abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_192853592
Er wordt gesproken over een mezzanine lening, omdat dit vermogen niet wordt gezien als een (bank)schuld.. Echter is hier wel sprake van onderpand, aangezien dit soort leningen als achtergesteld worden gezien.
Zodoende lijkt het meer op een twee hypotheekrecht met borgstelling (in hoeverre materieel) van de leningnemer.

[ Bericht 9% gewijzigd door Gijsbertus op 29-04-2020 08:40:33 ]
pi_192853985
Estateguru op Seedrs staat open.
Iemand die hier in gaat investeren?

Ik ben verder niet bekend met seedrs. Hoe rendeert je investeringen.
Wordt het aandeel meer waard, krijg je dividend, etc?
Zie het nergens echt duidelijk staan namelijk.
pi_192854603
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 09:15 schreef Gijsbertus het volgende:

Ik zie de meerwaarde niet echt van mijn risico van alleen het product te vergroten naar het product en de aanbieder
pi_192866535
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 09:15 schreef Gijsbertus het volgende:

Ik twijfel. Vind het wel interessant en kijk vaker naar equity investment (pun intended, maar hier bedoel ik dus echt investeren in bedrijven obv aandelen of convertibles). De grote vraag is of de waardering in orde is. Hij lijkt voor zover ik kan zien (en Triin ook aangeeft in de comments bij Seedrs) in lijn met andere bedrijven. Ik zag echter ook dat Housers van een waardering van 40M bij hun raise in 2017 met 90% gedaald zou zijn. Risicovol investeren dus, maar dat hoort er bij.

In ieder geval is het qua Seedrs een pitch die hoog uitsteekt boven de typische pitch daar, en de waardering lijkt veel realistischer dan veel andere bedrijfjes die langskomen. Maar als anderen 100x te hoog zitten kan deze alsnog 10x te hoog kan zijn :)

Renderen gaat in het algemeen op een aantal manieren:
1. via een 'exit' als een partij het bedrijf overneemt en alle aandelen kan claimen (drag-along)
2. via dividend dat uitgekeerd wordt. Dit zou ik echter bij het soort bedrijven op Seedrs niet vaak verwachten en doorgaans zeker niet de eerste paar jaar
3. via de secondary market waarbij je je investering kan doorverkopen. Dat kan momenteel 1x per maand gedurende ca een week, en niet als het bedrijf een raise aan het uitvoeren is of de waardering anders onduidelijk is. Je kunt ook niet zelf een verkoopprijs/premium/korting bepalen. Daar werken ze volgens mij aan en heeft met regelgeving te maken. Dus niet erg liquide.

Seedrs heeft wel een 'carry fee' van ik meen 7.5% die ze over de eventuele winst inhouden (dus pas op bedragen die je terug krijgt boven je investering)
pi_192866582
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 08:35 schreef Gijsbertus het volgende:
Er wordt gesproken over een mezzanine lening, omdat dit vermogen niet wordt gezien als een (bank)schuld.. Echter is hier wel sprake van onderpand, aangezien dit soort leningen als achtergesteld worden gezien.
Zodoende lijkt het meer op een twee hypotheekrecht met borgstelling (in hoeverre materieel) van de leningnemer.
Ik denk dat de vraag uiteindelijk gewoon wordt hoe sterk de zekerheid is. Als een persoonlijke garantie al 3x is weggegeven en 'moreel' blijkt heb je er alsnog niets aan als er niet daadwerkelijk een 'hypotheek' gevestigd wordt. Maar ik ben een optimist, dus ga er van uit dat ze dat redelijk geregeld hebben (met wel een lichte voorkeur voor eerste hypotheek projecten). Wel jammer dat ze dus een beetje met de terminologie 'goochelen'.
pi_192869922
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 22:52 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ik twijfel. Vind het wel interessant en kijk vaker naar equity investment (pun intended, maar hier bedoel ik dus echt investeren in bedrijven obv aandelen of convertibles). De grote vraag is of de waardering in orde is. Hij lijkt voor zover ik kan zien (en Triin ook aangeeft in de comments bij Seedrs) in lijn met andere bedrijven. Ik zag echter ook dat Housers van een waardering van 40M bij hun raise in 2017 met 90% gedaald zou zijn. Risicovol investeren dus, maar dat hoort er bij.

