abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192780957
Ik denk dat het hoger is, Sanquin heeft natuurlijk met bloed donoren een vrij specifieke groep.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192780964
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:58 schreef Za het volgende:

[..]

Interessant. Het percentage met antistoffen ligt gewoon bizar laag (onder bloeddonoren).

Mocht het RIVM nog geloven in herd immunity dan zullen deze cijfers een deceptie zijn, dat gaat jaren duren indien je de zorg moet blijven ontlasten.
Aan de andere kant, als 3% begin maart antistoffen had en die dus blijkbaar weken eerder zijn besmet en het ziekteproces al hebben doorlopen.... en je kijkt naar het aantal doden tot 15 maart... is het blijkbaar niet zo'n dodelijk virus :P
pi_192781012
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:58 schreef Za het volgende:

[..]

Interessant. Het percentage met antistoffen ligt gewoon bizar laag (onder bloeddonoren).

Mocht het RIVM nog geloven in herd immunity dan zullen deze cijfers een deceptie zijn, dat gaat jaren duren indien je de zorg moet blijven ontlasten.
Maar die proef is al een lange tijd geleden gedaan. Ik zou graag duidelijk willen zien wanneer Sanquin de test gaat herhalen en wanneer we resultaten zullen zien. Want Sanquin gaat het maandelijks herhalen, maar het is mij in ieder geval niet duidelijk wanneer precies en wanneer de resultaten gedeeld worden.

Maar als we het met moeten doen met de minimale hoeveelheid IC bedden waar we naartoe werken kan het helaas nog wel even duren...
pi_192781175
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:12 schreef Wirelessmouse het volgende:

Aan de andere kant, als 3% begin maart antistoffen had en die dus blijkbaar weken eerder zijn besmet en het ziekteproces al hebben doorlopen.... en je kijkt naar het aantal doden tot 15 maart... is het blijkbaar niet zo'n dodelijk virus :P
Ze zijn pas in april begonnen met testen.
pi_192781215
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar die proef is al een lange tijd geleden gedaan. Ik zou graag duidelijk willen zien wanneer Sanquin de test gaat herhalen en wanneer we resultaten zullen zien. Want Sanquin gaat het maandelijks herhalen, maar het is mij in ieder geval niet duidelijk wanneer precies en wanneer de resultaten gedeeld worden.
De tests waren 1e week april, en v Dissel kwam op de 16e met de bevindingen.

Ze zeggen de test "met regelmaat te zullen herhalen", maar nu de uitkomst vrijwel niets heeft opleverd vraag ik me af of dat nog enig nut heeft.
pi_192781246
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:31 schreef Za het volgende:

[..]

Ze zijn pas in april begonnen met testen.
Precies, en daaruit blijkt dat begin maart gemiddeld 3% het virus had.
pi_192781335
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:36 schreef Za het volgende:

[..]

De tests waren 1e week april, en v Dissel kwam op de 16e met de bevindingen.

Ze zeggen de test "met regelmaat te zullen herhalen", maar nu de uitkomst vrijwel niets heeft opleverd vraag ik me af of dat nog enig nut heeft.
Maar ik denk dat het voor dit onderzoek ook geld dat mensen 2 weken klachtenvrij moeten zijn. Dus dan zijn zullen er wellicht ook een aantal mensen afvallen. Ik heb nog steeds positieve hoop dat de hoeveelheid met anti stoffen snel zal stijgen.
pi_192781394
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:38 schreef Wirelessmouse het volgende:

Precies, en daaruit blijkt dat begin maart gemiddeld 3% het virus had.
Je schreef dat 3% begin maart antistoffen had.
pi_192781438
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:49 schreef Anton91 het volgende:

Maar ik denk dat het voor dit onderzoek ook geld dat mensen 2 weken klachtenvrij moeten zijn. Dus dan zijn zullen er wellicht ook een aantal mensen afvallen. Ik heb nog steeds positieve hoop dat de hoeveelheid met anti stoffen snel zal stijgen.
Ik hoop dat blijkt dat de test achteraf niet goed werkte, valse negatieven, de bloeddonoren niet representatief zijn etc.

Maar kijkend naar andere plaatsen met een uitbraak zoveel groter dan hier, dan denk ik dat het wel zo ongeveer klopt met die 3,3% en daar kun je niets mee aanvangen.

