dat je direct kunt checken of de foto gelukt is...
Dat is ook een verschil trouwens: met analoog ben je noodzakerlijkerwijs spaarzaam met het maken van de foto's en zoek je de juiste compositie.... Nu met digitaal schiet ik zo honderden foto's per sessie, en heel veel worden qua kwaliteit beoordeeld met de delete toets...
Klopt, soms loop je een hele tijd te turen die de zoeker en maak je alsnog geen foto. Heerlijk. De beleving van de afdrukken mis ik dan, maar ik heb inmiddels wel een paar platen die ik zelf eens nat zou willen
afdrukken vergroten.
Zaterdag ging er wat dat betreft wel bij. 39 foto's gemaakt, oftewel 3 rollen film