In ieder geval is het qua Seedrs een pitch die hoog uitsteekt boven de typische pitch daar, en de waardering lijkt veel realistischer dan veel andere bedrijfjes die langskomen. Maar als anderen 100x te hoog zitten kan deze alsnog 10x te hoog kan zijn :)

Renderen gaat in het algemeen op een aantal manieren:
1. via een 'exit' als een partij het bedrijf overneemt en alle aandelen kan claimen (drag-along)
2. via dividend dat uitgekeerd wordt. Dit zou ik echter bij het soort bedrijven op Seedrs niet vaak verwachten en doorgaans zeker niet de eerste paar jaar
3. via de secondary market waarbij je je investering kan doorverkopen. Dat kan momenteel 1x per maand gedurende ca een week, en niet als het bedrijf een raise aan het uitvoeren is of de waardering anders onduidelijk is. Je kunt ook niet zelf een verkoopprijs/premium/korting bepalen. Daar werken ze volgens mij aan en heeft met regelgeving te maken. Dus niet erg liquide.

Seedrs heeft wel een 'carry fee' van ik meen 7.5% die ze over de eventuele winst inhouden (dus pas op bedragen die je terug krijgt boven je investering)
Dank voor de toelichting.
Op telegram las ik inderdaad dat Housers gewaardeerd was voor 40m, maar het jaar erna erg gekelderd was.
Het blijft natuurlijk lastig om de juiste waardering te vinden. Doe je dit op basis van EBITDA en/of assets, of neem je hier de cashflow als graadmeter (zoals NCW).
Verder denk ik dat Estateguru zeker kan groeien. Uitbreiden in omringende landen. Ik denk met name dat er in Oost-Europa voldoende mogelijkheden liggen, alsmede ook risico's.
Ik blijf zelf investeren in de projecten, maar seedrs laat ik aan mij voorbij gaan.
pi_192869955
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 22:55 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ik denk dat de vraag uiteindelijk gewoon wordt hoe sterk de zekerheid is. Als een persoonlijke garantie al 3x is weggegeven en 'moreel' blijkt heb je er alsnog niets aan als er niet daadwerkelijk een 'hypotheek' gevestigd wordt. Maar ik ben een optimist, dus ga er van uit dat ze dat redelijk geregeld hebben (met wel een lichte voorkeur voor eerste hypotheek projecten). Wel jammer dat ze dus een beetje met de terminologie 'goochelen'.
Helemaal mee eens. Blijft apart dat ze dit equity noemen gepaard met een LTV.
Het is equity of 2nd rank mortgage.
pi_192881447
Getbucks Botswana en Zambia zijn gesuspend
Expresscrddit Zambia ook
  donderdag 30 april 2020 @ 21:32:17 #84
400021 Faraday01
Inducing, Biatlonfan
pi_192881543
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 21:27 schreef investeerdertje het volgende:
Getbucks Botswana en Zambia zijn gesuspend
Expresscrddit Zambia ook
Hoeveel LO's zijn inmiddels al niet suspended :X Begint een bloedbad te worden
pi_192883088
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 21:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Hoeveel LO's zijn inmiddels al niet suspended :X Begint een bloedbad te worden
Als je in leningen van de "verkeerde" LO's zit dan wel ja.
  donderdag 30 april 2020 @ 23:07:55 #86
400021 Faraday01
Inducing, Biatlonfan
pi_192883174
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:02 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Als je in leningen van de "verkeerde" LO's zit dan wel ja.
Het zijn er inmiddels zo veel dat je heel veel kans hebt in tenminste een paar te zitten.
  donderdag 30 april 2020 @ 23:34:03 #87
104963 ETA
European Travel Author
pi_192883567
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het zijn er inmiddels zo veel dat je heel veel kans hebt in tenminste een paar te zitten.
Het is niet helemaal een gokspel. Er zijn best wel vaak goede aanwijzingen welke LO redelijk zijn te vertrouwen. Het is absoluut geen garantie, maar enig onderzoek doen loont wel.