Die hele lockdown vertraagd het nog veel meer, beter schermen ze ouderen af en gaat verder iedereen zijn leven weer oppakken.
pi_192781492
Hoe mensen geselecteerd zijn is wel een dingetje. Idealiter doe je dat compleet random, maar in de praktijk is dat gewoon heel lastig. Met de studies in Californie hadden ze dat ook. Daar hadden ze kandidaten random geselecteerd uit een database met email adressen geloof ik (maar is die database random?), maar je moet maar wachten wie er positief reageert en op komt dagen. Heb bleek dat in een van de twee studies in het begin vooral mensen uit postcode gebieden met dure huizen op kwamen dagen, toen hebben ze dat aangepast en zijn meer mensen gaan selecteren uit postcode gebieden met huizen met lagere prijzen.
Random is het sleutelwoord, maar je wilt ook goede dekking over het land en leeftijdsklassen hebben.
pi_192781501
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:56 schreef Za het volgende:

[..]

Je schreef dat 3% begin maart antistoffen had.
Klopt, maar het punt wat ik wilde maken is dat het aantal doden dan toch behoorlijk beperkt is gebleven. Dat is meer dan 500.000 mensen besmet (uitgaande van 17 miljoen inwoners).
pi_192781521
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:01 schreef Za het volgende:

[..]

Ik hoop dat blijkt dat de test achteraf niet goed werkte, valse negatieven, de bloeddonoren niet representatief zijn etc.

Maar kijkend naar andere plaatsen met een uitbraak zoveel groter dan hier, dan denk ik dat het wel zo ongeveer klopt met die 3,3% en daar kun je niets mee aanvangen.

Die hele lockdown vertraagd het nog veel meer, beter schermen ze ouderen af en gaat verder iedereen zijn leven weer oppakken.
Met het laatste gedeelte ben ik het helemaal eens. De lockdown vertraagd het ontzettend en de schade aan de economie gaat gigantisch zijn. Daarom vind ik het jammer dat we niet naar een tijdelijk (voor de corona) verhoogd aantal IC bedden gaan en de economie verder openen. Liever iets meer aanvallend dan te defensief.
pi_192781527
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:01 schreef Za het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens, scherm ouderen/risicogevallen af en hou beperkte maatregelen in stand voor de rest. Dan kan de wereld ook weer enigzins verder draaien.
pi_192781584
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:07 schreef Wirelessmouse het volgende:

Klopt, maar het punt wat ik wilde maken is dat het aantal doden dan toch behoorlijk beperkt is gebleven. Dat is meer dan 500.000 mensen besmet (uitgaande van 17 miljoen inwoners).
Mee eens zelfs nog minder dodelijk, want het exacte percentage van de bloeddonoren met antistoffen is 3,3%.
pi_192781587
Die kant gaat het wel op denk ik. Zolang er geen goede behandelingsmethode is of een goed vaccin moeten ouderen sowieso beschermt worden. Je kunt niet iedereen in een lockdown houden 12-18 maanden. Productie gaat naar beneden, voorraden raken op, langzaam komen er tekorten, etc. Denk ook aan de psychologische effecten en de financiele impact daarvan.
Veel, en goed, testen is belangrijk om de data in handen te krijgen welke de basis voor het beleid vormen. Dat hadden ze sowieso van het begin moeten doen, random testen om verspreiding te kunnen volgen.
pi_192781623
Wel apart trouwens dat ze niet een update van het percentage mensen met antistoffen hebben gegeven maar meer gedetailleerde informatie op basis van data die er een week geleden al was. Sanguin is doorlopend aan het testen neem ik aan, waarom niet wekelijks een update op basis van nieuwe data?
pi_192781645
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:08 schreef Anton91 het volgende:

Daarom vind ik het jammer dat we niet naar een tijdelijk (voor de corona) verhoogd aantal IC bedden gaan en de economie verder openen. Liever iets meer aanvallend dan te defensief.
Dit plus iedereen die in contact komt met ouderen een mondkapje op.
Men is nu als een razende mondkapjes aan het ritselen voor verplegend personeel die in contact komen met coronapatienten, maar aan de andere kant waar mensen ouderen besmetten en meer dan de helft van de besmettingen plaatsvinden, misschien wel driekwart, wordt niet preventief een mondkapje gedragen, dat is dweilen met de kraan open, ondanks lockdown.
pi_192781695
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:19 schreef Za het volgende:

[..]

Men is nu als een razende mondkapjes aan het ritselen voor verplegend personeel die in contact komen met coronapatienten, maar aan de andere kant waar mensen ouderen besmetten en meer dan de helft van de besmettingen plaatsvinden, misschien wel driekwart, wordt niet preventief een mondkapje gedragen, dat is dweilen met de kraan open, ondanks lockdown.
Inderdaad, totaal onbegrijpelijk, geen bescherming in verpleeghuizen heeft er mede voor gezorgd dat er zo'n paniekerige reactie is op het virus, met de lockdowns in alle landen. Dit was gisteren in het nieuws:

WHO-chef: tot de helft van alle Europese coronadoden woonde in verpleeghuis
pi_192781700
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:19 schreef Za het volgende:

[..]