Aan de andere kant, niet alles geloven wat ik zeg, iemand die toch wat tikjes heeft moeten incasseren met Grupeer, Envestio, Varks, Alexcredit... :') .
Totaal Travel 04-19: 136 vliegtickets, 57 landen, 6 continenten, 882 reisdagen, 155.338 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 1 mei 2020 @ 08:47:07 #88
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192885888
Ik heb alleen met Capital service een tikje gekregen.
Deze stond voorheen best nog redelijk op de lijst bij Explorep2p.
Echter door concurrentie en de wijzigingen van de regering in Polen, is deze in een benauwde situatie terecht gekomen.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 09:42:24 #89
400021 Faraday01
Inducing, Biatlonfan
pi_192886350
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 08:47 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik heb alleen met Capital service een tikje gekregen.
Deze stond voorheen best nog redelijk op de lijst bij Explorep2p.
Echter door concurrentie en de wijzigingen van de regering in Polen, is deze in een benauwde situatie terecht gekomen.
Ik ga meer tikjes krijgen hiervan.

Waar ik me zorgen om maak is de toekomst van het platform. De uitstaande som neemt rap af terwijl de pending payments toenemen. Op dit moment is al 8% van het uitstaande leenbedrag pending en als deze trend doorzet zitten we zo ruim in de dubbele cijfers. Een substantieel deel van die pending payments zitten ook daadwerkelijk problemen achter. Gevolg hiervan is dat er investeerders weglopen of afwachten en dat de liquiditeit opdroogt. Mintos probeert nog wat geld uit de secundaire markt te halen maar de omzetten daar nemen ook af omdat de koopjes er wel uit zijn en mensen afwachten.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 10:17:03 #90
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192886910
Ik denk dat het platform nog kapitaal krachtig genoeg is om dit een tijdje vol te houden.
Echter komt daar natuurlijk ook een einde aan. Hoe langer dit virus nog overeind blijft gepaard met overheidsingrepen, hoe zwaarder het gaat worden.
Kunnen we hierna een grote muur rondom Wuhan bouwen, totdat er een vaccin is ;)
  vrijdag 1 mei 2020 @ 10:18:13 #91
104963 ETA
European Travel Author
pi_192886933
Nieuwe Grupeer blogpost: https://www.grupeer.com/b(...)on-within-two-years/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Totaal Travel 04-19: 136 vliegtickets, 57 landen, 6 continenten, 882 reisdagen, 155.338 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192887881
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 10:18 schreef ETA het volgende:
Nieuwe Grupeer blogpost: https://www.grupeer.com/b(...)on-within-two-years/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig komt het allemaal goed!
  vrijdag 1 mei 2020 @ 12:02:52 #93
104963 ETA
European Travel Author
pi_192888506
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 11:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Gelukkig komt het allemaal goed!
Ik proef een lichte vorm van sarcasme ;)

Aan de ene kant zijn er voldoende aanwijzingen dat ze niet oprecht zijn en de boel scammen, maar als het echt een volledige scam was, dan doen ze wel erg veel moeite nog de schijn op te houden. Maar misschien moeten ze dit doen omdat er geen vluchten naar de Cayman Islands gaan momenteel :')
Mijn reisfotos!
pi_192890366
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Mee eens, het valt mij reuze mee dat ik steeds maar met kleine bedragen in de "verkeerde" LO's blijk te zitten, ondanks het feit dat ik niet investeer met gebruik van Explorep2p, maar steeds kies voor korte looptijden en hoge rente. Of dit in de toekomst goed blijft gaan is natuurlijk de vraag....
pi_192891069
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:02 schreef ETA het volgende:

[..]

Aan de ene kant zijn er voldoende aanwijzingen dat ze niet oprecht zijn en de boel scammen, maar als het echt een volledige scam was, dan doen ze wel erg veel moeite nog de schijn op te houden. Maar misschien moeten ze dit doen omdat er geen vluchten naar de Cayman Islands gaan momenteel :')
Uw sarcasmedetector behoeft geen onderhoud.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 13:51 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Mee eens, het valt mij reuze mee dat ik steeds maar met kleine bedragen in de "verkeerde" LO's blijk te zitten, ondanks het feit dat ik niet investeer met gebruik van Explorep2p, maar steeds kies voor korte looptijden en hoge rente. Of dit in de toekomst goed blijft gaan is natuurlijk de vraag....
Nja de eerste mail dat er een club geunsuspend was is er ook al. Dus tja. Getbucks had al ernstige problemen, ze betalen wel. Alleen laat. Traag.
pi_192894298
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:02 schreef ETA het volgende:

[..]

Ik vind het een lastig verhaal. Grupeer wordt op de diverse fora behoorlijk negatief weggezet, lijkt wel een hetze tegen het platform, er zijn bedreigingen, verdachtmakingen, claims etc., zie daar als platform maar eens goed uit te komen. Ook al (b)lijken er deels scam-achtige toestanden te zijn en niet bestaande leningen, het platform draaide op zich best goed, maar ligt nu in elk geval voorlopig op z'n gat. Ik had liever gezien dat de Peer Ducks van deze tijd zich positief hadden opgesteld en geprobeerd hadden om samen met het platform tot een oplossing te komen. Als gebleken zou zijn dat het platform niet wilde meewerken hadden ze altijd nog naar buiten kunnen treden zoals ze dat nu gedaan hebben. Peer Duck cs proberen misschien potentiŽle investeerders te behoeden voor verkeerde investeringen, nu duperen ze een andere groep van investeerders die hun geld in Grupeer hebben gestopt. En ik vraag mij in alle eerlijkheid af welke agenda de Peer Ducks van deze wereld hanteren en wat hun echte belang is.....
pi_192894707
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 17:23 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik vind het een lastig verhaal. Grupeer wordt op de diverse fora behoorlijk negatief weggezet, lijkt wel een hetze tegen het platform, er zijn bedreigingen, verdachtmakingen, claims etc., zie daar als platform maar eens goed uit te komen. Ook al (b)lijken er deels scam-achtige toestanden te zijn en niet bestaande leningen, het platform draaide op zich best goed, maar ligt nu in elk geval voorlopig op z'n gat. Ik had liever gezien dat de Peer Ducks van deze tijd zich positief hadden opgesteld en geprobeerd hadden om samen met het platform tot een oplossing te komen. Als gebleken zou zijn dat het platform niet wilde meewerken hadden ze altijd nog naar buiten kunnen treden zoals ze dat nu gedaan hebben. Peer Duck cs proberen misschien potentiŽle investeerders te behoeden voor verkeerde investeringen, nu duperen ze een andere groep van investeerders die hun geld in Grupeer hebben gestopt. En ik vraag mij in alle eerlijkheid af welke agenda de Peer Ducks van deze wereld hanteren en wat hun echte belang is.....
Ik vind de heiligheid van de peer ducks zo grappig. Ze doen quotes die wel moeten uitkomen haast, verder volgens mij vrij weinig echt boeiends. Amper diepgaande analyses gezien.
pi_192895008
Er is echt wel gepoogd met Grupeer contact te hebben, maar daar komt niks op terug. Het is dus duidelijk dat - wat de onderliggende reden ook is - het tijd is om stappen te ondernemen tegen ze. Overigens vind ik niet dat ze 'veel moeite' doen zoals ETA suggereert. Een paar blog posts in een maand tijd is niet veel moeite om de tijd te rekken tot je weg kan / alles beter verstopt hebt / etc.

Ik vind het prima om hoop te hebben dat ze het eigenlijk goed bedoeld hebben (en dat het in de loop van de tijd een ponzi is geworden die nu geklapt is), maar dat verandert weinig aan de huidige situatie.

Qua Mintos ben ik ook niet bang voor het platform. Ook de LOs in problemen betekenen niet meteen dat al je geld weg is. Er zijn er voldoende waar de geldstroom wel traag loopt, maar toch loopt. En dat is met een crisis van deze omvang (en allerlei moratoria op terugbetaling van consumenten) toch nog helemaal niet zo gek.

Als alles nog meer dan een jaar gaat duren wordt het vast lastig / onmogelijk, maar als het lukt de economie weer verder open te gooien de komende paar maanden dan is het wel overbrugbaar - denk ik.