Ja en juist die ouderen gaan niet bijdragen aan de herd-immunity vermoed ik zomaar en ze zorgen wel voor gigantische hoeveelheid doden die weer tot gevolgen hebben dat de paniek toeslaat bij een hele hoop mensen.
pi_192784864
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:24 schreef Wirelessmouse het volgende:

Inderdaad, totaal onbegrijpelijk, geen bescherming in verpleeghuizen heeft er mede voor gezorgd dat er zo'n paniekerige reactie is op het virus, met de lockdowns in alle landen. Dit was gisteren in het nieuws:

Bizar, ik ga dat artikel er even bijzoeken (en heb een aparte thread gemaakt).

Dan is de oplossing toch heel duidelijk, van overheidswege optimale bescherming opleggen in alle zorgcentra, ipv beweren dat dat onnodig is.
pi_192785126
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 17:54 schreef Za het volgende:

[..]

Bizar, ik ga dat artikel er even bijzoeken (en heb een aparte thread gemaakt).

Dan is de oplossing toch heel duidelijk, van overheidswege optimale bescherming opleggen in alle zorgcentra, ipv beweren dat dat onnodig is.
Het is ook bizar, wie weet hoe er tegen Corona aan zou worden gekeken als je die irritante doden-per-dag grafiek bijna kon halveren...
pi_192792728
Tot de helft van alle overleden coronapatiënten in Europa woonde in een verpleeghuis. Dat heeft het hoofd van het Europese kantoor van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Hans Kluge gezegd. Hij baseert zich hierbij op schattingen van diverse Europese landen.

Kluge zei dat er een "diep verontrustend beeld" opdoemt van de impact van het virus op verpleeghuizen voor ouderen. De zorgmedewerkers zijn volgens hem de miskende helden van de pandemie en bovendien vaak onderbetaald en overwerkt. Kluge roept op tot meer steun voor het zorgpersoneel, bijvoorbeeld door meer beschermende middelen en betere training.

In Nederland zijn voor zover bekend ruim 800 coronapatiënten gestorven in verpleegtehuizen. Dat cijfer loopt fors achter bij het werkelijke aantal mensen dat is overleden.

https://nos.nl/liveblog/2(...)n-weer-mogelijk.html
Leeftijden
Volgens het RIVM is de helft van alle gemelde patiënten 65 jaar of ouder. Bij de overleden patiënten was de helft 81 jaar of ouder.

https://nos.nl/artikel/23(...)n-aan-het-virus.html

V Dissel: mondkapjes bij ouderenzorg overbodig.
pi_192796803
@Za

Geen andere bron(nog) kunnen vinden maar een interessant artikel:

https://www.telegraaf.nl/(...)en-tegen-coronavirus

quote:
Ruim 4 procent van Belgen heeft antistoffen tegen coronavirus
Updated 9 min geleden
14 min geleden in BUITENLAND

MECHELEN - Van de Belgen heeft zeker 4,3 procent antistoffen tegen het coronavirus in het bloed. Dat blijkt uit vervolgonderzoek onder bloeddonoren door het Belgische Sciensano in samenwerking met het Rode Kruis.

In eerste aanleg testte 2,1 procent van Vlaamse bloeddonoren eind maart positief op antistoffen. Twee weken later bleek dat te zijn verdubbeld tot 4,1 procent. Samen met de resultaten uit Wallonië en Brussel, konden er half april bij 4,3 procent van de populatie antistoffen teruggevonden worden.

Sciensano en het Rode Kruis onderzoeken of bloeddonoren antistoffen hebben tegen het virus om in te schatten in welke mate er groepsimmuniteit opgebouwd wordt tijdens het verloop van de epidemie bij de Belgische gezonde bevolking.

Bloeddonoren zijn volgens het Rode Kruis een ideale testpopulatie die representatief is voor de algemene bevolking. In 2019 telde Rode Kruis-Vlaanderen meer dan 175.000 verschillende donoren. Zij zijn goed gespreid qua leeftijd, geslacht en woonplaats én zorgen voor een continue voorziening van stalen.

In Nederland doet bloedbank Sanquin een vergelijkbaar onderzoek. Half april meldde RIVM-directeur Jaap van Dissel aan de Tweede Kamer dat ongeveer 3 procent van de Nederlandse bloeddonoren antistoffen had opgebouwd tegen het coronavirus. Ook hier gaat het onderzoek verder.
pi_192797574
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 10:27 schreef Anton91 het volgende:
@:Za

Geen andere bron(nog) kunnen vinden maar een interessant artikel:

https://www.telegraaf.nl/(...)en-tegen-coronavirus

Interessant! Apart dat dat aantal in lockdown desondanks kan verdubbelen.
pi_192797768
quote:
Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling op Goeree-Overflakkee, dat is wel een enorme infectie explosie geweest wat is deze cijfers nog niet te zien is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')