Side note: ik ben wel in Estateguru gestapt. Ik heb vertrouwen in die club. Het model is bewezen, en ze bouwen volgens mij ook echt door. De responses die ze geven op de discussies is ook dik in orde. Aan alle kanten steekt de pitch uit boven het seedrs gemiddelde. Ik kan de valuation (natuurlijk) ook niet echt inschatten, maar ik denk dat als ze de helft van hun plannen waar maken het alsnog een mooi 5-jaars rendement kan opleveren. Ik doe het dus uiteindelijk deels op de cijfers en wat te zien is, en deels op vertrouwen - wat bij zulke investeringen in groeibedrijven eigenlijk altijd wel een belangrijke component is m.i.
pi_192896919
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 17:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik vind de heiligheid van de peer ducks zo grappig. Ze doen quotes die wel moeten uitkomen haast, verder volgens mij vrij weinig echt boeiends. Amper diepgaande analyses gezien.
Mee eens, de Peer Ducks drammen net zo lang door en hitsen de meute op, dan krijgen ze vanzelf gelijk. Ik vergelijk het wel eens met het Joep van 't Hek effect en Buckler: met Buckler was volgens mij niks mis totdat Joep grappen ging maken over het alcoholvrije bier van Buckler waardoor het imago van Buckler uiteindelijk ten gronde is gegaan en de consument het niet meer durfde te kopen.
Ik vind wel dat Grupeer zeker steken heeft laten vallen, het lijkt er op dat ze het nog wel proberen te herstellen, maar het wantrouwen richting Grupeer is inmiddels zo aangewakkerd dat het maar de vraag is of ze het nog gaan redden.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 00:00:01 #100
104963 ETA
European Travel Author
pi_192900992
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 18:07 schreef TechLight het volgende:
Er is echt wel gepoogd met Grupeer contact te hebben, maar daar komt niks op terug. Het is dus duidelijk dat - wat de onderliggende reden ook is - het tijd is om stappen te ondernemen tegen ze. Overigens vind ik niet dat ze 'veel moeite' doen zoals ETA suggereert. Een paar blog posts in een maand tijd is niet veel moeite om de tijd te rekken tot je weg kan / alles beter verstopt hebt / etc.

Ik vind het prima om hoop te hebben dat ze het eigenlijk goed bedoeld hebben (en dat het in de loop van de tijd een ponzi is geworden die nu geklapt is), maar dat verandert weinig aan de huidige situatie.

Qua Mintos ben ik ook niet bang voor het platform. Ook de LOs in problemen betekenen niet meteen dat al je geld weg is. Er zijn er voldoende waar de geldstroom wel traag loopt, maar toch loopt. En dat is met een crisis van deze omvang (en allerlei moratoria op terugbetaling van consumenten) toch nog helemaal niet zo gek.

Als alles nog meer dan een jaar gaat duren wordt het vast lastig / onmogelijk, maar als het lukt de economie weer verder open te gooien de komende paar maanden dan is het wel overbrugbaar - denk ik.

Side note: ik ben wel in Estateguru gestapt. Ik heb vertrouwen in die club. Het model is bewezen, en ze bouwen volgens mij ook echt door. De responses die ze geven op de discussies is ook dik in orde. Aan alle kanten steekt de pitch uit boven het seedrs gemiddelde. Ik kan de valuation (natuurlijk) ook niet echt inschatten, maar ik denk dat als ze de helft van hun plannen waar maken het alsnog een mooi 5-jaars rendement kan opleveren. Ik doe het dus uiteindelijk deels op de cijfers en wat te zien is, en deels op vertrouwen - wat bij zulke investeringen in groeibedrijven eigenlijk altijd wel een belangrijke component is m.i.
"Veel moeite" is misschien iets teveel eer. In vergelijking met Envestio en Kuetzal waarbij ineens na 1 of 2 berichten de website uit de lucht ging en volledige radiostilte. Die hebben niet eens een poging gedaan om de schijn op te houden.

Betreft Estateguru mee eens, O.a. hun opvolging bij defaults is goed, ze geven inzicht in de genomen acties en leveren dan ook concrete resultaten. Dit geeft ook aan dat ze verstand van zaken hebben. Bij een ponzi zou je dit niet zo snel verwachten ;) Ik overweeg ook in te stappen.
Mijn reisfotos!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')